vraag telenet modem/installatie:info telenet medewerker?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik heb momenteel 2 modems:

1 modem met batterypack voor telefonie
1 modem voor internet

Nu had ik graag een nieuwe dienst aangevraagt,namelijk bijkomende vaste lijn... ook met batterypack...

ik heb in het verleden effectief naar 2 modems gevraagt omwille ik niet wil voorhebben,als er 1 modem stuk is,dat alles weg valt...
dat was vroeger geen enkel probleem...

Graag had ik dan ook een 3de modem gekregen met batterypack voor de nieuwe vaste bijkomende lijn...
kan ik dit vragen?

iemand die meer info weet? of iemand van telenet zelf?

Groetjes,
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een modem is geschikt voor twee vaste lijnen... ik betwijfel dus of men er een derde modem zal willen bijplaatsen (je zou die tweede telefonie lijn ook op je internet modem kunnen laten zetten en er desnoods zelf een UPS aan hangen).

Trouwens als je telefoon zo kritiek is zou ik gewoon kiezen voor een andere technologie... een BGC lijn met andere woorden.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dan mag je er wel geen DECT aan hangen :)
Heb ooit horen zeggen dat de reden dat er telefoonmodems van battery pack de wetgeving was. Daar zou in gestaan hebben dat men zelfs in tijden van geen elektriciteit toch moet kunnen bellen. Maar toen de draadloze telefoon op kwam (en je dus stroom nodig had om te bellen) vond men dit een geschikte reden om deze regel te schrappen in de wetgeving en zo kan telenet modems uitbrengen zonder battery pack.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
schneider
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Was dit niet puur voor een alarmcentrale?
Ik heb ook van horen zeggen dat telenet daar geen ondersteuning meer aan geeft.(battery) Geen idee dat het ook waar is...
krisken
userbase crew
userbase crew

Hmm alarmcentrales mochten toch niet gaan via telenet (in den beginne alvast zeker niet!)?

Telefonie = EDPnet + OVH
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dat mag wel hoor. Heeft altijd gemogen, en mag nu nog. Waarom niet?
Ze verdelen nog steeds modems met ingebouwde accu. Ze plaatsen een bypass voor het RF-signaal voor de NIU, speciaal voor modems waarop een alarm centrale hangt.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Deze maandag hebben ze bij ons ook telenet terug geïnstalleerd, en heb toen ook specifiek gevraagd van "wat als je een alarmsysteem hebt?" En daarop zei hij dat ze per uitzondering dan een modem nemen met batterypack. Dus niet voor de gewone telefonie.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

sylvester heeft gelijk: heeft altijd gemogen en zal nu vast nog zo zijn.

de reden voor de batterypacks (nu in de modems blijkbaar - geen ervaring mee - en vroeger in die oude grote bakken) was idd het alarm (en in principe 1 telefoontoestel, dat idd dus geen dect mag zijn)

bij belgacom krijg je die spanning over de pstn lijn, en ook met isdn mag de spanning wegvallen en blijft het 1ste toestel op de nt1 nog steeds werken.

bij telenet is er idd de bypass zodat bij stroomuitval de lijn ook nog zou moeten werken.
(al weet ik niet goed hoe ze dat nu doen, gezien de technologie iets anders is dan vroeger met de CAU modems)

in principe is het dus altijd, bij zowel bgc als tn, 1ste "toestel" blijft werken indien de stroom uitvalt,
muv bij telenet indien er geen batterypack is (en ik weet dat ze vroeger de battery packs leverden... zonder battery)
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

metal schreef:Deze maandag hebben ze bij ons ook telenet terug geïnstalleerd, en heb toen ook specifiek gevraagd van "wat als je een alarmsysteem hebt?" En daarop zei hij dat ze per uitzondering dan een modem nemen met batterypack. Dus niet voor de gewone telefonie.

Hallo,

Telenet geeft dus wel ondersteuning voor alarmsystemen...
vandaar de speciale modem met batterypack...

als ik een bijkomende telefoonlijn vraag op iemand anders zijn naam,dan moeten ze wel een nieuwe modem installeren he...
ze kunnen geen 2 klantenprofielen op 1 modem zetten he...

of ben ik nog steeds mis?

Groetjes,
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nee, je bent niet mis... maar het gaat je wel heel wat meer kosten.

Ik ken je noden niet... maar je gaat wel heel ver voor wat mij betreft een vals gevoel van veiligheid !
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat je een tweede (fysieke) aansluiting moet hebben als je 'op iemand anders zijn naam' wil aanvragen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik wil er nog wel, mss beetje offtopic, aanhangen dat een modem met battery pack enkel telefonie ondersteund bij stroompanne, geen internet. Voor degenen die dit als oplossing zouden zien om met tablet of laptop verder te werken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet of ze nog emta modems met internet mét accu verdelen bij Telenet. Was voordien wel zo.
Dan moet je zelf een UPS voorzien voor je modem.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, voor zover ik weet verdelen ze die nog. Zijn nl nodig voor inbraakbeveiligingen (stel dat dieven de stroom afsnijden) die via telenet een alarmcentrale bellen.
Als je je internet ook wil veiligstellen, ben je idd beter af met een goedkope UPS batterij, dan blijft de modem volledig operationeel.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Zijn nl nodig voor inbraakbeveiligingen (stel dat dieven de stroom afsnijden) die via telenet een alarmcentrale bellen.
Gewoon coax doorknippen... doosjes staan gewoon op straat :lol:
krisken
userbase crew
userbase crew

Sylvester schreef:Dat mag wel hoor. Heeft altijd gemogen, en mag nu nog. Waarom niet?
Ze verdelen nog steeds modems met ingebouwde accu. Ze plaatsen een bypass voor het RF-signaal voor de NIU, speciaal voor modems waarop een alarm centrale hangt.
Ik ben zelf, zo een 10 jaar geleden, telenet technicus geweest. Bij aanwezigheid van een alarm mochten wij niet installeren... Dat kan ik je zeggen met 100% zekerheid! Als je wou inbreken zonder het alarm af ging had je maar de coax aan de tap door te knippen en klaar. Gewoon de paddestoel even open doen, of een trapje tegen de gevel zetten. Juist luchtnet is wat moeilijker :)

Telefonie = EDPnet + OVH
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

dommelgebruiker schreef:ik heb in het verleden effectief naar 2 modems gevraagt omwille ik niet wil voorhebben,als er 1 modem stuk is,dat alles weg valt...
dat was vroeger geen enkel probleem...
Telenet zal steevast twee telefoonlijnen per modem activeren omdat hun telefoniemodems over twee fysieke aansluitingen beschikken.
Wil je een hogere bedrijfszekerheid dan raad ik aan om die extra telefoonlijn bij Belgacom te nemen. Twee verschillende telefoonlijnen via twee aparte netwerken geeft bijna 100% zekerheid dat er altijd één telefoonlijn online zal zijn.

Je kan trouwens storingspercentages en storingsduurtijd raadplegen op de website van de provider:
http://telenet.be/3105/nl/thuis/consume ... lichtingen
http://www.belgacom.be/onetelco/be-nl/p ... rvice.page?

Als je storingen zo veel mogelijk wil uitsluiten, weet je dus wat kiezen. Je telecomproducten spreiden over meerdere providers en netwerken maakt de kans op totale uitval haast onmogelijk.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

krisken schreef:Ik ben zelf, zo een 10 jaar geleden, telenet technicus geweest. Bij aanwezigheid van een alarm mochten wij niet installeren... Dat kan ik je zeggen met 100% zekerheid! Als je wou inbreken zonder het alarm af ging had je maar de coax aan de tap door te knippen en klaar. Gewoon de paddestoel even open doen, of een trapje tegen de gevel zetten. Juist luchtnet is wat moeilijker :)
thans, bij ons was telenet in 2001 geinstalleerd en toen mocht het gewoon wel hoor :)
alarm werd mooi mee aangesloten op de CAU destijds, batterypack erbij, en huppa.

ook in de jaren dat ik voor de TN helpdesk heb gewerkt, was dat gewoon toegelaten om alarmen op een TN installatie te hebben.
wel is het zo, geloof ik, dat ze geen garanties bieden (net zoals scarlet en een alarm over voip te sturen, bv), maar daar kan ik me in vergissen.
krisken
userbase crew
userbase crew

http://klantenservice.telenet.be/sites/ ... aarden.pdf pagina 10 onder kopje "Bijzondere voorwaarden Vaste Telefonie van Telenet" :

3. Specifieke verplichtingen van Telenet gerelateerd aan de Dienst Vaste Telefonie
3.1. Telenet kan niet instaan voor de foutloze werking van bepaalde alarminstallaties,telefooncentrales, andere specifieke eindapparatuur of bepaalde websites die
aangesloten zijn op of met het Telenet- netwerk.

Het mag dus wel, maar ze garanderen niks.

Telefonie = EDPnet + OVH
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
Sylvester schreef:Dat mag wel hoor. Heeft altijd gemogen, en mag nu nog. Waarom niet?
Ik ben zelf, zo een 10 jaar geleden, telenet technicus geweest. Bij aanwezigheid van een alarm mochten wij niet installeren... Dat kan ik je zeggen met 100% zekerheid! Als je wou inbreken zonder het alarm af ging had je maar de coax aan de tap door te knippen en klaar. Gewoon de paddestoel even open doen, of een trapje tegen de gevel zetten. Juist luchtnet is wat moeilijker :)
Dit klopt niet hoor. Installaties bij klanten met alarm hebben altijd gemogen, en wordt nu nog altijd gedaan.
Sinds ze geen NIU's met inwendige 'RF-bypass' meer hebben, plaatsen ze externe RF-switchen om toch de dienst voor alarm installaties te voorzien.

Waarom hebben ze anders nog steeds modems met accu?

>Edit : ik zie nu pas jouw laatste post : het mag inderdaad, maar is niet gegarandeerd.
Ook bij Belgacom is het niet gegarandeerd. Daar kunnen ze ook de plaatselijke verdeelkast even 'onder handen' nemen om het één en ander plaatselijk uit te schakelen. Belgacom geeft ook geen garanties meer op permanente dienst.

Trouwens, als je de coax of telefoonlijn zou kunnen doorknippen, gaat je alarm niet buiten dienst hé. Het alarm blijft nog steeds volledig werken.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik doelde dan ook op de stille alarmsystemen met een call richting politie/centrale. Van een gewoon alarm kijkt niemand nog op hoor. Pas als het een tijdje aanhoud gaat men eens gaan kijken wat er is...

En als je eens je auto tegen een KVD wilt parkeren moet je wel eerst weten op welke kvd jouw slachtoffer is aangesloten hé. Lijkt mij iets moeilijker dan een coaxje doorknippen!

Telefonie = EDPnet + OVH
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

dat is waar.
Anderzijds : net zoals sommige (sommige!) inbrekers niet schrikken van een sirene-lawaai , zullen diezelfde inbrekers zich ook niets aantrekken van een eventueel aanwezige telefoonmelding op de alarminstallatie. Ze doen niet eens moeite om iets door te knippen.
Nog voor dat de politie in de combi is ingestapt, is de dief al vliegen met al uw bezittingen, helaas.... (zelf meegemaakt bij familie).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat "wij garanderen dat niet" is gewoon klassieke CYA (cover your ass); of dat blijft rechtstaan in een rechtzaak is een ander paar mouwen natuurlijk.
Ik mag trouwens hopen dat een BEETJE een goed alarm werkt onder het principe van een deadman switch, en dat de centrale reageert bij een gebrek aan signaal. Kan je niet zo makkelijk afsnijden dan.

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

het zou je verbazen, maar de meeste (ik zeg niet alle, maar toch de meeste) thuisinstallaties van alarmsystemen zullen geen kik geven als de lijn wegvalt.
sommige biepen wel op het klavier om aan te geven dat er wat is, maar daar stopt het ook bij.
met wat pech ziet zelfs de meldkamer het pas 24u later (1x / dag een 'phone home' telefoontje dat dan niet doorgeraakt)
zelfs sabotagecontacten worden door veel installateurs al niet meer gelegd voor de telefoonlijn, en als ze al gelegd worden zijn ze vaak nog nuttelozer dan een biepend klavier.

gelukkig kan het tegenwoordig via het gsm / gprs netwerk ook, alsook gewoon over internet, dus als je zekerheid wil kan je gewoon meerdere systemen combineren.
iets wat steeds vaker voorkomt (bv pstn en gsm netwerk, en bij uitval van 1 zal de ander hiervan melding maken aan het geprogrammeerde nummer)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Zijn nl nodig voor inbraakbeveiligingen (stel dat dieven de stroom afsnijden) die via telenet een alarmcentrale bellen.
Gewoon coax doorknippen... doosjes staan gewoon op straat :lol:
Vertel meteen het volledige verhaal he.

Sommige alarmcentrales vereisen een constante verbinding (met een bep. dienst); als die na xx aantal min niet meer werkt=> alarmmelding (als de kabel wordt doorgeknipt: constante verbinding valt weg en men komt langs).

Doosjes staan op straat (of hoog in een paal) of weet ik veel waar.
Als je modem een batterypack heeft blijft je internet ook werken (als de pc's/routers een ups hebben).

btw: wat doe jij als er een alarm afgaat? Na 10min gaan zagen "zet dat alarm eens af". Effectief is dat toch niet.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Klopt inderdaad. Heb ik laatst nog ergens ondervonden. Aansluitkabel van Telenet klant was beschadigd (over). Ogenblikkelijk belt de meldingskamer naar de eigenaar om te vragen wat er is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Voila, dat zou ik ook verwachten. Constante connectie en telefoontje bij wegvalling, desgewenste interventie bij niet antwoorden / verkeerd beantwoorden van de paswoord vraag. Een alarm dat moet een connectie maken bij positief contact is veel te fragiel, dan weet je nooit of er geen alarm is of dat het alarm gebypassed werd.

Ben trouwens zoiezo voorstander van het twee niveaus systeem. Silent alarm om de dieven niet af te schrikken (betere kans op betrapping door politie/security) en interne camera's om bewijzen trachten te filmen. Spijtig dat filmen van de openbare weg verboden is om privacy redenen. Een systeem dat camera beelden in een buffer steekt en bij alarm de buffer opslaat en verder record zou makkelijk zijn.
Maar nu zijn we echt wel heel theoretisch bezig :-)
Alsk het geld had was niet mijn voordeur, maar de deur daarachter de meest gepantserde. Eerst laten binnenkomen, dan een soort rolluik voor de voordeur sluiten en de gang als geimproviseerde cel gebruiken. Moeten de flikken enkel nog komen opkuisen. Principe van een bankfiliaal eigenlijk (toen die nog zelf geld hadden en niet alles in automaten zat) ;-)

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

silencer schreef:Sommige alarmcentrales vereisen een constante verbinding (met een bep. dienst); als die na xx aantal min niet meer werkt=> alarmmelding (als de kabel wordt doorgeknipt: constante verbinding valt weg en men komt langs).
En hoe ga jij via een telefoon een "constante verbinding" realiseren... de lijn 24u per dag laten opliggen of wat ?
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik zou denken via een internetverbinding maar lijkt mij absurd...

Telefonie = EDPnet + OVH
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik kan me van vroeger nog vaag herinneren dat er toch alarmsystemen waren die alléén via telefoonlijn verbonden waren, en waarbij de meldingskamer toch redelijk snel zag als de telefoonverbinding weg viel. Maar ik kan me echt niet meer herinneren hoe dat precies werkte.
Deze hebben nu uiteraard plaats gemaakt voor de meer geavanceerde alarmsystemen met IP-verbinding (internet) in combinatie met telefoon.
Het wegvallen van de verbinding wordt dan nagenoeg onmiddellijk gedetecteerd.
Er zijn zelfs alarmsystemen die bovenop deze mogelijkheden nog een tweede of derde backup verbinding hebben met een GSM module.

Alarm via IP :
http://www.securilink.be/uploaddata/upl ... c00185.pdf

Uiteraard zijn vandaag de dag de mogelijkheden voor beveiliging veel verder gevorderd dan vroeger. Alarm in combinatie met video bewaking is vandaag de dag peanuts.

Maar zoals ik al zei : voor wat het waard is, want de meeste inbrekers zijn binnen 3 minuten al het huis uit met alle waardevolle spullen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

ITnetadmin schreef: Alsk het geld had was niet mijn voordeur, maar de deur daarachter de meest gepantserde. Eerst laten binnenkomen, dan een soort rolluik voor de voordeur sluiten en de gang als geimproviseerde cel gebruiken. Moeten de flikken enkel nog komen opkuisen.
Sedert ze hier ingebroken hebben (en 2 auto's gestolen :-( ) heb ik ook nog heel dikwijls deze droom.
Bij mij zijn ze langs het WC venstertje binnen gekomen. Had ik toen een gepantserde WC deur gehad, dan zaten ze ook in mijn WC-cel, want terugkeren via dat venstertje zou al een stuk moeilijker geweest zijn :)
(sorry slightly off-topic)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Tja, weakest link en zo. Ik woon zelf in een appartement en ik kan je verzekeren dat als het alarm afgaat, de naaste geburen hier onmiddellijk staan om te reclameren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Ik zou denken via een internetverbinding maar lijkt mij absurd...
Dat is de enige methode volgens mij (tenzij iedere 15 minuten bellen of zo)... maar wat dan als internet even down is (uptime is daar lager dan telefonie namelijk). De politie zou er niet mee kunnen lachen als ze iedere keer aan je deur staat als een router herstart wordt of zo.
krisken
userbase crew
userbase crew

Wel van een continue verbinding heb ik ook nog nooit gehoord, of je telefoonlijn moet al 24 op 24 openliggen. En dan zou telenet helemaal niet mogen, daar deze hun telefoniemodem op elektriciteit werkt. Dus als deze weg valt....

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Bij Belgacom kon je toch speciale 'alarmlijnen' nemen dacht ik die dan op één of andere manier permanent gemonitord werden ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
userbase crew
userbase crew

Daar ging men enkel kijken of de spanning er continue op zat...
Koud kunstje dus om dit te omzeilen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Daar ging men enkel kijken of de spanning er continue op zat...
Jou alarmsysteem zou dat kunnen controleren... maar dat heeft geen zin want als de spanning eraf is kan het ook niet meer bellen.

En ik zie niet in hoe men het langs BGC kant kan controleren want zij zetten er net de spanning op (ze kunnen de weerstand van de lijn wel doormeten, da's iets anders).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
krisken schreef:Ik zou denken via een internetverbinding maar lijkt mij absurd...
Dat is de enige methode volgens mij (tenzij iedere 15 minuten bellen of zo)... maar wat dan als internet even down is (uptime is daar lager dan telefonie namelijk). De politie zou er niet mee kunnen lachen als ze iedere keer aan je deur staat als een router herstart wordt of zo.
Ze bellen eerst de eigenaar om te zien wat er fout is

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Ze bellen eerst de eigenaar om te zien wat er fout is
Alsof jij weet of je router aan het herstarten is of niet.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Zo vaak herstart een router niet uit zijn eigen. En meestal herstelt een ip-foutje zich vanzelf. Een doorgeknipte kabel niet

Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”