Storingen Belgacom TV
-
- Starter
Hallo,
We zijn nieuw op Belgacom TV, en maken hiervoor gebruik van ADSL2, daar er nog geen VDSL is in Sint-Martens-Latem. Echter, de beeldkwaliteit is hetzij (nagenoeg) perfect, hetzij helemaal niet te doen (stilstaand beeld gedurende enkele sec, of - veel erger - blokvorming en verstoorde klank. Typisch wisselen periodes van 15-30 min. goede kwaliteit af met grosso modo evenlange periodes van blokvorming en klankvervorming. Als we echt geluk hebben, is de kwaliteit urenlang goed. Het is net of 'iets' de start van een slecht interval 'triggert'. Zou het kunnen dat de 40V spanning van een telefoongesprek op een andere aansluiting, afhangend van dezelfde wijkverdeler, de TV kwaliteit totaal naar beneden haalt, dit wegens slechte isolatie tussen deze verschillende aansluitingen? Waarbij dan van zodra opgehangen wordt, de beeldkwaliteit weer goed wordt? NB : (1) Internet, over dezelfde ADSL2, werkt vlekkeloos, (2) vaste telefonie is niet van schitterende kwaliteit, (3) we zijn zowat de enige Belgacom-TV subscribers op die wijkverdeler, (4) Belgacom is op de hoogte en wou al meteen onze oprit open smijten, ofschoon ze niet zeker zijn dat het defect in die laatste meters zit - dus hebben we hiervoor nog even bedankt.
Alle suggesties welkom.
We zijn nieuw op Belgacom TV, en maken hiervoor gebruik van ADSL2, daar er nog geen VDSL is in Sint-Martens-Latem. Echter, de beeldkwaliteit is hetzij (nagenoeg) perfect, hetzij helemaal niet te doen (stilstaand beeld gedurende enkele sec, of - veel erger - blokvorming en verstoorde klank. Typisch wisselen periodes van 15-30 min. goede kwaliteit af met grosso modo evenlange periodes van blokvorming en klankvervorming. Als we echt geluk hebben, is de kwaliteit urenlang goed. Het is net of 'iets' de start van een slecht interval 'triggert'. Zou het kunnen dat de 40V spanning van een telefoongesprek op een andere aansluiting, afhangend van dezelfde wijkverdeler, de TV kwaliteit totaal naar beneden haalt, dit wegens slechte isolatie tussen deze verschillende aansluitingen? Waarbij dan van zodra opgehangen wordt, de beeldkwaliteit weer goed wordt? NB : (1) Internet, over dezelfde ADSL2, werkt vlekkeloos, (2) vaste telefonie is niet van schitterende kwaliteit, (3) we zijn zowat de enige Belgacom-TV subscribers op die wijkverdeler, (4) Belgacom is op de hoogte en wou al meteen onze oprit open smijten, ofschoon ze niet zeker zijn dat het defect in die laatste meters zit - dus hebben we hiervoor nog even bedankt.
Alle suggesties welkom.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
Geef eens de status data van je modem (o.a. Up Stream, Down Stream, Noise Margin, Attenuation) zowel op moment dat alles goed gaat en ook als TV niet goed werkt. Misschien zal dat iets verduidelijken....
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Als je ADSL hebt, en geen VDSL2, maakt de wijkverdeler aka KVD niks uit. Dat is dan letterlijk een "doorgeefluik".
Ik meen mij te herinneren dat er naast de centrale (91DEU0, kortrijksesteenweg te deurle) ook daar een LDC is (in de brandstraat). Dus jouw signaal komt van één van deze twee.
Ik meen mij te herinneren dat er naast de centrale (91DEU0, kortrijksesteenweg te deurle) ook daar een LDC is (in de brandstraat). Dus jouw signaal komt van één van deze twee.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Starter
@DIBO. Momenteel is het slecht. Niettemin : laatste dag geen ES, terwijl HEC en CRC counters NIET oplopen. UP en DOWN rate zitten ook op onderstaande vaste waarden. Speedtest hadden we al gedaan en is steeds nagenoeg hetzelfde in down (1.4 Mbps) en up (0.40 Mbps), in goede of slechte situaties. Normaal, want speedtest is Internet only (dus 'naast' de TV).
ADSL line status SHOWTIME
ADSL standard G992_1_A
Upstream rate 512 Kb/s (Intlv[LP0])
Downstream rate 4640 Kb/s (Intlv[LP0])
Attenuation Near End: 35.7 (dB)
Far End: 17.0 (dB)
SNR margin Near End: 10 (dB)
Far End: 26 (dB)
HEC count 25749
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 1633
1 day ES counter 0
ADSL standard G992_1_A
HEC count 25749
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 1633
1 day ES counter 0
-
- Starter
@Krisken.
Ik had idd. begrepen dat ADSL (en vaste telefonie) slechts in de wijkcentrale en niet in de wijkverdeler wordt getermineerd. Maar dan blijft mijn vraag : kan mijn kabel verstoord worden door een nabijliggende, slecht geisoleerde kabel van een andere aansluiting, beide kabels in dezelfde bundel (ergens tussen huis en wijkcentrale dus), waarbij de storing enkel optreedt wanneer er 40V op de storende kabel zit, i.e. gedurende de periodes tussen de off-hook en on-hook van de telefoon op die laatstgenoemde kabel?
Ik had idd. begrepen dat ADSL (en vaste telefonie) slechts in de wijkcentrale en niet in de wijkverdeler wordt getermineerd. Maar dan blijft mijn vraag : kan mijn kabel verstoord worden door een nabijliggende, slecht geisoleerde kabel van een andere aansluiting, beide kabels in dezelfde bundel (ergens tussen huis en wijkcentrale dus), waarbij de storing enkel optreedt wanneer er 40V op de storende kabel zit, i.e. gedurende de periodes tussen de off-hook en on-hook van de telefoon op die laatstgenoemde kabel?
-
- Starter
@vuurvos : die G992_1_A komt van de ADSL statistieken op de BBOX-2. Dit kan ikzelf niet wijzigen. Ik neem aan dat de BBOX-2 dit negotieert met de DSLAM in de centrale? Indien ja, is het mogelijk dat Belgacom onze lijn nog niet zou hebben overgezet naar ADSL-2?
-
- Starter
@void. Idd., lijkt er op dat we nog op gewone ADSL zitten (zie ook mijn reactie + vraag op vuurvos). Die SNR staat voor de kwaliteit van de lijn, waar we zelf niet veel kunnen aan doen. Voor alle volledigheid : nu is het beeld goed en krijgen we
ADSL standard G992_1_A
HEC count 25937
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 1655
1 day ES counter 0
ADSL standard G992_1_A
HEC count 25937
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 1655
1 day ES counter 0
- krisken
- userbase crew
Dit is een 100% normaal ADSL profiel, namelijk 4.6mbit
Telefonie = EDPnet + OVH
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
misschien tegenwoordig niet meer, maar in vroegere tijden wellicht wel... want ik ben nog al mensen tegen gekomen met belgacom tv in combinatie met 4.6mbit adsl profielvuurvos schreef:Belgacom levert geen iDTV via gewone ADSL(1).
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- krisken
- userbase crew
Over adsl1 niet, maar over adsl2 doen ze dat toch bij mijn weten. Vooral als je vlak naast de lex of ldc woont...
Telefonie = EDPnet + OVH
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
ik zeg het, vroeger deden ze dat volgens mij wél.. ik ken mensen met 4.6mbit adsl & bgc tv voor 1tv, maar dat komt gelukkig niet veel meer voor.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
-
- Member
- Bedankt: 11 keer
Normaal gezien zijn belgacomtv klanten altijd op een adsl2+ dslam poort aangesloten. Het spectrum dat gebruikt wordt kan geconfigureerd worden per lijn.
Voor lijnen iptv met hoge verzwakking wordt volgens mij standaard adsl1 spectrum gebruikt omdat de hogere frequentiebanden die gebruikt worden bij adsl2+ veel meer onderheven zijn aan storingen.
De noise margin van 10db is wat laag. Is dit resultaat rechtstreeks op inkomende telefoonkabel? Indien niet zou de modem eens aangesloten moeten worden rechtstreeks op invoerkabel.
Voor lijnen iptv met hoge verzwakking wordt volgens mij standaard adsl1 spectrum gebruikt omdat de hogere frequentiebanden die gebruikt worden bij adsl2+ veel meer onderheven zijn aan storingen.
De noise margin van 10db is wat laag. Is dit resultaat rechtstreeks op inkomende telefoonkabel? Indien niet zou de modem eens aangesloten moeten worden rechtstreeks op invoerkabel.
- krisken
- userbase crew
Ik denk dat je VDSL2 bedoeld?Digital_007 schreef:Normaal gezien zijn belgacomtv klanten altijd op een adsl2+ dslam poort aangesloten.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Starter
We liggen er nu volledig uit met een error 300 ("systeem tijdelijk onbeschikbaar"). Uit voorgaande wisselingen blijkt het wellicht toch mogelijk om TV over gewone ADSL te krijgen, omdat dit beter geschikt is dan ADSL-2, dus ik sluit even het debat ADSL vs ADSL-2. Blijft een van mijn eerste vragen : is het mogelijk dat een 'storende' (slecht geisoleerde) kabel in 'onze' bundel zit, die onze IPTV flow stoort van zohaast de 40V spanning nodig voor een telefoongesprek op de storende kabel komt?
- vuurvos
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 207 keer
- Contacteer:
In 2004 zijn er testen geweest met iDTV over ADSL. Vanaf 2005 word iDTV enkel en alléén nog geleverd met technologie vanaf ADSL2+. Als je spreekt over 4,6 Mbps in combinatie met BGC TV dan is dat op het laagste repair profiel op een ADSL2+ DSLAM. Máár, het gaat hier wel nog steeds over een ADSL2+ profiel.xenne schreef:misschien tegenwoordig niet meer, maar in vroegere tijden wellicht wel... want ik ben nog al mensen tegen gekomen met belgacom tv in combinatie met 4.6mbit adsl profielvuurvos schreef:Belgacom levert geen iDTV via gewone ADSL(1).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
Wat is jouw SNR margin nu?? Storingen van een naburig paar in de bundel zijn niet uit te sluiten (crosstalk is één v/d boosdoeners bij DSL). Is jouw binnenbekabeling & splitters in prima staat?? Staat de modem zo dicht mogelijk bij de binnenkomende BGC kabel? Misschien dat daar ook een paar dB kunnen gewonnen worden in de SNR margin en de lijn wél nog net stabiel blijft....jandevos57 schreef:We liggen er nu volledig uit met een error 300
-
- Starter
Bedankt voor alle interacties. Ik vermeldde nog niet dat ik Ethernet over PLC leid van de BBOX naar de Decoder. Welnu, als ik het PLC verhaal uit het pad haal, en vervang door een lange Ethernet kabel doorheen heel het huis, krijg ik (voorlopig toch) goed beeld. Omgekeerd, als ik mijn PC achter het PLC coupletje hang, is de ping van PC naar BBOX catastrofaal. De PLC bakjes zijn van Belgacom (standaard, die van 75 Eur). Een van de PLC bakjes hangt op een ongeaard stopcontact... En dit blijkt nu de schuldige te zijn : een ping over de PLCs - beiden nu op een geaard stopcontact - naar eender waar, is vlekkeloos!.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Dat is toeval, en heeft niets te maken met een geaard of ongeaard stopcontact, maat waarschijnlijk dat je in het laatste geval 2 stopcontacten hebt gebruikt die toevallig op hetzelfde circuit aangesloten zijn?jandevos57 schreef:Een van de PLC bakjes hangt op een ongeaard stopcontact... En dit blijkt nu de schuldige te zijn : een ping over de PLCs - beiden nu op een geaard stopcontact - naar eender waar, is vlekkeloos!.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Is het niet zo da de Devolo PLC's over de aarding gaat als er een aarding is? Zo heb ik het toch altijd begrepen. Dus dat kan volgens mij zeker en vast wel de boosdoener zijn geweest in dit geval
- solid-killer
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 48 keer
ik heb thuis ook last van blokvorming en soms ook rare dingen in het geluid.
vb: éénHD als de decoder net terug aan staat hoor je elke 20 seconden een lichte schok in het geluid, het geluid is ook stiller dan op gelijk welke andere zender.
pas bij het even terugspoelen en terug naar live gaan is het geluid weer ok.
En mijn Line rates zijn zéér goed, decoder is al een paar keer vervangen geweest, maar het is altijd wel iets
vb: éénHD als de decoder net terug aan staat hoor je elke 20 seconden een lichte schok in het geluid, het geluid is ook stiller dan op gelijk welke andere zender.
pas bij het even terugspoelen en terug naar live gaan is het geluid weer ok.
En mijn Line rates zijn zéér goed, decoder is al een paar keer vervangen geweest, maar het is altijd wel iets

-
- Starter
Inmiddels heeft Belgacom de bekabeling in onze straat 'gerepareerd' sinds gisterochtend (met voorlopige herstelling, moet nog definitief gemaakt worden door een onderaannemer ...). Sinds zondagavond is mijn BBOX-Decoder verbinding over PLC, maar met twee geaarde stopcontacten. Beeldkwaliteit is aanvaardbaar, en niet waarneembaar verbeterd sinds Belgacom's straatactie, en bovendien nog niet perfect : paar stilstandjes of gedeeltelijke blokvorming per uur. Zeker geen broadcast kwaliteit, maar in vergelijking met de toestand voorheen, bruikbaar. Alleen weet ik niet waaraan die laatste %'tjes kwaliteitstekort liggen. PLC's? ADSL's beperkingen (tgo VDSL)? Andere? Ik zal alleszins nog eens PLC bypassen (de lange ETH kabel doorheen het huis) en zien wat dit nu geeft over een langere periode (vorige zondag te korte tijd onder die setup naar TV gekeken om conclusies te kunnen trekken en te vergelijken met PLC over geaarde stopcontacten).
- Proximus
- ISP Official
- Twitter: proximus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 106 keer
Beste jandevos57,
Kan u mij uw login en/of vaste lijnnummer via privé bericht sturen? Dan kijk ik uw lijn na op storingen.
Ondertussen mag u gerust testen met een ethernet kabel, dat kan de oplossing zijn.
Mvg,
Eva van Belgacom.
Kan u mij uw login en/of vaste lijnnummer via privé bericht sturen? Dan kijk ik uw lijn na op storingen.
Ondertussen mag u gerust testen met een ethernet kabel, dat kan de oplossing zijn.
Mvg,
Eva van Belgacom.
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Hou uw devolo's es een paar minuten in de gaten. Huizeke zou altijd groen moeten zijn, als die soms oranje worden moet je die eens resetten en herinitialiseren.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?