Opnames van digicorder op digibox bekijken via powerlan ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Zoals jullie misschien weten kan je intussen vanaf een digibox in de slaapkamer opnames van een digicorder die in de woonkamer staat bekijken.Ik heb dit bij een collega gezien en daar was de digibox via utp-kabel verbonden met de digicorder.Dit werkte perfect zonder haperingen, hij kon dan ook vanaf de digibox opnames wissen op de digicorder.

Ik zou nu hetzelfde willen maken maar dan met de powerline adapters. In dit geval gaan dus de adapters de data tussen de digibox en digicorder transporteren.
Ik heb al eens met een technieker van Telenet gebeld en volgens hem zou dit perfect kunnen met bv powerlan adapters van 85Mbit.
Hebben jullie hier misschien ervaringen mee betreft de kwaliteit ?
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Er hangt enorm veel af van de staat van de bedrading. Heb je al wat oudere electriciteit installatie, dan kan dat problemen geven. En er zijn nog wel wat factoren

Als je iemand kent met die bakskes, vraag eens om ze te lenen en test het eens. Was paar weken geleden nog bij iemand waar het zou moeten werken (recent alles vernieuwd) maar om één of andere reden werkt het gewoon niet. Verschillende merken en kwaliteit geprobeerd maar wil maar niet lukken.

Beetje gelijkaardig als de uitspraak "meten is weten", test het eens
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1380 keer
Bedankt: 509 keer

Wij hebben thuis een oplossing met 4 van die powerline adaptors (1 bij de modem, 1 bij Digicorder, 1 bij Digibox, en 1 in bureau waar mijn eigen router staat) en dat werkt perfect. Het zijn er wel van 200 Mbps. Ik zou toch oppassen met die van 85 Mbps, want in de praktijk haal je bij powerlines sowieso maar een fractie van de theoretisch waarde. Ik heb bvb Fibernet, maar blijf hangen op een goeie 40 Mbps doordat de powerlines de beperkende factor zijn.
Heb wel geen idee hoeveel Mbps je nodig hebt om je opnames van je Digicorder op je Digibox af te spelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Heb wel geen idee hoeveel Mbps je nodig hebt om je opnames van je Digicorder op je Digibox af te spelen.
Ik dacht dat TN nooit boven de 10 Mbps uitkwam voor een zender.
karine
Elite Poster
Elite Poster

IK heb een 20 mbit abonnement en op de bureau meet ik via de powerlines ook 20 mbit.
Op de slaapkamer waar de digibox zou komen meet ik nog 13 mbit.

Ik heb momenteel nog geen extra digibox of digicorder.
Kan ik om te testen die van mijn ouders even hier zetten ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

karine schreef:Kan ik om te testen die van mijn ouders even hier zetten ?
Hebben ze ook een nieuw model, want het zou enkel met nieuwe models gaan dacht ik.

Ik denk dat het trouwens niet gaat werken, want je ouders hun toestel zal achter jou modem geen IP-adres krijgen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Als ze beide op dezelfde modem staan (via een switch), dan zal die wel een IP krijgen (ik neem aan dat deze bij Telenet geregistreerd staat).
Als je die van je ouders op de nieuwe modem-router van Telenet aansluit, zal die wel een IP krijgen, maar het verkeerde IP (LAN).

Maar zelfs met het goede IP zal het nog niet werken. De 2 digicoders moeten volgens (in Mijn Telenet) geregistreerd staan op dezelfde account.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Als ze beide op dezelfde modem staan (via een switch), dan zal die wel een IP krijgen (ik neem aan dat deze bij Telenet geregistreerd staat).
philippe_d schreef:Als je die van je ouders op de nieuwe modem-router van Telenet aansluit, zal die wel een IP krijgen, maar het verkeerde IP (LAN).
Hier spreek je jezelf tegen hé... als hij in het eerste geval een goed IP-adres zou krijgen, dan zal hij dat ook in het twee geval krijgen... al denk ik, maar weet het ook niet zeker, dat je enkel een goed IP-adres krijgt achter je eigen modem.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Neen r2504, want als ze niet op dezelfde modem geregistreerd staan gaat die nooit het GOEIE IP krijgen, maar wel EEN IP.
Hij heeft gelijk, maar het lijkt misschien wat warrig uitgelegd.

Maw, neen. Het zal niet lukken om te testen door iemand's anders digibox zomaar eventjes te lenen.

En ja, UTP wordt aangeraden.
85Mbps zijn veel te traag om zo'n dingen te doen.
Zelfs met 200Mbps powerlines kan je een goeie werking niet garanderen. Alle ledjes moeten groen zijn en in geen geval oranje of rood. Als je op één powerline dus al geen groen ziet mag je het sowieso al vergeten. Zijn ze allemaal groen op alle powerlines heb je wel een goeie kans dat het perfect zal werken maar de enige manier is UTP als je zekerheid wil.
Laatst gewijzigd door xayana 04 feb 2012, 13:36, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

r2504 schreef:Hier spreek je jezelf tegen hé... als hij in het eerste geval een goed IP-adres zou krijgen, dan zal hij dat ook in het twee geval krijgen...
In het eerste geval is de digicorder van de ouders verbonden met Telenet (via de switch)
Hij krijgt een korrekt IP.

In het tweede geval is de digicorder avn de ouders verbonden met de router
Hij krijgt een LAN IP (192.168.0.xx), omdat zijn MAC adres niet ingebracht is in de MAC pass-trough lijst van jouw Telenet router.

Waar spreek ik mezelf tegen ?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Hij krijgt een LAN IP (192.168.0.xx), omdat zijn MAC adres niet ingebracht is in de MAC pass-trough lijst van jouw Telenet router.
Ik ging er even foutief vanuit dat de MAC passthrough globaal was... maar da's inderdaad zeer onwaarschijnlijk. In ieder geval wat het eerste punt betreft wil ik wel eens weten of iemand dit ook effectief kan bevestigen (want dan zou je een decoder kunnen uitlenen en zelfs films bestellen op een andere locatie).
xayana schreef:85Mbps zijn veel te traag om zo'n dingen te doen.
Ik weet wel dat die dingen netto heel wat minder halen, maar geen enkele TN stream komt volgens mij boven de 10 Mbps uit... dat moet toch haalbaar zijn dan ?
kdhoe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Onze 2 digicorders zijn aangesloten met 85mbit powerlines, en opnames delen werkt NIET. Het beeld bevriest direct.
Mijn PC is aangesloten met een 200mbit powerline en die haalt ongeveer 50-60mibt effectief. Ik denk dat die wel zullen werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

kdhoe schreef:Onze 2 digicorders zijn aangesloten met 85mbit powerlines, en opnames delen werkt NIET.
Heb je die al eens gebruikt aan je PC voor een speedtest... wat komt er netto uit die dingen ?
xayana
Premium Member
Premium Member

Het probleem met powerlines is dat de afstand dat het signaal moet afleggen allesbepalend is.
Van de 85Mbps hou je 'netto' sowieso niet meer dan 30Mbps (in zelfde stekkerblok). Wanneer je dus een ander stopcontact gebruikt kan deze snelheid nog eens dalen.
Nu is dat nog geen probleem omdat als de modem bv in de garage bij de zekeringkast staat deze relatief gemakkelijk naar elk stopcontact geraakt.
Wanneer je echter opname wil delen verdubbelt de afstand tussen de 2 betreffende powerlines want de kans is heel groot dat ze sowieso de zekeringkast moeten passeren.

Op de schets in bijlage zie je dat als tussen powerline A en B een aanvaardbare snelheid wordt gehaald, deze op de verbinding tussen powerline B & C een grotere afstand moet afleggen over de elekriciteitskabels (groene lijn).

PS: de praktische snelheden bij 200Mbps zijn amper 2x als die van de 85Mbps. Dus haal je in dezelfde stekkerblok ook nooit hogere snelheden dan 60Mbps. Reken daarbij verliezen op en een realistische snelheid wordt al gauw slechts een 30à40-tal Mbps (werkelijke snelheden, dus geen speedtest waarvan de slechtste resultaten worden overboord gegooid). Reken daarbij dubbele afstanden en je zit al gauw aan 15Mbps wat al héél dicht ligt van jouw veronderstelde 10Mbps minimum.

Het kàn werken, maar je bent het dus nooit zeker; zelfs niet met 200Mbps powerlines.
Bijlagen
powerlines.jpg
schets
(40.05 KiB) 2 keer gedownload
karine
Elite Poster
Elite Poster

Heb een HD digicorder DC-AD2000 op de kop kunnen tikken.
Heb nu beiden aangesloten en op die in de woonkamer kan ik instellen opnames delen.
Op die boven staat zie ik die optie niet.
Zou het kunnen zijn omdat deze nog niet geactiveerd is dat het niet werkt ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Kan ja alstublieef eens de moeite doen om de antwoorden hierboven te lezen ?
Anders is het toch wel volledig zinloos dat wij hier al onze tijd spenderen om uitleg te geven :evil: .

Je hebt er nog niet eens bij verteld hoe je Telenet installatie eruit ziet!
Heb je een modem + switch, of heb je de nieuwe "wireless modem" (= modem / router) ???

Ik zal het nog eens proberen te herhalen ...

1. Als je de modem-only hebt (beide digicorders aangeloten op een switch achter je modem), dan zal de nieuwe digicorder wel een correct IP krijgen, maar ze gaan mekaar niet "zien" - zolang ze niet beide geregistreerd staan op hetzelfde abonnement.
Dat is begrijpelijk, anders zou jij zomaar de digicorder van je buur kunnen zien ???

2. Als je de modem/router hebt, dan zal dan zal de nieuwe digicorder niet eens een correct IP krijgen (gezien zijn MAC adres niet ingebracht is in de mac-passtrough lijst van de router). En zelf als zou jij een correct IP krijgen, dan nog zal het niet werken, wegens dezelfde reden als hierboven.

Je zal dus
1) als je in het eerste geval bent: de digicorder moeten laten activeren
2) als je in het tweede geval bent: niet alleen de digicorder laten activeren, maar deze ook laten inbrengen in je router

En dan via Mijn Telenet bedie toestel een "naam geven" denk ik (vb "Living", "Slaapkamer")
karine
Elite Poster
Elite Poster

Sorry, maar als jullie over mac-adressen en ip-adressen beginnen kan ik niet meer volgen hoor.
Ik heb dus de modem Motorola SBV5121E.
Deze is via een powerlan aangesloten op het elektriciteitsnet.
In de woonkamer staat een pc ook aangesloten via de powerlan.
In de woonkamer staat ook een tv met digicorder die is aangesloten via de powerlan.
Op de slaapkamer staat ook een tv met ook een digicorder die is aangesloten via de powerlan.
In de woonkamer kan ik de optie opnames delen selecteren, op de slaapkamer is deze niet zichtbaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

karine schreef:Ik heb dus de modem Motorola SBV5121E.
OK, je hebt dus de "modem-only".
Volgens mij moet je de nieuwe digicorder bij Telenet laten registreren op jouw account, en pas dan zullen ze mekaar kunnen zien.
byter
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Wat bedoel je met op de kop kunnen tikken?
De HD Digicorders worden niet verkocht. Staat deze wel correct geregistreerd op je klantnummer? (zelfde productlijn -> mstb).
karine
Elite Poster
Elite Poster

Enkele jaren geleden werden deze modellen nog verkocht.
http://nl.kapaza.be/belgie?ca=1_s&q=digicorder&cg=0&w=3
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat zijn gewoon SD-Digicorders... en daar werkt het dus niet mee (enkel met de nieuwste modellen HD).
karine
Elite Poster
Elite Poster

Met de Digicorder DC-AD2000 gaat het wel.
http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/tel ... 374151.htm
byter
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Maar die wordt niet verkocht. Dus die persoon zit een gehuurde HD Digicorder te koop aan te bieden.
Administratief zal dit zeker wat problemen veroorzaken.

Zoals: http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f ... 83#p148394
xayana
Premium Member
Premium Member

karine schreef:Met de Digicorder DC-AD2000 gaat het wel.
http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/tel ... 374151.htm
En je kan enkel opnames delen tussen HD-toestellen. Dus als je een SD-Digicorder hebt en een HD-Digicorder zal je op de HD-Digicorder de optie wel zien staan, op die SD niet.
Maw, je hebt minstens 2 HD-toestellen nodig.

Beiden moeten geactiveerd zijn op dezelfde modem en beiden worden liefst via UTP aangesloten op diezelfde modem.
Beiden moeten de laatste softwareversie hebben en moeten dus via coax worden aangesloten om die binnen te kunnen halen.

PS: als je een AD-2000 'op de kop hebt kunnen tikken' via zo'n koopjessite ben je in't zak gezet geweest; die wordt niet verkocht.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar zijn er een bepaalde periode de AD-2000 modellen verkocht geweest dus zijn ze wel degelijk vast te krijgen.
Ik heb zoals eerder gezegd nu twee AD-2000 modellen dus beide HD.
Ik zal morgen bellen voor de activatie en dan laat ik het resultaat wel weten.
Ik mag de digicorder nog terugbrengen is hier in de buurt dus dat is ook geen probleem.
Afbeelding
Afbeelding
xayana
Premium Member
Premium Member

Hebben ze bij oa Vandenborre geprobeerd maar zijn nooit werkelijk verkocht geweest hoor.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Bij Mediamarkt blijkbaar wel.
Vraag me trouwens af hoe je een gehuurde digi-corder kan verkopen ?
Als je de huur stopzet moet je hem inleveren of je krijgt een serieus factuur in de bus.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb alles werkend.
IK kan vanuit de slaapkamer de opnames van de digicorder in de woonkamer bekijken.
Beeld is perfect en hapert niet met de 85 Mbit stekkers.
Zal misschien ook eraan liggen dat de woning nog niet zo oud is.(+- 10 jaar)
Allen bedankt voor de info.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Niet echt een correcte stelling dus... maar wel sterk afhankelijk van situatie tot situatie (al denk ik dat 10 Mbps toch haalbaar moet zijn als je ze rechtstreeks in het stopcontact steekt - stekkerblokken met powerlines mag zo ie zo toch al niet).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

karine schreef:Ik heb alles werkend.
Misschien ook goed voor de andere users om erbij te vertellen hoe je het nu werkend hebt gekregen.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

De optie "opnames delen" in het menu [huisje --> Instellingen --> Opnames], komt dit er pas nadat een 2de HD-Digibox gedetecteerd is, of hoort dit bij ALLE HD-Digicorders aanwezig te zijn?

Het is namelijk zo dat we hier thuis een AD-2000 hebben, maar de optie "opnames delen" staat er niet tussen bij ons.
Ik dacht er echter aan om een HD-Digibox aan te kopen voor in de slaapkamer.
Iemand een dus idee of dit normaal is?
Afbeelding
xayana
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
Niet echt een correcte stelling dus... maar wel sterk afhankelijk van situatie tot situatie (al denk ik dat 10 Mbps toch haalbaar moet zijn als je ze rechtstreeks in het stopcontact steekt - stekkerblokken met powerlines mag zo ie zo toch al niet).
Wel een correcte stelling. Met een sportvliegerke kan je ook de wereld rondvliegen, maar waarom doet iedereen het in een Boeing?

Natuurlijk is dat afhankelijk van de situatie. Zie mijn volledige tekst. Met 85Mbps haal je in ideale omstandigheden max 30Mbps werkelijke doorvoersnelheden. Als je mijn uitleg goed zou lezen zou je zien dat je in een standaardsituatie al gauw de helft verliest door de opstelling alleen een houd je slechts een vijftal Mbps marge meer over om HD te streamen.

Dat het in bepaalde situaties zal werken is dat omdat je in een ideale situatie zit: nieuwe elektriciteit, weinig verliezen, weinig tot geen ruis, goeie (of geen) stekkerblokken, misschien zelfs op zelfde zekering, ...
PS: stekkerblokken mogen wel met powerlines. Als dat een simpele stekkerblok is zonder filters in zal dat weinig verschil maken tov een stopcontact met meerdere aftakkingen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xayana schreef:Wel een correcte stelling. Met een sportvliegerke kan je ook de wereld rondvliegen, maar waarom doet iedereen het in een Boeing?
Da's niet dezelfde vergelijking... in dit geval speelt extra snelheid namelijk geen rol... je gaat je programma niet sneller delen dan met een trage powerline, het enige wat belangrijk is, is dat je de minimum snelheid kan halen of niet. Het heeft zo ook geen zin met een Ferrari van Antwerpen naar Brussel te rijden als je toch maar max. 120 km/u mag rijden.
xayana schreef:alleen een houd je slechts een vijftal Mbps marge meer over om HD te streamen.
Die 5 Mbps is wel 50% marge... niet slecht dus. Maar los hiervan denk ik dat we beide weten dat powerlines (net zoals WIFI) ongeacht hun snelheid nooit garantie kunnen bieden dat het probleemloos werkt. De enige correcte oplossing is vaste bekabling, echter da's niet altijd voor iedereen haalbaar.

Ik wou dan ook enkel aangeven dat "proberen is weten"... en niet meteen iemand naar de winkel sturen voor nieuwe powerlines.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

2Flip schreef:De optie "opnames delen" in het menu [huisje --> Instellingen --> Opnames], komt dit er pas nadat een 2de HD-Digibox gedetecteerd is, of hoort dit bij ALLE HD-Digicorders aanwezig te zijn?
Iemand die dit een kan checken/bevestigen?
Afbeelding
xayana
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
Da's niet dezelfde vergelijking... in dit geval speelt extra snelheid namelijk geen rol... je gaat je programma niet sneller delen dan met een trage powerline, het enige wat belangrijk is, is dat je de minimum snelheid kan halen of niet. Het heeft zo ook geen zin met een Ferrari van Antwerpen naar Brussel te rijden als je toch maar max. 120 km/u mag rijden.
xayana schreef:alleen een houd je slechts een vijftal Mbps marge meer over om HD te streamen.
Die 5 Mbps is wel 50% marge... niet slecht dus. Maar los hiervan denk ik dat we beide weten dat powerlines (net zoals WIFI) ongeacht hun snelheid nooit garantie kunnen bieden dat het probleemloos werkt. De enige correcte oplossing is vaste bekabling, echter da's niet altijd voor iedereen haalbaar.

Ik wou dan ook enkel aangeven dat "proberen is weten"... en niet meteen iemand naar de winkel sturen voor nieuwe powerlines.
Een homeplugconnectie dat amper 15Mbps troughput haalt zal al niet bijster stabiel werken. Hoe dichter je bij je minimum komt hoe groter de kans op haperingen.
Een homeplugconnectie waar je 2x meer marge hebt mag al 2x meer zitten schommelen om dezelfde kans op problemen te hebben.
Geloof me maar, je wil die marge op een homeplugverbinding echt wel zo groot mogelijk en 5Mbps is nipt.

Ik heb ook niemand naar de winkel gestuurd om nieuwe powerlines. Ik heb gezegd om LIEFST een UTP te leggen, dan pas heb je zekerheid.
De kostprijs van een UTP zal ongeveer evengroot zijn als de kost van 1 extra 85 Mbps powerline. Dus als ik moet kiezen had ik het wel geweten.

2Flip:
"opnames delen" in het menu zou sowieso zichtbaar moeten zijn. Ook al heb je er maar eentje staan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

i.v.m. homplugs, uit vele testen met verschillende merken is al duidelijk bewezen geweest dat als de helft van de gepubliceerde snelheid gehaald wordt dat je dan al goed zit.
En nog dit i.v.m. stkekkerblokken ( stekkerbloken zonder overspannings beveiliging en/of filtering) zijn te vemijden om de eenvoudige reden dat je met toestellen aangesloten op de stekkerblok voor de inwendige filter zit en de kans op storingen groter is (in de praktijk valt dit wel mee) , hangt natuurlijk af van welke toestellen je in het stekkerblok bij steekt, (trouwens de producenten raden dit zelf ook af).
Dit ter info.
mvg.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Opnames delen wordt pas zichtbaar wanneer er twee HD toestellen zijn aangesloten.
Dus om het werkend te krijgen moeten de twee hd-toestellen ook geactiveerd zijn.
Utp was geen optie, dit zou teveel breekwerk zijn.
Zoals ik eerder al zei, wanneer ik in de slaapkamer met mijn laptop via de powerlan een speedtest doe kom ik aan 13mbit.

Nu heb ik nog wel een ander vraagje.
We hebben al jaren de gewoonte van voor het slapen gaan alles af te sluiten door middel van één stekkerblok.(powerlan zit hier niet in)
Dus de digicorders staan dan +- 18u uit en dus ook zonder stroom.
Nu ik daarnet terug opnames delen bekeek zag ik in de slaapkamer geen opnames van de woonkamer meer staan.
Zou dat hier mee te maken kunnen hebben dat hun ip-adressen weg zijn of iets dergelijks ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

karine schreef:Zou dat hier mee te maken kunnen hebben dat hun ip-adressen weg zijn of iets dergelijks ?
Zodra je ze terug insteekt krijgen ze terug een IP-adres... maar misschien hebben ze even tijd nodig om elkaar te "vinden".

Zie je ondertussen nog steeds niets ?
karine
Elite Poster
Elite Poster

Heb beide na een nachtje uit terug op hetzelfde moment opgestart.
Nu werkt alles weer na enkele minuten opstarten.
Daarnet ook nog eens die van de slaapkamer alleen uitgetrokken en na 15 min terug opgestart en alles weer OK na enkele minuten.

Vraag me nog wel af of het niet schadelijk is voor de harddisk om de stekker plots uit de digi-corder te trekken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

karine schreef:Vraag me nog wel af of het niet schadelijk is voor de harddisk om de stekker plots uit de digi-corder te trekken.
Echt aan te bevelen is het niet, maar echt kwaad kan het in princiepe ook niet (koppen worden bij verlies aan spanning wel correct gepositioneerd). In princiepe is het erger voor de inhoud van je harddisk... is die net iets aan het schrijven (en dat hoeft niet noodzakelijk een opname te zijn) dan kan je mogelijk corruptie hebben van het filesystem.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”