In deze thread (OVH: DID in België), hier op Userbase, van 16 pagina's zult u allicht de antwoorden op uw vragen vinden. Mocht u verder nog vragen hebben, dan kan u die daar kenbaar maken.fluppie schreef:Dit is inderdaad nog wat anders,ik heb jouw link even bekeken,maar U zegt' en dat bestaat nu reeds op de Belgische telefoniemarkt'.
Kan U mij (ons) even uitleggen hoe dit dan in zijn werk moet gaan??
"Overstappen van klassieke telefonie naar voip" zal u zeer zeker ook van pas komen.
========================================================================================
De praktische aanpak zonder bovenstaand te hoeven lezen of al de technische details te begrijpen en dit met een erg klein financieel risico.
========================================================================================
Wel, je bestelt gewoon een telefoonlijn bij OVH mét een volledig geconfigureerde telefoon (Plug and Phone).
Als de levering bij jou aankomt, hoef je enkel nog het basisstation in je router te pluggen, de voedingsadapters (van het basisstation en de handset) in te steken en ... te starten met bellen. That's it!! Poepsimpel.
Je gaat hiervoor naar volgende pagina: Télephonie - OVH.
Daar kies je voor een "Ligne SIP Individuelle" van €0,99 (€1,18 incl BTW).
==> Druk op "Commander".
Op de volgende pagina kies je een telefoon die je graag zou gebruiken.
Ik heb in het voorbeeld gekozen voor een "Siemens Gigaset C610 IP".
Je dient dan enkele gegevens in te vullen.
- Als land heb ik "Belgium" gekozen: hier wonen we;
- voor de telefoonzone heb ik in dit voorbeeld "Hasselt (011)" gekozen: dit dient uiteraard de telefoonzone te zijn waar jij woont. Dit wordt door OVH gecontroleerd aan de hand van een kopie van je identiteitskaart en een recente factuur van bijvoorbeeld nutsvoorzieningen (water, elektriciteit, etc.). OVH zal jouw in deze telefoonzone een nieuw nummer geven (Belgisch uiteraard en gratis inbegrepen);
- het initieel tariefplan: "appel vers les mobieles à la seconde" (€1,18/maand). Hierbij inbegrepen zijn alle oproepen naar vaste lijnen in veertig landen. Dal- en piekuren kent men bij OVH niet: je mag altijd bellen! Je kan dit tariefplan achteraf nog steeds aanpassen indien je dat wenst. Stel dat alles meevalt tijdens de periode dat je dit product aan het testen bent, dan zou je voor gesprekken naar Belgische mobiele netwerken kunnen kiezen voor één van de maandelijkse forfaits.
Je krijgt een overzicht van wat je wenst te bestellen.
In dit geval:
- een "Ligne SIP Individuelle" van €0,99 (€1,18 incl BTW)/maand;
- een "Siemens Gigaset C610 IP": 80 euro waarborg (geen BTW van toepassing).
Van de voorgestelde accessoires hoef je niets te kiezen. Je kan dit wel doch bedenk dat dit geen waarborg is maar wel daadwerkelijk een aankoop! Indien je hier een extra handset C610H zou kiezen dan zal je €45 plus BTW dienen te betalen.
==> Druk op "Continuer".
Vul JOUW identificatiegegevens in. Tevens zie je reeds de eerste cijfers van het Belgische nummer dat men je zal toewijzen (in casu 011941xxx).
==> Druk op "Continuer".
Vervolgens krijg je netjes een mooi overzicht van wat je tot nu toe gekozen hebt.
==> Druk op "Continuer".
Allicht ben je een nieuwe klant. Kies voor "Nouveau contact".
Vul je gegevens correct in.
==> Druk op "Continuer".
Kies je paswoord en bevestig dit.
==> Druk op "Continuer".
Aanvullingen voor contactgegevens voor diverse funties kan je hier ingeven.
==> Druk op "Continuer".
Kies voor de verzendwijze die bij jou past.
In dit voorbeeld heb ik gekozen voor "Envoi standard".
==> Druk op "Choisir".
Lees de Bijzondere Voorwaarden die bij dit contract horen en indien je hiermee akkoord kan gaan, geef je dit aan.
Idem voor uw rechten met betrekking tot annulatie.
==> Indien akkoord: druk op "Continuer".
Et voila, daar is je bestelbon. Rest er enkel nog de rekening te betalen.
Nu, ja, hier heb ik toch maar gekozen voor: "ANNULATION".
Eén lijntje van OVH volstaat ruimschoots voor mij.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nu, wat krijg je indien je bovenstaande procedure doorlopen hebt én betaalt ( €80 waarborg, abonnement van €1,18/maand)? In een notendop:
- Een nieuw Belgische telefoonnummer:
- waarop je gebeld kan worden (nummerherkenning is gratis inbegrepen);
- waarmee je naar de vaste lijnen van 40 landen kan bellen: max 60 minuten per gesprek (dus even ophangen na 59 minuten bellen en dan terug bellen kan perfect) en dit naar 99 correspondenten per maand. Bij het begin van iedere maand wordt de "teller" terug op nul gezet. Ruim voldoende voor normaal gebruik dus. Extra verbruik wordt aangerekend.
- waarmee je naar de Belgische mobiele netwerken belt aan het OVH tarief. Aangerekend per seconde, geen connectiekosten. Dit tarief is niet spectaculair goed maar ook niet slecht in de Belgisch context. (Je kan beter in je Siemens Gigaset een tweede VoIP provider configureren zoals internetcalls. Internetcalls hanteert een tarief van 0,023 euro/min naar Belgische mobiele netwerken);
- geen piek- of daluren meer: je belt wanneer je wil;
- waarmee je ook de Belgische nooddiensten (100, 101, 104, 112, etc) kan opbellen. Dat is belangrijk natuurlijk;
- een antwoordapparaat dat je via jouw telefoon kan raadplegen, via de webpagina van OVH kan raadplegen én indien je dit wenst de berichten ook kan laten afleveren op je e-mail (audio bestandsformaat zelf te kiezen);
- mensen kunnen jou op dit nummer een fax sturen indien je dit wenst (instelbaar). Faxen komen bij jou toe als pdf-bestand in een e-mail: dus geen energie verslindende "oude, klassieke" faxmachine meer nodig;
- je kan zelf faxen sturen;
- het abonnement is maandelijks opzegbaar;
- heb je last van anonieme bellers en wil je deze blokkeren: perfect mogelijk en inbegrepen in de prijs;
- heb je last van gekende bellers en wil je deze blokkeren: perfect mogelijk en inbegrepen in de prijs;
- wil je gesprekken naar bijvoorbeeld dure 0900 nummers uitsluiten: perfect mogelijk en inbegrepen in de prijs;
- wil je gesprekken naar specifieke nummers uitsluiten (zwarte lijst): perfect mogelijk en inbegrepen in de prijs;
- wil je enkel gesprekken naar specifieke nummers (witte lijst): perfect mogelijk en inbegrepen in de prijs;
- oproepdoorschakeling: perfect mogelijk en inbegrepen in de prijs. Let wel: schakel je door naar een mobiel nummer dan zijn de gesprekkosten NIET inbegrepen, naar een vast nummer natuurlijk WEL;
- wil je alles weten over de inbegrepen diensten: hier vind je een volledige uitleg.
- Een telefoon "Siemens Gigaset C610 IP":
- waar je naast OVH nog vijf(!) andere VoIP providers kan instellen (om te bellen of opgebeld worden) én een klassiek vaste lijn kan aansluiten (bijvoorbeeld een Belgacom vaste lijn of Telenet vaste lijn). Allemaal tegelijk actief indien je dit wenst natuurlijk. Wel maximum 3 gesprekken gelijktijdig.
- wil je automatische de goedkoopste provider gebruiken: bijvoorbeeld gesprekken naar vaste lijnen via OVH, gesprekken naar mobiele nummers via internetcalls? Dit kan perfect: éénmalig instellen en het toestel doet de rest;
- waar je tot maximaal zes handsets kan op aansluiten;
- met een zéér beperkt elektrisch verbruik (max. 2 Watt);
- wil je graag iets meer weten over dit toestel: hier vind je op 25 pagina's heel wat informatie;
- wil je graag alles weten over dit toestel: hier vind je ruim 200 pagina's leesplezier;
- gelukkig heeft OVH voor jou alles al gelezen en hoef jij enkel maar het toestel aan te sluiten.
Je Siemens Gigaset C610 IP gaat retour naar OVH en je krijgt je waarborg (van 80 euro) terug.
Je nieuwe Belgische telefoonnummer komt te vervallen.
Geen maandelijkse aanrekening meer van 1,18 euro.
Einde OVH verhaaal.
Ben je tevreden: dan kan je ook gratis jouw huidige nummer overdragen naar OVH.
De gesprekken van je huidige nummer zullen dan eveneens toekomen op de Siemens Gigaset C610 IP.
Nu, bovenstaand is wat ik noem flexibel.
Maar goed, onze Belgische politici gaan intussen werk maken van een kosteloze opzeg na zes maanden ...
Een laatste plaatje (vervang France door België/Belgique/Belgien):
Bron: OVH - Siemens C610 IP