foto gallery gezocht
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 45 keer
Al onze foto's staan op een pc die 24/24 draait (en die tevens dienst doet als media center). Nu kwam ik op het idee dat het misschien wel leuk zou zijn om deze foto's beschikbaar te maken aan familie en vrienden dmv een eenvoudige php script die ik dan onder wamp zou installeren. Maar ik slaag er niet in om een eenvoudige script te vinden die aan m'n eisen voldoet:
- foto's staan in een map buiten de webroot, deze map is geshared en worden (meestal door m'n vrouw) gewoon daar naar toe gekopieerd
- geen zware/ingewikkelde software zoals Gallery (http://gallery.menalto.com/)
- geen behoefte aan commentaren en dergelijke
- misschien best de foto-directory synchroniseren met een database zodat er hier en daar wat omschrijvingen kunnen gegeven worden
- mogelijkheid om users/paswoorden aan te maken om de boel af te schermen
Er zijn tientallen of honderden scripts te vinden, maar ze allemaal één voor één uitproberen is me wat veel werk, dus misschien heeft iemand hier wel een tip?
- foto's staan in een map buiten de webroot, deze map is geshared en worden (meestal door m'n vrouw) gewoon daar naar toe gekopieerd
- geen zware/ingewikkelde software zoals Gallery (http://gallery.menalto.com/)
- geen behoefte aan commentaren en dergelijke
- misschien best de foto-directory synchroniseren met een database zodat er hier en daar wat omschrijvingen kunnen gegeven worden
- mogelijkheid om users/paswoorden aan te maken om de boel af te schermen
Er zijn tientallen of honderden scripts te vinden, maar ze allemaal één voor één uitproberen is me wat veel werk, dus misschien heeft iemand hier wel een tip?
Laatst gewijzigd door BMaster 22 jun 2012, 22:18, in totaal 1 gewijzigd.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Toch Gallery2 ? Je hoeft niet alle instellingen in te schakelen en het voordeel daar is dat hij de foto's in dezelfde fysieke mappenstructuur bijhoudt als je albumstructuur in de site...
Ik ben in elk geval fan
Ik ben in elk geval fan

- meon
- Administrator
Goh, akkoord dat het uitgebreid is, maar uiteindelijk zijn jouw vragen al behoorlijk "ingewikkeld" en uitgebreid...
Protip: activeer WebDAV in Gallery2, dan kan je gewoon vanuit verkenner uploaden! (werkt helaas niet goed meer in Win7, en dat ligt aan Win7).
Protip: activeer WebDAV in Gallery2, dan kan je gewoon vanuit verkenner uploaden! (werkt helaas niet goed meer in Win7, en dat ligt aan Win7).
-
- Elite Poster
Gallery2 is nu geinstalleerd en werkende. Als storage heb ik het path ingegeven waar m'n foto's staan. Maar hoe importeer ik nu de bestaande directory-structuur in de gallery database? Daar vind ik zo direct niets van terug in de admin interface?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Als je echt zelf een gallery wil installeren is Gallery2 denk ik inderdaad wel het beste, voor mij is het al een hele tijd geleden dat ik er nog een geïnstalleerd heb dus daar kan ik je niet echt mee helpen.
Ik heb echter nog 2 alternatieven voor je:
* Maak je gebruik van foto-beheer software zoals Picasa, DigiKam, ...? Daarmee kan je meestal exporteren naar HTML-based galleries die op eender welke server werken zonder enige scripting. Gewoon een .htaccess bestand in plaatsen voor je wachtwoord en je bent klaar.
* De oplossing die ik heb geïmplementeerd: een pro-account van 25 USD per jaar bij photobucket (of eender welke andere site met ieder zijn eigen voordelen/beperkingen).
+ Ongelimiteerde uploads
+ Foto's in hoge kwaliteit te uploaden, dus extra backup
+ FTP-access dus mogelijkheid tot syncing legio
+ User access in te stellen, met guest passwords of als vrienden ook een login hebben shared albums opzetten.
- Niet mogelijk om files te wissen via FTP
- Geen manier om de default access rights in te stellen, nieuwe albums zijn altijd public.
Ik heb echter nog 2 alternatieven voor je:
* Maak je gebruik van foto-beheer software zoals Picasa, DigiKam, ...? Daarmee kan je meestal exporteren naar HTML-based galleries die op eender welke server werken zonder enige scripting. Gewoon een .htaccess bestand in plaatsen voor je wachtwoord en je bent klaar.
* De oplossing die ik heb geïmplementeerd: een pro-account van 25 USD per jaar bij photobucket (of eender welke andere site met ieder zijn eigen voordelen/beperkingen).
+ Ongelimiteerde uploads
+ Foto's in hoge kwaliteit te uploaden, dus extra backup
+ FTP-access dus mogelijkheid tot syncing legio
+ User access in te stellen, met guest passwords of als vrienden ook een login hebben shared albums opzetten.
- Niet mogelijk om files te wissen via FTP
- Geen manier om de default access rights in te stellen, nieuwe albums zijn altijd public.
-
- Elite Poster
Bedankt voor de alternatieven, maar dat is niet wat ik zoek. Ik gebruik geen picasa of dergelijke dus die export is al zeker geen optie. En al die foto's nog eens gaan uploaden is ook niet de bedoeling. Ze worden trouwens al online gebackupt via crashplan. Ik ben precies toch ne moeilijke hé? 

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Gewoon zelf iets schrijven... ik heb ook een tijd gezocht achter een CMS (en daar is nochtans keuze genoeg) maar vond geen enkel wat deed wat ik wou (en nochtans was het redelijk beperkt). Vermoedelijk was het wel mogelijk met een CMS, maar de leercurve was het me allemaal niet waard en heb dan uiteindelijk zelf iets in PHP geschreven (met het voordeel dat ik nu exact weet waar m'n data/foto's zitten of staan).
-
- Elite Poster
Wel, ik denk dat dat inderdaad nog het beste zal zijn. Nadeel is het gebrek aan tijd, maar de tijd die ik nu steek in het zoeken en uitproberen van al die bestaande software, kan ik eigenlijk even goed gebruiken om zelf iets in mekaar te steken. 't is toch maar voor privé gebruik, dus heel flashy moet het allemaal niet zijn 

-
- Deel van't meubilair
Probleem bij die standaard dingen is dat ze vaak veronderstellen dat je alle informatie in hun systeem importeerd... terwijl de TS eigenlijk gewoon een manier wil om z'n foto's te bekijken zonder deze te verplaatsen.
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 193 keer
- Bedankt: 44 keer
Ik ben ook op zoek naar zo'n systeem. Foto's worden al beheerd in een map van mythtv, en die zou ik ook beschikbaar willen kunnen maken voor familie. Als een map aangemaakt wordt, moet die automatisch beschikbaar worden voor een aangemeldde gebruiker/beheerder. Die moet dan links kunnen genereren die naar familie gestuurd kan worden voor één map/album.
Ik heb wel interesse om zoiets te schrijven, maar niet direct tijd... Als iemand mijn thesis wil overnemen, al te graag
Ik heb wel interesse om zoiets te schrijven, maar niet direct tijd... Als iemand mijn thesis wil overnemen, al te graag

- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik heb vroeger nog: http://marginalhacks.com/Hacks/album/ gebruikt.
't Is wel een perl script (en geen php), maar dat maakt niet uit. Spel maakt gewoon html bestanden met uw foto's.
Als je foto's toevoegt, dan script nog eens runnen en de nieuwe albums worden gemaakt.
Eenvoudiger kan het bijna niet.
greetz,
Nob
't Is wel een perl script (en geen php), maar dat maakt niet uit. Spel maakt gewoon html bestanden met uw foto's.
Als je foto's toevoegt, dan script nog eens runnen en de nieuwe albums worden gemaakt.
Eenvoudiger kan het bijna niet.
greetz,
Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
-
- Elite Poster
Heb me vandaag eens bezig gehouden met zelf iets in mekaar te steken. Niet eenvoudig met mijn beperkte en verouderde php kennis, thank god for Google!
Foto's mogen buiten de webroot liggen, er wordt gebruik gemaakt van Lightbox voor het weergeven, en van gd voor het on-the-fly genereren van thumbnails (niet erg performant trouwens). Voor de geïnteresseerden: zie bijlage. Let op: dit zit nog vol bugs enzo, het is dan ook maar een experiment! Er is ook nog een totaal gebrek aan security, dus let er een beetje mee op
Alle reacties, tips, en/of opmerkingen zijn natuurlijk meer dan welkom!
Foto's mogen buiten de webroot liggen, er wordt gebruik gemaakt van Lightbox voor het weergeven, en van gd voor het on-the-fly genereren van thumbnails (niet erg performant trouwens). Voor de geïnteresseerden: zie bijlage. Let op: dit zit nog vol bugs enzo, het is dan ook maar een experiment! Er is ook nog een totaal gebrek aan security, dus let er een beetje mee op

Alle reacties, tips, en/of opmerkingen zijn natuurlijk meer dan welkom!
- Bijlagen
-
- explore.rar
- (58.06 KiB) 44 keer gedownload
- depeje
- Elite Poster
Ik moet toegeven dat ik enkel een snelle blik heb geworpen op de code, en deze nog niet geïnstalleerd heb. Opmerkingen had ik niet
. Maar dit moment is misschien het goede om het eens te installeren.
Edit: Amai, dat ging vlot, de installatie. Het at-runtime resizen is op m'n singlecore amd van 6 jaar oud wel niet erg snel, misschien ergens cachen? Maar het ziet er al mooi uit! Als ik eens tijd vind kan ik er ook wat aan meehelpen.

Edit: Amai, dat ging vlot, de installatie. Het at-runtime resizen is op m'n singlecore amd van 6 jaar oud wel niet erg snel, misschien ergens cachen? Maar het ziet er al mooi uit! Als ik eens tijd vind kan ik er ook wat aan meehelpen.
-
- Elite Poster
Bedankt voor de snelle "review"!
Het realtime genereren van de thumbnails is inderdaad niet doenbaar op deze manier, het gaat gewoonweg te traag. Misschien dat het toch aangewezen is van alles te laten indexeren (dat kan 's nachts bijvoorbeeld). Het is ook een stuk eenvoudiger (en veiliger) om via de url een ID mee te geven in plaats van een folder relatief t.o.v. de huidige folder...
Het realtime genereren van de thumbnails is inderdaad niet doenbaar op deze manier, het gaat gewoonweg te traag. Misschien dat het toch aangewezen is van alles te laten indexeren (dat kan 's nachts bijvoorbeeld). Het is ook een stuk eenvoudiger (en veiliger) om via de url een ID mee te geven in plaats van een folder relatief t.o.v. de huidige folder...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Voor wat leuke dingen : kijk eens naar gallery Menalto.
Heb ik onlangs op mijn server geïnstalleerd om snel een gallery online te gooien voor een trouw : http://www.dossier20120707.be/
Heb ik onlangs op mijn server geïnstalleerd om snel een gallery online te gooien voor een trouw : http://www.dossier20120707.be/
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Die ken ik ja, maar die is zo groot en log. Ik heb die trouwens een tijdje geleden nog geprobeerd: als data-path heb ik het path van m'n foto's ingegeven, maar ik slaagde er niet in om de bestaande mappen te importeren. En dat is nog altijd wat mijn hoofddoel is: alle foto's beheren (toevoegen, verplaatsen, verwijderen, whatever) via een shared folder op die pc. Daar bovenop een website die gewoon die mappen weergeeft zoals ze op schijf staan... en dat lukte mij met die gallery van menalto niet 

-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Ik gebruik voor simpele (domme) gallery's volgende : http://sye.dk/sfpg/
1 file online zetten, en die gebruikt zelfs thumbnail caching, subgallery's en dergelijke.
Gewoon je foto's erbij gooien in mappen
1 file online zetten, en die gebruikt zelfs thumbnail caching, subgallery's en dergelijke.
Gewoon je foto's erbij gooien in mappen
FEATURES
Free for private non commercial use
Very simple Plug'n'Play like ease of use
Uses no database
Automatically creates thumbnails
Option to create and use intermediate preview images
Displays EXIF information
Rotates/corrects orientation of images using EXIF information
Option to add watermark to all images in gallery
Supports JPG, JPEG, PNG and GIF
Unlimited numbers of sub galleries
See configuration information in readme.txt for all features
-
- Deel van't meubilair
Da's meteen het probleem denk ik... hij wil z'n foto's gewoon laten staan waar ze nu staan (ergens een share op z'n server) en niet verplaatsen naar een submap van de foto gallery applicatie.Tim.Bracquez schreef:Gewoon je foto's erbij gooien in mappen
-
- Elite Poster
Inderdaad... de foto's staan dus niet in de webroot. Als dat wel het geval zou zijn, dan zouden er tientallen scripts te vinden zijn die doen wat ik wil. Een andere optie zou eventueel nog zijn om de foto's te verhuizen naar een map onder de webroot, maar dat heeft dan ook weer z'n nadelen...
-
- Elite Poster
Toch geen probleem? je linkt gewoon een mapje naar die dir uit de webroot.
Een symlink
Een symlink
-
- Elite Poster
Ik vergeet altijd dat dat tegenwoordig onder Windows ook kan
Ik zal daar bij gelegenheid nog eens mee experimenteren.. merci voor de tip.
Een eerste bedenking bij die http://sye.dk/sfpg/ script: waar zet die z'n thumbnails? Ik zou niet graag hebben dat die gewoon tussen de rest van de foto's komen te staan, dat staat zo slordig als je dan via de netwerkshare gaat bladeren...

Een eerste bedenking bij die http://sye.dk/sfpg/ script: waar zet die z'n thumbnails? Ik zou niet graag hebben dat die gewoon tussen de rest van de foto's komen te staan, dat staat zo slordig als je dan via de netwerkshare gaat bladeren...
-
- Elite Poster
Die symlinks zijn voor zo'n dingen handig! Je kan in windows zelfs een remote share als symlink gebruiken! Of zelfs een volledige nieuwe drive op een map linken.
Dacht dat die een hidden folder maakte (.hidden) en daarin alles plaatste
Dacht dat die een hidden folder maakte (.hidden) en daarin alles plaatste
-
- Elite Poster
Heb het eens gedownload en de readme bekeken. Ziet er zeer leuk uit! Je kan inderdaad een folder instellen waar hij z'n data gaat wegschrijven zie ik. Er zijn nogal veel zaken instelbaar trouwens. Mooi scriptje!
- meon
- Administrator
Onder Windows bestaan geen symbolic/hard links, wel "junctions" en dat is iets op NTFS-niveau. Junctions kunnen enkel op folders, niet op files. (Symlinks onder *nix wél). http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_junction_point
Commandline heb je linkd.exe nodig of http://live.sysinternals.com/junction.exe
Commandline heb je linkd.exe nodig of http://live.sysinternals.com/junction.exe
-
- Elite Poster
@meon: Klopt, dat heeft die juist nodig 

-
- Deel van't meubilair
Ik wist ook niet dat Windows het echt kon (vroeger kon je iets gelijkaardigs met SUBST), maar onder Windows 7 blijkt er toch het commando MKLINK te zijn.
Iemand heeft er trouwens een GUI voor gemaakt... http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshel ... llext.html
Iemand heeft er trouwens een GUI voor gemaakt... http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshel ... llext.html
-
- Elite Poster
Dank r2504, mooie toevoeging, maakt het makkelijker. Een tijdje geleden vroeg een klant dit nog, net gemaild met de link, gaat die blij zijn.
-
- Elite Poster
Dat sfpg script werkt zeer fijn! Heb het gisteren uitgeprobeerd. De symlink (mklink) naar de bestaande foto-directory doet het goed, en na het nodige gepruts met .htaccess files zijn de foto's niet meer direct bereikbaar vanop het web. Dus wat mij betreft is dit probleem netjes opgelost nu!
PS: ik heb nog ergens anders een gallery3 site, voor familie-foto's enzo. Deze is blijkbaar onlangs zomaar ineens gestopt met werken (waarschijnlijk is er één of andere softwareupdate gebeurd bij de hoster). Nu krijg ik de melding: "Fout 324 (net::ERR_EMPTY_RESPONSE): De server heeft de verbinding verbroken zonder gegevens te verzenden.". Dat is nu net wat ik niet leuk vind aan die grotere gallery-software: als jet niet consequent elke update van gallery installeert loopt je al snel het risico dat het niet meer werkt door één of andere php-upgrade bijvoorbeeld. Ik heb zonet via Installatron getracht van de laatste versie te installeren maar die update mislukt met een al even vage foutmelding
PS: ik heb nog ergens anders een gallery3 site, voor familie-foto's enzo. Deze is blijkbaar onlangs zomaar ineens gestopt met werken (waarschijnlijk is er één of andere softwareupdate gebeurd bij de hoster). Nu krijg ik de melding: "Fout 324 (net::ERR_EMPTY_RESPONSE): De server heeft de verbinding verbroken zonder gegevens te verzenden.". Dat is nu net wat ik niet leuk vind aan die grotere gallery-software: als jet niet consequent elke update van gallery installeert loopt je al snel het risico dat het niet meer werkt door één of andere php-upgrade bijvoorbeeld. Ik heb zonet via Installatron getracht van de laatste versie te installeren maar die update mislukt met een al even vage foutmelding

- depeje
- Elite Poster
Ik ben nog altijd op zoek naar een script waar enkel via het adminpaneel alle albums zichtbaar zijn. Via dat adminpaneel kan je dan links genereren om op te sturen naar al wie dat album mag zien, of een album volledig publiek maken.
BMaster: Onder welke licentie breng je jouw script uit?
BMaster: Onder welke licentie breng je jouw script uit?
- krisken
- userbase crew
Ik heb zelf installatron geïnstalleerd op mijn servers (icm DirectAdmin) en hier werkt deze nochthans perfect?BMaster schreef:Dat sfpg script werkt zeer fijn! Heb het gisteren uitgeprobeerd. De symlink (mklink) naar de bestaande foto-directory doet het goed, en na het nodige gepruts met .htaccess files zijn de foto's niet meer direct bereikbaar vanop het web. Dus wat mij betreft is dit probleem netjes opgelost nu!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
@Depeje: ik had helemaal niet de bedoeling om iets uit te brengen... doe er gewoon uw zin mee zou ik zeggen 
@Krisken: sja, ik kan alleen maar zeggen dat het tot voor een paar maanden wel werkte en nu niet meer. Ik heb er in tussentijd wel niet meer naar gekeken dus ik weet ook niet sinds wanneer het juist niet meer werkt..

@Krisken: sja, ik kan alleen maar zeggen dat het tot voor een paar maanden wel werkte en nu niet meer. Ik heb er in tussentijd wel niet meer naar gekeken dus ik weet ook niet sinds wanneer het juist niet meer werkt..
- krisken
- userbase crew
Neem via installatron eens een backup, verwijder alles, install het opnieuw en plaats eens de backup terug?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Als ik in installatron op verwijder klik, dan zegt hij dat alle backups mee verwijderd zullen worden. Ik kan dus beter eerst de map met backups even opzij zetten. Als ik die achteraf terugzet, wordt die dan terug herkend door installatron?
- krisken
- userbase crew
Je kan dit normaal terug importeren in Installatron ja.
Zo heb ik een paar Joomla sites die ik handmatig heb opgezet maar die nu de updates krijgen via installatron.
Zo heb ik een paar Joomla sites die ik handmatig heb opgezet maar die nu de updates krijgen via installatron.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Pff, dat werkt voor geen meter. Ik heb eerst dus alles verwijderd, dan terug de lichtjes verouderde versie (3.0.2) geinstalleerd via installatron, in de zelfde map als waar het eerst stond. Dan heb ik de backup gerestored, en nu krijg ik krak dezelfde melding als voordien, plus dat er volgens installatron nu 2 gallery3 installaties zijn, in dezelfde map dan nog wel... *zucht*
Edit: nog eens alles opgekuisd, dan de nieuwste versie 3.0.4 geinstalleerd, en zelfs nu zonder een restore geeft hij me dezelfde melding. Dus er scheelt toch iets aan de php installatie ofzo denk ik. Zonet mailtje gestuurd naar hoster om het na te laten kijken...
Edit: nog eens alles opgekuisd, dan de nieuwste versie 3.0.4 geinstalleerd, en zelfs nu zonder een restore geeft hij me dezelfde melding. Dus er scheelt toch iets aan de php installatie ofzo denk ik. Zonet mailtje gestuurd naar hoster om het na te laten kijken...
Laatst gewijzigd door BMaster 20 jul 2012, 10:50, in totaal 1 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
Application Gallery
Current Version 3.0.4
Released 13 June
Category gallery
Requirements
Cost free
Install Size 11MB