3Stars - VOIP + ATA - en we hebben géén beller!

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
allcazar
Starter
Starter

Vraagje.

We hebben sinds een half jaar ons vast nummer (Telenet) overgedragen naar 3Stars. Om het eenvoudig te houden via een simpele 3stars VOIP Ata adapter waardoor we onze gewone DECT-toestellen behouden. Works like a breeze, met een kostprijs van Telenet gedeeld door vijf.

Configuratie:
- telenet Basic Shake met 20 down en 1,25 up
- klassieke Telenet Motorola Modem --> Dlink Switch --> naar 1. wireless Belkin router (en daarop het LAN) 2. ATA adaptor 3. vast bekabelde Digibox

Probleem:

Nu en dan gaat onze telefoon af zonder dat er een beller is. Helaas - bijna uitsluitend - 's nachts. Meestal rond 4u - 4u20. Het vreemde is dat dit meestal een paar nachten na mekaar gebeurt.

Problemsolving:
1.
Stalker? No. Er is werkelijk geen enkele "ruis" te horen, en bovendien komen deze oproepen nooit voor in de loglijst van 3starsnet. De oproep heeft dus nooit plaatsgevonden. Een stalker zou een eerste logische gedachte zijn... maar helaas.
2.
DECT-toestel defect? No. We hebben de telefoonset (Siemens en Topcom) intussen vervangen door een gloednieuwe Motorola set, los van het probleem, daar waren we dringend aan toe. Daaraan ligt het dus niet: het probleem was met beide sets daar.
3.
ATA aan Belkin router hangen: werkt niet (tenzij ik misschien wat uitgebreide settings doe).
4.
Call-center 3stars net: brengt geen verlichting. Een vriendelijke heer wist me te vertellen dat door een spanningsval er misschien een signaal getriggerd werd en dat ik daar maar moest mee leven... nou moe (en dan letterlijk na een nacht of 3). We hebben hier geen zware industrie in de buurt, hoewel de timing klopt, zie ik een opstartende fabriek niet direct als oorzaak. En dan nog... stel je voor dat al onze electronica tilt slaat om 4uur in de morgen!
5.
Settings ATA: hierin heb ik wat geswitched, maar die dingen zijn feitelijk zo eenvoudig dat het niet aan de settings kan liggen volgens mij.
6.
ATA adapter uitzetten 's nachts en mobiel mee naar bed.
:-(
7.
Switchen naar andere provider

Heeft er nog iemand een lumineus idee?

Dankjewel.
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

is +/- 4h het moment van de disconnects ?? ik zou dat even controleren ,
In elk geval mag dat zeker niet de oorzak zijn van " spontaan " bellen
allcazar
Starter
Starter

Nu ben je me even kwijt.
Wat bedoel je met disconnects?
Bv. dat de Telenet modem even zijn connectie kwijt is en daardoor de ATA ook forceert om "iets" te doen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1004 keer
Bedankt: 3738 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Problem solving ...
  • eens een andere ATA gebruiken met dezelfde instellingen? (hiermee kan je eventueel het probleem uitsluiten dat het aan je ATA ligt)
  • eens de netwerkkabel uittrekken tussen de switch en je ATA? (sluit uit dat de storing vanuit het netwerk komt)
  • VOIP poort op ATA instellen op 5062 (sluit uit dat iemand buiten 3* een request stuurt naar jouw 5060 poort)
Heb je geen logfiles op je ATA ?

PS. ATA op je Belkin zou eiegnlijk moeten werken: UPnP gebruiken voor de nodige portforwardings, of manuele portforwarding (5060 + RTP poorten), of ATA in DMZ.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

Is die 3stars ATA een Granstream ?

Ik heb hier een Grandstream HT-503 staan en kreeg regelmatig 's nachts anonieme oproepen - om zot van te worden.

Op de Grandstream site vond ik het volgende:

Code: Selecteer alles

Q: Why is my phone ringing in the middle of the night/day, but no one is there?

Voip phones or ATA can easily be attacked by an intruder with the purpose of annoying or placing a telemarketing call. This type of hacking nowadays seems more often. Grandstream has developed a new protection in their sip phones and ATAs to avoid this from happening, rejecting all kind of calls that are not coming from the legit proxy. This configuration needs to be enabled by the user.[lijst van oplossingen per ATA model]
Misschien dat jouw probleem gelijkaardig is.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Misschien kan je ook gewoon heel je internet 's nachts afzetten, de meeste mensen hebben toch hun GSM bij de hand om 's nachts eventueel noodnummers te bellen.
allcazar
Starter
Starter

philippe_d schreef:Problem solving ...
  • eens een andere ATA gebruiken met dezelfde instellingen? (hiermee kan je eventueel het probleem uitsluiten dat het aan je ATA ligt)
  • eens de netwerkkabel uittrekken tussen de switch en je ATA? (sluit uit dat de storing vanuit het netwerk komt)
  • VOIP poort op ATA instellen op 5062 (sluit uit dat iemand buiten 3* een request stuurt naar jouw 5060 poort)
Heb je geen logfiles op je ATA ?

PS. ATA op je Belkin zou eiegnlijk moeten werken: UPnP gebruiken voor de nodige portforwardings, of manuele portforwarding (5060 + RTP poorten), of ATA in DMZ.
Ok, hier kan ik iets mee aanvangen. Andere ATA even wachten. VOIP instellen op 5062, zal in de settings eens kijken deze avond. Kabel uittrekken = volgende fase.

Dat van de Grandstream ben niet zeker. Ook vanavond te checken...

En gsm mee naar boven, dat doen we al, helaas.

Dank allemaal.
allcazar
Starter
Starter

ATA is een Atcom FXS one line AG188N

http://www.atcom.cn/AG188N.html
allcazar
Starter
Starter

Zo.

1. ATA poorten ingesteld op 5062, daarna terug aan switch gehangen --> werkt niet, geen inkomend, noch uitgaand signaal.

2. ATA poorten laten op 5062 staan, daarna aan de Belkin Router gehangen, de ATA op een static IP-adres (192.168.2.200) gezet, daarna in de Belkin - router in de "virtuele servers" de port forwarding van alle door mij aangetroffen poorten opgezet (poortnummers volgens deze nota, waarbij de 5060 naar 5062 werd gewijzigd: http://www.3starsnet.com/assets/files/3 ... fig-FR.pdf). Werkt niet.

3. idem, maar poorten terug op 5060 gezet. Werkt niet.

4. idem, de port-forwarding afgezet, en de 192.168.2.200 (= static IP) in de DMZ gezet. Werkt (verdorie!) ook niet.

5. dan maar terug naar af; terug Dynamic IP ingesteld en de ATA terug aan de Switch gehangen. Werkt als van oudsher, maar geen zekerheid op een slaaprijke nacht...

En by the way. Geen logfile op de ATA, werkt via logserver of zo.
Ik doe iets verkeerd. Maar wat?

:-(
Laatst gewijzigd door allcazar 06 feb 2012, 21:08, in totaal 2 gewijzigd.
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

Misschien kan je nakijken of Accept Any Call uitstaat.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”