Of hoe ik van Belgacom telefonie ben overgestapt naar voice over ip bij weepee, met behoud van mijn nummer
Ik raad iedereen die geïnteresseerd is om over te stappen aan om de tutorial eerst eens volledig door te nemen. De tutorial is lang, maar relatief eenvoudig, met de bedoeling voor iedereen toegankelijk te zijn.
Inhoudstafel:
0. Introductie
Wat is VoIP
Protocollen
Wat heb je nodig voor VoIP
Hardware
1. Waarom overstappen en schetsing van vroegere en nieuwe opstelling
2. Waarschuwing en misvattingen
3. Hardware: de Siemens gigaset
4. Uitgaande gesprekken instellen
Aanmaken Jumblo-account (noot 01/01/2014: tegenwoordig gebruik ik eerder freevoipdeal.com --> nog goedkoper!)
Nummer verificatie
Jumblo account instellen in de Siemens Gigaset voor uitgaande gesprekken
Meerdere accounts instellen voor uitgaande gesprekken, met belregels
En dan?
Voip providers (betamax): krediet kopen
4. Nummeroverdracht (of aanvraag nieuw nummer)
0. Introductie
Wat is VoIP
Voice over internet protocol of Internet telefonie. In tegenstelling tot een klassieke telefoonlijn, worden je gesprekken digitaal over het internet verstuurd, tot bij een lokale telefooncentrale, die het signaal dan terug analoog doorgeeft. Je belt dus altijd aan lokaal tarief, waar ook ter wereld je naar belt. Voip is in vele toepassingen geïntegreerd (Messenger, Skype, ...) maar de bedoeling van deze tutorial is een installatie te hebben die ook zonder computer werkt.
Protocollen
De meesten onder jullie kennen applicaties zoals Messenger, Skype, waarmee je ook naar mekaar kan "bellen". We zullen het echter in deze Tutorial hebben over het SIP protocol, een open standaard die door de meeste VoIP providers ondersteund wordt.
Indien je geen idee hebt waar het hier over gaat, dan is dat geen probleem .
Wat heb je nodig voor VoIP
- een Internet verbinding
- een VSP (voice service provider), die de verbinding verzorgt met het publieke telefoonnet
- de nodige hardware om de digitale signalen terug om te vormen naar een telefoongesprek
Chinees voor jou? Niet erg! Het wordt verder wel duidelijk.
Hardware
Om te telefoneren over het internet zijn er verschillende mogelijkheden:
- een IP telefoon (die je kan aansluiten op je lokaal netwerk)
- een ATA (dit is een adapter, die je kan aansluiten op je lokaal netwerk, en waarop je een analoog telefoontoestel kan op aansluiten)
- een VoIP router (vb Siemens Gigaset IP, FritzBox, ...)
- een softphone (dit is een programma op de PC die een IP telefoon simuleert)
Voor deze Tutorial hebben we er eentje gekozen die gebruiksvriendelijk is en makkelijk te installeren. Verder meer informatie hierover.
Tot hier de introductie. Verder gaan we het hebben over mijn persoonlijke overstap naar VOIP, op basis van mijn persoonlijk gekozen opties.
1. Waarom overstappen en schetsing van vroegere en nieuwe opstelling
De hoofdreden is dezelfde bij iedereen, vermoed ik: de prijs. Persoonlijk zal ik door de overstap ongeveer 250 € op jaarbasis kunnen uitsparen, maar afhankelijk van je belgedrag kan dit bedrag veel hoger oplopen.. Daar kunnen we toch al een paar keer lekker mee gaan eten . De investeringskost, dus eenmalig te betalen (hieronder meer in detail terug te vinden), bedroeg voor mij 83 €. Terugverdientijd: +/- 4 maanden.
Een tweede, bijkomstig, argument is de "scheiding van operatoren". Door telefonie bij een onafhankelijke operator te nemen, kan je makkelijker van Internetprovider veranderen dan wanneer je alles in een zogenaamd "pack" of "shake" bij eenzelfde provider behoudt.
Hierbij mijn vorige telefonieopstelling:
* BGC iTalk: 17,50 € per maand. Dit is eigenlijk gelijkaardig aan een vaste lijn bij Belgacom of Telenet
- "gratis" bellen naar alle nationale vaste lijnen was inbegrepen. Wij (lees: mijn vrouw) bellen ongeveer 9 uur per maand naar vaste lijnen
- GSM's: hier waren we nogal strikt op, enkel korte telefoons naar GSM, om prijzen te drukken. Toch ongeveer 6-7 € per maand
- buitenland: nauwelijks. Maar als het eens voorkwam, dan bracht dit soms belachelijke bedragen met zich mee (ooit 30 € op een maand door een paar uur te bellen naar Turkije)
* hardware: een gewone DECT-telefoon van BGC van 6 jaar oud, die ook wel eens aan vervanging toe was
Nieuwe opstelling (samenvatting want we komen er verder uitgebreid op terug):
* vroeger telefoonnummer overdragen (dus behoud van hetzelfde nummer) naar Weepee, die de inkomende gesprekken verzorgen. Kost: eenmalig 18 € (geen abonnementskosten)
* Uitgaand kan eender welke voip-provider worden gebruikt. Dit had dus ook Weepee kunnen zijn, maar deze vind ik nogal duur. Ik gebruik zelf zogenaamde betamax providers. Deze werken zonder abonnementskost, maar met het opladen van krediet waarmee je dan kan bellen. Hierbij mijn huidige kost (dus na overstap naar voip):
- nationale vaste telefonie: gratis, mits om de 4 maanden voor 10 € op te laden (die 10 € kan ook nog opgebeld worden naar GSM's / buitenland). Dus voor het gemak stel ik even een maandelijkse kost van 2,5 € per maand voorop.
- naar GSM: 5 cent per minuut
- vaste telefonie buitenland: voor de meeste landen is dit gelijk aan "nationale vaste telefonie", dus gratis (meer info verder in deze tutorial)
- buitenland GSM: dit doe ik eigenlijk nooit, maar afhankelijk van het land zal dit ook variëren tussen 5 en 15 cent per minuut
* hardware: een nieuwe voip-telefoon van Siemens (zie verder). Eenmalige kost van 65 €
* pas op: het is, in sommige gevallen, mogelijk dat je bij een nummeroverdracht, bijkomende kosten bij je huidige provider veroorzaakt. Zie hiervoor verder onder punt 4. Dit was voor mij niet het geval.
Waarom Weepee?
Ik heb geen enkele relatie met weepee, maar ze zijn wel:
- Belgisch
- de enige (volgens mij) die een nummer overdragen tegen een eenmalige kost van 18 €
- al een tijdje actief binnen de sector
Daarom heb ik ze gekozen. Alternatieven zijn bijvoorbeeld 3 stars net en Nomado, OVH en er zijn er wsl nog anderen (PB me als je toegevoegd wil worden).
2. Waarschuwing en misvattingen
Ik start met een kleine waarschuwing:
- na overstap op voip verlies je de mogelijkheid om naar de nummers van nooddiensten (100, 101 en 112) te bellen. Je moet dit gewoon weten, want in principe heb je wel een GSM waarmee je naar noodnummers kan bellen. Uitzondering: dit is niet het geval indien je je vaste telefoonlijn gewoon behoudt, of bij sommige voip providers die in sommige gevallen wel deze functionaliteit aanbieden
- bovendien gebeurt al het telefoonverkeer nu dus via het Internet. Dit betekent dat bij elektriciteitsuitval of downtime van je Internet, je telefoon niet meer werkt. Nu, in België is de elektriciteitsvoorziening toch wel redelijk stabiel
- voor een extra garantie kan je natuurlijk wel nog je vaste lijn behouden en enkel uitbellen via voip. In dit geval blijven inkomende gesprekken gewoon via je bestaande klassieke vaste lijn gaan (Belgacom of Telenet), en sla je dus het hoodstuk m.b.t. nummeroverdracht over
- om voip te bellen, beschik je toch liefst over een snelle breedbandverbinding, ofwel over de kabel (Telenet), ofwel over de telefoonlijn maar dan via de VDSL2-techniek (vanaf 12 Mbit down zit je zeker op VDSL2). Niet omdat telefoneren veel bandbreedte vraagt (een telefoongesprek vraagt slechts iets van een 100 Kbit/s) maar wel omdat er voldoende vrije bandbreedte moet zijn opdat dit pakket niet in de "wachtrij" zou worden gezet bij grote downloads / uploads en bijgevolg haperingen in het gesprek zouden ontstaan. Maar indien je weinig intensief downloadt / uploadt, dan volstaat een verbinding van 4 Mbps down / 330 Kbps up normaal gezien ook al
- voor nummeroverdracht: je moet reeds minstens een jaar telefonie bij je huidige provider hebben, anders zullen er verbrekingskosten worden aangerekend
Combineren met alarmsystemen, lifttelefoons en dergelijke andere complexere installaties behandelen we hier niet.
En profiteer ervan om ook enkele misvattingen uit deze wereld te helpen:
- mijn nummer is gewoon behouden
- ik heb geen enkel moment zonder telefoon gezeten
- het is niet omdat je via Internet belt, dat opeens iedereen kan meeluisteren naar je gesprekken
- je computer moet niet aanstaan om te bellen, je hebt geen software nodig. De Siemenstelefoon is rechtstreeks aangesloten op je modem/router, via een LAN-kabel en deze verzorgt alle verkeer
3. Hardware: de Siemens gigaset
Waarom niet gewoon op mijn bbox2 aangesloten?
In theorie kan je ook gewoon je oude telefoontoestel op je bbox2 aansluiten, maar in de praktijk blijkt dat niet super goed te werken. Users op het forum berichten dat je bij deze setup regelmatig last hebt van disconnects.
Niet toevallig begin ik met de aankoop van de hardware, namelijk de "Siemens Gigasets A580 IP". Ik heb deze bij Weepee aangekocht voor 65 €, daar ik deze nergens anders even goedkoop vond. Pas op: niet te verwarren met de "Siemens gigaset A580" (dus zonder "IP") die geen voip-mogelijkheden heeft!
Het model dat ik gekocht heb, is blijkbaar niet meer beschikbaar, maar zijn (iets duurdere) opvolger wel, dus ik zou deze aanraden. Klik hier om naar de webshop van Weepee te gaan. Maar misschien vind je de "Siemens Gigasets A580 IP" wel elders? na een 10-tal dagen werd deze telefoon bij mij thuis geleverd.
Ik start hiermee omdat je deze uiteraard in huis moet hebben alvorens je aan de volgende stappen denkt. Er bestaan trouwens ook een boel andere hardwaremogelijkheden, naast die Siemens gigaset (ik heb geen aandelen bij Siemens, hoor). Alleen vind ik die wat minder eenvoudig / straight to the point. Maar als je liever een Fritzbox koopt en daar je bestaanden telefoon op aansluit, aarzel dan niet om dat als alternatief te gebruiken (we behandelen dit echter niet in deze tutorial)! De Siemens gigaset heeft ook net iets minder uitgebreide mogelijkheden als bijvoorbeeld een Fritzbox, maar wel meer dan voldoende voor mensen die gewoon goedkoop willen bellen, zoals ik .
4. Uitgaande gesprekken instellen
Alvorens we ons nummer gaan overdragen, gaan we eerst testen of uitgaande gesprekken werken. Dit kan trouwens zonder enige kosten te maken (yay!) .
Sluit de Siemens Gigaset aan conform de handleiding. Dus in praktijk: LAN-kabel van het Gigaset DECT basisstation* naar je router, aan te sluiten op één van de LAN-poorten (deze zijn geel bij de bbox2 van Belgacom). Je hoeft geen telefoonkabeltje aan te sluiten, daar je geen inkomende gesprekken over je vaste lijn gaat behouden. Indien je dat wel wil, zal je dat kabeltje sowieso pas later aansluiten (zie verder). Dect basisstation en telefoonlaadstation in het stopcontact en dat is in orde.
* Dect basisstation ziet er zo uit: Nu gaan we een account aanmaken bij een betamax provider. Dit is gratis en bij registratie kan je al een aantal gratis testgesprekken maken, dus dat is wat we nodig hebben! Eén van de grote voordelen van voip is dat je meerdere providers kan gebruiken door belregels in te stellen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld naar GSM-nummers met provider x zal bellen en naar vaste nummers met provider y. Indien je dit wenst, kan je nu al eerst kijken welke provider je zeker zal willen gebruiken, zie hier, en daarbij een account aanmaken. In dit voorbeeld gaan we bij jumblo een account aanmaken. Noot 01/01/2014: tegenwoordig gebruik ik eerder freevoipdeal.com --> nog goedkoper!
Aanmaken Jumblo-account
Update 14/04/2012: momenteel gebruik ik http://www.internetcalls.com als betamax provider. Het principe is 100 % hetzelfde, alleen is deze nog goedkoper (2 cent per minuut naar GSM's en 4 maanden freedays naar Belgische nummers).
1. ga naar http://www.jumblo.com
2. download de software: http://www.jumblo.com/en/download.html
3. installeer de software, er zal je gevraagd worden om een account aan te maken. Tip: kies als gebruikersnaam iets van "<mijnnick>_jumblo" want je zal waarschijnlijk in de toekomst nog bij andere betamax providers accounts moeten aanmaken, die niet dezelfde naam mogen hebben
4. indien je dit wenst, kan je eens de account is aangemaakt dit programma verwijderen van je computer. je hebt het hierna eigenlijk niet meer nodig
Nummer verificatie
We gaan nu nummerverificatie doen bij Jumblo, zodat onze bestemmeling ons vast telefoonnummer (of ons GSM-nummer, dat kan ook) te zien krijgt wanneer we uitbellen via Jumblo. We gaan hiervoor inloggen op de website van Jumblo (http://www.jumblo.com, rechts boven).
Na het inloggen, ga je in "menu option" naar "personal details". Dit vul je correct in. Althans, het land moet minstens correct zijn (dit is belangrijk!), de rest maakt wat minder uit.
Bij "phone numbers" vul je je nummer van je vaste lijn in, onder de vorm "+322123456" (indien je nummer 02/123456 is) en je klikt op "verify selected number as caller id". Nu kom je terecht in een verificatieprocedure waarbij een computerstem naar het nummer dat je opgegeven hebt zal bellen en een pin code van 4 cijfers geven. Je vult deze 4 cijfers in in het vakje en klaar is kees! Je kan trouwens ook je GSM-nummer laten verifiëren, dan kan verificatie via SMS.
Jumblo account instellen in de Siemens Gigaset voor uitgaande gesprekken
Als je Gigaset correct is aangesloten, dan kan je het administratiepaneel van de telefoon bereiken via http://www.gigaset-config.com/myDevice/ . Dit doet niks anders dan je doorverwijzen naar het interne ip . Het standaard paswoord dat je hier moet ingeven is "0000" (zonder de "").
Eens ingelogd, gaan we naar "instellingen" -> "telefonie" -> "verbindingen" -> en we gaan daar ip-verbinding 1 bewerken. Dan kom je op een dergelijk scherm:
Even zien wat we hier invullen. Als naam kies je zelf iets, bijvoorbeeld "Jumblo". Provider = "andere provider", login-naam is de nick die je daarnet aanmaakte om te registreren bij jumblo, gebruikersnaam en displaynaam zijn het nummer dat je daarnet hebt geverifieerd (zie afbeelding hierboven).
Dan op "geavanceerde instellingen" drukken en dan krijg je dit:
Vul hier gewoon het proxy adres en domein in "sip.jumblo.com". Opslaan, en de status van ip-verbinding 1 zou moeten wijzigen van gedeactiveerd naar aangemeld. Pas op: soms moet je een beetje wachten alvorens de aanmelding lukt. Wacht dan 20 seconden en vernieuw de pagina.
Voor diegene die echt geïnteresseerd zijn, hier is de pagina met meer info m.b.t. sip setup met Jumblo. Maar dit heb je niet echt nodig.
Tenslotte nog enkele extra instellingen: in "telefonie" -> "geluid", stel je de codecs voor Jumblo als volgt in:
Onder "telefonie" -> "nummer toewijzen" check je dat Jumblo standaard geselecteerd is voor uitgaande gesprekken. Onder "telefonie" -> "geavanceerde instellingen" wijzig je de sip-poort van 5060 naar 5061. Dit omdat sommige Internet providers vaak poort 5060 zelf gebruiken voor hun eigen voip-oplossing, of ze gewoon blokkeren zodat je geen voip zou gebruiken... Zie ook deze afbeelding, als je niet zeker bent:
Dit alles zou moeten voldoende zou om te kunnen testen! Neem je Siemens telefoon en bel naar een vast nummer van keuze. Bel liefst niet naar het nummer dat je hierboven geverifieerd hebt, daar dat soms niet werkt (voor één of andere bizarre reden :-S), maar misschien wil je je schoonmoeder wel een lief woordje zeggen?
Meerdere accounts instellen voor uitgaande gesprekken, met belregels
Zoals hierboven reeds vermeld, kunnen we ook meerdere betamax accounts gebruiken om uit te bellen. persoonlijk gebruik ik op het moment van schrijven:
- jumblo voor uitbellen naar GSM's
- voipbuster voor vaste lijnen
Hiervoor moet je eerst een nieuwe account creëren bij de andere betamax provider, bijvoorbeeld voipbuster.com. Ik kies momenteel voor voipbuster.com omdat zij per herlaadbeurt van 10 € 4 maanden zogenaamde freedays bijleveren (4 maanden gratis bellen naar vaste telefoonlijnen in België). Voor het aanmaken van de account en toevoegen in de Gigaset admin, verwijs ik naar bovenstaand puntje.
Eens je voipbuster.com (of een andere provider) hebt toegevoegd, ga je terug naar "nummer toewijzen", waar we de verbindingen voor uitgaande gesprekken standaard over voipbuster gaan laten gaan. Zie afbeelding:
Daarna gaan we naar kiesregels en gaan we GSM's via jumblo laten gaan. Bij mij staan de kiesregels zo. Pas op: op dit punt zal je zelf uiteraard nog geen weepee account hebben, dus negeer deze even. Met het knopje "toevoegen" kan je (uiteraard) nieuwe lijnen voor kiesregels toevoegen.
En dan?
Indien je dit wenst, kan je deze opstelling een eindje gebruiken om de gesprekskwaliteit te testen en om je vrouw / kinderen gerust te stellen. Dit betekent dan wel dat je de Siemens gigaset gebruikt om uit te bellen en je huidige telefoon om gebeld te worden. Of het kan nog eenvoudiger: je verbindt je Siemens Gigaset met je vaste lijn (via het kabeltje dat zich ook in de verpakking bevindt) zodat deze ook de binnenkomende gesprekken verzorgt. Persoonlijk heb ik dit niet gedaan, ik vond dat gedoe met twee telefoons niet zo'n probleem.
In dit geval zal je wel best krediet kopen voor je voip providers. Dit behandelen we hieronder.
Voip providers (betamax): krediet kopen
Krediet kopen is heel eenvoudig en kan via verschillende betalingsvormen: Visa, Mastercard, paypal, per SMS maar ook gewoon via overschrijving. Afhankelijk van de gekozen betaalvorm zijn er wel wat extra kosten, dus let hiermee op. Het voordeel van bankoverschrijving is dat er geen extra kosten zijn maar dit gaat trager. Bij Visa / Mastercard kan je automatische herlaadbeurten (eens het krediet lager dan 1 € is) instellen indien gewenst.
Een alternatief is via resellers te werken. Meer info in dit topic. Dit maakt het nog net iets goedkoper.
Om krediet te kopen voor jumblo (niet via een reseller), log je in op jumblo.com en klik je op "buy credit". Je klikt op de betaalmethode van je keuze en volgt de instructies. Idem voor voipbuster en eigenlijk voor elke betamax provider. Ze werken namelijk allemaal op hetzelfde systeem.
4. Nummeroverdracht (of aanvraag nieuw nummer)
Aandachtspunten:
* je moet reeds minstens een jaar telefonie bij je huidige provider hebben, anders zullen er verbrekingskosten worden aangerekend! Ik raad aan op voorhand te bellen naar je huidige provider om te checken of je nog aan een 1-jarig contract gebonden bent voor telefonie.
* het is, in sommige gevallen, mogelijk dat je bij een nummeroverdracht, bijkomende kosten bij je huidige provider veroorzaakt. Voorbeeld: indien je een Edpnet pack hebt met telefonie en je telefoonnummer porteert, zal edpnet je in principe op een Internetverbinding met "raw copper" plaatsen. Deze is net iets duurder dan hun pack "Internet met telefonie". Of, indien je vandaag een pack hebt, zullen de producten "gesplitst" worden en zal je een pack-korting verliezen. Indien je niet zeker bent van je zaak, leg dan even je situatie voor in ons userbase voip forum.
* Een WeePee nummer is op zijn beurt maar overdraagbaar na een termijn van 12 maanden. Indien het nummer toch voor het einde van die termijn wordt overgedragen, moet er - volgens de huidige algemene voorwaarden - 350 euro betaald worden aan WeePee. Ik zie echter niet meteen een reden waarom iemand zijn nummer snel terug bij Weepee zou wensen weg te halen.
* Als je je telefoonnummer hebt geporteerd naar WeePee, dan zal Belgacom/Telenet niet meer verantwoordelijk zijn om jouw telefoonnummer up te daten in de Witte Gids. Indien je toch verder wil vermeld blijven in de Witte Gids (en op 1207.be) dan moet je hiervoor zelf het initiatief nemen ([email protected])
Vooreerst moet je een account maken bij Weepee. Dat kan hier. je krijgt een mail ter bevestiging en moet naar een groen nummer bellen om een activatiecode in te geven, ter bevestiging. Je krijgt van Weepee dan ook al een intern WeePee nummer, onder de vorm 3299xxxxx. Dit nummer kan niet extern worden benaderd, maar kan wel door andere Weepee klanten worden opgebeld.
Je kan nu al je Weepee account instellen in je Siemens gigaset! Hiervoor gebruik je onderstaande instellingen, in "telefonie" -> "verbindingen". Pas op: neem als domein en proxy server adres de "SIP server" die Weepee je heeft toegewezen bij het aanmaken van je account!
Eens de weepee account aangemeld is, ga je naar "telefonie" -> "nummer toewijzen" en vink je het "Weepee" vakje aan voor inkomende gesprekken: Stel ook de rest van de kiesregels in: Je kennissen die ook bij WeePee zijn, bel je het best op via WeePee. Dit is toch gratis, en geeft de beste gesprekskwaliteit.
Je kan nu de inkomende gesprekken testen door een kennis met Weepee naar je Weepee nummer (003299xxxxx) te doen bellen.
Eens dit gebeurd is, kan je naar de klantenzone gaan om de nummeroverdracht aan te vragen: klik hier. Eens ingelogd ga je rechtsboven naar "klantentool" en dan "vraag nummeroverdracht aan". Je vult je huidige vaste telefoonnummer in, en er wordt een PDF-bestand gegenereerd dat je zal moeten invullen en faxen of mailen naar Weepee, met een kopie van je huidige factuur.
Pas op: duid goed aan dat je je huidige Internetverbinding en digitale TV (indien van toepassing) wenst te behouden bij je huidige provider! Dit om te vermijden dat deze plots alles afsluit. Indien je dit wenst, kan je de nummeroverdracht laten gebeuren op een welbepaalde datum. Fax of mail naar Weepee, waarna deze je een bevestiging zullen sturen:
11 dagen later kreeg ik de volgende bevestiging:Beste,
Ik heb je aanvraag voor overdracht van het nummer 02xxxxxx goed ontvangen waarvoor dank.
De aanvraag is in verwerking.
Zodra ik bevestiging heb van de datum van portatie informeer ik je hierover.
Met vriendelijke groet,
Suzy
De overdracht vond inderdaad op 29/09 plaats, ofwel dus een dikke 2 weken na het opsturen van mijn aanvraag. Aangezien mijn Weepee account al voor inkomende gesprekken was ingesteld in mijn Gigaset, gebeurde de overgang dus volledig zonder verdere aanpassingen.Beste,
Het nummer 02xxxxxx wordt per 29/09 overgedragen.
Met vriendelijke groet,
Suzy
De dag na overdracht kreeg ik een mailtje waarin Weepee me erop wees dat mijn account een negatief saldo bedroeg (- 16 €). Dit was de eenmalige kost van de overdracht. Om dit te compenseren, koop je in de Weepee winkel2 vouchers van 10 € belkrediet, die je via mail krijgt en daarna via de klantentool kan opladen ("belwaarde" -> "verzilver voucher") kan opladen.
Enkele extra instellingen bij Weepee
In de Weepee klantentool vind je onder "informatie" enkele leuke extra instellingen. Onder "informatie" -> "belangrijke nummers", staan enkele handige korte nummers. Onder "informatie" -> "Doorschakeling / Voicemail instellingen" staan eventuele voicemail instellingen. Bij mij heb ik deze gewoon op BUSY gezet. De "informatie" -> "displaynaam instellingen" zullen enkel werken als je belt naar andere voip gebruikers. Wat wel leuk is: Weepee zoekt zelf in de witte gids op welk nummer naar je belt en toont op de Gigaset de naam die in de witte gids is opgegeven.
Als je dezelfde WeePee account instelt op een ander toestel (vb softphone), of je hebt de Firmware geupdate van je SIP toestel, dan zal WeePee uitgaande gesprekken blokkeren. In dit geval moet je in de WeePee usertool de "user agent" resetten.
De andere opties zal ik hier niet bespreken, daar ik ze zelf niet gebruik. Skype integratie is ook wel een leuke als je een skype gebruiker bent.
Disclaimer: u mag gedeelten uit deze tutorial overnemen mits bronvermelding (usernaam "Goztow" + url naar dit topic). U mag de tutorial niet volledig overnemen. Gelieve te linken naar dit artikel indien u de inhoud van deze tutorial wil publiceren. U mag de inhoud van dit artikel niet bewerken.