SSD in een laptop

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Zoals in de titel staat wil ik een SSD schijf (OCZ Vertex 2) plaatsen in een laptop (vaio VGN-FW21M).

Nu op zich niet zo moeilijk, maar ik stuiter op een aantal problemen.

In de winkel had me me verteld dat je een verse installatie kan doen met eender welke windows vista CD, met het registratienummer op de laptop. Dit lukt vrijwel goed, maar na activatie geeft dit een foutmelding dat de software niet legitiem is. Kan dit te maken hebben met het feit dat ik niet de originele software van de laptop gebruik. De partitie met bronbestanden is niet meer toegankelijk. Kan dit alsnog op een propere manier geïnstaleerd raken.

Nu heb ik dit niet op een propere manier geinstaleerd, maar heb ik de hele partitie overgezet op de SSD, en kan zo dus wel werken, maar dan gebruik ik een partitie met sectorgrootte van 512 KB. Een SSD gebruikt deze normaal geen grotere sectoren ?

Ook de snelheid is niet dat. Met HD tune haal ik een 15O Mbyte gemiddeld, terwijl dit rond de 250 Mbyte moet liggen. Deze beperkingen ligt dit aan de Sata van de laptop, of aan de grootte van de sectoren ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

150Mbyte is een goede resultaat, de 250MB/sec is de burst rate (via ATTO benchmark bv.) (en 512KB is in orde, zo moet het)

Nu, antwoord op je vraag: verkoper had het fout, veel OEM keys van fabrikanten werken niet met een standaard cd en moet je meestal een OEM cd proberen te zoeken...

PS: vergeet niet om TRIM te activeren (/installeren), aangezien je nog met Vista zit, is dat niet automatisch dacht ik...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

150? Dat lijkt aan de SATA van de laptop te liggen dan. Verder kan je best niet te veel benchmarks draaien op je SSD, of aangepaste benchmarks (ATTO). Zelf heb ik een Vertex 2 in mijn HP Compaq zitten, deze heeft wel SATA2 en haalt de beloofde snelheden vlotjes.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Contact opnemen met Sony voor herstel DVD.
http://genesis.sony-europe.com/instrane ... =VGN-FW21M

Herstelschijven en computeronderdelen bestellen
http://genesis.sony-europe.com/instrane ... =VGN-FW21M

Bevat een Intel PM45 chipset met ICH9M controller welke normaal een SATA2 of SATA300 bevat.

OCZ toolbox voor Vertex2
http://www.ocztechnologyforum.com/forum ... rtex-LE%29

Sandforce SSD's zoals de Vertex2 hebben geen TRIM in XP en Vista, deze SSD's doen aan Garbage Collection (GC) soort van eigen interne TRIM.
Laatst gewijzigd door Abusimbal 28 apr 2011, 18:32, in totaal 2 gewijzigd.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Of je haalt een oem versie van usenet en activeert die daarna via de telefoon, een oem key met een retail dvd gaat nooit lukken.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Dima_2005 schreef: PS: vergeet niet om TRIM te activeren (/installeren), aangezien je nog met Vista zit, is dat niet automatisch dacht ik...
En hoe kan ik dit dan doen ??
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Euhm? Ben ik de enigste die een SSD voornamelijk voor de lage latency koopt? Want 150 MB/s en meer, dat kan je met HDD's in RAID setup ook halen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Een RAID in een laptop is wel niet zo praktisch...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

TomG schreef:Euhm? Ben ik de enigste die een SSD voornamelijk voor de lage latency koopt? Want 150 MB/s en meer, dat kan je met HDD's in RAID setup ook halen...
- lage latency
- snellere read/write
- minder kans op mechanisch defect
- geen index meer nodig
- niet meer defragmenteren
- ...

Afgezien van de hoge prijs per GB heeft een SSD enkel maar voorderel tov een tradionele HDD.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:Euhm? Ben ik de enigste die een SSD voornamelijk voor de lage latency koopt? Want 150 MB/s en meer, dat kan je met HDD's in RAID setup ook halen...
Neen hoor, Ik heb deze hier ook voor gekocht. Zeker voor een besturingssysteem is dit een verbetering. En een RAID met HDD is zeker een aanwinst in een desktop. In een doorsnee laptop is daar geen plaats voor.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

heb dezelfde in een Acer met i7 gepropt , bracket wel beetje moeten bijdremelen van de HDD maar is gelukt

geen seconde spijt van , alles gaat fenomanaal snel

de pc hier met velociraptors en Q6850 is er niks tegen
The eternal and true pessimist :D
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Het enige nadeel is eigenlijk dat er geen support word gegeven over dergelijk upgrade. Bij sony support via het web wouden ze me geen advies geven of wimpelden ze het af met een excuus. Natuurlijk heb je dan geen referentie en ben je misschien de eerste die dit doet en heb je een aantal vragen. Nu ja als het serienummer niet werkt met elke DVD, dan moet ik het doen met de huidige partitie. En zal ik eens wat gaan tweaken om het wat op te kuisen. Ik ben al blij dat het werkt zonder blauw scherm.
Ik heb dan ook even geprofiteerd om er een expresskaartje in te steken met USB3 poorten. Kwestie van nog vlot met data te werken op een externe schijf. Hopelijk werkt het nog vlotjes voor een paar jaar en hoef ik geen nieuwe laptop aan te schaffen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Om eens correct te antwoorden op heel het windows activatie gedoe.

De gebruikte CD heeft er ABSOLUUT NIKS met te maken. Die keys die je op laptops vindt werken met een normale installatie CD, zolang de versie en de taal overeenkomen. Die laatste 2 zijn wel belangrijk!
Om je windows te activeren dien je eventjes een telefoontje te doen naar de activatiehelpdesk van Microsoft, je moet dan de code ingeven die je computer je geeft om te activeren, automatisch menu zal je zeggen dat je niet kan activeren en je doorverbinden met een operator. Aan de vriendelijke dame of heer aan de andere kant van de lijn vertellen dat je een nieuwe harddisk in je computer gestoken hebt en een herinstall gedaan hebt. Zij gaan u dan weer doorverbinden met computer die voor u een activatiecode zal voorlezen die je moet ingeven.
Heb dat genoeg gedaan toen ik nog in een pc-winkel werkte. Kost je 10 minuten ofzo.

De activatie registreert telkens een aantal parameters van CPU/HD/Videokaart/Moederbord/...
Als er een te grote verandering optreedt kan je nietmeer automatisch activeren. En dan moet je eventjes bellen en is het opgelost.

En ja het kan zijn dat je bij een grote verandering niks hebt moeten doen, na X-aantal maanden kan je zonder probleem heractiveren met geweizigde hardware. Activatie-systeem zit soms raar in mekaar...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

@thamar
Het is geen mythe, ik heb zelf dat ook voorgehad en het zegt gewoon: geen geldige key.

Weet niet meer hoe het bij Vista zit, maar bij Win7 kun je installeren zonder key en dan in WIndows zelf key invoeren :angel:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Heb 3 jaar in een winkel gewerkt, en talrijke herinstalls gedaan van laptops & pc's allerhande.
Wij gebruikten NOOIT de recovery CD's maar telkens een normale OEM install CD van microsoft. Nooit één probleem met gehad.

Ik weet nietmeer hoe dat met die vista's zit voor de versies.
Met windows XP weet'k wel dat je geen Home CD voor een Pro-key of omgekeerd kan gebruiken.
Je moet ook altijd zien dat de taal overeenkomt. Keys zijn taalgevoelig.
En de versie, 32 & 64bit.

Topicstarter haalde aan dat't om zijn activatie ging, dus hij moet enkel eens naar microsoft bellen en 't zal OK zijn...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Hmmz,..

Voor een Oem key heb je een oem versie nodig van je besturingssysteem, de recovery cd van je hardwarefabrikant hoeft dus niet.
Al de rest moet wel kloppen, dus heb je een Nederlandse win xp home van laat ons zeggen Sony, dan zoek je op het net naar een oem windows xp home, niet naar een retail windows xp home, die gaat niet werken.

Wanneer deze geïnstalleerd is moet je hem altijd nog activeren, ook als je geen andere hardware hebt gestoken, dit werkt niet via het internet maar via de telefoon.
Je belt een 0800 nummer, je geeft je activatiecode in en een bandje geeft daarna de code in die je moet invullen. (bij configuratiescherm-> systeem)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Activatie was geen probleem. Later kreeg ik de fout dat mijn windows niet legitiem is. Dit na een aantal updates te doorlopen. Mogelijk is daar iets fout gegaan.

Ik gebruikte een vista windows ultimate 64 bit upgrade versie. Mogelijk kan dit het probleem ook zijn. Zelf dacht ik dat elke vista DVD identiek is en dat enkel het verschil in de key zit. Niet dus.

Ik probeer het later wel eens opnieuw. Alles werkt nu weer vlotjes en die herinstallatie neemt nu eenmaal meer tijd in beslag dan een partitie overzetten en de bootsector te herstellen.

Dank voor de tips en de goede raad iedereen. :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”