Sinds enkele weken heb ik mij geabonneerd bij belgacom skynet in de vorm van Internet start zonder vaste lijn. 24,95e/maand (+ gratis installatie en activering omwille van promotie) klonk mij heel aanlokkelijk. Na tien dagen had ik reeds mijn downloadlimiet van 50Gb bereikt (boys and their toys zullen we maar zeggen). In de mail die daaromtrent door belgacom werd gestuurd, werd vermelding gemaakt van de mogelijkheid om extra volume te kopen per 1Gb, iets dat ik op de e-services niet direct heb teruggevonden. Dit is evenwel niet de kern van mijn probleem. Na beraad, besloot ik een extra volume van 5Gb aan te kopen. Toen ik dit wou bestellen via e-services werd ik echter steeds in cirkeltjes gestuurd naar ofwel een pagina waar ik mij opnieuw moest inloggen bij e-services, of een pagina om mijn wachtwoord te veranderen en in het beste geval (kwestie van de sleur te doorbreken) kwam ik uit op een pagina met de vermelding error 500 oftewel error 404. De enige optie leek mij dan de klantendienst op te bellen. Eerst kwam ik uit bij de technische dienst (fout van mijnentwege), waar ze mij op behulpzame wijze doorverbonden met de klantendienst zelf. Na anderhalf uur daar on hold te hebben gestaan besloot ik ondertussen een mail te sturen. Tijdens het neertypen van die mail werd mijn telefonisch contact eenzijdig en abrupt verbroken.

Gelukkig werd ik binnen de vijf minuten na het sturen van die mail, gecontacteerd door iemand van de technische dienst die sympathiseerde met mij en mijn verzoek relatief snel in orde bracht. Spijtig genoeg was die 5Gb extra volume er ook vrij snel door (alhoewel ik mijn gedownload aanzienlijk beperkt had). Vandaag besloot ik om i.p.v. nogmaals 5euro neer te tellen voor 5Gb extra volume te kiezen voor de optie onbeperkt surfen en downloaden aan 7,5e/maand extra. Deze keer lukte het mij om dit via mijn e-services te bestellen, maar wat merkte ik? Alhoewel mijn balkje van het maandelijkse volume van 50Gb naar 550Gb was gegaan, bleek deze vol te zijn. Er stond evenwel geen vermelding bij dat ik een beperkte downloadsnelheid had, dus besloot ik een half uur te wachten, kwestie van de veranderingen hun tijd te gunnen. In die tijdspanne was er niets verandert, dus besloot ik wederom naar de klantendienst te bellen. Gelukkig kreeg ik deze keer na slechts enkele minuten te hebben gewacht een hulpvaardige medewerker aan de lijn die mij op vriendelijke en professionele manier probeerde te helpen. Hij stelde voor om de proef op de som te nemen door iets te downloaden en moest er toch iets misgaan dan de technische dienst te contacteren. Aanvankelijk leek de downloadsnelheid (cijfergewijs) naar behoren, maar na verloop van tijd verminderde deze aanzienlijk. Toen ik vervolgens mijn e-services opnieuw ging raadplegen, bleek er toch ineens een vermelding te staan dat ik mijn limiet bereikt had en mijn snelheid zich zou beperken tot 64Kb/sec. Ik zag mij dus genoodzaakt de technische dienst op te bellen. Ze gingen het probleem bekijken en mij later nog daarover contacteren. Een uur later werd ik terug gecontacteerd met de boodschap dat het probleem verholpen was. Er restte mij enkel mijn modem te herstarten en ik kon dan terug op weg. Na dit gedaan te hebben was mijn downloadlimiet inderdaad aangepast, maar kreeg ik voor de eerste maal in mijn carrière als belgacom skynet-klant te maken met een openstaand factuur dat 48,23e bedraagde. In mijn berekening van reeds opgelopen kosten (24,95e + 5e + 7,5e) kwam ik echter uit op 37,45e. Zelfs rekening houdend met het niet verrekenen van eventuele btw, weet ik niet hoe belgacom op het bedrag van 48,23e is gekomen. Uit al de voorgaande gebeurtenissen kan ik toch opmaken dat Belgacom skynet een erbarmelijke start heeft gemaakt, wil het mijn sympathie voor zich winnen. Daarnaast heb ik de indruk dat sinds ik ben begonnen met de 5Gb extra volume, mijn downloadsnelheid toch nooit meer de aanvankelijke snelheden haalde. Ookal is dit een iet of wat subjectieve interpretatie van mijnentwege, kan ik toch stellen dat ik, na 50Gb gedownload te hebben, mij een beeld kan vormen van wat de snelheden zouden moeten zijn. Dit meegemaakt te hebben terwijl mijn eerste maand als belgacom skynet-abonnee nog niet eens voorbij is, hou ik mijn hart vast voor wat er mij nog te wachten staat.