Hallo,
Ik heb een (dringend) probleem. Ik start zonet mijn computer op (in Ubuntu), en ik heb ineens geen internet meer. Hij herkent geen netwerkkabel en zegt dat er geen in zit. Vervolgens eens Windows 7 opgestart (heb dualboot), maar daar krijg ik hetzelfde bericht: geen netwerkkabel.
Ik probeer met een andere kabel: hetzelfde!
Ik steek de kabel in een andere computer: werkt perfect!
De lampjes aan mijn LAN-poort branden ook niet. Het lampje op mijn router (dat overeenkomt met die poort) knippert om de seconde.
Er is dus duidelijk iets mis. Ik vermoed dat mijn LAN-poort gewoon kapot is.
Mijn computer is nog maar 6 maanden oud en werd samengesteld bij Alternate. Ik kan hem niet open doen, want dan ben ik mijn garantie kwijt. Vermits ik een thesis ben aan het schrijven, kan ik mijn computer amper missen.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Want anders ga ik morgenvroeg bellen voor een herstelling aan te vragen, maar ik ben liever zeker dat het niet aan mij ligt.
(Momenteel ben ik nog online via een wireless stickje)
LAN-poort faalt
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
PC openschroeven = garantie kwijt?
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat dat niet mag als bepaling.
Ik heb al vaker NIC's zien sterven, zelfs spiksplinternieuwe Intel-dingen... Dusjah... Het kan wel ja.
Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat dat niet mag als bepaling.
Ik heb al vaker NIC's zien sterven, zelfs spiksplinternieuwe Intel-dingen... Dusjah... Het kan wel ja.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1957 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Bij samengestelde pc heb je toch garantie op de onderdelen?
Maar kijk toch maar eerst eens naar uw netwerkkaart in Device Manager. Als ze kapot is, zal je dat daar zien.
Maar kijk toch maar eerst eens naar uw netwerkkaart in Device Manager. Als ze kapot is, zal je dat daar zien.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Controleer eens in je BIOS, of je on-board LAN niet op disable staat voor één of andere duistere reden.
Zou me verwonderen maar je weet maar nooit
Zou me verwonderen maar je weet maar nooit

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
In BIOS staat ze enabled. (Ik heb ze voor de testen eens op disabled gezet en daarna terug op enabled).
Op de onderdelen heb ik sowieso 2 jaar garantie, maar ze hebben hem voor mij ook in elkaar gezet en hierdoor krijg ik ook garantie op de "link tussen onderdelen".
Als ik hem opdoe, heb ik wel nog de garantie op de onderdelen, maar vermits de netwerkpoort on-board zit, kan ik er toch niet veel aan doen.
Morgenvroeg eens bellen. Ik kan hem daarna een half uur later gaan afgeven, hopelijk ben ik hem maar enkele dagen kwijt.
Het is een moederbord van AMD.
@raf1: Eens terug booten in Windows, ik laat het zo weten wat daar staat...
Op de onderdelen heb ik sowieso 2 jaar garantie, maar ze hebben hem voor mij ook in elkaar gezet en hierdoor krijg ik ook garantie op de "link tussen onderdelen".
Als ik hem opdoe, heb ik wel nog de garantie op de onderdelen, maar vermits de netwerkpoort on-board zit, kan ik er toch niet veel aan doen.
Morgenvroeg eens bellen. Ik kan hem daarna een half uur later gaan afgeven, hopelijk ben ik hem maar enkele dagen kwijt.
Het is een moederbord van AMD.
@raf1: Eens terug booten in Windows, ik laat het zo weten wat daar staat...
- honda4life
- Moderator
Of die daar op gaan zoeken weet ik niet hoor.
Heb je al iets gevonden in je apparaatbeheer?
Een netwerkkaartje kost maar 4€ daar
Heb je al iets gevonden in je apparaatbeheer?
Een netwerkkaartje kost maar 4€ daar

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Heb je al eens nagekeken of de drivers nog wel goed zijn geïnstalleerd? Boot eens van een linux live-cd en zie of deze de nix herkent en online kan.
En als het mobo recent genoeg is zitten er soms utilities in het bios om de nic te testen. Bij mij zit er bv een kabeltester in, en als deze werkt moet de nic zelf ook werken.
En als het mobo recent genoeg is zitten er soms utilities in het bios om de nic te testen. Bij mij zit er bv een kabeltester in, en als deze werkt moet de nic zelf ook werken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
Niet gevonden in het apparaatbeheer (zie bijlage).
Ik weet dat een netwerkkaartje niet veel kost, maar hij is nog in garantie en heb liever nog 100% garantie voor het komende 1,5 jaar.
Momenteel werkt ik gewoon met een draadloze usb-stick (router staat vlakbij, dus maximale ontvangst), dus momenteel kan ik zo verder.
Ik ga morgen wel bellen om eens te horen. Als ik hem langer dan een week kwijt ben, dan zal het voor in juli zijn, of toch na mijn thesis.
@Trojan: live-cd doet niets veel beters. Het is wel vreemd dat het op Windows / Ubuntu te samen een probleem vormt, terwijl beide OS'en volledig gescheiden zijn.
In BIOS staat er zoiets als SMART LAN en als ik dat test, dan geeft hij
Port 1-4: 0m
Port 5-8: 38m (en dit kan wel kloppen).
Het is wel een gigabit lankaart, maar de router is nog 100 Mbit, dus waarschijnlijk daarom dat poort 1-4 0 meter geeft.
Ik weet dat een netwerkkaartje niet veel kost, maar hij is nog in garantie en heb liever nog 100% garantie voor het komende 1,5 jaar.
Momenteel werkt ik gewoon met een draadloze usb-stick (router staat vlakbij, dus maximale ontvangst), dus momenteel kan ik zo verder.
Ik ga morgen wel bellen om eens te horen. Als ik hem langer dan een week kwijt ben, dan zal het voor in juli zijn, of toch na mijn thesis.
@Trojan: live-cd doet niets veel beters. Het is wel vreemd dat het op Windows / Ubuntu te samen een probleem vormt, terwijl beide OS'en volledig gescheiden zijn.
Het is wel een gigabit lankaart, maar de router is nog 100 Mbit, dus waarschijnlijk daarom dat poort 1-4 0 meter geeft.
- Bijlagen
-
- screenshot_network.png
- (858.17 KiB) Nog niet gedownload
- honda4life
- Moderator
misschien eens zoeken bij realtek zelf op hun site voor specifieke diagnosesoftware 

- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
driesve schreef:Niet gevonden in het apparaatbeheer (zie bijlage).
dit is niet normaal, je moet op ofwel op alle 8 contact hebben, ofwel maar op 4, maar ook dan zijn ze verspreid over de 8 contacten. Ik vermoed een probleem met je contactpunten, of anders effectief een defecte netwerkkaart. Vervangen kan een probleem gaan vormen als jouw moederbord niet meer beschikbaar is en ze een ander moeten ingeven.
Mvg,
Sasuke
-
- Elite Poster
Merci voor jullie raad. Computer binnengedaan, hopelijk duurt het niet te lang. In september 2011 was mijn moederbord net op de markt, dus hopelijk nog beschikbaar. Ik hou jullie op de hoogte als ik te horen krijg wat het probleem is.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 15 keer
september 2010 bedoel je?
anyway, garantie op een pc is afhankelijk van waar je de pc aangekocht hebt. Als het een ground-up pc is van bij een computerboer, dan is die garantie effectief iets waard. Als het een OEM-pc is, zou ik niet teveel op het woordje garantie voortgaan.. meestal testen ze je pc eens, doen alsof hun neus bloedt, geven hem terug zonder dat er iets aan gedaan wordt en verstoppen het onder het mom van 'wij hebben niks gevonden' of 'jij hebt het veroorzaakt'..
Wat doet Alternate precies? Het lijkt me een bedrijf dat net tussenin ligt.. ze verkopen zowel onderdelen als full equipped pc's, nee? Ze lijken mij echter toch wel betrouwbaar, in elk geval.
[Het is maar wat informatie, he. Niet echt on-topic, en je zal het misschien zelf ook wel al geweten hebben, maar kennis is er om te delen met anderen, dus ja
]
anyway, garantie op een pc is afhankelijk van waar je de pc aangekocht hebt. Als het een ground-up pc is van bij een computerboer, dan is die garantie effectief iets waard. Als het een OEM-pc is, zou ik niet teveel op het woordje garantie voortgaan.. meestal testen ze je pc eens, doen alsof hun neus bloedt, geven hem terug zonder dat er iets aan gedaan wordt en verstoppen het onder het mom van 'wij hebben niks gevonden' of 'jij hebt het veroorzaakt'..
Wat doet Alternate precies? Het lijkt me een bedrijf dat net tussenin ligt.. ze verkopen zowel onderdelen als full equipped pc's, nee? Ze lijken mij echter toch wel betrouwbaar, in elk geval.
[Het is maar wat informatie, he. Niet echt on-topic, en je zal het misschien zelf ook wel al geweten hebben, maar kennis is er om te delen met anderen, dus ja

To download or not to download, that's the question.
-
- Elite Poster
Gisteren mijn computer terug gaan halen en hij is gemaakt. Volgens hun was er een probleem in de BIOS en ze hebben hem er opnieuw op geflasht.
Volledig garantie, dus niets moeten betalen en hem minder dan 1 week kwijt geweest.
@Fireblade: Ik bedoelde inderdaad 2010. Alternate verkoopt voornamelijk onderdelen, maar je kan ook een computer laten samenstellen. Dan krijg je garantie op heel de computer, maar ook op alle onderdelen. Garantie op de onderdelen komt van de fabrikant, garantie op het systeem (bv. BOIS, samenwerking tussen componenten,..) komt van hun. Op hun site vind je enkele OEM-pc's, maar die van mij is een eigen combinatie van zelf gekozen onderdelen.
Volledig garantie, dus niets moeten betalen en hem minder dan 1 week kwijt geweest.
@Fireblade: Ik bedoelde inderdaad 2010. Alternate verkoopt voornamelijk onderdelen, maar je kan ook een computer laten samenstellen. Dan krijg je garantie op heel de computer, maar ook op alle onderdelen. Garantie op de onderdelen komt van de fabrikant, garantie op het systeem (bv. BOIS, samenwerking tussen componenten,..) komt van hun. Op hun site vind je enkele OEM-pc's, maar die van mij is een eigen combinatie van zelf gekozen onderdelen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Spijtig dat deze posting niet "synchroon" verliep met mijn probleem
Gisteren net hetzelfde probleem ... plots totaal geen internet meer .. systeem zegt "ethernet kabel niet aangesloten" ... alles wijst op een kapotte lan poort .. nochtans kan ik een ping 127.0.0.1 doen .. na veel gezoek dit gevonden
misschien een vingerwijzing voor velen?
http://adeelejaz.com/blog/realteks-netw ... ode-issue/
https://wiki.archlinux.org/index.php/Ne ... _WOL_issue

Gisteren net hetzelfde probleem ... plots totaal geen internet meer .. systeem zegt "ethernet kabel niet aangesloten" ... alles wijst op een kapotte lan poort .. nochtans kan ik een ping 127.0.0.1 doen .. na veel gezoek dit gevonden
misschien een vingerwijzing voor velen?

http://adeelejaz.com/blog/realteks-netw ... ode-issue/
https://wiki.archlinux.org/index.php/Ne ... _WOL_issue
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Sub Zero's antwoord is wel degelijk spot-on.
Je hoeft namelijk geen fysieke netwerkkaart te hebben om met TCP/IP te spelen.
Een linkje ter info: Loopback.
Je hoeft namelijk geen fysieke netwerkkaart te hebben om met TCP/IP te spelen.
Een linkje ter info: Loopback.
Bron: WikipediaCorrespondingly, the Internet Protocol (IP) specifies a loopback network. In IPv4 this is the network with the CIDR prefix 127/8 (RFC 3330). The most commonly used IP address on the loopback device is 127.0.0.1 for IPv4, although any address in the range 127.0.0.0 to 127.255.255.255 is mapped to it. IPv6 designates only a single address for this function, 0:0:0:0:0:0:0:1 (also written as ::1), having the ::1/128 prefix (RFC 3513). The standard, officially reserved, domain name for these addresses is localhost (RFC 2606).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Juist ja .. dat dacht ik al .. maar had ge het 1e artikel volledig en aandachtig gelezen, en dan het 2e artikel er bovenop, samen met de commentaren daar op dan zou je geweten hebben dat vinkjes aan en uit zetten, waar dan ook, voor dit soort probleem helemaal niet helpt
.. (tenzij men lid is van het "simplisties verbond" (Van Kooten en De Bie)
) ... been there & done it