Ervaring met ebook devices ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zoals de titel aangeeft... iemand ervaring met die dingen (en kan je dat trouwens met een tablet ook) ?
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ben er erg enthousiast over. Ik ben begonnen met een Sony PRS 300, sinds mei overgeschakeld naar de 650.
In principe gaat met een tablet ook, maar als je wat meer leest is een verlicht scherm niet prettig.
Grootste voordelen voor mij:
- altijd voldoende boeken bij je
- lettergrootte schaalbaar
- bij drm vrije epub lettertype aanpasbaar
- leest veel makkelijker dan zo'n dikke pil

Er is een nieuwe Sony op komst, je kunt eens zien op bol.com

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Heb een Bebook, ben er erg tevreden over. Doet niet meer dan lezen, maar ik mis de snufjes van duurdere ereaders niet.
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Extra's tov basic zijn
- woordenboeken (als je geen vreemde talen leest overbodig
- pearl scherm (beter contrast)
- WiFi (boeken en evt kranten downloaden, kan me bij een krant nog iets voorstellen)

Beste is in de winkel zien en vergelijken. Zal alleen met de Kindle niet lukken.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Op verlof zag ik recent enorm veel Kindles... echter met de komst van tablets vraag ik me af of je op die manier niet veel meer mogelijkheden hebt dan louter een eBook device.

Ik heb echter wel geen ervaring hoe het zit met de eBooks (is dit een standaard formaat, of zijn er hier ook verschillen), en/of je dit kan bekijken op andere platformen.

Is er trouwens al voldoende nederlandstalig aanbod ?
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Ik wou initieel de Sony PRS 650 kopen maar op dat moment was die nergens beschikbaar. Na lang wachten ben ik dan maar voor de Amazon Kindle gegaan.

+ zelfde eink pearl scherm als de Sony
+ zeer licht gewicht
+ doet perfect wat ie moet doen: ebooks lezen (tot nu toe alle formaten die ik heb)
+ leuke extra functies (voorlezen, audiobooks, mp3, ...)
+ batterij gaat echt weken mee! Ik heb hem laatst opgeladen begin augustus, maar heb niet zoveel gelezen ondertussen dus...
+ PRIJS !!!

- Amazon branding en specifieke koppelingen met Amazon store etc, maar zoals gezegd je kan boeken opladen via USB.
- geheugen niet uitbreidbaar (maar er zit 4 gb in, wat degoutant veel lectuur voorstelt;))
- geen touch screen zoals bij Sony

Voor mij ging het vooral om het feit dat een ebook reader echt gewoon voor niet meer dient dan ebooks lezen. Je hebt dus gewoon dat eInk scherm nodig, en het geheel dient een beetje ergonomisch te zijn om toch lang te kunnen vasthouden. Ik wou eerst een ipad/android tablet kopen, maar die schermen deugen echt niet om lang te lezen, of buiten onder een boom of weet ik waar te gebruiken (om maar te zwijgen van de batterijduur). Een ereader laad je gewoon 1 x per maand op of zo, afhankelijk van je gebruik.

Ben er heel tevreden van.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Om de keuze ebook of tablet nog wat moeilijker te maken: alleen vandaag:
http://www.1dayfly.com/be-nl/
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Ik dacht dat de Kindle geen epubs las?
Er is in ieder geval geen (legaal) Nederlandstalig Kindle-aanbod.
Eventueel kun je drm-vrije epubs met Calibre converteren.
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 22 keer

Als je wilt LEZEN dan ga je voor een e-reader met een E Ink (of eventueel SIPix (=ong. hetzelfde)) scherm. wil je er ook mee surfen, dan ga je voor een tablet, maar let op; je mist de geweldige leeservaring van E Ink.
Als je graag zelf je boeken verzamelt, ze eventueel stript van drm, dan kan je voor de Kindle 3 gaan. Als je echt epub wil, zou ik wachten op de Sony T1, die (net als de Kindle) 150 EUR gaat kosten. Ik zou sowieso voor een Pearl-apparaat gaan, omdat dat de beste en nieuwste technologie is. (Pearl is de opvolger van Vizplex, beide een soort scherm van e Ink)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je sporadisch eens een boek leest dan lukt een tablet waarschijnlijk wel, ben je een regelmatig lezer absoluut gaan voor een ebook. e-ink schermen zijn stukken beter om boeken te lezen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Ik zou in ieder geval ook aanraden om een 6inch scherm te kiezen.
Voor de rest: van iedereen die er een heeft, hoor ik dat ze 'm niet meer willen missen. En daar sluit ik me volmondig bij aan.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Amazon heeft trouwens net 3 nieuwe Kindles voorgesteld. Niet duur...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Waarvan twee blijkbaar enkel in de US te krijgen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Je kan een US 'ship thru' adres nemen zoals ik dan kan je alles in de US kopen :)
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

Dat is toch erg duur als je het maar eenmalig zou gebruiken. In de toekomst zullen de nieuwe Kindles wel naar de Britse store komen, en dan kun je ze daar zonder problemen bestellen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb dus een Bebook club en die kan dus buiten lettertjes op het scherm toveren eigenlijk niets.
Het grootste voordeel is dat het leest als een boek, dus ook op een zonnig terras.
De opmaak (die dus iets anders is als een echt boek) went vrij snel, na een paar boeken ben je echt vergeten dat het geen papieren boek is waar je in zit te lezen.
De extra snufjes die op de duurdere modellen aanwezig zijn mis ik niet, maar ik snap best dat voor dagbladen of magazines het leuk zou zijn er wifi en touchscreen op te hebben. Voor een boek is dit overbodig, sdkaartje in de pc, op 10 seconden heb je weer weken leesvoer.
Het grootste nadeel tot nu toe ? Dat ik er geen twee heb, vroeger namen wij een 10 tal boeken mee op reis. Nu moet ik wachten tot m'n vriendin geen zin meer heeft om te lezen.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Er beweegt kennelijk nogal wat op het ereader front, ik kreeg net een mail van Amazon waarin ze de nieuwe kindle voorstellen:
us prijs $79, europa: $109 (ex of incl btw?) en stuurt ook naar Belgie.
http://www.amazon.com/gp/product/ref=pe ... B0051QVF7A

Ook Sony heeft een nieuwe voor 149.99euro: http://www.bol.com/nl/p/elektronica/son ... index.html
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Als ik het goed lees, verstuurt Amazon uk niet naar België...maar Amazon Duitsland wel. De nieuwe Kindle zou daar 99 euro kosten, BTW incl. Te verkrijgen vanaf 12 oktober.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat zijn de formaten die jullie eigenlijk gebruiken (wat is tegenwoordig courant) ?

Is er tevens een goed nederlandstalig aanbod ?
t-town
Premium Member
Premium Member

epub --> Nederlandstalig en Engelstalig; voor alle e-readers behalve de Kindles
Amazon Mobi --> Engelstalig en beperkt duitstalig en franstalig; Enkel beschikbaar voor Kindle --> grootste aanbod van Engelstalige boeken.

Verzending van de Kindle
UK --> Amazon.co.uk
DE --> Amazon.de
Rest van de wereld --> Amazon.com

Let op! Dit is geen nadeel voor ons, een Kindle die door de douane komt kost evenveel uit de US dan dat het UK model zou kosten waar je dan geen douane meer op zou moeten betalen. Amazon.com berekent ook alle kosten op voorhand, je komt dus niet voor verassingen te staan!

Nederlandstalige boeken zijn bijvoorbeeld te krijgen bij acco.be; bol.com (grootste aanbod); eboekenweb.be en nog tal van andere websites (google: ebooks).
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Veel (ook Nederlandstalige) klassiekers zijn ook gratis te downloaden, oa via project Gutenberg.

proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Ik ken enkele mensen die een PocketBook 912 en/of Onyx Boox M92 (voor de grotere formaten, benadert A4) hebben.
Daar kan qua schermkwaliteit geen enkele tablet tegen op. Het probleem van de meeste e-readers is dat ze nog te traag zijn en de kleinere spelers wortselen met hun firmware. Voordeel is wel dat bij deze 2 alles Linux driven is.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Zelf heb ik een Kindle, en dat ding is ENORM goed. Kost bijna niets (99 EUR) en heeft een zeer goeie support. OK, het is beperkt in formaat (PRC, HTML, PNG, MOBI, TXT) maar met de Calibre software zijn boeken zeer makkellijk om te vormen. Zelf download ik boeken via IRC (bvb #ebooks) of koop ik ze via de kindle store.

Grtz,
Sasuke

PS: Laat je niet vangen door noname merken ... de kindle is opmerkelijk beter en kost evenveel of minder.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

idd, Kindle is dé e-reader die je moet in huis halen !
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 175 keer
Provider

Ik heb zelf een (tablet) iPad en de enigste manier waarmee je daarmee min of meer deftig boeken kan lezen is met een "Matte/Anti-Glans" Screenprotector (dus niet eender dewelke zie bv. http://www.powersupportusa.com/eu/acces ... -film.html ).
Het is een aanvaardbare oplossing als je iets wil dat meer dan alleen maar boeken kan lezen, maar anders zou ik voor een Sony PRS gaan met e-ink, die had ik maar heb hem verkocht omdat ik toch de meeste boeken ouwerwets in papier koop.

Met Kindle heb ik geen ervaring, maar ik vrees dat het Nederlandstalig aanbod niet echt denderend is.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

r2504 schreef:Op verlof zag ik recent enorm veel Kindles... echter met de komst van tablets vraag ik me af of je op die manier niet veel meer mogelijkheden hebt dan louter een eBook device.

Ik heb echter wel geen ervaring hoe het zit met de eBooks (is dit een standaard formaat, of zijn er hier ook verschillen), en/of je dit kan bekijken op andere platformen.

Is er trouwens al voldoende nederlandstalig aanbod ?
heb hier thuis alvast al 5800 nl e books.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

Zo'n Kindle kan je dus enkel bestellen via amazon.com zie ik, en kost daar $109.00 ... Aan diegenen die hem op deze manier gekocht hebben: op hoeveel komen de verzendingskosten, en hoelang duurt het zo ongeveer voor het geleverd wordt?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

amazon.de ? 99€
t-town
Premium Member
Premium Member

Een Kindle kan je inderdaad enkel bij Amazon.com bestellen.
Verzending neemt ongeveer drie dagen in beslag, er is geen vertraging bij de douane (bij mij landde hij 's morgens 2 uur in Parijs en om 11 's middags uur had ik hem al thuis).
de totale kostprijs op dit moment: Order Total: EUR 126,07. Dit is inclusief verzendingskosten en BTW. Er komt dus GEEN enkele kost meer bij.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 45 keer

De mijne is ondertussen ook geleverd (kostprijs 121 euro in totaal). Inderdaad een prachtig toestel! Ik ben onder de indruk van de leesbaarheid van zo'n scherm :-) De volgende vraag is nu: waar koop ik een betaalbaar hoesje? Bij amazon.de kost het 35 euro, wat ik nogal duur vind. Op http://www.mobilefun.nl/32452-sd-tablet ... -zwart.htm vind ik iets vergelijkbaar voor 17.99 euro. Iemand ervaring met dit hoestje en/of deze winkel?
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Is een Kindle nog steeds de beste keuze?

Heb al eens gekeken op amazon.com (enige waar ik blijkbaar kan bestellen), en ben ik $160 kwijt (Kindle + eu plug)
marijke1968
Pro Member
Pro Member

Ik ben persoonlijk fan van Sony.
De prs-T2 kost ca. 129 € (zonder cover).
Als je kunt leven met alleen Nederlandstalig menu, is er nu de limited edition voor 99 € bij Bol.com
http://www.bol.com/nl/p/sony-reader-lim ... 0012106695
iceke
Elite Poster
Elite Poster

De afwerking van die Sony is wel héél marginaal, maar hij werkt wel goed voor 100€
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”