Roaming kosten bij VoIP naar GSM buitenland?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Mijn dochter zit op dit ogenblik in Spanje. Ik heb een VoIP account bij een betamax clone. Als ik nu via VoIP naar haar GSM bel in Spanje, gaat mijn dochter dan ook (een deel van de) roamingkosten moeten betalen? Of hoe zit dat precies?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Ja, je dochter moet altijd roaming kosten betalen als ze opgebeld wordt in het buitenland. Wie haar belt (vaste lijn/gsm/voip) maakt niet uit.
Het is wel goedkoper om in het buitenland gebeld te worden dan zelf te bellen.
Als ze een laptop of smartphone mee heeft, kan ze wel gratis bellen via voip, door bijvoorbeeld de wifi van het hotel te gebruiken.
Het is wel goedkoper om in het buitenland gebeld te worden dan zelf te bellen.
Als ze een laptop of smartphone mee heeft, kan ze wel gratis bellen via voip, door bijvoorbeeld de wifi van het hotel te gebruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Goeiemorgen,
Dit vroeg ik me onlangs ook af en wat het zou geven als je evt een account neemt met free-days naar, bv in deze situatie Spanje, je dan niet vanuit dat land belt en er geen roaming kosten zijn....
Dit vroeg ik me onlangs ook af en wat het zou geven als je evt een account neemt met free-days naar, bv in deze situatie Spanje, je dan niet vanuit dat land belt en er geen roaming kosten zijn....
Heppie NY!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ernie, de freedays (bij de betamax clonen) zijn naar vaste lijnen. Naar GSM is altijd te betalen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
-
- Elite Poster
Als je vanuit België naar een Belgisch nummer in Spanje belt, betaal je nog steeds de tarieven voor een oproep naar een Belgisch nummer, niet naar een Spaans nummer. Jij weet niet noodzakelijk dat die persoon in Spanje is (bv. je hebt een lek en belt naar een loodgieter, maar die is op vakantie in het buitenland. Dat kan je niet weten).
Het is de keuze van de andere partij om een oproep in Spanje te beantwoorden, daarom worden de roamingkosten aan die persoon aangerekend.
Wie over wifi op zijn vakantie-adres beschikt en roamingkosten volledig wil vermijden, kan het volgende doen:
- in België je gsm instellen dat alle oproepen naar de voicemail gaan
- Als je een sms krijgt van een voicemail-bericht, kan je dat beluisteren via voip over wifi
- Terugbellen via voip aan lokale tarieven, eventueel zelfs gratis via freedays
Het is de keuze van de andere partij om een oproep in Spanje te beantwoorden, daarom worden de roamingkosten aan die persoon aangerekend.
Wie over wifi op zijn vakantie-adres beschikt en roamingkosten volledig wil vermijden, kan het volgende doen:
- in België je gsm instellen dat alle oproepen naar de voicemail gaan
- Als je een sms krijgt van een voicemail-bericht, kan je dat beluisteren via voip over wifi
- Terugbellen via voip aan lokale tarieven, eventueel zelfs gratis via freedays
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Ah ok!
Is het technisch niet mogelijk om een voip nummer in, bv voor dit geval Spanje, te nemen en lokaal te bellen?
Uiteraard is dat, om voor iemand die op vakantie is, te kunnen bellen misschien absurd.
Ik weet niet juist hoe roaming werkt, maar die persoon zit toch op dat buitenlands netwerk of gaat dat altijd uiteindelijk altijd via de provider in het thuisland?
Is het technisch niet mogelijk om een voip nummer in, bv voor dit geval Spanje, te nemen en lokaal te bellen?
Uiteraard is dat, om voor iemand die op vakantie is, te kunnen bellen misschien absurd.
Ik weet niet juist hoe roaming werkt, maar die persoon zit toch op dat buitenlands netwerk of gaat dat altijd uiteindelijk altijd via de provider in het thuisland?
Heppie NY!
-
- Elite Poster
Roaming is enkel van toepassing als je je gsm gebruikt in het buitenland.
Voip werkt via internet en hier zijn geen roaming kosten van toepassing. Je kan voip gebruiken in buitenland zonder een lokaal nummer te hebben. Zelfs een Belgisch nummer is niet nodig als het enkel is om te bellen, en niet om opgebeld te kunnen worden. Dan volstaat een gewoon voip-account zoals bij weepee of poivy.
Het maakt niet uit waar je het gebruikt, in België of Spanje of ..., je betaalt overal de tarieven die je op de website van de voip-provider vindt.
Voip werkt via internet en hier zijn geen roaming kosten van toepassing. Je kan voip gebruiken in buitenland zonder een lokaal nummer te hebben. Zelfs een Belgisch nummer is niet nodig als het enkel is om te bellen, en niet om opgebeld te kunnen worden. Dan volstaat een gewoon voip-account zoals bij weepee of poivy.
Het maakt niet uit waar je het gebruikt, in België of Spanje of ..., je betaalt overal de tarieven die je op de website van de voip-provider vindt.