Fritzbox 7390 - MediaServer

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Is er iemand van jullie die al met de Fritz!Box 7390 MediaServer heeft gewerkt ?
Ik heb dit zelf eens kort uitgeprobeerd.

1. Blijkbaar kan de WD TV Live geen ondertitels streamen via deze MediaServer (met DLNA). Een oplossing hiervoor is de ondertitels in de video op te nemen (met MkvMerge). Heb daar zelf een klein tooltje voor geschreven om dit te doen.

2. Wat ik wel vreemd vind, is dat de INDEX in de Fritz!Box telkens opnieuw moet aangemaakt worden, als je iets wijzigt in de bestandsstructuur op je NAS schijfje. Anders vind de WD TV Live player (of een andere DLNA afnemer) je bijgewerkte bestandslijst niet terug.

3. De MediaServer mappen zijn zichtbaar als shares vanop je pc. Bijvoorbeeld: \\NAS.Fritz\Media (of iets dergelijks). Hier kan ik wel gemakkelijk alle inhoud aanpassen.

4. In de MediaServer (vanop de WD TV Live bezien) zitten een heleboel standaard lege FritzBox mappen (Muziek, Films, etc). Ik heb nog niet gevonden hoe ik die van die NAS schijf kan halen. Mogelijks komen deze mappen uit de Interne Memory NAS van de Fritz!Box voort. Maar deze Interne Memory NAS kan ik blijkbaar niet uitschakelen ?

5. Je kan de NAS schijf zichzelf laten uitzetten (bv na 30 minuten). Dit is wel handig. En deze feature werkt goed samen met de WD My Passport USB 3.0 drive, die ik hiervoor als NAS schrijf gebruik.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

De snelheid van de Fritz MediaServer laat alvast te wensen over.
- Kopiëren van een bestand van PC naar Fritz MediaServer = 30 Mbps (3 MB/s)
- Kopiëren van een bestand van PC naar Laptop = 70 Mbps (7 MB/s)

Het kopiëren verloopt via Devolo Stroomadapters.
In geval van een kabel, zou ik op de laptop veel hogere snelheden halen.

Feit is alvast dat de snelheid van de FritzBox MediaServer niet zo heel sterk is.
Daar een bottleneck zit. Weten we ook weer bij.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Gent32m schreef:- Kopiëren van een bestand van PC naar Fritz MediaServer = 30 Mbps (3 MB/s)
- Kopiëren van een bestand van PC naar Laptop = 70 Mbps (7 MB/s)
Mbps -> :8 -> MB/s
30Mbps = 3.75MB/s
70Mbps = 8.75MB/s

Op de 30 geeft het maar een klein verschil maar op de 70 is het al een behoorlijk verschil :)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Devolo's zijn inderdaad niet zaligmakend en werken goed, maar niet op hoge snelheden.
Wat voor bestanden kopieer je? Want met grote bestanden zal de transfersnelheid hoger liggen dan bij kleine bestanden.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

De TS klaagt niet over de snelheid van zijn Devolo's, maar constateert dat de snelheid om bestanden te kopiëren naar zijn media server een stuk trager is dan kopiëren tussen PC's (ik neem aan via dezelfde Devolo's).
Het probleem is dus niet zozeer de Devolo, maar de FritzBox.

@gent32m
Inderdaad de FritzBox media server is niet zo snel, maar een media server dient vooral om media (video, muziek) te streamen. Als deze snel genoeg is (30 mpbs) om media foutloos af te spelen, is er in feite toch geen probleem?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Philippe : het hangt er ook vanaf wat je juist doet!

De snelheid hangt ondermeer af van wat je verstuurd. Of je 1000x 10mb door je netwerk pompt, of 1x 10000mb. Het lijkt hetzeldfe, maar dit laatste gaat sneller klaar zijn. Dus als hij richting de fritz kleine bestanden stuurt, en tussen de pc's onderling grote bestanden dan is dit volstrekt normaal

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Laten we nu aannemen dat hij voor deze "test"
- dezelfde bestanden gebruikt heeft
- dezelfde devolo's

Anders is zijn vergelijking inderdaad zinloos ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

1. Blijkbaar kan de WD TV Live geen ondertitels streamen via deze MediaServer (met DLNA). Een oplossing hiervoor is de ondertitels in de video op te nemen (met MkvMerge). Heb daar zelf een klein tooltje voor geschreven om dit te doen.

Ik heb een samsung smart tv en kan ook geen ondertitels afspelen, niet eens selecteren (fritzbox, mezzmo -> zelfs niet die die in de mkv's zitten.)
Wat die hele dure modellen betreft weet ik niet maar de middelmaat 'dlna' toestellen laten vaak te wensen over op dit vlak.

Wat ik geleerd heb is dat wanneer je ondertitels(en veel meer dan dat) wil :

De bron (mediaserver) de ondertitels "ingecapsuleerd" moet kunnen meesturen. Kan dit niet (meestal) dan heb je maar beter controle over de mediaserver waar je zit (afstandsbediening) op voorwaarde dat die ook echt een goede streamer is.

maw wil je echt zonder zorgen kijken naar alle formaten en alle mogelijke vormen van ondertitels (in mkvs, los), controle over audio stream dan koop je gewoon een degelijke mediaplayer.

Met degelijk bedoel ik toch al snel 150-200€ (kan nog duurder gaan maar vanaf deze range zit je in feite wel al zeer goed.)

Voordelen van een mediaplayer tov een dlna tv :

De "meeste" smart toepassingen van je tv kunnen evengoed via die mediaspeler.
De tekortkomingen van je tv worden opgevangen door je mediaspeler (zie hele topic)

conclusie : Selecteer op je tv het kanaal van je mediaspeler en gebruik vanaf dan enkel de afstandsbediening van je mediaspeler en je hebt alles + zoveel meer dan wat je tv kan.

Je mediaspeler heeft toegang tot alle shares in het netwerk. (pc, laptop, alles..)
Die speelt gewoon alles af. eender welk formaat. Controle over ondertitels, audio. Is de sync niet naar je zin, gewoon snel en simpel even via afstandsbediening aanpassen.

Foto albums op shares of zelfs via picasa geen probleem.

Muziek.. wat dacht je van de bijna ontelbare internet radio's.. als wij volk ontvangen staat de mediaplayer via het internet de gepaste muziek te streamen over de stereo. de tv hoeft er niet eens voor aan te staan. Afhankelijk van de mood is dat klassiek, chill of lounge. Op oudejaar mag dat eens wat heftiger zijn.

Kortom : Installeer gewoon een mediaspeler als je echt wil genieten, liefst een gelijke (duurdere) het is z'n geld echt waard. :wink:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hallo Userbase vrienden,

1. TiTanium, bedankt voor de rechtzetting. Ik dacht dat Mbps altijd delen door 10 was (+ 2 bytes wegens de overhead op het netwerk). Maar blijkbaar is dit niet zo, als ik bv deze convertor tool bekijk. Dan wordt dit:

- Kopiëren van een bestand van PC naar Fritz MediaServer = 24 Mbps (3 MB/s)
- Kopiëren van een bestand van PC naar Laptop = 56 Mbps (7 MB/s)

2. Ik heb een test gedaan met een groot video bestand (mkv file van 5 GB). Deze test onder dezelfde omstandigheden herhaalt (met dezelfde Devolo adapters en test bestand), maar als bestemming eens de FritzBox, de andere keer de laptop.

3. Heronic, het probleem met de WD TV Live is dat die externe subtitles niet kan streamen via DLNA. Maar wel via SAMBA. Dus niet via een Media Server (zoals de FritzBox 7390 of andere DLNA certified apparaat). Maar wel via een NAS schijf. Ander verschil is dat je via de Media Server ook niet in je videos kan spoelen (FF, REW). Via NAS access lukt dit wel. Bottom line is dus die WD TV Live via een NAS schijf (en geen DLNA / MediaServer) te verbinden. Dit werkt prima. Duurdere toestellen zullen altijd nog wat beter zijn. Maar ik ben zo tevreden over dit WD TV Live toestel. Ik hoef voorlopig geen ander. :wink:

4. Ik heb een beetje zitten googlen op het internet. Een goede Synology netwerk schijf (jij bent ook naar één op zoek hé Krisken :-D ) kost rond de 300 euro. Dan heb je nog geen disk erin. Met de Synology reeks DS212+ en DS212 waren er aanvankelijk wat problemen. Een irritant geluid dat uit de fans kwam (in Quiet Mode, niet Cool Mode). Dit schijnt opgelost te zijn in de laatste DSM firmware. De hybernate (schijf uitschakelen bij geen gebruik) schijnt ook niet altijd zo goed te werken. Ondertussen is er een nieuwe reeks de DS213 beschikbaar (ter vervanging van de DS212 reeks).

5. Gezien ik met mijn Devolo netwerk (500 Mpbs adapters) in de toekomst niet vlug snelheden boven de 160 Mbps (20 MB/s) zal halen. Ik haal nu (afhankelijk van de locatie en verbinding) gemiddeld tussen de 6 MB/s en 10 MB/s. En ik ook geen zin heb om hier nog veel geld aan uit te geven ('t is crisis voor iets hé :wink:) heb ik mezelf dit toestelletje gisteren aangeschaft (na wat research op het net): Synology Usb Station 2

6. Voornaamste kritiek op dit toestel is de te LAGE netwerk snelheden voor zijn prijs (gemiddeld winkelwaarde ligt rond de 90 euro). Dat klopt. Dit toestel haalt niet meer dan 23 MB/s READ / WRITE snelheden. Maar gezien ik met mijn Devolo netwerk toch geen hogere snelheden zal kunnen halen dan dat, is dit voor mij wel een goede en veel goedkopere oplossing. En CAT 6 bekabeling in huis leggen is momenteel geen optie. Moet ik ver heel het huis voor stuk boren.

7. Ik heb daarnet eens een test gedaan. Usb 3.0 schijf erin gestoken en deze geformateerd naar EXT4 (meest optimale bestandsysteem voor deze NAS). Ik schreef weg aan 23 MB/s (getest rechtstreeks op mijn Gigabit switch). Dit is prima ! Om zo af en toe eens een video bestandje naar dit netwerk over te pompen.

8. Ik ben hier alvast heel tevreden mee. Veel beter dan dit zal ik mijn netwerk niet kunnen krijgen. Had ik nu overal CAT 6 kabels liggen in huis (mijn natte droom :wink:) Goh ja... Ge kunt niet alles willen in het leven hé. Ik heb wel vorig jaar een CAT 6 bekabelde verbinding kunnen leggen tussen de TV kamer en de bureau. Dus dat is ook al iets.

9. Nog kort dit over de Synology USB Station 2.
Grote pluspunten: Het is muisstil (je hebt geen fan draaien). Geen hitte afzetting (voor in een gesloten kast). De slaapstand werkt ok. En prijs is redelijk (ik ben alvast geen 300 euro kwijt).
Grote nadelen: Veel lagere snelheden (dan de andere reeksen, die je voor 100 euro meer al kan kopen). Idem ook met de processor kracht (en het beschikbaar geheugen erin).

10. Tot slot, de volledige DSM software van Synology zit erop (dus met file beheer, sharing, download manager, etc). Dat laatste vond ik ook heel tof. Ik moet nog eens proberen om bv een NZB of Torrent hiermee te downloaden. Die software van Synology is alvast prima in orde (en kan ik iedereen aanbevelen).

Enfin, ik test ondertussen nog wat verder...
Volgens de tijd die ik heb (met de kleine hier :wink:)

Boys als ge zelf ooit ook aan kinderen begint, besef dan alvast dat ge veel minder tijd gaat overhouden voor jullie toys. Dit frustreert me zelf hier ook soms een beetje. Maar ja...

Edit: Het beschikbaar geheugen (in die Synology Usb Station) kun je blijkbaar uitbreiden door er een USB stick in te steken. Dit toestel heeft alvast veel mogelijkheden. Zie handleiding op het internet (voor de geïnteresseerden). De Media Server functionaliteit van de FritzBox valt voor mij alvast af. Daar is dit toestel niet zo sterk in. Het is een heel goede VDSL modem / gigabit router (met goede DHCP ondersteuning, IPV6, VOIP - uitgezonderd het codec beheer, dat er niet is).

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 16 okt 2012, 11:47, in totaal 1 gewijzigd.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

3. Heronic, het probleem met de WD TV Live is dat die externe subtitles niet kan streamen via DLNA. Maar wel via SAMBA. Dus niet via een Media Server (zoals de FritzBox 7390 of andere DLNA certified apparaat). Maar wel via een NAS schijf. Ander verschil is dat je via de Media Server ook niet in je videos kan spoelen (FF, REW). Via NAS access lukt dit wel. Bottom line is dus die WD TV Live via een NAS schijf (en geen DLNA / MediaServer) te verbinden. Dit werkt prima. Duurdere toestellen zullen altijd nog wat beter zijn. Maar ik ben zo tevreden over dit WD TV Live toestel. Ik hoef voorlopig geen ander. :wink:
Streamers met beperkingen tot wat ze streamen of het nu bestandsformaten of ondertitels zijn noem ik "bucht".
Dat je via een mediaplayer niet door je video's kan spoelen is totaal nieuw voor mij, zelfs de "bucht' die ik in het verleden al getest heb kan dit.
Een mediaplayer met een nas vergelijken is als appels met appelmoes vergelijken. Je kan een mediaplayer ook als nas gebruiken maar dan zit je meestal beperkt tot 1 mountable schijf terwijl een nas (voor wat mij betreft) minstens 2 schijven, bij voorkeur 4 moet kunnen hebben. Zonde er een heel opstel over te schrijven : voor gebruik van een centraal punt met zeer veel opslagcapaciteit en dus in feite een opslagserver gebruik je een echte nas. Daar zijn ook handigheden aan zoals sabnzbd, sickbeard,.. Wil je een mediacenter met als hoofddoel een volwaardige homecinema te hebben dan gebruik je beter een mediaplayer. Natuurlijk kan je beiden combineren waarbij je mediaplayer (of zelfs verschillende in huis) hun materiaal vanaf de nas gaan afspelen. En hier heb je bij deftige toestellen geen beperking op.

Neem nu een popcorn hour of dune :
Die hebben toegang tot alle shares binnen het nerwerk of die op een nas, laptop, pc of via usb op een fritz staan. Die spelen alle formaten af, van rechtstreekse bestanden (divx) tot containers (mkv, dvd structuren, iso's). Ja zelf .iso bestanden over het netwerk laden gewoon alsof je een dvd in een dvd speler steekt met menu en alles erop en eraan. Alle voorgaande bovendien met ondertitels of die nu in de container zitten of extern speelt geen enkele rol. Je kan zelfs je ondertitels apart voor of achteruit spoelen voor moest de synchronisatie u niet aanstaan.

Ik vermoed dat uw wdtv ongeveer in de category van mijn eerdere lacie lacinema. Ik heb toen een constructie met mezzmo opgezet om de kleine problemen te verhelpen. Ik gebruik nu een popcorn hour en heb niks extra meer nodig. Elk zijn voorkeur, de mijne is om de bepalende factoren zo min mogelijk te spreiden.
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:1. TiTanium, bedankt voor de rechtzetting. Ik dacht dat Mbps altijd delen door 10 was (+ 2 bytes wegens de overhead op het netwerk). Maar blijkbaar is dit niet zo, als ik bv deze convertor tool bekijk. Dan wordt dit:

- Kopiëren van een bestand van PC naar Fritz MediaServer = 24 Mbps (3 MB/s)
- Kopiëren van een bestand van PC naar Laptop = 56 Mbps (7 MB/s)
-> delen door 8 dus ;)
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Heronic,

Nog een woordje over die WD TV Live player (ondertussen is deze aan zijn derde generatie). Deze 3de generatie speelt probleemloos ISO, IMG bestanden af (met Menu, etc). Dit is echt een fantastisch toestel voor nog geen 100 euro. Een stuk goedkoper dan een popcorn hour.

Mijn ouders hebben zo een WD TV Live (3de generatie) en voor hun is dit een fantastisch toestel. Ik zelf thuis beschik over een WD TV Live (2de generatie). Deze heeft problemen met streamen via DLNA. Echter werkt wel alles perfect via NAS (dus aparte srt bestanden, spoelen, etc).

Deze WD TV Live player is voor mij zeker geen 'bucht'. Het is een fantastisch toestel, dat alles doet wat het moet.
Uitgezonderd dan die DLNA functionaliteit, die iets minder goed werkt. Maar zo heeft ieder toestel zijn voor en nadelen.
Bv inzake codex ondersteuning, etc.

Voor het echte werk heb ik mezelf een HTPC gebouwd (paar jaar geleden) deze stuurt Bluray HD Audio bestanden (via HDMI) door naar een dure versterker, met dito boxen. Enige pijnpunt bij deze HTPC is de AMD processor. Maar die zal ik later ooit wel eens vervangen door een intel (wanneer ik een nieuwe HTPC in elkaar steek en daar terug tijd voor heb, die tijd heb ik nu zeker nog niet).

Het zwakste punt in heel mijn structuur is alvast mijn netwerk (devolo stroom adapters). Deze Synology Usb Station 2 is het beste wat ik daarin kan bereiken. Ik plug er een UsbDisk in en kan dan deze content naar de WD TV Live (en andere netwerk toestellen) aan een voldoende hoge bitrate streamen.

Overigens, kan de HTPC ook fungeren als een NAS (via Windows 7). Maar deze verbruikt daarvoor teveel stroom, om 24u/24u aan te liggen. Daarnaast dient iedereen die voor een NAS oplossing kiest, ook ergens stil te staan bij je sluimerverbruik. De Synology USB Station 2 verbruikt gemiddeld 5 watt. Dit betekent op jaarbasis een verbruik van: 5 / 1000 (kwh) * 24h * 365 dagen * 0,22 euro / kwh (mijn dag prijs bij Ecopower) = 9,63 euro (wat te verdedigen valt). Als je echter een NAS toestel hebt die bv 20 watt (of meer) in standbye gebruikt kom je al vlug aan 38,50 euro. Wat al een pak duurder is (over een paar jaar bekeken).

Dit is een beetje een evenwicht zoeken tussen stroom enerzijds en gemak anderszijds (een netwerk toestel dat de hele tijd aan ligt). Ik kan met deze Synology NAS mijn muziek naar mijn versterker sturen (die heeft een netwerk aansluiting). Alsook een CSV (excell) database bestand laten inlezen/bijwerken (via een programma) op de HTPC server. En nog andere content op die manier beschikbaar stellen of sharen. Foto's of filmpjes bv die ook op de WD TV Live afgespeeld kunnen worden.

Ik zie zelfs dat ik een Webcam op die Synology Usb Station kan aansluiten en dan via externe toegang, zo mijn vriendin (of de baby) thuis in de gaten kan houden. Big Brother is watching them :wink:

Bottomline voor mezelf blijft, veel geld aan zo een duur NAS toestel uitgeven heeft voor mij geen zin. Ik haal daar geen voordeel uit. En meer geld aan een Media player geven is ook niet nodig. Want deze WD TV Live fungeert als reis toestel of vervangtoestel (om tv beneden mee te zien). Heel mijn ECHTE tv gebeuren wordt door de HTPC, VERSTERKER en dito toestellen geregeld.

Enfin, weer een hele toelichting. Wij zijn daarin individuen die nogal sterk (en uitgebreid) in hun pen durven kruipen :wink: Waarmee ik maar zeggen wou die WD TV Live is zeker geen bucht. Maar is er voor elk wat wils op de markt. En zo een popcorn Hour is zeker een betere keuze (dan een WD TV Live) ! Je betaalt daar ook voor. Maar een nog betere oplossing (en nog duurder) is een HTPC. Ben je niet meer afhankelijk van hardware codecs (en dito firmware updates), etc. Plus heb je meteen ook de mogelijkheid om daar extra kaarten in te steken. Zoals bv een DVB-T kaart, die ik erin zitten heb. Een e-sata controller card (om e-sata storage towers mee aan te sturen, etc).

Het ontbreekt me momenteel helaas aan de nodig tijd om me in deze zaken nog veel verder te kunnen verdiepen. Zo had ik paar maand geleden eens een mail gestuurd naar Soundgraph (met wat gebruikers ideeën voor hun toekomstige HTPC controllers, zoals touch screens, remote controllers, etc). Maar dit alles ligt nu echt wel stil. Ik heb dan ook een kleine hier liggen (kruipen kan hij nog niet) die ik af en toe groentepap, fruitpap, etc moet geven :wink:

Alvast veel plezier in je zoektocht naar betaalbaar lego speelgoed voor jouw kindje. Ik heb zelf een heel lego stad center op het zolder liggen. Zeker 10 meter op 10 meter. Maar ik doe dit niet weg. Sorry, is voor mijn kleine, als hij groot is. En voor mezelf natuurlijk ook :wink:

Echter moet ik nog eventjes geduld hebben. Eerst die luiers en fruitpap nog doorworstelen.
Jij bent daar blijkbaar al vanaf. Lucky you :-D

Greetz,
Gent32m
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:Enfin, weer een hele toelichting.
Als je tot het essentiële zou komen en geen heel opstel van maakt is het plezanter om te lezen, nu heb ik het gevoel; pff weer zo een opstel... ;)
EVEN EEN VOORBEELD:
Gent32m schreef:Nog een woordje over die WD TV Live player (ondertussen is deze aan zijn derde generatie). Deze 3de generatie speelt probleemloos ISO, IMG bestanden af (met Menu, etc). Dit is echt een fantastisch toestel voor nog geen 100 euro. Een stuk goedkoper dan een popcorn hour.

Mijn ouders hebben zo een WD TV Live (3de generatie) en voor hun is dit een fantastisch toestel. Ik zelf thuis beschik over een WD TV Live (2de generatie). Deze heeft problemen met streamen via DLNA. Echter werkt wel alles perfect via NAS (dus aparte srt bestanden, spoelen, etc).

Deze WD TV Live player is voor mij zeker geen 'bucht'. Het is een fantastisch toestel, dat alles doet wat het moet.
Uitgezonderd dan die DLNA functionaliteit, die iets minder goed werkt. Maar zo heeft ieder toestel zijn voor en nadelen.
WORDT:
Mijn ouders hebben zo een WD TV Live (3de generatie, nog geen 100€) en voor "ons" is dit een fantastisch toestel, speelt IMG en ISO perfect af (inc menu's). Ik zelf thuis beschik over een WD TV Live (2de generatie). Deze heeft problemen met streamen via DLNA. Echter werkt wel alles perfect via NAS (dus aparte srt bestanden, spoelen, etc). Maar zo heeft ieder toestel zijn voor en nadelen.

Al uw info staat er in en val je telkens niet in herhaling (vb.: Control F -> "Fantastisch toestel").
Gent32m schreef:Echter moet ik nog eventjes geduld hebben. Eerst die luiers en fruitpap nog doorworstelen.
Jij bent daar blijkbaar al vanaf. Lucky you :-D
Heeft niets met de topic te maken...
Gent32m schreef:Alvast veel plezier in je zoektocht naar betaalbaar lego speelgoed voor jouw kindje. Ik heb zelf een heel lego stad center op het zolder liggen. Zeker 10 meter op 10 meter. Maar ik doe dit niet weg. Sorry, is voor mijn kleine, als hij groot is. En voor mezelf natuurlijk ook :wink:
Heeft niets met de topic te maken, en komt zelfs treiterachtig over...

Wil nu niet muggenziften, maar ik/wij zou(den) het op prijs stellen als je daar in de toekomst toch op let. Overgaan tot het essentiële en geen lange sjaal aan breien...
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag TiTanium,

Ik kan dit proberen. Maar zal me niet altijd lukken. Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is. En ik ben zelf ergens een soort van halve vrouw, vrees ik :wink: Die heel goed kan tateren (schrijven), zonder daarom altijd evengoed (en beknopt) de essentie daarvan weer te geven.

Ik heb redelijk wat vriendinnen waar ik mee schrijf. Heb daar nog nooit kritiek over gekregen. Mijn mannelijke vrienden daarentegen vinden dan soms dat ik teveel hele opstellen schrijf. Zelf doen ze dat niet. Die zijn in hun antwoorden altijd veel korter. Goh ja, wete. Ik stoor me daar alvast niet aan. Hoe minder je je aan iets of iemand kan storen, des te vrijer kun je daarin mentaal (als mens) zijn. Oordelen hou ik ook niet zo van (zoals je weet). Maar dat doen we allemaal toch (onbewust of bewust). Oordelen houdt kiezen in. En op basis van wat moet je anders iets gaan (ver)kiezen ?

Mijn comment naar Heronic was alvast niet treiterig bedoeld. Eerder als humor, een grapje. Beetje speels. Ik weet niet. Heronic, is dit bij jou treiterig overgekomen, zo ja mijn excuses hiervoor.

Ben daarnet een Linksys 8 port switch gaan (Model SE2800) halen. Die ga ik nog tussen die Usb Station steken. Die laatste switches van Linksys beschikken over power save functies. Dat is wel handig, kun je die switch gerust laten aanliggen, zonder daarbij teveel moeten vrezen veel stroom te verliezen (en te moeten betalen). Het verbruik van deze switch is maximaal 12 watt (8 poorten). Voor iedere poort die je niet gebruikt (of de connectie ervan uitvalt) gebruik je 1,5 watt minder.

Daarmee is mijn klein NAS center bijna compleet (moet alles nog goed verbinden en instellen). Een oplossing weliswaar zonder de Fritzbox 7390 geworden (waar ik aanvankelijk dit topic over startte).

Groetjes,
Gent32m
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

No offence taken ALS we eens mogen komen spelen :angel:
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Lol :-D

Ge zult wel nog even moeten wachten. De zoon is nu 6 maanden oud en moet zijn fijne motoriek nog ontwikkelen. Grove motoriek heeft hij wel al onder de knie. Van alles (hoe groter de stukken, hoe liever) pakken en mee smijten kan hij al goed :wink:

In het belang van uw veiligheid, best nog even wachten dus 8)
Tenzij ge een goede levens verzekering ofzo hebt :wink:

Anyway, dit eventjes off topic.

Gezien de MediaServer functionaliteit in de Fritzbox 7390 dus niet voldoet (te zwak beestje voor mij).
Heeft dit topic zijn einde bereikt (EOL). Amen.

Groetjes,
Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Update

1. Ik heb gisteren aan mijn netwerk een dagje kunnen doorwerken. Door de Devolo adapters nog iets beter te plaatsen (Ik heb een lijn test gedaan via de tool NetMet) behaal ik nu snelheden van resp. 88 Mbps (11 MB/s) en 56 Mbps (7 MB/s).

2. Deze extra winst werd behaald, door na te kijken, welk stopcontact er sneller loopt dan het stopcontact ernaast (zat soms een verschil op van 10 Mbps). Daarnaast heb ik ook telkens een stroomblok in de Devolo adapters geplaatst. En geen andere stroomcontacten in de nabije buurt ervan meer aangesloten.

3. De Synology Usb Station 2 is een fantastisch product. Hun laatste gepubliceerde DSM (3.2-1968) heeft wel problemen om de externe harde schijf (WD My Passport) in hibernate (slaapstand) te laten gaan. Dit blijkt een algemeen probleem te zijn, waar de andere Synology modellen ook last van hebben. Zie hier. Ik heb contact opgenomen met de Synology support en een patch (via e-mail) ontvangen. Na het installeren van deze patch, loopt alles fijn. De externe harde schijf gaat na 10 minuten (tijdsduur zelf in te stellen) in standby.

4. Ik heb wat testen met het bestandsformaat gedaan. Kopiëren via NTFS loopt nog altijd niet vlot (maximum 15 MB/s). Terwijl hetzelfde bestand kopiëren via EXT4 (het native Unix formaat) schrijfsnelheden tot 29 MB/s behaalt! (met de laatste DSM patch). De leessnelheden kunnen zelfs oplopen tot 35 MB/s !

5. Wat me wel opvalt, is dat deze schrijfsnelheden (via EXT4) niet constant zijn. Soms zakken ze tot 15 MB/s (het minimum) en soms pieken ze uit tot 29 MB/s. Dit hangt ergens af van het bestand dat ik kopieer. Misschien hebben de Jumbo frames daar iets mee te maken (deze optie is momenteel uitgeschakeld). Volgens de DSM software ondersteunt mijn Linksys SE2008 deze jumbo frames niet. Maar dat heb ik nog niet verder onderzocht. En met een gemiddelde schrijfsnelheid van 23 MB/s ben ik alvast meer dan tevreden. Het apparaat is overigens muisstil. Net zoals de harde schijf van WD die ik niet hoor draaien.

6. De audio bestanden (FLAC, MP3) worden gestreamd naar de Denon (netwerk) receiver via DLNA. Ik ga wel de MP3 tags nog moeten aanpassen in deze liedjes, gezien hij echt op de inhoud (en niet bestandsnaam) sorteert. De DLNA menu kan in de DSM ingesteld worden, wat handig is. Er is ook een audio speler aan boord, voor wie via een web toepassing zijn liedjes wilt laten afspelen.

7. De video bestanden (MKV, AVI, MP4) worden gestreamd naar de WD TV Live als Network Device. Zowel external subtitles (SRT), bluray content (720p) als vooruit/achteruit spoelen, loopt allemaal heel vlot. Zoals gezegd, speelt de laatste WD TV Live nu ook probleemloos ISO/IMG bestanden (met dvd menu's) af. Ik heb mijn DVD's echter (vroeger) naar bestandsformaat NRG (Nero) omgezet. Zou eens moeten bekijken hoe ik die NRG files terug tot een ISO kan omvormen. Wat de aanschaf van zo een WD TV Live (3de generatie) voor de toekomst alvast interessant kan maken.

8. Oh ja, op mijn Linksys SE2008 switch zijn 7 (van de 8 ) poorten aangesloten. 1 poort is inkomend signaal (Devolo 500 Mbps gefilterd via Belkin stroomblok). 1 poort gaat naar de tv kamer (en andere switch). 3 poorten zijn uitschakelbare devices (mijn pc, pc vriendin, netwerk printer). 1 poort gaat naar de netwerk telefoon (TipTel 280 IP). 1 poort gaat naar de Synology USB Station2. 3 lampjes blijven altijd branden (inkomend signaal, netwerk telefoon en Synology USB Station2). Als de Synology USB Station2 in hibernate modus gaat, blijft hij met het netwerk verbonden (maar dit is normaal denk ik). Had ergens gehoopt dat dit netwerk lampje dan ook uit zou gaan. Maar niet dus... 3 * 1,5 Watt = 4,5 Watt extra sluimer verbruik door deze Linksys switch. Wat goed meevalt. Moesten alle 7 poorten steeds aangesloten blijven, het sluimer verbruik zou veel hoger liggen! Het verbruik van de Usb Station2 ligt maximum op 5 Watt. Wat het totale sluimer verbruik op 10 Watt of 20 euro per jaar brengt.

Kortom ik ben een tevreden man :-D

Nu nog mijn WeePee VOIP telefonie probleem opgelost zien (en alles is ok)

Het gebruik van de FritzBox MediaServer is dus NIET aan te raden, omwille van volgende redenen:
1) Geen echte netwerk ondesteuning (Samba), etc. De WD TV Live kon geen connectie via NetWork share maken.
2) Zeer lage lees en schrijf snelheden (maximum 3 MB/s !!!)
3) Geen mogelijkheid om de netwerk naam (device name) van het toestel te veranderen (wat je bij de Synology wel kan). Ik heb het toestel daar als "NAS" benoemd (in mijn netwerk).
4) Ook geen mogelijkheid om de data (folders) volledig te beheren. In die FritzBox 7390 NAS blijven allerlei standaard mappen bestaan. Dat vond ik vrij irritant.

Nee, de NAS functionaliteit in de FritzBox 7390 trekt op niets (naar mijn gevoel). Wel is de FritzBox zeer sterk in de opbouw van zijn VDSL signaal en het routeren / monitoren van je netwerk. Met gigabit poorten, goede DHCP, IPV6 ondersteuning, etc krijgt het hiervoor een 10/10. VOIP ondersteuning geef ik maar een 8/10 (ik mis namelijk het instellen van de spraak codecs, als meer geavanceerde gebruiker). En de MediaServer functionaliteit (waarover ik dit topic opende) een 0/10.

Groetjes,
Gent32m
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”