Pagina 1 van 1

Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 13:05
door bambipower
De federale toezichthouder op de telecomsector, het BIPT, heeft aan de operatoren een voorstel gedaan om de gepubliceerde internetsnelheden op een eenvormige manier te meten.

Momenteel bestaan er geen richtlijnen over de manier waarop breedbandaanbieders hun up- en downloadsnelheden moeten meten. Het gevolg is dat er in de reclame vaak 'geflatteerde' waarden worden gebruikt, die geen rekening houden met de individuele situatie van een klant.

Wie bijvoorbeeld ver van een straatcabine woont, zal een lagere downloadsnelheid op zijn telefoonlijn halen dan wie er dichtbij woont. De snelheden kunnen ook fors variëren naargelang het tijdstip van de dag: in het 'spitsuur', als er veel mensen online gaan, valt de gemiddelde snelheid per aansluiting terug.

Acht waarden

Volgens de BIPT-voorstellen zullen de operatoren daarom twee soorten snelheidsinformatie moeten publiceren: de snelheid over een periode van 24 uur, en de snelheid tijdens de piekperiode, tussen 19 en 23 uur.

Voor beide tijdsintervallen moeten ze zowel de upload- als de downloadsnelheid weergeven. Het BIPT vraagt bovendien niet naar de gemiddelde snelheid, maar wel naar de 'uiterste waarden' (voor de statistici: het centiel 25 en het centiel 75). Alles samen moeten ze in hun communicatie naar klanten dus acht verschillende snelheden vermelden, in plaats van één of twee zoals nu vaak het geval is.

Afstand

En dat is nog niet alles. De operatoren worden verplicht om hun klanten op te delen in verschillende categorieën, en voor elke categorie moeten ze de acht waarden apart meten.

Operatoren die de telefoonlijn gebruiken, zoals Belgacom, moeten categorieën maken op basis van de gebruikte DSL-technologie en de afstand tot de DSLAM (de spreekwoordelijke straatcabine). Operatoren die de kabel gebruiken, zoals Telenet, moeten hun klanten opdelen volgens het aantal abonnees per 'cluster'. Die andere indeling heeft te maken met de technologische verschillen tussen koperdraad en kabel.

Het gaat nog maar om een ontwerpbesluit dat nu ter raadpleging wordt voorgelegd aan de sector. Die kan nog reageren tot 19 oktober.

Inhoud afkomstig van: http://blogs.tijd.be/tzine/2012/09/eenv ... z25sK48JdS
http://blogs.tijd.be/tzine/2012/09/eenv ... komst.html

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 13:15
door philippe_d
Eenvormig ? Ja (en neen: je kan nooit kabel en dsl technolgie volledig vergelijken)
Maar nodeloos gecompliceerd vind ik: per categorie/cluster 8 snelheden :eek:

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 13:21
door bambipower
Dat vind ik eigenlijk ook wel... minimum en maximum snelheden was voldoende...

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 13:49
door Goztow
Duidelijker zal het er toch niet op worden. Voor ons userbasers misschien, maar toch niet voor Jan met de pet...

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 14:38
door tonym
Zal voor de doorsnee consument alleen maar meer verwarring brengen.

Beter ware een verplichting aan de ISP's om per klant de te verwachten
Up/Down waardes op te geven in functie van hun aansluitingsadres.

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 14:53
door Tim.Bracquez

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 15:32
door cptKangaroo
In de UK is dit sinds eind vorig jaar in gebruik, als onderdeel van een vrijwillige "code of practice".

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 08 sep 2012, 19:05
door Petervanakelyen
Tim.Bracquez schreef:Of geef het gewoon zo weer: http://userbase.be/forum/download/file.php?id=4869
Die PDF is inderdaad ongelooflijk, dikke plus als EDPnet dat op http://lijntest.be/ zet :)
Of is het enkel Belgacom dat beschikking heeft tot die informatie?

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 09 sep 2012, 00:32
door ubremoved_539
Petervanakelyen schreef:Die PDF is inderdaad ongelooflijk, dikke plus als EDPnet dat op http://lijntest.be/ zet :)
Ik zie daar nochtans enkel dingen in staan die je gewoon kan uitlezen uit je modem... en verder de grafiekjes met theoretische snelheden.

Wat is hier dus ongelooflijk aan ?

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 09 sep 2012, 01:11
door Petervanakelyen
De afstand en naam van de ROP waarop je wordt aangesloten, type kabel, aantal paren, te verwachten snelheid en latency en de afstand tussen de ROP en de routers kan je niet nochtans niet afleiden uit de modem. Het gaat hier trouwens om een lijntest, m.a.w. iets wat je wil nakijken als je nog geen klant bent (en dus ook niet beschikt over een modem - laat staan met sync).

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 09 sep 2012, 20:09
door ubremoved_539
Petervanakelyen schreef:te verwachten snelheid en latency en de afstand tussen de ROP
De afstand tot de ROP is interessant om te weten... maar de rest is puur theorie.
Petervanakelyen schreef:en de routers kan je niet nochtans niet afleiden uit de modem.
Afstand tot de router heeft ook totaal geen belang.
Petervanakelyen schreef:Het gaat hier trouwens om een lijntest, m.a.w. iets wat je wil nakijken als je nog geen klant bent (en dus ook niet beschikt over een modem - laat staan met sync).
Men kan geen lijntest doen als er aan de andere kant niets is... nogmaals theorie dus !

Het is een leuk en indrukwekkend rapport... maar in de realiteit zegt het zo goed als niets.

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 09 sep 2012, 21:26
door didi79
r2504 schreef:Men kan geen lijntest doen als er aan de andere kant niets is... nogmaals theorie dus !
Als er een lijn is, dan kan er een test gebeuren, daarvoor moet geen "terminus" aangesloten zijn. Is misschien wel zo dat een test met een getermineerd einpunt correctere waarden zal geven.

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 10 sep 2012, 11:50
door krisken
Die PDF die Tim Bracquez hier heeft gepost is inderdaad super...voor ons als techneuten! Geef dat aan mijn ma die die gewoon internet wilt, dan beland dit tussen de papierhoop "nutteloze informatie en reclame". Wij kunnen uit deze cijfers veel uitmaken en zelf wie/wat/waar/waarom vragen beantwoorden. Echter jan-met-de-pet zie ik daar niet aan beginnen. Die wilt gewoon één ding : werkend internet.

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 10 sep 2012, 13:06
door tendonsie
Zal tof worden in het Belgacom center als er een oma voor je staat.
Die gaat daar tilt slaan met alle waardes.

Een maximum en een gemiddelde-achtige zou al meer dan voldoende zijn.

Toffe PDF van OVH btw ;)

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 10 sep 2012, 13:09
door philippe_d
Om de niet-techneuten optimaal te helpen, zouden de ISP's (zowel TN als BGC) beter beginnen met de "onwetenden" spontaan een goedkoper/sneller abonnement aan te bieden, in plaats van hen opgeschhept te laten met oude dure formules:
  • - Ik zag onlangs nog bij familie een "Telenet mono" abonnement, waarbij die mensen al jaren veel te veel betalen: 41.95€ voor een schamele 12/1 verbinding.
    - Ik zie hier en daar nog mensen met een ADSL sync van 4.6 Mbps die een Internet maxi abbo hebben (a) ze betalen veel te veel (i.p.v Internet Start) en (b) de "optie speed" zou bij iedereen spontaan ge-activeerd moeten worden zodat ze minstens 9mbps of 12 mbps krijgen (naargelang wat de lijn aankan).

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 10 sep 2012, 13:12
door krisken
Hadden ze die telenet mono op een docsis modem? Of nog zo een cybersurfr?
Nu de dingen die je aanhaalt Philippe, zijn inderdaad zaken waar men ook eens mag naar kijken!

Re: Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Geplaatst: 10 sep 2012, 18:09
door tonym
tonym schreef:Zal voor de doorsnee consument alleen maar meer verwarring brengen.

Beter ware een verplichting aan de ISP's om per klant de te verwachten
Up/Down waardes op te geven in functie van hun aansluitingsadres.
Mag ik nog eens terug komen op mijn post hierboven om alles voor
de gemiddelde consument eenvoudig en overzichtelijk te houden.

Ik denk dat de essentie nog altijd blijft dat je bij een nieuw
contract VOORAF weet wat je als dienstverlening mag verwachten.

Dit zou zeer veel frustratie wegnemen bij klanten die zich nu
bedrogen voelen omdat ze de bestelde formules niet benaderen.

Al de rest mag dan al zeer mooi zijn voor de kleine groep, zoals hier
op userbase, maar helemaal irrelevant voor 99% van de gebruikers.