Hoi,
De geluidskwaliteit van de WeePee voice mail (nummer: 1930) is bij mij heel slecht.
- Ik zit bij Belgacom (raw copper, geen vaste lijn)
- Modem = Fritz!Box 7390, VOIP provider = WeePee
- Analoog telefoontoestel aangesloten op FON1 (in de Fritz!Box 7390)
- Onder Telephony > Own Telephone Numbers > Voice Transmission (in de Fritz!Box) zie ik dat de "1930" call via spraakcodec G.729a wordt verstuurd.
De kwaliteit van dit antwoord apparaat is heel slecht !
Wie van jullie (met gelijkaardige configuratie) heeft hier ook last van ?
Of ben ik de enige met zulke slechte spraakkwaliteit (op het nummer 1930)
In de Fritz!Box vind ik nergens een tabblad terug waarmee ik de codec instellingen (op bv die FON1 aansluiting) kan wijzigen. Tenzij ik daar over gekeken zou hebben...
Groetjes,
Gent32m
FritzBox 7390 - WeePee 1930
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3752 keer
- Recent bedankt: 14 keer
In vroegere versies van de FritzBox was er een (sumiere) mogelijkheid om een Codec in te stellen, je kon namelijk kiezen tussen:
Aan de ene kant is er veel kritiek van VoiP kenners wegens de onmogelijkheid om een Codec te selecteren.
Aan de andere kant wil AVM het de gebruiker niet onnodig ingewikkeld maken.
PS1.
Via telnet kan je in de config wel de Codec volgorde wijzigen, maar ik zou niet kenners sterk afraden om hier zelf in te gaan prutsen. Bij de minste fout start je FritzBox niet meer op, en moet je een "Firmware Recovery" gaan doen.
PS2. Jouw "1930" probleem heeft waarschijnlijk niets te maken met de Codec, maar met de kwaliteit van het WeePee Voicemail systeem?
- automatic selection of voice coding (recommended)
FRITZ!Box adjusts the voice coding automatically according to the speed of your DSL connection. - always use voice coding in fixed-line network quality
FRITZ!Box always uses lossless voice coding as in the fixed-line network. - always use voice coding with compression
FRITZ!Box uses voice coding with compression to reduce the data volume for Internet calls.
Aan de ene kant is er veel kritiek van VoiP kenners wegens de onmogelijkheid om een Codec te selecteren.
Aan de andere kant wil AVM het de gebruiker niet onnodig ingewikkeld maken.
PS1.
Via telnet kan je in de config wel de Codec volgorde wijzigen, maar ik zou niet kenners sterk afraden om hier zelf in te gaan prutsen. Bij de minste fout start je FritzBox niet meer op, en moet je een "Firmware Recovery" gaan doen.
PS2. Jouw "1930" probleem heeft waarschijnlijk niets te maken met de Codec, maar met de kwaliteit van het WeePee Voicemail systeem?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 118 keer
Dag Phlilippe,
Bedankt voor je antwoord.
Het is jammer dat die codec mogelijkheid in de Fritz!Box niet meer voorhanden is. Dit zou men in de Advanced Mode bv kunnen laten zien. En in de gewone (gebruiker) modus niet.
Die G.729a lijkt me alvast niet zo een ideale codec. Geen idee, waarom de Fritz!Box die voor de 1930 call gebruikt. Ik vermoed dat het initiatief hiervoor van WeePee komt. Dat die de codec bepalen en de Fritz!Box deze simpel doorlust. Of zou de Fritz!Box toch meer doen dan dat. Met mijn Siemens was de kwaliteit van die 1930 alvast stukken beter. Dus is het misschien toch wel ergens aan die Fritz!Box gelegen...
Hebben jullie dan ook zo een slechte kwaliteit ?
En wordt hiervoor ook de codec G.729a gebruikt ?
Groetjes,
Gent32m
Bedankt voor je antwoord.
Het is jammer dat die codec mogelijkheid in de Fritz!Box niet meer voorhanden is. Dit zou men in de Advanced Mode bv kunnen laten zien. En in de gewone (gebruiker) modus niet.
Die G.729a lijkt me alvast niet zo een ideale codec. Geen idee, waarom de Fritz!Box die voor de 1930 call gebruikt. Ik vermoed dat het initiatief hiervoor van WeePee komt. Dat die de codec bepalen en de Fritz!Box deze simpel doorlust. Of zou de Fritz!Box toch meer doen dan dat. Met mijn Siemens was de kwaliteit van die 1930 alvast stukken beter. Dus is het misschien toch wel ergens aan die Fritz!Box gelegen...
Mogelijks. Maar dan zou jij (of andere Userbasers) die hinder ook moeten ondervinden. Niet ? Wanneer je 1930 belt, op een analoog toestel (aangesloten op de FON1 van de Fritz!Box)philippe_d schreef:Jouw "1930" probleem heeft waarschijnlijk niets te maken met de Codec, maar met de kwaliteit van het WeePee Voicemail systeem?
Hebben jullie dan ook zo een slechte kwaliteit ?
En wordt hiervoor ook de codec G.729a gebruikt ?
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
Uitgaand (vanaf een analoog toestel aangesloten op een ISDN centrale) wordt Codec iLBC-30 gebruikt.
De kwaliteit valt mee.
Maar .. ik gebruik WeePee Voicemail (bijna) nooit, deze staat ingesteld als fall-back voor het geval de FritzBox voicemail het niet zou doen.
Standard gebruik ik de FritzBox interne mailboxen.
Maar zelfs als ik WeePee voicemail gebruik, komen de berichten als wav per e-mail binnen, dus je moet hiervoor de mailbox niet opbellen.
De kwaliteit valt mee.
Maar .. ik gebruik WeePee Voicemail (bijna) nooit, deze staat ingesteld als fall-back voor het geval de FritzBox voicemail het niet zou doen.
Standard gebruik ik de FritzBox interne mailboxen.
Maar zelfs als ik WeePee voicemail gebruik, komen de berichten als wav per e-mail binnen, dus je moet hiervoor de mailbox niet opbellen.
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
gebruik het eigenlijk ook niet, maar kwaliteit lijkt me toch niet slecht hier
https://www.dropbox.com/s/ik0xeoym1h7bodr/1930.mp3
https://www.dropbox.com/s/ik0xeoym1h7bodr/1930.mp3
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- Gent32m
- Elite Poster
Dag Xenne,
Dat klinkt inderdaad redelijk zuiver.
Maar jij werkt niet met een Fritz!Box 7390.
Ik vermoed dat het probleem daar ligt.
Maar, zoals Philippe reeds aangaf, die voice mail berichten van WeePee krijg je ook via e-mail. En daar is de kwaliteit wel goed. Probleem (in mijn geval) is dat die e-mails enkel naar mij gestuurd worden. Ik kan helaas geen 2 email adressen opgeven (een tip voor WeePee ?). Als mijn vriendin die berichten wil raadplegen, moet ik die doorsturen naar haar e-mail adres (en mijn eigen e-mails dus al gechecked hebben).
Daarvoor is die 1930 wel handig.
Kan zij meteen luisteren (wanneer ze bv thuis komt).
Ik heb gisteren eens gekeken naar het antwoord apparaat op die Fritz!Box. Hoe werkt dat eigenlijk ?
- Kun je die berichten doorsturen naar één of meerdere e-mail adressen ?
- De berichten worden opgeslagen in het geheugen (als geen USB disk aangesloten is) ?
- Is dit geheugen ruim genoeg daarvoor ?
Dit was me niet onmiddellijk duidelijk in die wizard. Maar ik had niet zoveel tijd om dit goed te bekijken.
Want de kleine van 6 maanden riep
Groetjes,
Gent32m
Dat klinkt inderdaad redelijk zuiver.
Ik vermoed dat het probleem daar ligt.
Maar, zoals Philippe reeds aangaf, die voice mail berichten van WeePee krijg je ook via e-mail. En daar is de kwaliteit wel goed. Probleem (in mijn geval) is dat die e-mails enkel naar mij gestuurd worden. Ik kan helaas geen 2 email adressen opgeven (een tip voor WeePee ?). Als mijn vriendin die berichten wil raadplegen, moet ik die doorsturen naar haar e-mail adres (en mijn eigen e-mails dus al gechecked hebben).
Daarvoor is die 1930 wel handig.
Kan zij meteen luisteren (wanneer ze bv thuis komt).
Ik heb gisteren eens gekeken naar het antwoord apparaat op die Fritz!Box. Hoe werkt dat eigenlijk ?
- Kun je die berichten doorsturen naar één of meerdere e-mail adressen ?
- De berichten worden opgeslagen in het geheugen (als geen USB disk aangesloten is) ?
- Is dit geheugen ruim genoeg daarvoor ?
Dit was me niet onmiddellijk duidelijk in die wizard. Maar ik had niet zoveel tijd om dit goed te bekijken.
Want de kleine van 6 maanden riep

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
Kun je die berichten doorsturen naar één of meerdere e-mail adressen ?
Je kan ook de "Info" led instellen, dat die knippert bij nieuwe berichten in de mailbox.
- JA (ik denk met een komma tussen 2 adressen).
- JA.
- JA/NEEN (afhankelijk van het aantal berichten). Als je nog ergens een oude USB stick hebt liggen (van bv 250Mb), stop die dan gewoon in de FritzBox. Dan komt de ganse voicemail op de USB stick.
Je kan ook de "Info" led instellen, dat die knippert bij nieuwe berichten in de mailbox.
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
ik zie eigenlijk niet in wat het Fritz!Box gebeuren zou te maken heeft met het antwoordapparaaat van Weepee, da's toch een onafhankelijk voicemail systeem?Gent32m schreef: Dat klinkt inderdaad redelijk zuiver.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
- Gent32m
- Elite Poster
Philippe,
Bedankt voor je antwoord. Geeft iemand zijn bericht een duimpje omhoog (interessante info).
Xenne, het heeft met die Fritz!Box te maken. Want met de Siemens Gigaset SX762, was de geluidskwaliteit op het nummer 1930 zo slecht niet. Bij Philippe komt die 1930 call als codec iLBC-30 door. Bij mij als G.729a. Jammer genoeg kan ik in de Fritz!Box niet doorgeven, dat ik eventueel een andere codec hiervoor wens te gebruiken (misschien een idee om door te geven, tijdens de volgende technology beurs in Duitsland ofzo ?)
- Export mode: Mogelijkheid om codecs in te stellen/ beheren
- Basic mode: Deze optie verbergen
Groetjes,
Gent32m
Bedankt voor je antwoord. Geeft iemand zijn bericht een duimpje omhoog (interessante info).
Xenne, het heeft met die Fritz!Box te maken. Want met de Siemens Gigaset SX762, was de geluidskwaliteit op het nummer 1930 zo slecht niet. Bij Philippe komt die 1930 call als codec iLBC-30 door. Bij mij als G.729a. Jammer genoeg kan ik in de Fritz!Box niet doorgeven, dat ik eventueel een andere codec hiervoor wens te gebruiken (misschien een idee om door te geven, tijdens de volgende technology beurs in Duitsland ofzo ?)
- Export mode: Mogelijkheid om codecs in te stellen/ beheren
- Basic mode: Deze optie verbergen
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
Misschien eenvoudiger om aan WeePee te vragen om op jouw lijn bepaalde Codecs te gebruiken / niet te gebruiken.
Niet zeker of ze dat gaan (willen) doen, maar wel zeker dat ze dat kunnen doen
Nog beter zou zijn dat je dat kan instellen (Codec volgorde) in de WeePee klantentool.
Niet zeker of ze dat gaan (willen) doen, maar wel zeker dat ze dat kunnen doen

Nog beter zou zijn dat je dat kan instellen (Codec volgorde) in de WeePee klantentool.
- Gent32m
- Elite Poster
Dag Philippe,
Daarnet probeerde mijn vriendin haar zus op te bellen (via WeePee, op de analoge FON1 van de Fritz!Box). En de kwaliteit hiervan was niet aanhoorbaar. Ik heb eens op de Fritz!Box gekeken en dit gesprek ging terug naar buiten via die 'slechte' codec G.729a.
Zodoende, heb ik je advies opgevolgd en een e-mail verstuurd naar de WeePee support. Hopelijk kunnen ze voor mij hier iets aan doen (gezien ik die codec's zelf niet kan instellen op die Fritz!Box). Op mijn vorige VOIP modem (Siemens Gigaset SX762) kon ik dat wel. Ik moet wel eerlijk toegeven, dit is een beetje een teleurstelling bij de aankoop van deze toch dure Fritz!Box. Je zou toch verwachten voor zo een dergelijk VOIP modem, dat ze dit ergens voorzien ? Maar bon, voor de rest is dit een supermachine (ik surf nu reeds aan 28 Mbps, zonder mijn stroomadapters al te hebben vervangen, zie ander verhaal). Super dus. Ik ben er heel blij mee. Enkel mijn WeePee communicatie (en geluidskwaliteit) nu weer vlot werkend krijgen.
Edit: Ik vind het wel raar, dat ik blijkbaar de enige ben, die hier last mee heeft. Nochtans de combinatie Fritz!Box7390 + WeePee hebben toch een heleboel anders Userbasers hier reeds gemaakt. Strange...
Dit is de e-mail:
Daarnet probeerde mijn vriendin haar zus op te bellen (via WeePee, op de analoge FON1 van de Fritz!Box). En de kwaliteit hiervan was niet aanhoorbaar. Ik heb eens op de Fritz!Box gekeken en dit gesprek ging terug naar buiten via die 'slechte' codec G.729a.
Zodoende, heb ik je advies opgevolgd en een e-mail verstuurd naar de WeePee support. Hopelijk kunnen ze voor mij hier iets aan doen (gezien ik die codec's zelf niet kan instellen op die Fritz!Box). Op mijn vorige VOIP modem (Siemens Gigaset SX762) kon ik dat wel. Ik moet wel eerlijk toegeven, dit is een beetje een teleurstelling bij de aankoop van deze toch dure Fritz!Box. Je zou toch verwachten voor zo een dergelijk VOIP modem, dat ze dit ergens voorzien ? Maar bon, voor de rest is dit een supermachine (ik surf nu reeds aan 28 Mbps, zonder mijn stroomadapters al te hebben vervangen, zie ander verhaal). Super dus. Ik ben er heel blij mee. Enkel mijn WeePee communicatie (en geluidskwaliteit) nu weer vlot werkend krijgen.
Edit: Ik vind het wel raar, dat ik blijkbaar de enige ben, die hier last mee heeft. Nochtans de combinatie Fritz!Box7390 + WeePee hebben toch een heleboel anders Userbasers hier reeds gemaakt. Strange...
Dit is de e-mail:
Code: Selecteer alles
Hoi,
Is het mogelijk dat jullie al mijn gesprekken (ook die van het antwoord apparaat 1930) via codec G.711 doorsturen. En dus niet soms als G.729a
Ik ondervind namelijk problemen op mijn Fritz!Box 7390 met de kwaliteit van mijn gesprekken, wanneer die als codec G.729a doorkomen.
Helaas kan ik die codecs op mijn Fritz!Box zelf niet instellen.
Graag een antwoordje terug.
Gent32m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Staan de instellingen van je analoge poort wel correct voor Belgie ? Impedantie etc. ? Je hebt dus niet enkel problemen met de Weepee voicemail maar algemeen met alle oproepen via een toestel op de analoge poort van je Fritzbox ?
Wat voor type analoog toestel gebruik je trouwens ? Al eens een ander toestel geprobeerd ? De kwaliteit van die dingen is soms om bij te huilen...
Wat voor type analoog toestel gebruik je trouwens ? Al eens een ander toestel geprobeerd ? De kwaliteit van die dingen is soms om bij te huilen...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Gent32m
- Elite Poster
Dag VOiD,
Wat bedoel je hiermee ? Mijn Fritz!Box 7390 (internationale versie) is ingesteld op land 'België' en Annex B.
Of bedoel je hiermee dat ik bepaalde TCP/UDP poorten in die Fritz!Box moet openzetten ?
Wat is dit voor iets ? Waar vind ik dat terug ?

Ik heb problemen met de geluidskwaliteit wanneer die via een andere codec er door komt.
Als ik iemand opbel, en de codex G.711 wordt gebruikt, is alles ok.
Vorm ik hetzelfde nummer en de codec G.729a wordt gebruikt, is het gesprek niet aanhoorbaar.
Het nummer 1930 bellen gaat (momenteel) altijd via G.729a naar buiten.
Ik heb deze 1930 al eens gebeld, op mijn Tiptel 280 IP toestel boven.
Dit heeft hetzelfde effect en slechte geluidskwaliteit.
Vroeger werkte dit alles wel prima (met de Siemens Gigaset SX762 als VOIP modem/router)
Mijn voorlopige eigen conclusie is deze:
1. Het heeft alvast iets te maken met die Fritz!Box 7390 (en niet met mijn analoog telefoontoestel or whatever). Die Fritz!Box is de enige veranderde schakel in mijn netwerk (gedurende de laatste 2 jaar).
2. Ligt deze fout bij mezelf ? Moet ik bv via Port Forwarding een poort voor WeePee openzetten ? Iets anders doen.
3. Of ligt de fout bij de Fritz!Box. Ik kan het gebruik van die codecs zelf niet sturen (wat ik bij mijn Tiptel 280 IP wel kan) Noch kan ik via de WeePee klantentool ergens een 'gewenste' codec volgorde opgeven.
Het antwoord van WeePee:
Tja, sta ik terug even ver...
Groetjes,
Gent32m
VOiD schreef:Staan de instellingen van je analoge poort wel correct voor Belgie ?
Wat bedoel je hiermee ? Mijn Fritz!Box 7390 (internationale versie) is ingesteld op land 'België' en Annex B.
Of bedoel je hiermee dat ik bepaalde TCP/UDP poorten in die Fritz!Box moet openzetten ?
VOiD schreef:Impedantie ?
Wat is dit voor iets ? Waar vind ik dat terug ?
Ik gebruik een Belgacom Maestro 1045VOiD schreef:Wat voor type analoog toestel gebruik je trouwens ?

VOiD schreef:Je hebt dus niet enkel problemen met de Weepee voicemail maar algemeen met alle oproepen via een toestel op de analoge poort van je Fritzbox ?
Ik heb problemen met de geluidskwaliteit wanneer die via een andere codec er door komt.
Als ik iemand opbel, en de codex G.711 wordt gebruikt, is alles ok.
Vorm ik hetzelfde nummer en de codec G.729a wordt gebruikt, is het gesprek niet aanhoorbaar.
Het nummer 1930 bellen gaat (momenteel) altijd via G.729a naar buiten.
Ik heb deze 1930 al eens gebeld, op mijn Tiptel 280 IP toestel boven.
Dit heeft hetzelfde effect en slechte geluidskwaliteit.
Vroeger werkte dit alles wel prima (met de Siemens Gigaset SX762 als VOIP modem/router)
Mijn voorlopige eigen conclusie is deze:
1. Het heeft alvast iets te maken met die Fritz!Box 7390 (en niet met mijn analoog telefoontoestel or whatever). Die Fritz!Box is de enige veranderde schakel in mijn netwerk (gedurende de laatste 2 jaar).
2. Ligt deze fout bij mezelf ? Moet ik bv via Port Forwarding een poort voor WeePee openzetten ? Iets anders doen.
3. Of ligt de fout bij de Fritz!Box. Ik kan het gebruik van die codecs zelf niet sturen (wat ik bij mijn Tiptel 280 IP wel kan) Noch kan ik via de WeePee klantentool ergens een 'gewenste' codec volgorde opgeven.
Het antwoord van WeePee:
Beste,
Onze switchen luisteren qua codec naar de voorkeursinstellingen van uw apparatuur.
Wij kunnen dit niet individueel forceren.
U hoort in uw fritzbox in te stellen dat deze enkel G.711A mag gebruiken.
Vriendelijke groet,
Suzy

Groetjes,
Gent32m
- Gent32m
- Elite Poster
Ik blijf het alvast vreemd vinden, dat ik precies de enige Userbaser ben, die hier last mee heeft...
Er moeten toch nog mensen een Fritz!Box 7390 + WeePee gebruiken (maar dan zonder telefooncentrale, zoals Philippe en Yves)
Hoe lossen die, dit probleem op ?
Groetjes,
Gent32m

Er moeten toch nog mensen een Fritz!Box 7390 + WeePee gebruiken (maar dan zonder telefooncentrale, zoals Philippe en Yves)
Hoe lossen die, dit probleem op ?
Groetjes,
Gent32m
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 18 keer
Met onze corp. voip centrale heb ik ook de codec op G711A gezet, omdat onze mensen het verschil met G729A konden horen 
Overigens kon ik het verschil ook horen in een A / B vergelijking.
Dit was bij de gewone telefoongesprekken, niet het antwoordapparaat.
Groetjes

Overigens kon ik het verschil ook horen in een A / B vergelijking.
Dit was bij de gewone telefoongesprekken, niet het antwoordapparaat.
Groetjes
- Gent32m
- Elite Poster
Gisterenavond voor ik ging slapen, lag ik te denken of ik in die WeePee instellingen (in de Fritz!Box) niet nog iets zou kunnen instellen.
Ik heb het volgende gevonden (niet veel) en verzet:
- Onder Telephony \ Own Telephone Numbers \ Telephone Numbers
- Klik op Edit (naast je WeePee telefoonnummer)
- Aanvinken van: 'Provider supports G.726 in accordance with RFC 3551'
Onder Voice Transmission zie ik het gesprek (bv bellen naar 1930) nog steeds als G.729a naar buiten gaan.
Maar het klinkt wel stukken beter nu !
Probleem opgelost ?
Groetjes,
Gent32m
Ik heb het volgende gevonden (niet veel) en verzet:
- Onder Telephony \ Own Telephone Numbers \ Telephone Numbers
- Klik op Edit (naast je WeePee telefoonnummer)
- Aanvinken van: 'Provider supports G.726 in accordance with RFC 3551'
Onder Voice Transmission zie ik het gesprek (bv bellen naar 1930) nog steeds als G.729a naar buiten gaan.
Maar het klinkt wel stukken beter nu !
Probleem opgelost ?
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
Via de FritzBox webinterface kan je de gebruikte Codec van de FritzBox niet instellen.
Er bestaat natuurlijk wel een mogelijkheid om dingen te wijzigen in de Config of via Telnet.
Pas Op: dit is op eigen risico, en na zo'n ingreep verschijnt een vermelding op je Hooofdmenu
Zoek de file voipcfg
In de originele versie vind je:
Wijzig dit naar:
In de laatste zin kan je alle ondersteunde codecs toevoegen, in de gewenste volgorde.
De FritzBox herkent: G711, PCMA (=G711A), PCMU (=G711U), G726-40, G726-32, G726-24, G729, iLBC ...
Neem vooraf een backup van je config bestand!!!
Er bestaat natuurlijk wel een mogelijkheid om dingen te wijzigen in de Config of via Telnet.
Pas Op: dit is op eigen risico, en na zo'n ingreep verschijnt een vermelding op je Hooofdmenu
Zoek de file voipcfg
In de originele versie vind je:
use_audiocodecs = no;
audiocodecs = "PCMA", "PCMU", "G726-32";
use_audiocodecs = yes;
audiocodecs = "PCMA";
De FritzBox herkent: G711, PCMA (=G711A), PCMU (=G711U), G726-40, G726-32, G726-24, G729, iLBC ...
Neem vooraf een backup van je config bestand!!!