opgelost: voip via bbox2

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
stvcoppen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb op dit forum al een paar keer volgend probleem zien opduiken:
De voip verbinding valt uit voor een tijdje na een paar dagen, en soms helemaal uit, waardoor je de bbox2 moet herstarten.
Er zijn voor het eerste wel oplossingen gevonden en voorgesteld, maar ik heb er nog geen gezien voor het tweede. Ik denk het te hebben gevonden.

De oorzaak is zoals al wel gemeld, het herstarten van de pppoe link. Dat gebeurt iedere paar dagen, maar kan je ook manueel iedere dag laten doen. Het volledig uitvallen heeft dezelfde oorzaak, maar blijkbaar kan het voor de voip een tijdje duren vooraleer de registratie van de sip terug in orde is (provider is weepee bij mij, maar ik vermoed hetzelfde bij andere).

Nu, als je inlogt als admin op de bbox2, dan kun je naast het dagelijks resetten van de pppoe, ook de timeout instellen voor het proberen herstellen van de registratie (onder telephone->advanced-registration timers, een nieuwe tab die je onder normale user niet hebt). Dat "maximum retry interval" staat default op 1800s (een half uur). Ik heb dat op 14400 seconden gezet (4 uur), en ik heb sindsdien geen enkele keer meer gehad dat ik de bbox2 moest herstarten.

Dit betekent dat een half uur registration retries onvoldoende is, maar dat hoger moet zijn. Daarnaast zorg ik ook voor een dagelijkse reset van de pppoe 's nachts, want als dat soms een uur of zo duurt eer de registratie in orde is, dan wil je dat overdag liefst niet tegenkomen, want dan zit je die tijd zonder telefoon.

hopelijk heeft iemand hier enig nut van deze info.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”