Hoi,
Momenteel ben ik bezig met een verbouwing. Mijn vraag gaat over de manier waarop de internet aansluiting kan gebeuren.
De woning is een belle-etage.
De coax komt binnen in de garage. Vanaf daar lopen er 5 coax aansluitingen naar 5 kamers.
De keuken is er niet één van.
Nu wil ik digitale televisie hebben in de living met digicorder hd. M'n wil is ook om Telenet Internet te hebben (wegens het ontbreken van telefoonaansluiting...)
"Het Internet" vraagt een rechtstreekse utp aansluiting op de Telenet modem/router als ik het goed heb.
Een particulierRouter moet ook verbinding kunnen maken met de Relenet modem.
Maar bij fibernet: gebeurt de aansluiting nog steeds via coax tussen de Telenet Modem en dat 'bakje '?? (verdeler???) in de garage?
Zoja, dan kan de telenet modem (/router. Ik verkies modem) in de living geinstalleerd worden. Vanaf daar kan ik UTP verbindingen leggen naar andere plaatsen in het huis. (er is al een gat gemaakt tussen de living en de bureau (dus door het plafond) voor utp kabel).
special little note:
- In de woonst ligt er geen belgacom aansluiting.
- liever geen powerline bakjes!
- om in die plek in de living een telenet modem te hebben, moet ik een coax kabel doortrekken naar die plek. Vertakkingen worden afgeraden denk ik voor de kwaliteit van de lijn te bewaren? Of kan ik wel aftakkingen hebben. Ik zou graag nog een coax kabel doortrekken naar de keuken, of maak ik daarvoor dan best gebruik van een andere kabel die komt uit de garage?
Nu hoop ik dat het verhaal duidelijk vertelt is , en de vraag ook.: kort samengevat:
- kan een telenet modem via de fibernet geinstalleerd worden aan een coax aansluitingspunt?
- hoe verzorg ik de beste kwaliteit op de coaxkabel bij een aftakking?(opsplitsing)
Fibernet - Telenet Internet - Aansluitingen
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een modem wordt steeds aangesloten op de NIU (verdeler/filter) die als eerste toestel op je coax moet staan. Aangezien je vanuit je garage vetrekt met een aantal andere coaxen, zal je NIU dus in de garage geplaatst moeten worden. Tweede punt is dat de modem ook meestal zo dicht mogelijk bij de NIU wordt geplaatst (maw. het is af te raden vanuit je garage nog eerst naar je living te gaan... trouwens dan zoui je ook twee aparte coax nodig hebben, één voor je modem, één voor je TV).kriebb schreef:- kan een telenet modem via de fibernet geinstalleerd worden aan een coax aansluitingspunt?
Je coaxen enkel aansluiten op de NIU (deze heeft normaal 4 of 5 aansluitingen)... en dus niet meer splitsen.kriebb schreef:hoe verzorg ik de beste kwaliteit op de coaxkabel bij een aftakking?(opsplitsing)
-
- Starter
ok, allereerst, ik heb de waarschuwing begrepen...
Dat zou dus kunnen lukken. Ik heb er twee. Maar om m'n zin door te drijven, moet ik die kabel dus verlengen (en onder de vloer steken).
Uit je ander antwoord ivm de NUI, maak ik op, dat verlengen zoiezo kwaliteitsverlies laat optreden? Dit kan toch niet veel zijn? Maar waarschijnlijk juist dat plekje is gevoelig aan storingen.

je ook twee aparte coax nodig hebben, één voor je modem, één voor je TV).
Dat zou dus kunnen lukken. Ik heb er twee. Maar om m'n zin door te drijven, moet ik die kabel dus verlengen (en onder de vloer steken).

Uit je ander antwoord ivm de NUI, maak ik op, dat verlengen zoiezo kwaliteitsverlies laat optreden? Dit kan toch niet veel zijn? Maar waarschijnlijk juist dat plekje is gevoelig aan storingen.

- crosserke
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 5 keer
Telenet heeft de modem hier op een 8 tal meter van de niu geplaatst, dit geeft geen enkel probleem. Een coax apart vanaf de niu naar tv (al dan niet via versterker) is al evenmin een probleem.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik zou aan dit punt niet te zwaar tillen. Met een goede coax (gebruik bij voorkeur de door Telenet goedgekeurde "dubbel afgeschermde coax" type PVC 6), zou je normaal geen enkel kwaliteitsverlies (lees: snelheidsverlies) mogen hebben. De snelheid die je krijgt (vb Fibernet 40/60) is veel kleiner dan de capaciteit van deze verbinding (Docsis 3), en wordt gecapt door de modem tot resp 40/60 mpbs.r2504 schreef: Tweede punt is dat de modem ook meestal zo dicht mogelijk bij de NIU wordt geplaatst (maw. het is af te raden vanuit je garage nog eerst naar je living te gaan... trouwens dan zou je ook twee aparte coax nodig hebben, één voor je modem, één voor je TV).
Je hebt dus inderdaad 2 coaxen nodig: één naar de modem (aan te sluiten op de "DATA1" poort van de NUI) en één naar de digicorder (aan te sluiten op één van de 4 TV uitgangen). Op de 3 overige TV poorten kan je nog 3 coaxen aansluiten.
Vermijd aftakkingen.
Indien je toch één coax wil vertakken naar 2 toestellen, gebruik dan een goede coax splitter (met schroefkoppelingen, zoals voorbeeld hieronder), en sluit deze kabel dan aan op één van de 2 versterkte TV uitgangen ("TV 4dB").
lees ook: http://telenet.be/media/fs/1/others/pdf ... B09_NL.pdf
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een coax verlengen is nooit een goed idee... beter leg je dan meteen een nieuwe (connectors kosten ook geld, het aan elkaar zetten geeft extra verlies en veel kans dat je bestaande coax misschien niet van echt goede kwaliteit is).Maar om m'n zin door te drijven, moet ik die kabel dus verlengen (en onder de vloer steken).
Als je kijkt op de forums zal je merken dat sommige mensen -10 dBmV rapporteren op hun digicorder, terwijl andere zonder probleem +5 dBmV rapporteren. Het signaal dat je binnen krijgt is dus niet altijd hetzelfde, laat staan dat je dus kan voorspellen of aftakkingen en verlengingen geen probleem zullen geven.
Ik kan je dus enkel aanraden het "goed" te doen... ook al zullen minder goede methodes vaak ook wel werken.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Nu je toch aan het verbouwen bent, voorzie je dit best voor het geval dat Telenet je zou teleurstellen.kriebb schreef:special little note:
- In de woonst ligt er geen belgacom aansluiting.
Je kan een voortijdige installatie aanvragen zonder abonnementsverplichting, dit garandeert je dat de nodige aansluiting voor VDSL in uw woning wordt geïnstalleerd.
zie http://bit.ly/9N4pb0
En voor de eventuele Belgacom-topmensen die meelezen:
Zorg nu toch eens eindelijk dat jullie voet tussen de deur zit en zorg tenminste dat mensen die bouwen en verbouwen worden uitgenodigd voor een voortijdige installatie. Al veel mensen gehoord die Telenet nemen omdat de Belgacom-koperdraad niet in de woning binnenkomt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 26 keer
Bij de bouw van mijn woning heb ik hiervoor gezorgd.
Heb Telenet televisie en Internet maar de Belgacom kabel heb ik wel doorgetrokken en is aangesloten.
Aangezien er nog geen oprit lag en ik de put zelf heb gegraven kwamen ze dit aansluiten voor slechts € 30 !!
Als Telenet ooit iets doet wat ik niet wil ben ik meteen overgeschakeld
Heb Telenet televisie en Internet maar de Belgacom kabel heb ik wel doorgetrokken en is aangesloten.
Aangezien er nog geen oprit lag en ik de put zelf heb gegraven kwamen ze dit aansluiten voor slechts € 30 !!
Als Telenet ooit iets doet wat ik niet wil ben ik meteen overgeschakeld

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Ik ben het hiermee 100% eens, maar in sommige omstandigheden zullen er compromissen moeten gemaakt worden.r2504 schreef:Ik kan je dus enkel aanraden het "goed" te doen... ook al zullen minder goede methodes vaak ook wel werken.
De TS heeft aangegeven dat:
- - hij al 5 coaxen heeft naar 5 verschillende kamers.
- dat hij er nog één bij wil naar de keuken (dus 6 TV's)
- dat hij zijn modem in de living wil.
Dus het beste advies is volgens mij:
- inderdaad goede kwaliteit coaxen gebruiken, en indien mogelijk volledig nieuw (in plaats van bestaande te verlengen).
- een bijkomende coax trekken naar de living voor de modem (niettegenstaande negatief advies zou ik mij hier niet veel zorgen over maken)
- waar nodig de coax splisten en goede spitters gebruiken.
- misschien een bijkomend advies: indien mogelijk de niet afgetakte leidingen voorbehouden waar digitaal gekeken wordt, voor analoge TV is dit minder gevoelig.
- eventueel een 2de versterker gebruiken: 3 coaxen rechtsreeks op de NUI, de 4de TV uitgang van de NUI naar de vesterker, en vandaar 3 coaxen naar de overblijvende kamers. Als 2de vesrterker kan je gerust een 2de NUI gebruiken (veel ongebruikte NUi's blijven hangen in huizen waar ooit Telenet geïnstalleerd werd).
Wat je ook kan doen is maar 4 van de 6 coaxen aansluiten, en de 2 andere van een stekker voorzien. Dan naargelang de noodzaak de juiste kabel aansluiten (ik neem aan dat je niet op 6 plaatsen tegelijk TV wil kijken).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.