Fritzbox 7390 en RL500

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op aanraden van Philippe en co, heb ik me een RL500 aangeschaft op eBay. De simbox aansluiten is een ander paar mouwen... Ik heb het fameuze Y-kabeltje in de DSL/TEL aansluiting gestopt, dan het zwarte einde verbonden met het adapterstukje. Maar dan... Volgens mij moet dat uiteinde dan in de aansluiting nummer 5 op de RL500 (dat is de smalste aansluiting achteraan de RL500). Dat kan dus niet, omdat de (mannelijke) stekker (R11) van het adapterstukje van de fritzbox dus te breed is. Hoe los je dit op? Klopt er iets niet?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Overigens: als ik een sms ontvang, dan belt de telefoon die op de RL500 is aangesloten, met als nummer 04751616160, maar wordt door de telefoon niet herkend als sms (hoewel hij die functie ondersteunt) ..
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

liegebeestig schreef:Ik heb het fameuze Y-kabeltje in de DSL/TEL aansluiting gestopt, dan het zwarte einde verbonden met het adapterstukje. Maar dan... Volgens mij moet dat uiteinde dan in de aansluiting nummer 5 op de RL500 (dat is de smalste aansluiting achteraan de RL500). Dat kan dus niet, omdat de (mannelijke) stekker (R11) van het adapterstukje van de fritzbox dus te breed is. Hoe los je dit op?
Normaal zou er bij de RL500 een kabeltje moeten meegeleverd zijn, met aan de ene kant een (mannelijke) RJ11 stekker, en aan de andere kant het kleinere model (4P2C) dat past in de aansluiting 5 van de RL500. Met een RJ11 F-F koppelstukje kan je dan de verbinding maken.
Andere mogelijkheid is zelf een kabeltje fabriceren, zodat je minder overgangen nodig hebt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

philippe, inderdaad. Ik heb nu twee oude telefoonfiches in elkaar geduwd, en dan de onderkant gebruikt om de twee RJ11 kabels in te pluggen. Beetje vreemde constructie maar het werkt en weinig ruis op de lijn.

Ander ding dat nog niet werkt is sms. Kan de fritzbox dat doorsturen naar de dect-toestellen? Ik heb zo een MT-F van avm. Zls ik nu een sms stuur naar het gsm nummer van de RL500 dan rinkelt de DECT twee keer met nummer 003247516160. Het is een proximuskaartje. Als je opneemt hoor je niks, als je niet opneemt gebeurt er verder niks en krijg je opnieuw telefoon een half uurtje later. Enig idee hoe sms werkt via fritz?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik heb ook zo'n RL500 maar deze is wel verbonden aan een Siemens Gigaset S685IP ipv van een Fritz!Box.

Wel had ik in eerste instantie ook dat het toestel rinkelde bij het ontvangen van een SMS...
Doch na het lezen van de handleiding (RTFM: je weet wel... :wink: ) van de RL500 heb ik de SMS functie op de RL500 geactiveerd.
Nu komen de SMS berichten, zoals het hoort, gewoon toe op mijn Siemens Gigaset zonder dat het toestel rinkelt. :-D

Je kan het één en ander nalezen in volgend bericht: Onderwerp: Fritz!Box 7390 internationale versie: ervaringen, bugs, ...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Eternum, dank je! Ook op een gewoon toestel dat zeker sms aankan (Siemens S100) rinkelt de telefoon en herkent die de oproep niet als een sms. Ik heb wel 00324751616 ingevoerd, en niet +32... Zou het daar aan kunnen liggen? Verder alle codes uit de handleiding ingetikt, ja...

Heb je op je Siemens overigens ook de sms-centrale ingesteld?

EDIT: het moest natuurlijk 0032475161616 zijn (driemaal 16), en als je dat nr ook ingeeft op de sms-centrale van je telefoon, herkent ie het. Alleen heeft de FritzPhone MT-F volgens mij geen sms-functie...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Dus de Siemens S100 werkt nu bij jou en de FritzPhone MT-F niet?

============
Ik weet niet meer of ik 0032495002530 of gewoon 32495002530 heb ingegeven op de RL500...
Dat is allicht te wijten aan den ouderdom van 't koppeke. :wink:
Met één van de twee was er geen probleem ... 50% kans dus. 8)
Ik ben wel bij Mobistar maar dat maakt allicht verder niet uit.

Op de Siemens heb ik inderdaad ook een sms-centrale ingesteld (0032495002530: van Mobistar dus).
Zowel het ontvangen als het verzenden van een SMS bericht werkt bij mij via de RL500 (in combinatie met de S685IP van Siemens).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Bij mij werkt sms'en via de RL500 + daaraan een Siemens-dect toestel. Op beide toestellen moet je de sms-centrale ingeven (zodat ze het nummer van de sms-centrale herkennen en niet zomaar gaan rinkelen, maar eerder data gaan uitwisselen)

Als ik dan de RL500 afkoppel van de Siemens, en aansluit op de Fritzbox via de Y-kabel, dan werkt de RL500 nog steeds prima, maar hij belt gewoon naar de DECT-toestellen aan de Fritzbox, en die herkennen het sms-telefoontje niet als een sms. Ook alle instellingen voor sms-centrale van de Siemens DECT handset zijn weg als je die handset aan de DECT-centrale van de Fritzbox hangt.

Er is geen oplossing. De fritzbox laat niet toe om sms-centrale te identificeren. Ik denk dat het overigens wel werkt als je de Siemens dect-handset+basisstation aan de FON1 van de fritzbox hangt en de DECT-centrale van de fritzbox niet gebruikt.

Ik heb nu de sms-functie van de RL500 uitgezet, want dat ding bleef maar oproepen lanceren met als afzender 00324751616160.

Iemand wel een code om de Fritz-dect-centrale sms-ready te maken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

De sms functie van de FritzBox werkt alleen op ISDN aansluitingen, met andere woorden:
- als de FritzBox aangesloten is op een ISDN lijn.
- en als je op de FritzBox een ISDN telefoon gebruikt met sms functie.
bron: http://service.avm.de/support/de/SKB/FR ... etz-nutzen

Gezien de RL500 een "analoge lijn" simuleert kan je deze functie dus niet i.s.m. de FritzBox gebruiken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ik zou m'n alarm aansluiten op zo'n simbox ipv een interne GSM module. Van de Sagem RL500 vind ik geen datasheet in het Engels terug, via Google is het allemaal wat vaag omtrend de mogelijkheden & technische details. Iemand die er meer over weet?
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”