- Ramingen voor FY 2011 bijgesteld: ebitdavooruitzichten verbeterd tot een daling 'tussen 3% en 4%’, terwijl de verwachtingen voor de opbrengsten iets lager worden gezet tot 'ongeveer - 3%'
Financiële resultaten
De Belgacom Groep rapporteert voor het derde kwartaal 2011 1.596 miljoen opbrengsten, of 2,7% minder dan in dezelfde periode van 2010. De impact van de regelgeving neemt af in het derde kwartaal: ze drukt de opbrengsten met 18 miljoen euro. Afgezien van de regelgeving zijn de onderliggende opbrengsten van de Belgacom Groep op jaarbasis met 1,6% gedaald.
De ebitda van de Belgacom Groep daalde in het derde kwartaal van 2011 op jaarbasis met 3,6% in vergelijking met dezelfde periode van 2010, inclusief 8 miljoen euro (- 1,6%) negatieve impact van de regelgeving. De ebitdamarge voor het derde kwartaal is op jaarbasis met 0,3 procentpunt gedaald tot 29,6%.
De Belgacom Groep genereerde in het derde kwartaal van 2011 een vrije kasstroom van 375 miljoen euro, in vergelijking met 252 miljoen euro voor dezelfde periode in 2010. De positieve vergelijking op jaarbasis is vooral het gevolg van verschillen in timing.
Op basis van de opbrengstentrends tot dusver verwacht Belgacom het jaar 2011 af te sluiten met een opbrengstendaling op jaarbasis van ongeveer 3%. Aangezien een substantieel bedrag van deze opbrengstendaling een lage marge heeft, is er slechts een geringe impact op de ebitda. Het goede nieuws is echter dat de voetbalgerelateerde churn onder controle is, wat leidt tot een lager dan verwachte negatieve impact op de ebitda. Daarom stelt Belgacom haar ebitdaramingen opwaarts bij, tot een ebitdadaling voor het volledige jaar tussen “3% en 4%”.
De Raad van Bestuur van Belgacom stemde ermee in om de aandeelhouders een interim-dividend van 0,50 euro bruto per aandeel uit te keren, wat netto neerkomt op 0,375 euro per aandeel (betaaldatum: 9 december 2011).
Sterke klantengroei voor mobiele telefonie en Belgacom TV
Het aantal mobiele klanten steeg met 75.000 (inclusief 59.000 postpaid), tot een totaal van 5.413.000 (inclusief mobiele klanten van Tango) eind september. Het aantal simkaarten voor mobiel internet op laptop en tablet steeg met 18.000 tot een totaal van 216.000 kaarten.
Ondanks het verlies van de voetbalrechten voor de topmatches blijft Belgacom TV goed presteren: andermaal steeg het klantenbestand sterk met 52.000, tot in totaal 1.139.000 eind september 2011.
Meer dan een miljoen Packs en veelbelovende start voor Happy Time XL
De convergentiestrategie van Belgacom blijft vruchten afwerpen: met een groei van 47.000 in het derde kwartaal is de kaap van 1 miljoen packs overschreden (1.024.000 eind september).
Voor vast internet zijn er in totaal 1.572.000 klanten (1.000 minder dan eind juni 2011), het aantal vaste lijnen bedraagt 3.238.000 (tegen 3.282.000 in juni). Begin oktober lanceerde Belgacom het tariefplan Happy Time XL, waarmee klanten in de daluren en tijdens het weekend met hun vaste lijn gratis kunnen bellen naar alle nummers in België, zowel vaste als mobiele. Belgacom is de enige operator in België die ook gratis bellen van vast naar mobiel mogelijk maakt. Nu al blijkt deze formule flink aan te slaan.
BronDidier Bellens, Voorzitter en CEO van de Belgacom Groep:
“Met genoegen stellen we vast dat onze opgevoerde marketinginspanningen en onze voortdurende verbeteringen op het vlak van klantenservice in het derde kwartaal goede operationele resultaten hebben opgeleverd.
De sterke mobiele klantengroei die we in het vorige kwartaal zagen, wordt bevestigd dankzij de heel gerichte marketingcampagnes, die zorgden voor verbeterde verkopen, zowel via de indirecte als de gecontroleerde distributiekanalen. De mobiele datadiensten blijven groeien, zowel in de consumentenmarkt, als in de professionele markt, en hebben ook in de toekomst groeipotentieel.
We konden andermaal heel wat nieuwe gezinnen verwelkomen op ons tv-platform, wat de churn als gevolg van het voetbal méér dan goedmaakte, aangezien het merendeel van onze vroegere voetbalklanten trouw bleef aan Belgacom. Doordat een deel van de overgestapte tv-klanten vaak multiplayklanten waren, werd de klantenwerving voor vast internet en vaste spraak in het derde kwartaal echter negatief beïnvloed. Dit deed de positieve resultaten teniet die het gevolg waren van onze gesegmenteerde marketingbenadering, bijvoorbeeld ‘TV met vaste lijn’, dat focust op senioren.
Onze convergentiestrategie blijkt nog altijd de juiste te zijn: meer dan één miljoen klanten hebben een van onze vier convergente packs in huis. De bundeling van vaste en mobiele diensten wint veld: vandaag omvatten meer dan 10% van onze packs mobiele diensten. Zo is ons pack dat vast en mobiel internet combineert met een Samsung Galaxy-tablet een groot succes, en is de intekening door de klanten op het onlangs gelanceerde ‘Happy Time XL’, met gratis bellen tijdens de daluren, veelbelovend.
We geloven sterk in het potentieel van gebruiksvriendelijke en gemakkelijk toegankelijke toestellen zoals de tablet. De combinatie van hun trendy imago, compacte vorm, intuïtieve bediening en open gebruiksmodel spreken de klant aan en maken online communicatie altijd en overal mogelijk. Daarom blijft Belgacom de penetratie stimuleren door in te zetten op selectieve aanbiedingen via packs, zoals voor de Samsung tablet, en een bundeling van diensten waarbij meerwaarde wordt gecreëerd voor de klant.
Aangemoedigd door deze trends zullen we onze sterke positie inzake convergentie verder benutten om onze doelstelling van een verstevigde marktpositie dichterbij te brengen.”