We hebben sinds een half jaar ons vast nummer (Telenet) overgedragen naar 3Stars. Om het eenvoudig te houden via een simpele 3stars VOIP Ata adapter waardoor we onze gewone DECT-toestellen behouden. Works like a breeze, met een kostprijs van Telenet gedeeld door vijf.
Configuratie:
- telenet Basic Shake met 20 down en 1,25 up
- klassieke Telenet Motorola Modem --> Dlink Switch --> naar 1. wireless Belkin router (en daarop het LAN) 2. ATA adaptor 3. vast bekabelde Digibox
Probleem:
Nu en dan gaat onze telefoon af zonder dat er een beller is. Helaas - bijna uitsluitend - 's nachts. Meestal rond 4u - 4u20. Het vreemde is dat dit meestal een paar nachten na mekaar gebeurt.
Problemsolving:
1.
Stalker? No. Er is werkelijk geen enkele "ruis" te horen, en bovendien komen deze oproepen nooit voor in de loglijst van 3starsnet. De oproep heeft dus nooit plaatsgevonden. Een stalker zou een eerste logische gedachte zijn... maar helaas.
2.
DECT-toestel defect? No. We hebben de telefoonset (Siemens en Topcom) intussen vervangen door een gloednieuwe Motorola set, los van het probleem, daar waren we dringend aan toe. Daaraan ligt het dus niet: het probleem was met beide sets daar.
3.
ATA aan Belkin router hangen: werkt niet (tenzij ik misschien wat uitgebreide settings doe).
4.
Call-center 3stars net: brengt geen verlichting. Een vriendelijke heer wist me te vertellen dat door een spanningsval er misschien een signaal getriggerd werd en dat ik daar maar moest mee leven... nou moe (en dan letterlijk na een nacht of 3). We hebben hier geen zware industrie in de buurt, hoewel de timing klopt, zie ik een opstartende fabriek niet direct als oorzaak. En dan nog... stel je voor dat al onze electronica tilt slaat om 4uur in de morgen!
5.
Settings ATA: hierin heb ik wat geswitched, maar die dingen zijn feitelijk zo eenvoudig dat het niet aan de settings kan liggen volgens mij.
6.
ATA adapter uitzetten 's nachts en mobiel mee naar bed.

7.
Switchen naar andere provider
Heeft er nog iemand een lumineus idee?
Dankjewel.