Ik heb nog steeds een ExpressNet abonnement. Enige tijd geleden wilde ik overschakelen naar FiberNet, maar toen bleek dat mijn modem hiervoor vervangen moest worden door zo'n modem annex router.
Geen zin om de lange versie te lezen? Onderaan staat de eigenlijke vraag.

Aangezien ik graag 2 publieke IP's wilde behouden en geen problemen wilde met mijn VPN instellingen ben ik dan maar bij ExpressNet gebleven. Ik zag er ook tegenop om een hele administratieve lijdensweg te ondergaan om toch maar een modem-only Fibernet oplossing te kunnen krijgen. De maandelijkse kost voor ExpressNet en Fibernet was bijna gelijk, ik veronderstelde dat de snelheid in de praktijk ook nauwelijks zou verschillen.
Nu heeft Telenet zijn abonnementen echter wat herschikt en zie ik dat Basic Internet zowaar zeer gelijklopende specs heeft en zelfs een hogere uploadsnelheid heeft voor ongeveer de helft van de prijs.
Ik gebruik de internetverbinding voor mijn zaak (8 medewerkers, die gebruikmaken van wat basic-webtoepassingen en niet-telenet email, geen enorm grote data-volumes, alles samen +/- 2 GB per dag).
Ik weet het: het is een residentiële verbinding en voor zakelijke toepassingen bestaat er het Business-aanbod. Ik begrijp echter de voordelen van het Business aanbod niet. Ik heb wel nog een Belgacom Internet Overal Start abonnement. De router doet aan load-balancing tussen deze 2 verbindingen en in geval van uitval van 1 vd 2 kunnen we toch blijven werken. Deze setup vond ik betrouwbaarder dan een duurder business-abonnement bij 1 provider.
Ondanks het feit dat onze internetverbinding niet de snelst mogelijke is, lijkt de flessenhals toch eerder bij de webtoepassingen te liggen. Hoge doorvoersnelheden zullen in de praktijk dus weinig verschil opleveren.
Mijn vraag is dus:
als ik overschakel naar Telenet Basic Internet, heb ik dan nog steeds recht op 2 publieke IP-adressen?
Ik neem dat Telenet in dat geval mijn modem niet zal komen vervangen en ik dus niets aan mijn netwerk-instellingen zal moeten veranderen?
Ik kan dus 20 EUR per maand besparen zonder configuratie-zorgen.
Of kan ik, met het oog op de toekomst, toch maar beter de stap naar Fibernet wagen? Dit heeft echter wellicht het nadeel dat mijn 2 publieke IP's komen te vervallen en ik opnieuw een hele lijdensweg moet ondergaan voor ik het VPN-gebeuren werkend heb. (gezien de home-gateway). Omdat er soms behoorlijk wat foto's geupload moeten worden, zie ik uiteraard wel voordelen in de hogere upload-snelheid van Fibernet.
Ik betaal dan evenveel als nu, maar ik ga wellicht heel wat slapeloze nachten tegemoet voor alles opnieuw werkt als vroeger.