Is het sop van voip de kolen wel waard?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ik kan mij (hopelijk zelfs) vergissen maar :

Bij belgacom heb ik "Together" Ooit eenmalig geactiveerd voor 5€.

Een oproep naar proximus bijvoorbeeld kost mij tijdens de piekuren 0.57€ per oproep.
Voor dezelfde oproep zou ik met jumblo slechts 16 minuten kunnen bellen om niet over de 0.57€ te gaan.

Opzeggen vaste lijn brengt iets van een 8€/pm op maar dan worden alle oproepen betalend. (nu zijn alle oproepen in de daluren gratis)

Edit : heb trouwens al een ticket open bij jumblo sinds gisteren, en elk gsm nummer dat ik opgeef is invalid tot mijn schoonmoeders toe geprobeerd jammer.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Opzeggen vaste lijn opbrengst 8 euro :???:
Vaste lijn per maand kost 19 euro ! Gebruikers van voip hebben dikwijls geen vaste lijn en besparen dus alvast dat bedrag uit.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Ivm jumblo: heb je dat nummer ingegeven als 00324xxxxxxxx?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

fredo66 schreef:Opzeggen vaste lijn opbrengst 8 euro :???:
Vaste lijn per maand kost 19 euro ! Gebruikers van voip hebben dikwijls geen vaste lijn en besparen dus alvast dat bedrag uit.
Nee maar gebruikers van voip hebben wel nog een koperpaar te betalen. In mijn geval (belgacom pack zou dit een besparing zijn van tussen de 8 en 9€
Ivm jumblo: heb je dat nummer ingegeven als 00324xxxxxxxx?
De 0.... inderdaad bedankt :oops:

2,31€ extra kosten (15% vat + 0.70 handling fee) om 10€ belkrediet te hebben?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alles hangt af van je belgedrag
Als je voornamelijk uren aan een stuk naar proximus nummers belt tegen 0,57 per oproep dan loont het waarschijnlijk niet.
In alle andere gevallen loont het vast en zeker.
En dan heb je nog al die andere mogelijkheden met VOIP waar je bij Belgacom en co moet voor bijbetalen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

De extra kosten meegerekend kom ik op : jumblo werkelijke kost 0.043085 per minuut.
Ik heb nog steeds geen enkel antwoord van de support gehad op mijn vraag :
13.4. In the case of Jumblo calls, there are restrictions on the maximum number of calls and the duration of the calls.
Hoeveel landline calls er dan werkelijk 'free' zijn. (blijkbaar moeilijke vraag want het duurt toch lang eer ik antwoord krijg)
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

Heronic schreef:Een oproep naar proximus bijvoorbeeld kost mij tijdens de piekuren 0.57€ per oproep.
Al eens naar Happy Time gekeken van Belgacom? Daar kost een oproep naar gsm (zowel op piek- als daluren) 0,35 € per oproep. Oproepen naar vaste lijnen zijn gratis in de daluren en in het weekend.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Nee maar gebruikers van voip hebben wel nog een koperpaar te betalen. In mijn geval (belgacom pack zou dit een besparing zijn van tussen de 8 en 9€
Als je internet bij Scarlet of Belgacom neemt, moet je dit niet betalen. Dus ik bespaar al 19 euro per maand aan vaste kosten.
Ik bespaar in totaal ongeveer 350 euro per jaar door enkel voip (betamax klonen) te gebruiken.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

ja dat hebben we alsook 'together' waardoor de (naar mobiel) gesprekken duurder zijn tijdens de piekuren maar gratis tijdens de daluren/weekends.

Heb snel even facturen van de afgelopen 6 maand bijgehaald :

Ik heb naar beneden afgerond (om later jumblo beter te berekenen) 280 minuten tijdens piekuren naar gsms gebeld. Dat waren 97 gesprekken en die hebben 59,6€ gekost.

Had ik dit via jumblo gedaan dan had ik (280 minuten + 97 gesprekken (elke begonnen minuut telt + gedeeltelijke verekening van onkosten voor aankopen nieuw krediet (1,442145€))) = 17.68519€ betaald.

En dus 41.91481€ bespaard (gemiddelde van 6.985802/pm)!
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

proz schreef:
Als je internet bij Scarlet of Belgacom neemt, moet je dit niet betalen. Dus ik bespaar al 19 euro per maand aan vaste kosten.
Ik bespaar in totaal ongeveer 350 euro per jaar door enkel voip (betamax klonen) te gebruiken.
Fout het zit in de prijs inbegrepen, ga naar belgacom site, stel zelf uw pack samen en dan zie jet het verschil wanneer je bij telefonie kiest voor : classic of geen.
Kies je 'geen' spaar je niet de volle 19€ uit, maar slechts gedeeltelijk. Van Scarlet verschiet ik nu al voor de 2e keer vandaag, die rekenen 5€/maand kosten aan voor het koperpaar, wat wel heel weinig is, dan bespaar je toch nog 14€/maand en dat is toch al een ander verhaal.

Zal later nog eens berekenen welke 'kosten' ik nog gehad zou hebben indien ik geen vaste lijn had en dus niet 'gratis' gebeld had.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Je hebt gedeeltelijk gelijk.

Ik heb Scarlet Internet VDSL2, daar staat:
Zonder Belgacom-abonnement: geen meerkost.

Bij Internet ADSL heb je idd 5euro per maand meerkost zonder Belgacom abo.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

De Belgacom berekening van Heronic klopt ongeveer:
Normaal kost een Classic line 19 EUR, maar als je een pack neemt (vb Internet Favorite + telefoon) krijg je een korting.
Je vaste lijn kost in dit geval dus dus inderdaad maar 9,95€ (53,41 - 43,46).
Heronic schreef:Ik heb nog steeds geen enkel antwoord van de support gehad op mijn vraag
Als je het VOIP Forum goed gevolgd hebt, dan zou je weten dat je bij Betamax zero service krijgt. Verwacht dus zeker geen antwoord op jouw "support aanvraag" :).
Heronic schreef:Hoeveel landline calls er dan werkelijk 'free' zijn

Bij Jumblo heb je geen gratis gesprekken naar Belgische vaste nummers.
Bij andere Betamax clonen, voorbeeld PoivY heb je dat wel.
  • - Alle gesprekken naar de "free destinations" zijn dan volledig gratis, zolang je freedays hebt.
    - Bij iedere oplading krijg je een bepaald aantal freedays (90 of 120), die gecumuleerd worden.
    - Er is een beperking (ik dacht 300 minuten per week).
    - Daarna betaal je voor de "free destinations" de normale kost (vb 1.5 cent/minuut)
Heronic schreef:2,31€ extra kosten (15% vat + 0.70 handling fee) om 10€ belkrediet te hebben
Dit werd hier ook al uitvoerig besproken, met rekenvoorbeelden.
- Je moet inderdaad rekening houden met de 15% BTW + handling fee.
- De handling fee wordt relatief kleiner als je een groter bedrag oplaadt.

Of VOiP loont moet je zelf uitmaken, en hangt volledig af van je eigen belprofiel.
Ik zelf vindt het zeer lonend (ik heb 3 nummers naar Weepee geporteerd, incl fax). Er wordt redelijk veel gebeld, tijdens de dag, en naar het buitenland. Mijn 3 kinderen hebben ook elk een WeePee account, dus bellen we gratis onder mekaar, ...
Er zijn ook een aantal bijkomende voordelen in vergelijking met een gewone PSTN lijn, zoals:
  • - je kan je nummer overal meenemen waar internet is.
    - je kan meerdere gesprekken gelijktijdig voeren.
    - je hebt CLIP (bij Belcgaom/Telenet moet je hiervoor extra betalen)
    - voice-to-mail, fax-to-mail, enz ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

- De handling fee wordt relatief kleiner als je een groter bedrag oplaadt.
Inderdaad hier had ik rekening mee gehouden, bij jumblo is het in elk geval beperkt to 10€ (paypal, heb net nieuwe poging visa ondernomen maar ik heb nog te veel krediet dat eerst op moet...) en dan vind ik 7% toch een serieuze fee.

Weet nu niet goed hoe ik het moet gebruiken, nog eens naar de helpdesk gebeld omdat ik gezien had dat er zowel piek als daluren gratis als betaalde gsm oproepen gefactureerd zijn, blijkt dat dit een systeem is van '600 minuten' hier en 2000 minuten daar ofzoiets is. Maw zeel lastig om daar op in te spelen. Jammer dat de fritz het aantal uur/maand lijn/dest niet bijhoud zoals hij doet bij 'rate' interenet. Bij belgacom in de e-services zie ik ook niet onmiddelijk "huidig", alle waarden staan daar op 0.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Normaal kost een Classic line 19 EUR, maar als je een pack neemt (vb Internet Favorite + telefoon) krijg je een korting. Je vaste lijn kost in dit geval dus dus inderdaad maar 9,95€ (53,41 - 43,46).
Bij Telenet is het verschil tussen een Shake met of zonder telefonie zelfs maar 5 euro !
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

1. Gebruikt telenet het belgacom netwerk? Zoniet kan je het niet echt vergelijken omdat er geen koperpaar betaald hoeft te worden. Belgacom rekent ook steeds het koperpaar aan wanneer je, geen telefonie neemt. Bij telenet kan je stellen dat de de kabelhuur moet betalen (welke nog altijd duurder is dan een koperpaar, een meerkost die men daar steeds "vergeet" op te nemen in hun shake prijzen om de prijsvergelijkingen wat op te smukken.)
2. De bedoeling is om 'meerkosten' aangaande telefonie te vermijden.
3. Telenet komt hier NOOIT meer binnen, enkel de coax kabel die binnenkomt hangt daar nog, de rest is al uitgebroken. Enkel 'gratis' diensten zou ik eventueel nog overwegen. Voor mij telt telenet niet meer mee als optie voor om het even wat hier in huis...

Edit : heb voipbuster 365 freedays naar vast voor 20€ en jumbo voor gsm genomen
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

1. Fout. Belgacom rekent geen extra kosten voor het koperpaar. Dat is al meermaals gezegd op het forum en staat ook duidelijk op de website van Belgacom (m.u.v. Internet Start)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heronic schreef:1. Gebruikt telenet het belgacom netwerk? Zoniet kan je het niet echt vergelijken omdat er geen koperpaar betaald hoeft te worden.
Dat staat er allemaal los van... wil je kijken of VoIP een optie is dan vergelijk je met wat je hebt.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:1. Fout. Belgacom rekent geen extra kosten voor het koperpaar. Dat is al meermaals gezegd op het forum en staat ook duidelijk op de website van Belgacom (m.u.v. Internet Start)
Toch wel al dan niet onrechtstreeks :

Ga naar de belgacom site, stel zelf je pack samen en zie :
Classic Lijn € 19,00
Laat het eruit : Laat het eruit en je abo word 8,05€ goedkoper ipv 19€ dus ergens is nog 10.95 'blijven plakken'
Het is zever te stellen dat het verrekend word in de prijs van het 'tv pakket' want :
1. Wat heeft het tv pakket met de classic lijn te maken?
2. Je kan geen comfortnet nemen zonder hetzij tv of telefoon. Enkel bij een totaal pakket heb je een korting die bij na de 'kost' van de telefoon dekt. Neem je die telefoon niet heb je minder korting. Het is vestzak broekzak maar komt op hetzelfde neer. Anders zou je kunnen stellen dat classic een meerkost van 8.05 heeft.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Heronic schreef:3. Telenet komt hier NOOIT meer binnen, enkel de coax kabel die binnenkomt hangt daar nog, de rest is al uitgebroken.
Deze opmerking is volledig off-topic.
De discussie ging over de meerkost van telefonie op je internet pakket. Met andere woorden "hoeveel bespaar je als je geen telefoon neemt". Jouw persoonlijke afkeer t.o.v. Telenet is hier niet op zijn plaats.
r2504 schreef:Bij Telenet is het verschil tussen een Shake met of zonder telefonie zelfs maar 5 euro !
Dit is een terechte opmerking. Bij Telenet bespaar je dus 5 EUR (als je geen telefonie neemt).
Lord Utopia schreef:1. Fout. Belgacom rekent geen extra kosten voor het koperpaar. Dat is al meermaals gezegd op het forum en staat ook duidelijk op de website van Belgacom (m.u.v. Internet Start)
Juist ... maar het ging hier over telefonie.
Heronic heeft dus gelijk dat de Classic lijn géén 19 EUR kost (bovenop je Internet). Bij Belgacom bespaar je ong 9,95 EUR (als je geen telefonie neemt).
Hoewel Belgacom inderdaad geen extra kosten rekent voor het koperpaar, kan je misschien stellen dat er ongeveer 10€ "koperkosten" ingecacluleerd zijn in de Internetformules :).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Deze opmerking is volledig off-topic.

3. Ik stelde enkel op duidelijke wijze zonder er verder op in te gaan dat telenet geen optie is voor mij wanneer het aankomt op onder andere de 'meerprijs' telefonie wat eeh de topic is.

Excuses voor het 'te' duidelijk zijn dan, alhoewel geen slecht woord gezegd over telenet :nono:
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”