Eenvormige info over breedbandsnelheden op komst

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

De federale toezichthouder op de telecomsector, het BIPT, heeft aan de operatoren een voorstel gedaan om de gepubliceerde internetsnelheden op een eenvormige manier te meten.

Momenteel bestaan er geen richtlijnen over de manier waarop breedbandaanbieders hun up- en downloadsnelheden moeten meten. Het gevolg is dat er in de reclame vaak 'geflatteerde' waarden worden gebruikt, die geen rekening houden met de individuele situatie van een klant.

Wie bijvoorbeeld ver van een straatcabine woont, zal een lagere downloadsnelheid op zijn telefoonlijn halen dan wie er dichtbij woont. De snelheden kunnen ook fors variëren naargelang het tijdstip van de dag: in het 'spitsuur', als er veel mensen online gaan, valt de gemiddelde snelheid per aansluiting terug.

Acht waarden

Volgens de BIPT-voorstellen zullen de operatoren daarom twee soorten snelheidsinformatie moeten publiceren: de snelheid over een periode van 24 uur, en de snelheid tijdens de piekperiode, tussen 19 en 23 uur.

Voor beide tijdsintervallen moeten ze zowel de upload- als de downloadsnelheid weergeven. Het BIPT vraagt bovendien niet naar de gemiddelde snelheid, maar wel naar de 'uiterste waarden' (voor de statistici: het centiel 25 en het centiel 75). Alles samen moeten ze in hun communicatie naar klanten dus acht verschillende snelheden vermelden, in plaats van één of twee zoals nu vaak het geval is.

Afstand

En dat is nog niet alles. De operatoren worden verplicht om hun klanten op te delen in verschillende categorieën, en voor elke categorie moeten ze de acht waarden apart meten.

Operatoren die de telefoonlijn gebruiken, zoals Belgacom, moeten categorieën maken op basis van de gebruikte DSL-technologie en de afstand tot de DSLAM (de spreekwoordelijke straatcabine). Operatoren die de kabel gebruiken, zoals Telenet, moeten hun klanten opdelen volgens het aantal abonnees per 'cluster'. Die andere indeling heeft te maken met de technologische verschillen tussen koperdraad en kabel.

Het gaat nog maar om een ontwerpbesluit dat nu ter raadpleging wordt voorgelegd aan de sector. Die kan nog reageren tot 19 oktober.

Inhoud afkomstig van: http://blogs.tijd.be/tzine/2012/09/eenv ... z25sK48JdS
http://blogs.tijd.be/tzine/2012/09/eenv ... komst.html
de koe zegt boe
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18452
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Eenvormig ? Ja (en neen: je kan nooit kabel en dsl technolgie volledig vergelijken)
Maar nodeloos gecompliceerd vind ik: per categorie/cluster 8 snelheden :eek:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Dat vind ik eigenlijk ook wel... minimum en maximum snelheden was voldoende...
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15154
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Duidelijker zal het er toch niet op worden. Voor ons userbasers misschien, maar toch niet voor Jan met de pet...
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Zal voor de doorsnee consument alleen maar meer verwarring brengen.

Beter ware een verplichting aan de ISP's om per klant de te verwachten
Up/Down waardes op te geven in functie van hun aansluitingsadres.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3295
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 757 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

In de UK is dit sinds eind vorig jaar in gebruik, als onderdeel van een vrijwillige "code of practice".
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1628
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Tim.Bracquez schreef:Of geef het gewoon zo weer: http://userbase.be/forum/download/file.php?id=4869
Die PDF is inderdaad ongelooflijk, dikke plus als EDPnet dat op http://lijntest.be/ zet :)
Of is het enkel Belgacom dat beschikking heeft tot die informatie?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Petervanakelyen schreef:Die PDF is inderdaad ongelooflijk, dikke plus als EDPnet dat op http://lijntest.be/ zet :)
Ik zie daar nochtans enkel dingen in staan die je gewoon kan uitlezen uit je modem... en verder de grafiekjes met theoretische snelheden.

Wat is hier dus ongelooflijk aan ?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1628
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

De afstand en naam van de ROP waarop je wordt aangesloten, type kabel, aantal paren, te verwachten snelheid en latency en de afstand tussen de ROP en de routers kan je niet nochtans niet afleiden uit de modem. Het gaat hier trouwens om een lijntest, m.a.w. iets wat je wil nakijken als je nog geen klant bent (en dus ook niet beschikt over een modem - laat staan met sync).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Petervanakelyen schreef:te verwachten snelheid en latency en de afstand tussen de ROP
De afstand tot de ROP is interessant om te weten... maar de rest is puur theorie.
Petervanakelyen schreef:en de routers kan je niet nochtans niet afleiden uit de modem.
Afstand tot de router heeft ook totaal geen belang.
Petervanakelyen schreef:Het gaat hier trouwens om een lijntest, m.a.w. iets wat je wil nakijken als je nog geen klant bent (en dus ook niet beschikt over een modem - laat staan met sync).
Men kan geen lijntest doen als er aan de andere kant niets is... nogmaals theorie dus !

Het is een leuk en indrukwekkend rapport... maar in de realiteit zegt het zo goed als niets.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

r2504 schreef:Men kan geen lijntest doen als er aan de andere kant niets is... nogmaals theorie dus !
Als er een lijn is, dan kan er een test gebeuren, daarvoor moet geen "terminus" aangesloten zijn. Is misschien wel zo dat een test met een getermineerd einpunt correctere waarden zal geven.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Die PDF die Tim Bracquez hier heeft gepost is inderdaad super...voor ons als techneuten! Geef dat aan mijn ma die die gewoon internet wilt, dan beland dit tussen de papierhoop "nutteloze informatie en reclame". Wij kunnen uit deze cijfers veel uitmaken en zelf wie/wat/waar/waarom vragen beantwoorden. Echter jan-met-de-pet zie ik daar niet aan beginnen. Die wilt gewoon één ding : werkend internet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Zal tof worden in het Belgacom center als er een oma voor je staat.
Die gaat daar tilt slaan met alle waardes.

Een maximum en een gemiddelde-achtige zou al meer dan voldoende zijn.

Toffe PDF van OVH btw ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18452
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Om de niet-techneuten optimaal te helpen, zouden de ISP's (zowel TN als BGC) beter beginnen met de "onwetenden" spontaan een goedkoper/sneller abonnement aan te bieden, in plaats van hen opgeschhept te laten met oude dure formules:
  • - Ik zag onlangs nog bij familie een "Telenet mono" abonnement, waarbij die mensen al jaren veel te veel betalen: 41.95€ voor een schamele 12/1 verbinding.
    - Ik zie hier en daar nog mensen met een ADSL sync van 4.6 Mbps die een Internet maxi abbo hebben (a) ze betalen veel te veel (i.p.v Internet Start) en (b) de "optie speed" zou bij iedereen spontaan ge-activeerd moeten worden zodat ze minstens 9mbps of 12 mbps krijgen (naargelang wat de lijn aankan).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hadden ze die telenet mono op een docsis modem? Of nog zo een cybersurfr?
Nu de dingen die je aanhaalt Philippe, zijn inderdaad zaken waar men ook eens mag naar kijken!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

tonym schreef:Zal voor de doorsnee consument alleen maar meer verwarring brengen.

Beter ware een verplichting aan de ISP's om per klant de te verwachten
Up/Down waardes op te geven in functie van hun aansluitingsadres.
Mag ik nog eens terug komen op mijn post hierboven om alles voor
de gemiddelde consument eenvoudig en overzichtelijk te houden.

Ik denk dat de essentie nog altijd blijft dat je bij een nieuw
contract VOORAF weet wat je als dienstverlening mag verwachten.

Dit zou zeer veel frustratie wegnemen bij klanten die zich nu
bedrogen voelen omdat ze de bestelde formules niet benaderen.

Al de rest mag dan al zeer mooi zijn voor de kleine groep, zoals hier
op userbase, maar helemaal irrelevant voor 99% van de gebruikers.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”