Waardige opvolger Linksys WRT54GL-EU?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Xsaron
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 2 keer

Momenteel heb ik een aantal van deze toestellen in gebruik en ben ik genoodzaakt een nieuwe aankoop te doen. Dit model heeft al een bepaalde leeftijd en ik vraag me af of iemand me uit ervaring kan vertellen welke een waardige recente opvolger is naar aanpasbaarheid/dd-wrt toe en die de nieuwste technologiëen ondersteunt?
Laatst gewijzigd door Xsaron 23 maa 2012, 10:11, in totaal 1 gewijzigd.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Misschien kan je ook eens www.mikrotik.com bekijken, kan je o.a. verkrijgen bij www.meconet.de
RouterOS ipv. DD-WRT, maar ik denk dat je er ook DD-WRT zou op kunnen draaien indien gewenst (de vraag is dan: waarom zou je dat wensen)...
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Op www.dd-wrt.com kan je alle routers bekijken die dit kunnen draaien. Daar zitten ook recentere bij zoals bvb tp-link.
Eventueel kan je eens kijken op www.wifi-shop.be, daar zijn een pak microtik routertjes te koop, met alle wifi accesoires.

Zelf werk ik met een Meraki MR12. Vrij duur toestel, maar een pak mogelijkheden! Je kan alles "on the cloud" instellen (probeer eens op http://www.meraki.com/form/demo het formulier in te vullen, en je ziet meteen in de demo wat je allemaal kan).

Je kan een meraki "for free" krijgen als je een webinar volgt. Je krijgt dat een Meraki, en een 3-jarige licentie. Leuk cadeau om wat uit te proberen. Inschrijven voor een webinar doe je via http://www.meraki.com/company/webinars.

Als je verder wilt werken met de wrt54gl, neem eens contact op met studenteninternet.be (zijn ook actief op dit forum : http://userbase.be/forum/memberlist.php ... le&u=15361), die heeft er misschien nog op overschot liggen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Ziet er cool, maar -helaas- inderdaad niet goedkoop uit die Meraki.

Het aanbod van Meconet is schijnbaar vollediger, zijnde 1 van de Europese hoofddistributeurs van Mikrotik.
Ze hebben dus ook dealer/resellercondities, maar verkopen ook aan de (merkelijk hogere) adviesverkoopprijs aan eindgebruikers.
Laatst gewijzigd door Stormlord 23 maa 2012, 13:42, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Zoals ik zei : je inschrijven voor een webinar en je krijgt er één gratis :-)
Ik en diverse UB'ers hebben er thuis al eentje draaien :)

Telefonie = EDPnet + OVH
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Het hangt er vanaf wat je ermee wil gaan doen. Als het iets is voor een SOHO omgeving dan kom je altijd uit op volgende modellen
https://www.flashrouters.com/blog/2012/ ... -firmware/
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

@krisken: dat is toch wel onder voorwaarden dan precies dat je er zo een gratis krijgt. Is er echt zoveel controle op zoals in hun regels staat?
Qualified IT professionals who attend a Meraki webinar may receive a complimentary 802.11n access point with a 3 year cloud management license.

While Meraki webinars are open to all audiences, important restrictions apply to free AP eligibility. Free APs are subject to the following restrictions:

- APs are provided exclusively to IT professionals registering on behalf of their organization (must register with company email address.)
- Limit one AP per company or organization.
- Attendees must confirm eligibility by speaking with a Meraki representative after the webinar.
- APs can only be shipped to the United States, Canada, the United Kingdom and Eurozone countries. APs cannot be shipped to PO boxes.
- Eligibility is at the sole discretion of Meraki.
- If you are unable to accept your AP due to restrictions, (e.g. Erate), we will be happy to provide you with a trial AP, which can be returned following your evaluation of the solution.

As APs are provided as an educational tool to those new to the Meraki platform, existing customers and individuals who have received a free access point through other promotions are not eligible. Due to abuse, we cannot provide free access points to individuals who register with yahoo, gmail, hotmail, and other similar email addresses.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik kan je alvast zeggen dat dit niet zo is :) Ik heb hier met 4 computers (op 2 verschillende ip's) hun webimar gevolgd en 4 diverse adressen opgegeven. En jawel : 4 aps ontvangen :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Ik heb tijdje geleden een van mijn 2 WRT54GLs vervangen door een WNDR-3700 (gigabit+wireless-n) met daar ook DD-WRT op en er zeer tevreden van.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mmm, interesting :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is DD-WRT trouwens al geen enkele jaren dood qua feature uitbreidingen (denk dat ze enkel nog nieuwe hardware proberen te supporteren) ?
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt, hun laatste stable update is van 2009 als ik mij niet vergis

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Openwrt is ook wel aardig in combinatie met een Netgear WNDR3700v2.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

krisken schreef:Ik kan je alvast zeggen dat dit niet zo is :) Ik heb hier met 4 computers (op 2 verschillende ip's) hun webimar gevolgd en 4 diverse adressen opgegeven. En jawel : 4 aps ontvangen :)
Fictieve bedrijfsnaam? Waarschijnlijk niet bij jouw?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
userbase crew
userbase crew

Gewoon op mijn eigen naam :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Stormlord
Premium Member
Premium Member

Hmm.. Klinkt als te mooi om waar te zijn.. Als het zo eenvoudig is om er gratis een te verkrijgen denk ik dat het niet lang zal duren vooraleer er een eind zal komen aan het Sinterklaas spelen als er te veel ruchtbaarheid aan wordt gegeven ;)
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

krisken schreef: Als je verder wilt werken met de wrt54gl, neem eens contact op met studenteninternet.be (zijn ook actief op dit forum : http://userbase.be/forum/memberlist.php ... le&u=15361), die heeft er misschien nog op overschot liggen.
Honderden... :-)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Die meraki's vind ik toch nogal link om daar voor te registreren als je ziet wat een bedrag deze "waard" zijn, wil ik geen problemen krijgen door privé gebruik :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

krisken schreef:Klopt, hun laatste stable update is van 2009 als ik mij niet vergis
Stable releases doen ze niet vaak maar er zijn op hun fora meerdere releases te vinden die eigenlijk even goed stable kunnen worden genoemd. Een er wordt zelfs redelijk veel nog ontwikkeld, check hun svn repo maar eens: http://svn.dd-wrt.com/timeline

De laatste weken zijn ze daar actief bezig hun code uniformer te maken. Ze hebben (buiten de broadcom routers) zowat al hun targets naar een Universal build omgeving gezet en voorzien van de laaste linux versie (3.2.x). Maar zoals ik reeds zei, vooral hun fora controleren en niet zozeer hun frontpage (wordt op de fora ook veel over geklaagd dat deze niet echt up to date meer is).
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Ik heb mijn WRT54GL's vervangen door een aantal TP-Link WR1043ND's. Spotgoedkoop, DD-WRT support (Atheros chipset) en een stuk betere performance.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bij de Linksys/Cisco E4200 moet je trouwens oppassen dat je een v1 model neemt met een broadcom chip. Sinds een paar maand hebben ze een v2 ervan op de markt gebracht die een andere chip gebruik (niet broadcom dus) en die wordt niet door dd-wrt ondersteund (en ze zijn het blijkbaar ook niet van plan om het te ondersteunen). Als je zeker wil zijn of een bepaald type ondersteund wordt of niet controleer je best even de fora, staat erg veel info op (hoewel niet altijd even makkelijk te vinden eerlijk gezegd).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kijk eens naar een Mikrotik Groove, Bullet, Nanostation... zo heb je meteen een volwaardige oplossing.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Even topic kapen.

Ik zoek ook al een tijdje wat maar ik zit met moeilijke eisen.

liefst router die als switch / ap kan gebruikt worden. Ik heb er 2 nodig.

-> 2.4Ghz & 5Ghz gelijktijdig (liefst 3x3)
-> Gigabit switch met vlan ondersteuning tagged (port based is niet voldoende).
-> Eventueel openwrt / ddwrt, maar eigen firmware is ook goed.

Liefst rond de 100 euro / stuk max.

( Jaja een wlc + n ap's + managed 8 poorts switches zou ideaal zijn maar ook veeeeeel te duur).

De wrt54gl was ideaal, vlan tagging, goede wifi en goede open* ondersteuning. Alleen moet jen we nu de N en giga versie ervan.

Hopelijk hebben jullie een super idee.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 9 keer

Qua hardware en prijsklasse is de Netgear WNDR4000 zowat het beste wat je kan vinden, alleen ondersteunt de standaard Netgear-firmware geen 802.1Q en zijn de alternatieve firmwares voor de WNDR4000 nog niet helemaal bugvrij.

Met DD-WRT en de WNDR4000 zou je wel al aan de slag kunnen: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Vind iemand de WNDR4000 ergens goedkoper?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Netgear was ik vergeten idd, misschien eens rondkijken daarnaartoe idd: http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/? ... GAckZVALAA
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”