verlaging elektriciteitstarieven

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,

in het nieuws hoorde je dat de elektriciteitsprijzen gezakt zijn,bij electrabel gemiddeld 200euro per jaar!!

nu zie ik de tarieven van bv octaplus na,maar daar merk ik op dat deze van gebruari tot mei iedere maand omhoog zijn gegaan?

dus deze zijn toch niet goedkoper?
kan een energielverancier nog kosten anrekenen als je een contract genomen hebt van 1 jaar vast als je dit verbreekt? of heeft de regering hier ook een stop tegen gemaakt?

groetjes,
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

dommelgebruiker schreef:in het nieuws hoorde je dat de elektriciteitsprijzen gezakt zijn,bij electrabel gemiddeld 200euro per jaar!!
Ik wacht nog steeds op een mail/brief van Electrabel... trouwens de enige correcte vergelijking is via de VREG.
dommelgebruiker schreef:kan een energielverancier nog kosten anrekenen als je een contract genomen hebt van 1 jaar vast als je dit verbreekt? of heeft de regering hier ook een stop tegen gemaakt?
Veel leveranciers hebben zelf reeds laten weten hiervan af te zien. De regering is ook bezig met een nieuwe wet hiervoor, maar volgens mij is deze zeker nog niet van kracht.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef:Ik wacht nog steeds op een mail/brief van Electrabel...
Die info vind je op hun site: http://www.electrabel.be en normaal zat er ook een infobrochure bij je laatste factuur ...
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Ik kan moeilijk geloven dat Octa+ duurder is dan Electrabel. Je kan best op basis van de reële feiten (je verbruik en de tarieven !) conclusies trekken en niet op hetgeen in de media gezegd wordt. De prijsverlaging van Electrabel is trouwens enkel voor contracten met een vaste prijs. De meesten onder ons hebben een variabel tarief en 'profiteren' dus NIET van de prijsverlaging van Electrabel.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik ben vorig jaar overgeschakeld naar octa+, net omdat op de site van de VREG te zien was dat Octa+ de goedkoopste was voor elektriciteit en gas..
er is ook een bonussysteem waarbij je punten krijgt volgens uw verbruik en op die manier een extra korting bekomt als je deze punten inwisselt of gratis kunt tanken ten bedrage van uw punten.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Michael
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

dat bonussysteem is echt slecht, de besparing dat je daardoor zou kunnen hebben is echt zeer weinig
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Verlaging bij Electrabel is enkel voor wie op vast contract zit en ook expliciet belt voor de bonus.

Wie niets doet bij Electrabel heeft weinig tot geen verschil.

Trouwens het gaat om de ELEKTRICITEITSPRIJS, op uw factuur heb je ook nog de distributie die de laatste jaren flink hoger ging...:p
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Michaelv schreef:dat bonussysteem is echt slecht, de besparing dat je daardoor zou kunnen hebben is echt zeer weinig
Misschien wel, maar als Octa+ de goedkoopste is (ben begin dit jaar overgeschakeld naar Octa+ omdat hij volgens de website van de VREG de goedkoopste was) EN je krijgt nog eens bonuspunten erbovenop (ook al is het bitter weinig) wat is dan het probleem ?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

tendonsie schreef:Trouwens het gaat om de ELEKTRICITEITSPRIJS, op uw factuur heb je ook nog de distributie die de laatste jaren flink hoger ging...:p
Of je nu bij Octa+, Electrabel of welke leverancier ook zit, de distributietarieven zijn altijd dezelfde.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 654 keer
Bedankt: 40 keer

Klopt volledig Uzzi.

Maar vele consumenten zien het niet appart, en denken op hun totale eindfactuur toch dat de prijs steeg, terwijl het soms aan de subonderdelen als distributie ligt.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Uzzi schreef:
tendonsie schreef:Trouwens het gaat om de ELEKTRICITEITSPRIJS, op uw factuur heb je ook nog de distributie die de laatste jaren flink hoger ging...:p
Of je nu bij Octa+, Electrabel of welke leverancier ook zit, de distributietarieven zijn altijd dezelfde.

maar ik heb een vast tarief van octa+ krijg ik dan geen herziening ook?

grtzzz
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Neen. De energiekost bestaat eigenlijk uit 3 delen:
- Distributiekosten (Eandis, Infrax): Hier kan je niet onderuit. Dit is bij iedere leverancier hetzelfde tarief en je zal hier ook nooit korting op krijgen.
- Taksen: Vadertje staat.
- Energiekost: Dit is het gedeelte dat je energieleverancier aanrekent (Electrabel, Lampiris, Octa+,...)

De energiekost is slecht 50% van de totale factuur dus indien je 10% korting krijgt bij je energieleverancier is dit eigenlijk maar 5% op de ganse factuur.

Wettelijke gezien bestaat de opzegkost nog steeds. Bij de meeste leveranciers (Electrabel, Lampiris, Eneco,...) kan je echter nu reeds opzeggen zonder kosten mits het in acht houden van 1 maand opzeg.

Dus eigenlijk maakt het niet veel meer uit of je een variabel of vast contract neemt. Je hebt toch altijd maar 1 maand opzeg meer. Integendeel, beter een zo lang mogelijk contract met vaste prijs. Als de prijzen stijgen heb je een goede zaak gedaan, dalen ze kan je toch op 1 maand overstappen op een andere leverancier.

Let wel op met de 'korting' van Electrabel als je overstapt van een variabel contract naar een contract met vaste prijs. Doordat de vaste prijs minstens 1 jaar vastligt rekenen ze dit risico door in de prijs met als gevolg dat de 'vast' prijs duurder is dan de variabele. Stel dat je 10% korting krijgt op een vaste prijs die 12% duurder is dan betaal je dus uiteindelijk 2% MEER (en dit is dus effectief het geval bij vele mensen).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Een andere vraag. Ik heb al een paar jaar luminus, heb de test nog eens gedaan en ook al staat mijn contract nog steeds in de top 5, het kan toch nog een paar 100 € lager door van leverancier te veranderen. Mijn contractduur is 1 jaar (dit is dus het derde jaar) kan ik dan kosteloos opzeggen of is het zo dat je altijd je jaar moet uitdoen ?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

als je naar eneco gaat, betalen zij uw boete of contractbreukvergoeding.
http://zakelijk.aanbieders.be/nieuws/en ... verstappen
de koe zegt boe
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

iceke schreef:Een andere vraag. Ik heb al een paar jaar luminus, heb de test nog eens gedaan en ook al staat mijn contract nog steeds in de top 5, het kan toch nog een paar 100 € lager door van leverancier te veranderen. Mijn contractduur is 1 jaar (dit is dus het derde jaar) kan ik dan kosteloos opzeggen of is het zo dat je altijd je jaar moet uitdoen ?
Volgens mij hanteert Luminus nog steeds een verbrekingsvergoeding. Best bij hun informeren. Nuja, als je 50€ verbrekingsvergoeding moet betalen en daardoor 200€ kan besparen... Ik zou niet twijfelen :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”