Pagina 1 van 1
Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 26 dec 2011, 15:37
door Muziekbos
De Belgische telecomprovider Proximus, onderdeel van Belgacom, heeft een zwakke beveiliging tegen afluisteren van gsm-verkeer, zoals telefoongesprekken, sms'jes en voicemails. Dat blijkt uit onderzoek van telefoonhacker Karsten Nohl. ...
Door Arnoud Wokke, maandag 26 december 2011 13:45
Bron:
www.tweakers.net
Artikel:
http://tweakers.net/nieuws/79016/belgac ... teren.html
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 12:53
door Petervanakelyen
Mobistar heeft ondertussen gereageerd (het is niet enkel Proximus):
De drie grote Belgische operatoren Base, Mobistar en Proximus halen niet zo'n goede punten. Maar volgens Mobistar zijn er nog nooit klachten geweest in verband met de veiligheid van het netwerk.
"De privacy van onze klanten is prioriteit nummer één", reageert Mobistar woordvoerster Patti Verdoodt. "We zijn uitermate bezorgd over de beveiliging van de communicatie van onze klanten. Maar tot nog toe hebben wij geen inbreuk vastgesteld, en we willen onze klanten toch een veilig gevoel voor het eindejaar meegeven, ze hoeven zich echt geen zorgen te maken. Want mochten er inbreuken vastgesteld worden, dan zullen wij al het nodige doen om dit zo snel mogelijk op te lossen."
Bron:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... x_mobistar
Typisch gevalletje klanten proberen te sussen. Klachten komen sowieso nooit door de Mobistar klantendienst, dus niet vreemd dat ze daar nooit iets over hebben gehoord. Vooral de laatste zin in dat artikel is vreemd, aangezien dit artikel er niet was als er al geen inbreuk was vastgesteld...
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 12:55
door Heronic
Want mochten er inbreuken vastgesteld worden, dan zullen wij al het nodige doen om dit zo snel mogelijk op te lossen."
Typisch, zoals overal en steeds.. er moet eerst iets gebeuren alvorens er iets aan te doen.
Ik zie de compensatie al voor mij : een pakje briefpapier + enveloppen

Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 13:06
door bollewolle
"Het is duur, gecompliceerd en bovendien strafbaar."
LOL, alsof het feit dat het strafbaar is de mensen gaat tegenhouden

Ik vind de reacties in het algemeeen erg zorgwekkend. Ze lijken zich te verdedigen met non argumenten en compleet niet van plan te zijn om aanpassingen door te voeren. En hoe ga ik in hemelsnaam weten als iemand mijn gesprek aan het afluisteren is? Daar gaan ze toch sowieso geen klachten over kijgen dan?
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 15:38
door silencer
Wie belt er nu ook nog via het gsm netwerk, dat is zo pre 2005.
Via voip bellen is tegenwoordig zo eenvoudig.
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 16:08
door Lord Utopia
Was er maar overal optimaal 3G beschikbaar, dan zou ik akkoord gaan... Trouwens, je herlaadt voor 20 euro, wat kan je doen met die 20 euro? Opbellen, natuurlijk.
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 17:53
door driesve
Mijn gsm staat standaard enkel op 2G omwille van de batterij besparing en veel mensen in mijn omgeving hebben nog een gewone oude gsm zonder internet en zitten vaak ook op 2G, omdat 3G nog niet ondersteund wordt of ze hebben dat manueel op 2G gezet (na mijn aanraden voor batterij besparing).
Zoals ook te lezen valt, belt er maar 20% via 3G, dus de andere 80% gaat via 2G. (Proximus rekent geen VOIP)
De reacties baren mij inderdaad ook zorgen. Ze geven openlijk toe dat ze zich ervan bewust zijn, maar doen ook geen moeite om zich te verdedigen...
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 18:01
door silencer
Lord Utopia schreef:Was er maar overal optimaal 3G beschikbaar, dan zou ik akkoord gaan... Trouwens, je herlaadt voor 20 euro, wat kan je doen met die 20 euro? Opbellen, natuurlijk.
herladen he!
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 27 dec 2011, 18:54
door ubremoved_539
Heronic schreef:Typisch, zoals overal en steeds.. er moet eerst iets gebeuren alvorens er iets aan te doen.
Er moeten maar eens enkele politiekers het slachtoffer zijn... het zal snel opgelost zijn.
driesve schreef:MDe reacties baren mij inderdaad ook zorgen. Ze geven openlijk toe dat ze zich ervan bewust zijn, maar doen ook geen moeite om zich te verdedigen...
Erger nog... Margot noemt de hackers gewoon leugenaars !
Re: Proximus beveiligt klanten slecht tegen afluisteren ...
Geplaatst: 28 dec 2011, 16:36
door lithion
KPN Belgium (BASE) blijkt nog het best beveiligd van al in België. Zie:
http://gsmmap.org/cgi-bin/gsmmap.fcgi?risk=1