Nummeroverdracht uitgevoerd zonder mijn toestemming

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

[het is eigenlijk niet echt een technische vraag, eerder een vraag omtrent wetgeving van nummeroverdracht]

Op 01/01/2011 begon ik te werken bij een nieuwe werkgever waar ik een toestel van de firma kreeg met Base Business 7 (onbeperkt bellen flat fee FUP). Natuurlijk interessant, ik mag het toestel ook privé gebruiken zoveel ik maar wil (is toch FUP).

Ik had zelf een privé SIM kaart met een abo, ik heb dat nummer al meer dan 10 jaar in mijn bezit.
Ik wou dus niet graag wijzigen van GSM nummer (en met 2 gsm's rondlopen zag ik ook niet zitten).

Ik vroeg ergens eens tussendoor aan de HR afdeling of ze mijn nummer niet konden overnemen en - mocht ik ooit de firma verlaten - dat nummer later terug kon meenemen en terug privé kon gebruiken.
Ze vroegen een kopie van mijn laatste persoonlijke factuur zodat ze het aan BASE eens konden vragen.
Men moest de vraag bekijken en ze gingen me iets laten weten. Ondertussen geen firma gsm gekregen maar een integrale terugbetaling van mijn persoonlijke GSM factuur, dus zo goed.

Ik ben hier eigenlijk niet echt meer mee bezig geweest (krijg toch terugbetaling van GSM kosten), tot ik deze week een maandelijkse factuur kreeg van BASE: 0 EUR te betalen!

Ik bel binnen op klantendienst BASE via het normale particuliere nummer, men zegt me dat ik niet naar dat nummer moet bellen (antwoordapparaat) maar dat ik als zakelijke klant naar de zakelijke klantendienst moest bellen. Ik wist dus eigenlijk al hoe laat het is.

Nu kom ik erachter dat mijn nieuwe werkgever dus mijn nummer heeft overgenomen en ik dus met BASE geen zaken meer heb, alle kosten worden nu rechtstreeks aan mijn werkgever gefactureerd.

Zo goed, echter had ik toch graag met mijn werkgever afspraken gemaakt over wat met het nummer gebeurde mocht ik ooit de firma verlaten. Die mogelijkheid is mij nu ontnomen.

Eigenlijk samengevat: BASE heeft mijn nummer 'overgedragen' aan mijn firma zonder mijn toestemming.
Ik heb hier nooit ergens een papier of document voor ondertekend.

Wat zijn mijn rechten?

Kan ik bijvoorbeeld over 3 jaar eisen dat BASE mij dat nummer integraal terug privé factureert?

Ik wil ook niet onmiddellijk moeilijk gaan doen bij mijn (toch nog steeds) vrij nieuwe werkgever.

Wat zijn mijn rechten?

Iemand?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Met het geven van je laatste factuur heb je eigenlijk alle nodige info verschaft voor overdracht van abo/nummer...
Je wist maw wat je te wachten stond.
Ik weet niet in welke functie je nu werkt, maar in het algemeen wordt er niet moeilijk over gedaan om je nummer mee te nemen als je het bedrijf verlaat, meestal wordt het dan terug omgezet naar een prepaid zodat je van daaruit terug naar een abonnement kan overgaan.

Enige functie waarbij soms wél lastig wordt gedaan is bij commerciële functies, omdat je dan "de klanten mee zou kunnen nemen"...
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt voor je reactie Meon!

Toen ik vroeg of het nummer terug mee te nemen was kreeg ik idd een antwoord in de aard van: 'oh in het verleden is beslist dat dat niet meer toegelaten is, gezien er klanten kunnen bellen op dat nummer en dan willen wij die klanten kunnen doorschakelen naar de opvolger van de collega die de firma verliet'.
Ik kreeg daarachter meteen het antwoord: 'maar uw nummer is normaal enkel intern gebruik dus eigenlijk is die regel niet op U van toepassing, maar dan begint de vraag: waar ligt de lijn? Ik moet dit opnieuw navragen of dit mogelijk is.'

Nooit meer wat van gehoord.

Ik vind dit eigenlijk allemaal geen drama, maar toch: ik had graag op voorhand geweten van mijn WG wat zijn beleid/beslissing hierover is, en dan rustig nagedacht wat ik deed:
- ofwel nieuw 2de nummer van de firma krijgen (en dan idd maar met 2 gsm's moeten rondlopen)
- Ofwel mijn nummer overdragen en kwijt zijn.
- Ofwel overdragen en later eventueel terugkrijgen.

Misschien had ik wel voor optie 2 gekozen indien het niet anders ging...

Maar nu voelt het zo een beetje alsof het door mijn strot gejaagd wordt.

Ik vroeg me dan ook enkel en alleen af wat mijn rechten waren tov BASE?
kan ik hen bijvoorbeeld over 3 jaar (indien ik de firma zou verlaten) in gebreke stellen en mijn nummer onmiddellijk terugeisen?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Moest je nu onmiddellijk reageren kan je bij BASE klacht indienen omdat je nooit akkoord gegeven hebt voor nummer overdracht.
Na drie jaar is dit weer een ander verhaal en zal het meer van de rechtspraak afhangen...

Maar principe is duidelijk, jij moet je akkoord geven voor het overdragen van je privé nummer en het stopzetten van je privé abo...
Everything that has a beginning has an end.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou hierover (voorlopig) enkel met je werkgever praten want anders schaadt je zowel het vertrouwen tussen jou en je werkgever, als tussen je werkgever en Base.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”