We zijn hier aangesloten op het telefoonnetwerk met een Forum telefooncentrale van Belgacom die tamelijk gedateerd is (ik denk dat deze een 12-13 jaar oud is).
Met het vernieuwen van het computerpark, zouden we ook graag de netwerkinfrastructuur vernieuwen. Aangezien alles lokaal op een gigabit netwerk draait, zouden we ook graag de internetverbinding upgraden (momenteel nog steeds ADSL op 4 Mbps).
Maar nu zit ik met de vraag: zoals het er momenteel uitziet komt de aansluiting van de modem uit de Forum telefooncentrale. Is deze telefooncentrale limiterend (hiermee bedoel ik dat als we VDSL2 willen krijgen, we ook een nieuwe telefooncentrale nodig hebben) of heeft de telefooncentrale niets te maken met het internet en is deze verbinding alleen omdat de telefoonkabel binnenkomt in de telefooncentrale ?
VDSL2 en Forum telefooncentrale
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Je zegt er niet bij of je een analoge of ISDN centrale hebt.
Ik neem aan dat het analoog is (één telefoonlijn).
Zoals je vermoedt, is het kabeltje dat uit je Forum komt gewoon parallel op de telefoon ingang van de centrale. Voor ADSL was dat goed genoeg, niet voor VDSL2.
Bij overschakelen naar VDSL2 kan je absoluut je telefooncentrale behouden.
Je moet er alleen voor zorgen dat de modem en de Forum op een correcte manier aangesloten worden.
De enige correcte manier is:
Bijvoorbeeld een VoIP centrale, en overal naast jouw computers een IP telefoon (deze telefoons kan je gewoon op je lokaal gigabit netwerk aansluiten).
Ik neem aan dat het analoog is (één telefoonlijn).
Zoals je vermoedt, is het kabeltje dat uit je Forum komt gewoon parallel op de telefoon ingang van de centrale. Voor ADSL was dat goed genoeg, niet voor VDSL2.
Bij overschakelen naar VDSL2 kan je absoluut je telefooncentrale behouden.
Je moet er alleen voor zorgen dat de modem en de Forum op een correcte manier aangesloten worden.
De enige correcte manier is:
- - het plaatsen van de NTP2007 + splitter op de binnenkomende Belgacom lijn (zwarte contacten)
- telefooncentrale aansluiten op de RJ11 van de NTP2007 - ofwel kabel naar de Forum aansluiten op de groene contacten van de NTP2007
- modem aansluiten op de splitter - ofwel kabel naar de modem aansluiten op de blauwe contacten van de NTP2007
Bijvoorbeeld een VoIP centrale, en overal naast jouw computers een IP telefoon (deze telefoons kan je gewoon op je lokaal gigabit netwerk aansluiten).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Fatsie
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 46 keer
Das wel een beetje kort door de bocht, ...philippe_d schreef:(deze telefoons kan je gewoon op je lokaal gigabit netwerk aansluiten).
Afhankelijk van hoe je het ziet en wat de situatie is kan het nodig zijn een switch te nemen die VLANs snapt, PoE ondersteuning heeft en prioriteit kan geven aan Voice verkeer (QoS - Quality of Service). Zeker als je wil werken met 1 netwerk drop naar een werkpost, deze aansluiten op de telefoon en dan van de telefoon doorgaan naar het werkstation. Let in deze situatie ook goed op de ingebouwde switch van de VoIP telefoon, dikwijls zijn deze 100Mbit ... wat voor doorsnee kantoorgebruik ook geen enkel probleem is, maar als ge veel met grote bestanden over het netwerk gaat (grafisch industrie, medische beeldvorming, ....) kan hier een bottleneck ontstaan.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het noodzakelijk allemaal veel geld moet kosten en complex gaat zijn in opzet. Misschien is een veel bescheidener setup voor uw situatie perfect te rechtvaardigen, maar het is niet zo dat je "zomaar" de telefoons kunt aansluiten en verwachten dat het netjes gaat werken onder alle omstandigheden zonder er eens even goed over na te denken of beroep te doen op iemand die u kan adviseren in deze materie.
Wat de aansluiting xDSL en centrale betreft ga ik er vanuit dat philippe_d gelijkt heeft, ben ik minder in thuis !
@philippe_d: ik zit met een ISDN lijn. Momenteel zie ik niet in waarom het nuttig zou zijn om de telefoons een update te geven, deze voldoen nog aan de eisen (intern kunnen bellen en doorschakelen, etc.).
@Fatsie: je haalt hier inderdaad ook een van de redenen op waarom ik het gebruik van VOIP een achteruitgang vind (telefonie ook over het netwerk). De computers maken continu gebruik van het netwerk (database en file server connecties) en zouden de capaciteit van het netwerk alleen maar vertragen (60% van de tijd is er wel iemand aan het telefoneren). Ook de kosten die met VOIP en de nieuwe telefooncentrale gepaard gaan vind ik een beetje te veel om 'niets' te winnen.
@redman: heb je een idee wat de kost kan zijn om een technieker van Belgacom de correcte wijzigingen aan de setup aan te laten brengen ?
@Fatsie: je haalt hier inderdaad ook een van de redenen op waarom ik het gebruik van VOIP een achteruitgang vind (telefonie ook over het netwerk). De computers maken continu gebruik van het netwerk (database en file server connecties) en zouden de capaciteit van het netwerk alleen maar vertragen (60% van de tijd is er wel iemand aan het telefoneren). Ook de kosten die met VOIP en de nieuwe telefooncentrale gepaard gaan vind ik een beetje te veel om 'niets' te winnen.
@redman: heb je een idee wat de kost kan zijn om een technieker van Belgacom de correcte wijzigingen aan de setup aan te laten brengen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Ik zou eens contact nemen met Belgacom zelf en hen vragen een oplossing voor te stellen.
Mogelijkheden
Bij belgacom:
- aparte DSL-lijn los van telefoonlijn
- VDSL over ISDN
Als dit niet kan: internet bij een andere operator (telenet dus)
Mogelijkheden
Bij belgacom:
- aparte DSL-lijn los van telefoonlijn
- VDSL over ISDN
Als dit niet kan: internet bij een andere operator (telenet dus)
- Fatsie
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 46 keer
Klopt dat je voorzieningen moet treffen om niet in de problemen te komen, maar heb je ooit al eens gemeten hoeveel je werkstation effectief verzet op het moment dat je een grote file opent vanaf de fileserver ? Ik denk dat je aangenaam verrast zou zijn. Dikwijls is de beperking niet eens de netwerk throughput maar veeleer de IOPS/bandwidth v/h storage systeem dat niet kan volgen.gertjan schreef:@Fatsie: je haalt hier inderdaad ook een van de redenen op waarom ik het gebruik van VOIP een achteruitgang vind (telefonie ook over het netwerk). De computers maken continu gebruik van het netwerk (database en file server connecties) en zouden de capaciteit van het netwerk alleen maar vertragen (60% van de tijd is er wel iemand aan het telefoneren). Ook de kosten die met VOIP en de nieuwe telefooncentrale gepaard gaan vind ik een beetje te veel om 'niets' te winnen.
Ik heb hier een semi-prof iSCSI SAN staan en netwerk volledig op GBit; Als ik grote videobestanden aan het overkopieren ben haal ik max ~450Mbit en dat is al een behoorlijk leuke throughput hoor.
Denk er ook aan dat een Voice gesprek gemiddeld 64Kbit gaat gebruiken, wat afhankelijk van de gebruikte codec maar het is echt miniem. Dus zelfs als je goedkopere IP phones zou kopen met een 100MBit switch en je zou op de switch slechts 1% van die 100MBit reserveren voor Voice is het al behoorlijke overkill ! De impact is quasi verwaarloosbaar, al helemaal op GBit.
Maar als je geen maatregelen neemt en je bent op 1 of andere manier het netwerk zwaar aan het belasten kan je last krijgen met de Voice kwaliteit omdat dit echt wel realtime moet gebeuren en de packetten op volgorde moeten aankomen, retransmits zijn eigenlijk een no-no bij VoIP.
VoIP even buiten beschouwing gelaten;
Het is misschien niet nodig om de centrale te vervangen om van de nieuwste technieken of mogelijkheden te profiteren, maar hoe zit het met support ? In een zakelijke omgeving waar 60% v/d tijd iemand zit te bellen heeft het uitliggen v/d centrale voor een dag misschien wel een nadelige impact, ... just saying ...