telefoongesprek dood voor een paar seconden tijdens gesprek

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zijn er nog forumleden die soms een uitval van het gesprek hebben voor een paar seconden (je hoort dus de tegenpartij niet en hij hoort jou niet meer), en vooral een oplossing.
Het betreft hier een Siemens ip 610 op een router die aan de telenet modem zit. Dit issue doet zich af en toe eens voor en enkel in uitgaande gesprekken, deze gaan via InternetCalls. Het komt dus maar voor om de X telefoongesprekken, en tot op heden niet in het begin van een gesprek. Gisteren bijvoorbeeld na een goed kwartier (en net voor het gesprek had ik de telenet modem + router gereset)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 755 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Kapotte kabel al uitgesloten?

En dit topic is misschien interessant: opgelet: mogelijke productiefout in telefoonkabels Telenet: de connectoren van de telefoonkabel zouden een RJ10 zijn ipv RJ11 en door hun licht afwijkende maat een beetje te los in de poort steken.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Staat NAT=yes ingesteld op je telefoon? (of iets in die aard mbt NAT)
Internetcalls is mijn inziens nu ook niet echt de referentie voor kwaliteit.

Mvg
yves
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Was er op dat moment ander verkeer op je internetverbinding ? En idd. de Betamax providers zijn ook niet 100% perfect...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
AfAX
Premium Member
Premium Member

Dank voor de antwoorden.

Het gaat op een Siemens IP base die aangesloten is op de router, deze wordt dus niet 'aangeraakt' zoals in link die in de eerste reply aangehaald werd. De telefoons zijn wireless. De kabel vervangen tussen de router en de base is natuurlijk wel een poging waard.

De NAT instelling kijk ik deze avond zeker na.

En ja, op het moment van telefoneren staat de hoofdPC met een vaste RJ45 connectie meestal aan. Verder is er een laptop die regelmatig wireless online gaat. Ik had er nooit bij stilgestaan dat dit een probleem zou kunnen leveren? Heeft iemand hier reeds issues mee gehad?

Verder was mijn eerste gedacht ook om met de vinger te wijzen naar mijn specifieke Betamax, maar vermits er niet onmiddellijk andere leden zijn die hier issues mee hebben dien ik mijn visie te herzien.

Nu iets dat nog in mijn hoofd speelt is: Mijn PC met vaste verbinding verliest nooit de connectie, maar de wireless laptop of wireless smartphone verliezen af en toe hun signaal zodat het netwerk moet reconnecten (op hotel heb ik dat probleem met deze toestellen niet). Ik verving de oude USR router door een Belkin router, maar dit loste niets op (alles is op de gelijkvloers). Soms zie ik op de handsets ook een bericht poppen dat ze herregistren of zo, en dit terwijl ze in screensaver mode zijn. Is dit normaal, of duidt dit op verlies van de wireless verbinding? Kan men trouwens ergens logs die meer duidelijkheid zouden brengen opvragen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ik wil de vinger niet wijzen naar Telenet, maar op 4-12-2008 schreef ik het volgende in deze topic
ADSL gebruikers hebben over het algemeen weinig klachten. Bij Telenetgebruikers daarentegen zie ik de meeste klachten. Met andere woorden: de kwaliteit van VOIP heeft veel te maken met de kwaliteit van de Internetverbinding

Zelf begrijp ik niet zo goed waarom VOIP bij Telenet minder goed werkt (korte vetragingen bij spraak kunnen zéér irritant zijn). Hoewel Telenetgebruikers in doorsnee (veel) hogere snelheden halen, heb ik de indruk dat de snelheid veel onregelmatiger is. Met andere woorden: de paketjes gaan héél snel over de lijn, maar in "schokjes" ??
Een Tele2 gebruiker in Brugge, met een zeer slechte lijn (max sync 2304 kbps) heeft een veel betere VOIP kwaliteit dan een TurboNet abonnee in Kortrijk ....
Dit was dus 4 jaar geleden ook al het geval. Volgens mij heeft jouw probleem te maken met de manier waarop TN traffic shapet. Hoewel deze klachten sterk verminderd zijn, blijken ze toch niet helemaal verdwenen ?
PS - Ik ben technisch niet genoeg onderlegd om dit uit te leggen, heeft waarschijnlijk te maken met "jitter" ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AfAX
Premium Member
Premium Member

Studenteninternet schreef:Staat NAT=yes ingesteld op je telefoon? (of iets in die aard mbt NAT)
Internetcalls is mijn inziens nu ook niet echt de referentie voor kwaliteit.
yves
Waar vind ik die NAT eigenlijk? Reeds een paar keer naar gezocht, maar vind het niet.

For the record en om juiste info door te geven, het betreft VoipBusterPro, niet Internetcalls (deze laatste wordt enkel gebruikt via rules als ik naar een GSM bel, en die gesprekken duren over het algemeen minder lang)

PS: ik heb vandaag ook de firmware van de router ge-upgrade. Had gelezen over een Zyxel Router versie die bij Versatel problemen gaf bij vele users en opgelost was na de firmware upgrade.
Heb vandaag ook alle codecs op G729 geplaatst.
Update volgt later (zoveel lange telefoongesprekken heb ik niet, er gaat dus wat tijd over... )
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

AfAX schreef:Heb vandaag ook alle codecs op G729 geplaatst.
Enige reden waarom je dt zou doen?
Volgens mij compleet nutteloos, en zelfs contra-productief (gezien er dan bij de provider een transcodering moet gebeuren naar G711), en daarbij kwaliteitsverlies kan optreden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Erger nog. Door compressie toe te passen ga je meer spraak in één datapakket stoppen waardoor in het geval van packet loss je dus ook méér spraak verliest.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”