Alternatief voor gratis bellen naar Frankrijk

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Momenteel hebben wij een optie bij BC om gratis naar Frankrijk te bellen, in de daluren, en in de piekuren 1€
http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... y_time_int
Nu zouden wij graag omschakelen naar Scarlet One, maar plots worden de internationale gesprekken dan toch de doorwegende factor op de telefoonfactuur.

Graag wat suggesties van de VoIP-kenners waar ik goedkoop internationaal kan bellen.
Misschien de moeite om te overwegen om soms de SIP-accounts te veranderen in de router omdat het toch lange gesprekken zijn, die niet zo frequent voorkomen.
iMacro schrijven in firefox die dit voor mij doet, want tweede SIP niet mogelijk zeker?
Ben niet op zoek naar nog een apparaat meer in het stopcontact, een fritzbox zie ik wel zitten, maar is wel een dure investering voor de kleinere beller (zeker de VDSL2-versie).

Bij Scarlet kost telefonie 5€ meer dan internet + tv, dus daar kan je het niet voor laten om een BC-abonnement op te zeggen, dus wie deze 5€ beter kan besteden bij een andere VoIP-provider mag dat ook gerust laten weten.

Edit:
Ik heb in het uitgaande VoIP wel iets gelezen over justvoip voor fr.
Wat mij betreft stel ik providers in zo veel er in gaan, als het voordelig uitkomt voor me :p
Maar wat kan ik nu met de BBOX2 bereiken?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3748 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Wat betreft de providerkeuze, hangt het ervan af of je meestal vaste lijnen belt in Frankrijk, of ook mobiel.
Bepaal je keuze aan de hand van deze tabel: http://backsla.sh/betamax

Wat betreft de BBox2 heb je 2 problemen:
  • - Scarlet VOIP werkt op VLAN20 (zolang ze het oude Belgacom platform gebruiken)
    - Je kan in de Bbox2 geen 2 verschillende accounts instellen
Het voortdurend wisselen van VoIP instellinggen zal dus wel lastig worden, denk ik.
Tenzij jouw Macro het goed doet (VLAN instelling wijzigen + VoIP provider).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Enkel vaste lijnen, 1 bepaald nummer (familie).

Hoe zit het in de BBOX met de 2 telefoonpoorten of heb ik het mis? (eventueel eens telefoon verwisselen van poort is nu niet het probleem)

Ik had zo wel al wat vergelijkende tabelletjes gevonden, maar wat me interesseert is hoeveel je moet "herladen", en of ik er bovendien wel profijt aan doe.
Bij alle Betamax klonen hetzelfde?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Er zijn inderdaad 2 telefoonpoorten, en er is zelfs de mogelijkheid om 3 VoIP accounts in te stellen, met 3 telefoonnummers ...
Maar je kan geen verschillende VoiP providers instellen !

Wat het herladen betreft:
Bij iedere herlaad beurt van 10€ (ca 12,50 € incl kosten) kan je 90 of 120 dagen gratis bellen naar vaste nummers.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het moet niet altijd Betamax zijn hé. In jou geval zou ik bv. een SIP account nemen bij OVH http://www.ovh.com/fr/telephonie/.

Voor 1,20€ maand onbeperkt bellen naar Frankrijk en andere landen + een nummer in Frankrijk zodat jou familie je aan lokaal tarief kan bellen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Zij naar hier bellen, is ook gratis dus daar moet ik het niet voor doen.

Wat mij momenteel het beste leek is voipbusterpro.
365 dagen free voor 10€, maar wel connectiekost, lijkt me de beste deal voor ons belgedrag.

Weet iemand waar daar de addertjes zitten?
Graag ook een provider die transparant is met z'n prijzen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

http://www.belkaart.be/nl/land/frankrijk

Misschien iets meer gedoe, maar zeker een oplossing...
Connectiekost van €0.04 en dat is het.

Uw belkaart kunt ge overigens koppelen aan uw telefoonnummer http://www.belkaart.be/nl/connect/
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Het volgende bericht van Philippe Onderwerp: Uitgaande VoIP providers lijkt me voor jouw dan wel interessant in combinatie met VoipBusterPro.
philippe_d schreef:Bij de (meeste) Betamax versies waarbij je een connection fee betaalt, is dit gewoonlijk alleen bij betalende gesprekken.
Dus naar de niet-gratis bestemmingen, vb mobiel), bij overschrijden FUP en na het verstrijken van de freedays.
Voor 15 euro per jaar kan je dan 300 minuten per week gratis bellen naar heel wat vaste bestemmingen waaronder België, Frankrijk. Nederland, Duitsland met VoipBusterPro en dit een heel jaar lang. Het zou wel mooi zijn indien men geen connectiekost heeft.
Maar ja, dan moet 300 minuten per week wel voldoende zijn...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

@thamar:
Dat is wel héél goedkoop hé, dus met 10€ kan ik 250 gesprekken voeren, wat vrij ongeloofwaardig is om eerlijk te zijn.
Bellen naar die inbelnummer lijkt me ook gratis.
Gebruik je het zelf.
Bedankt voor de tip alvast!

@eternum:
Die post had ik ook al gelezen.
Als ik het goed begrijp kan ik dus voor 15€ een jaar voor niks bellen (die 300 minuten zullen we toch nooit halen), én daarna betaal ik verbindingskost en gesprekskost.

Aaagh ik krijg het ervan van bijna alle websites die met VoIP te maken hebben, die ogen allemaal zo... hoe zal ik het zeggen. Bedrieglijk?
Respect voor Philippe_d, ik zou het niet lang volhouden zulke sites afzoeken om kennis te vergaren :wink:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik weet dat als mijn vrouw 4.5j geleden in India zat voor stage dat ik haar regelmatig belde op haar indisch gsm-nummer met zo een prepaid international kaart. En dat was toen ook belachelijk goedkoop, voip was toch nog niet zo fel in en de laatste tijd zijn die internationale tarieven toch fel gedaald via die kaarten.
Skype was toen duurder.

Met belkaart heb ik nog geen ervaring. Toevallig opgekomen omdat er volgende maand een AFS-studente uit Thailand bij ons komt wonen voor een schooljaar...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

toch nog even een rekenbladje maken, want wat mij zopas is opgevallen is dat de gesprekken naar GSM véél duurder zijn bij Scarlet.
Uiteraard loont het de moeite om een goede ATA te installeren, maar een alles in één (VDSL fritzbox) is wel een dure investering.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:@eternum:
Die post had ik ook al gelezen.
Als ik het goed begrijp kan ik dus voor 15€ een jaar voor niks bellen (die 300 minuten zullen we toch nooit halen), én daarna betaal ik verbindingskost en gesprekskost.
Jep, zo zou dat moeten zijn indien de connectiekost is zoals beschreven door Philippe (= geen connectiekost bij de "gratis" gesprekken) .
Wel zal er allicht, zoals bij de andere betamax clonen, nog 15% BTW bijkomen en een kleine "transactiekost" (twv 0.6 a 0.7 euro excl. BTW).
Dus laat ons zeggen (15 + 0.7) * 1.15 (BTW) = ca 18.05 euro voor een heel jaar lang.
Zelf heb ik VoipBusterPro nog niet gebruikt. Maar ik ga dit wel eens proberen als mijn rekening bij poivY eens leeg geraakt. :wink:
Dan weet ik direct hoe dat zit met die connectiekost ....
honda4life schreef:Aaagh ik krijg het ervan van bijna alle websites die met VoIP te maken hebben, die ogen allemaal zo... hoe zal ik het zeggen. Bedrieglijk?
Haha. Ja, heel duidelijk zijn ze altijd niet: 't Lijkt Telenet wel. :angel:
Maar die betamax clonen zijn wél goedkoop (en goed).
honda4life schreef:toch nog even een rekenbladje maken, want wat mij zopas is opgevallen is dat de gesprekken naar GSM véél duurder zijn bij Scarlet.
Uiteraard loont het de moeite om een goede ATA te installeren, maar een alles in één (VDSL fritzbox) is wel een dure investering.
Naar GSM neem je best Jumblo of EasyVoIP.

Tip: zo'n Siemens Gigaset S580IP (65 euro) heb je snel terugverdient én levert je veel gebruiksgemak.
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 28 jul 2011, 20:26, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Een VDSL FritzBox is inderdaad een dure oplossing.

Je kan ook op zoek gaan naar een oudere en goedkopere FritzBox (7050, 7170, 7270 ...), en die achter je BBox2 zetten.
- Zo'n FritzBox kan een eigen PPPoE verbinding maken, en hier kan je verschillende VOIP providers instellen.
- De Scarlet telefoon (via de BBox2) kan je als "vaste telefoon" met de FritzBox verbinden. Op die manier behoud je de flexibiliteit (keuze tussen "vaste lijn" = Scarlet en "VoIP" = Betamax).

In plaats van een FritzBox kan je ook een andere ATA nemen (vb. Siemens Gigaset), maar kies voor een toestel die een eigen PPPoE verbinding kan maken, om conflicten te vermijden met de BBox2 VoIP poorten (5060).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb hier op een BBox twee Gigaset basisstations (met elk hun eigen handsets) en dat werkt standaard zonder problemen.
Geen enkel probleem met poorten gehad. Blijkbaar "verstaan" die basisstation elkaar nogal goed.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

VOiD schreef:Het moet niet altijd Betamax zijn hé. In jou geval zou ik bv. een SIP account nemen bij OVH http://www.ovh.com/fr/telephonie/.

Voor 1,20€ maand onbeperkt bellen naar Frankrijk en andere landen + een nummer in Frankrijk zodat jou familie je aan lokaal tarief kan bellen.
Enkel als je een adres in Frankrijk kan opgeven en/of eventueel Frans BTW nummer? Dat was een maand of 2 geleden toch zo toen ik bij OVH als bestaande klant zelfs een VoIP account wou kopen...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt voor de vele reacties.
Het rekensommetje is ver rond.

Mijn pa is zo geen voorstander van al die bakjes in het stopcontact.
Dus ik ga wijselijk wachten te vertellen dat ik m'n linksys aan de bbox2 wil koppelen voor m'n internetverkeer :angel:
Laat staan nog een ATA, heel misschien de linksys vervangen door fritz met wireless N dan :wink:
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Met up- en download zoals bij de TS moet je wel een héél goede QoS voorzien. Ikzelf heb ook maar een upload van 500kbps en een download van 5Mbps. VoIP is geen probleem als er niet te veel verkeer is. Maar als youtube opstaat en µtorrent of zo dan .... Voor je dus kosten doet,... denk goed na hoe je het QoS probleem gaat aanpakken.
  • Niet bellen tijdens het internetten
  • PFsense (FreeBSD)
  • Dd-wrt met HTB / HFSC,... (linux)
  • router met goede ingebouwde QoS. Fritz,...
Ikzelf heb nu heel wat gelezen over TCP/IP en TC in linux. De komende weken zal ik wel een resultaat hebben en post ik het wel.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Het gaat om overstap naar Scarlet One hé dus VDSL2.

Ons belgedrag is qua gesprekskosten bijna identiek.
Doe ik het totale rekensommetje mét belkaarten, dan bespaar ik toch 10€ per maand, zonder belkaart bespaar ik maar een klein beetje.

Dan is natuurlijk het probleem de interne bekabeling /draadloos / PLC,...
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Oeps, iets te snel gelezen. :oops:
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”