Multilink PPP ondersteund door Belgacom?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
squid
Plus Member
Plus Member
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Hallo,

Iemand een idee of multilink word ondersteund door Belgacom? Dit om 2 VDSL2 lijnen samen te voegen en zo de bandbreedte te verhogen. Ik hoor verschillende verhalen, dus misschien is er hier iemand met ervaring hierin?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb 't ook gehoord en ging ook eens verder informeren, interessant hé ;-)
Wij doen 't tot hiertoe via multi wan setups, maar mulitlink PPP zou natuurlijk echt wel top zijn.

Mvg
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Als ik het hier probeer krijg ik toch geen MPPP actief. Hoe doet EDPNet het bij hun abbo met meerdere links ? Loadbalancing ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
squid
Plus Member
Plus Member

Als ik hier lees over edpnet zou het bij hen over MLPPP gaan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Technisch gezien moet dit geen enkel probleem zijn, maar om te werken moet je natuurlijk
a) aan de Client kant de nodige hardware/software hebben
b) en aan de ISP kant moet het ondersteund worden.

Wat Belgacom betreft zou je daar niet veel voordeel uit halen, zolang de snelheden in de BAS beperkt worden op PPPoE niveau.
Stel je combineert 2 VDSL lijntjes van 30/6. Theoretisch heb je dus een bandbreedte van 60/12.
Een multi PPP link, met een Intense abbo, zou toch maar een snelheid geven van 30/4.5 (gezien dit toch maar één PPPoE sessie is, die gewoon over 2 physische verbindingen uitgeplitst wordt.

Bij Edpnet, waar er blijkbaar geen limitatie zit op BAS niveau, maar je gewoon 100% krijgt van je fysische verbinding, zou je met MPPP dus wel de volle 60/12 kunnen krijgen ...

Deze techniek bestond 15 jaar geleden eigenlijk al met ISDN...
Als de ISP het ondersteunde, en ook je eigen hardware, kon je de 2 B-kanalen bundelen om één verbinding (één IP) te krijgen:
- de modem belde in via het eerste B kanaal, en na authenticatie kreeg je het IP adres (snelheid 64k).
- van zodra de eerste verbinding tot stand kwam, belde de modem via het 2de kanaal uit, en werd deze link er aan toegevoegd. je kreeg dan 128k !
- als er dan (via het D-kanaal) gesignaleerd werd dat je een binnenkomend telefoontje kreeg, werd de 2de lijn vrijgegevn, zodat je kon bellen. Na het gesprek werd het 2de kanaal automatisch terug bijgeschakeld ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
squid
Plus Member
Plus Member

Inderdaad bij wat opzoeking merk ik ookdat MLPPP slechts maar 1 sessie zal gebruiken, daar halen we idd geen voordeel uit. Zou er verder geen mogelijk zijn om 2 sessies te bundelen van 2 modems met dus 2 public ip's? Ik lees iets van bonding via managed switches maar dat lijkt me enkel voor intern verkeer?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Over het bundelen van 2 PPPoE sessies is hier toch al een en ander gepost geweest.
Zoals de topic over pfsense ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

Ik denk niet dat de TS dat bedoelt ..

Multilink PPP/PPOE is het bundelen van verschillende PPOE sessies ( op 1 of meerdere lijnen bij DEZELFDE isp ) met 1ip adres ..

http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:ML ... iple_links

Je kan dit bijvoorbeeld normal ook in Windows 7 met een ppoe connect heb je ook ene multi ..
Beetje zoals vroeger met ISDN modems kon je ook multi link enablen , dan gebruikte hij 2 kanalen ( 128kbit) en had daarop ook 1 ip ...

Ik heb dit getest onlangs op een RB750 routerboard .. helaas bundelde hij de 3 PPOE connecties niet zoals omschreven ..
"To enable Multilink PPP, simply specify multiple interfaces in “interfaces” property, it will bundle them together, if PPPoE server allows that."
Dus ik vermoed dat de PPOE server dat niet toelaat ..
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Kitt,

idd, deze ochtend nogmaals (met een RB 751U) getest en het werkt niet. Zelfs MLPPP op 1 link werkt niet (wat interessant kan zijn voor een hogere MTU).

Maw. ik geloof er niks van dat dit mogelijk is. Hoewel het wel een zeer interessant iets zou zijn om 'trage' lijnen te combineren of Belgacom op die manier met meerdere 50MBit VDSL2 profielen wel eens interessanter zou zijn dan Telenet.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
squid
Plus Member
Plus Member

Of simpelweg de klanten met de 12mbit lijnen toch 24mbit kunnen aanbieden. Enfin back on topic... Zou een double wan router dan iets zijn? Ik las hier en daar dat deze niet echt zouden kunnen bonden maar enkel management Waardoor de "beste" wan word gekozen. (kan even niet op de naam komen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Een kleine kans dat Belgacom MLPPP toelaat voor consumer producten denk ik. Laat staan ondersteunen.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

squid schreef:Of simpelweg de klanten met de 12mbit lijnen toch 24mbit kunnen aanbieden. Enfin back on topic... Zou een double wan router dan iets zijn? Ik las hier en daar dat deze niet echt zouden kunnen bonden maar enkel management Waardoor de "beste" wan word gekozen. (kan even niet op de naam komen)
Failover? Loadbalancing? Kijk eens naar de eerder genoemde Routerboard en pfSense (die laatste draait op x86 hardware).
squid
Plus Member
Plus Member

Had het inderdaad over load balancing. PFSense heb ik overwogen, maar ga ik niet aan beginnen gezien de omvang. Routerboard lijkt me een leuk alternatief, enkel even bekijken of hiermee een mogelijk bestaat om modem teaming te doen (aangezien MLPPP sowieso al uitgesloten is bij residentiële lijnen).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”