verbinding en snelheidsproblemen

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

De laatste 3 weken ervaar ik hier enorme problemen. Voip die geregeld dagen niet werkt, internet uitvallen en trage verbindingen. Na een reboot van de sagem is alles weer normaal. Ook de router vertoont geregeld een reboot uit zijn eigen.

De oorzaak hiervan weet ik nog niet, maar misschien nog mensen die hier last van hebben of een oplossing?
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Een maat van mij heeft dit ook voor. Hij heeft scarlet en bij druk verkeer durft zijn verbinding uitvallen. Zijn verbinding is ook niet stabiel te noemen, bij skype geregeld naar "lag"effecten, wegvallen, schokken. Hij heeft echter een adsl2+ verbinding aan 9Mbps (dacht ik). Echter als ik een bestand download van 1024.bin dan zie je de lijn rare capriolen doen :s Een rollercoaster is er niets tegen.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Volgens scarlet is mijn verbinding zo goed als maar kan....

Mogelijk toch eens m'n setup nakijken of er hier iets is wat de oorzaak kan zijn
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Staat je router misschien nog op een oudere firmware? Bij ons zijn de random disconnects fel verbeterd sinds de nieuwe firmware (6LR10A-6LA04C), begin dit jaar, en het verplaatsen van de router naar het accesspoint en aanpassen van de binnenbekabeling (topic ter info: Telefoon omgekeerd door NTP2007) lijken ook nog wat geholpen te hebben.

De twee disconnect patronen die ik nu nog meen te zien, zijn (1) als ik de computer uitzet en meteen daarna tv begin te kijken, is er een redelijke kans dat de connectie binnen het halfuur uitvalt. (met 'redelijk' bedoel ik 1 voorval per 2 weken of zo).

(2) Als de router na een connectiereset z'n training margin een beetje omlaag gaat, van normale 19.7dB naar 19.1dB, dan zit er een random disconnect aan te komen in de volgende ~24 uren. Die sprongetjes in de training margin waren trouwens de reden waarom ik de router verzet heb: de margin stond vroeger op 22.5dB en zakte een maand geleden plots tot net onder de 19dB. Omdat ik de dag ervoor toevallig tegen de binnenkabel had gestampt, dacht ik dat het daaraan lag maar zelfs na de router te verzetten, doet hij nu het spelletje met de 19.7 naar 19.1dB. Eerder deze week was er een dag waarop het plots weer op 22.5dB stond, dus ik vraag me af of dit een teken is dat Scarlet/Belgacom een verandering aan hun DLM heeft doorgevoerd?
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb een aparte router die een verbinding opbouwt, cptkangaroo

nog zoiets komisch wat me net binnenschiet..... Krijg ik de vraag waarom ik een aparte router gebruik. Ik zeg dus omdat die makkelijker in te stellen is en omdat de wifi ervan beter is. Krijg ik een antwoord terug dat de wifi van de sagem perfect werkt. Probeer ik de persoon duidelijk te maken dat de wifi wel werkt, maar het signaal niet tot op de plaats komt waar het moet. Krijg ik de suggestie om het kanaal op 8 te zetten voor een 'sterker' signaal. Moest ik de persoon nog uitleggen ook dat de signaal sterkte hetzelfde blijft, maar het kanaal veranderen wel kan helpen als er een storing is met een andere wifi verbinding wat hier niet het geval is :s. Ploffen ze nu echt zomaar iedereen op een helpdesk?

Als drielander nog zo een speedbox te pakken krijgt neem ik 'm en anders ga ik es op ebay kijken. een fritz 7390 is nieuw gewoon wat prijzig om aan te schaffen en 7340 heeft 1 lanpoort te weinig :(
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mja..... al enkele weken voor deze post valt dus wekelijks de voip uit. Ik vermeld er tevens bij dat tv en internet blijven werken, maar dat als de telefonie uitvalt ik ook geen toegang meer heb tot de sagem.

Ik was het zat en neem ik contact op via de chat. Zij wilden access tot de router die ik sinds m'n laatste contact met de helpdesk open had staan. Zij raakten er echter niet in en er was dus een reboot nodig om ze toegang te geven. De enige oplossing die zij konden bieden was de sip gegevens omwisselen en de aparte router eraf halen zodat de sagem weer alles kan doen (hoewel het probleem zich ook voordoet wanneer enkel de sagem gebruikt word).

Daarna telefonisch contact opgenomen en alles opnieuw uitgelegd, maar het enige antwoord dat ik kreeg was het te bekijken, eventueel de telefoonkabels te verwisselen en dat ze dus eigenlijk niks kunnen doen want hun lijntest zegt dat alles ok is. Ook kreeg ik min of meer bevestiging dat de aparte router (die zelf de verbinding opbouwt) niet direct het probleem is. Zij steken het eerlijk gezegd liever op de bekabeling hoewel tv en internet wel blijven werken? Ook verdraaide de helpdesk een paar keer mijn woorden waarmee ik niet echt kon lachen om de fout in mijn schoenen te schuiven alsof ik helemaal niets weet van pc's en dergelijke.

De scarlet helpdesk begint mijn inziens een beetje op die van dommel te lijken en mijn vermoeden is dat het aan de sagem ligt.... maar scarlet denkt van niet dus ja... ze kunnen geen logs of dergelijke zien en baseren zich blindelings op een lijntest. Snappen wie het snappen kan. Ik ben wel vergeten te vragen of de pppoe van de sagem moet aanstaan alvorens zij access krijgen tot de sagem.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”