DECT en shortcodes Fritzbox 7140

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Hi all,

Als ik via mijn DECT phone aangesloten op Fon2 de shortcodes voor mijn Fritzbox 7140 wil gebruiken - zoals bv. #96*1* om Wlan aan te zetten - werkt dat niet. Met mijn gewone prehistorische bedrade telefoon, aangesloten op Fon1, lukt dat wel. Maar het is wel vervelend dat ik telkens naar beneden moet komen om Wlan aan te zetten.

Mijn DECT is een Siemens Gigaset C450 IP, mijn eerste voip device, die nu als gewone dect is aangesloten op Fon2. De lan-kabel van die DECT, is dus niet meer in gebruik.

Hoe zou het komen dat die shortcodes niet werken op mijn DECT?
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Raar; bij mij werkt het wel op mijn Fritzbox i.c.m. een DECT toestel van de Lidl. Ik heb een 7170. Telefoon is met de gewone telefoonkabel aangesloten op de FB. Als ik draadloos bel, reageert de FB na ca. 8 seconden (wordt hij wakker).
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Hier werkt het ook zonder problemen, op een 7170 en 7270.
DECT Toestellen zijn telkens Siemens A140. Bij 7170 is basisstation van Siemens aangesloten op Fon1, de 7270 doet zelf dienst als DECT basisstation.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Als ik de shortcode voor wlan aan probeer krijg ik op de display van mijn C450ip "voip niet beschikbaar"...
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Dit is niet raar. Dit komt omdat jouw C450IP de speciale toetsen (* en #) niet doorgeeft aan de FritzBox.
Bij de Siemens IP telefoon worden * en # gebruikt voor IP dialing.
Als je bijvoorbeeld wilt bellen naar IP nummer 123.456.789.0 - poort 5060 moet je 123*456*789*0#5060 bellen op je C450IP.

Je moet dus een mogelijkheid vinden om deze toontjes (* en #) door te geven naar de FritzBox.
Bij sommige (ISDN) telefoons heet dat de "key pad" mode. Soms kan je deze "keypad" mode instellen door achtereenvolgens *# te drukken voor het nummer.
Gezien je deze Gigaset niet als IP telefoon gebruikt, is de FritzBox dus een "vaste lijn" (vanuit de Gigaset gezien).
Heb je "Vaste lijn" als standaardverbinding ingesteld op de C450IP ?
Als je de verbindingstoets (kort) indrukt, hoor je dan de kiestoon die de FritzBox uitzendt ?
Probeer eens met: *# en dan #96*1* ?
Kijk nog eens de gebruiksaanwijzing van je C450IP of er niets staat hoe je * en # kan doorsturen naar de "vaste" lijn.

[Edit]
Ik denk dat ik een work-around gevonden heb:
- annuleer de "automatische buitenlijn" op de analoge telefoonlijn waarop je 450IP aangesloten is. Dit kan je doen door met een "prehistorische bedrade telefoon" deze code te typen: #12*0* (voor Fon2)
- met deze wijziging kan je vanaf de C450IP binnentoestellen en verkorte nummers bellen zonder de voorafgaande * *
- maak 2 nieuwe contacten aan in het FritzBox telefoonboek, bijvoorbeeld:
  1. shortcode 700 - naam: WLAN ON - nummer: #96*1*
  2. shortcode 701 - naam: WLAN OFF - nummer: #96*0*
- nu kan je met je 450IP jouw WLAN aan- en uitschakelen door respectievelijk naar 700 of 701 te bellen.

PS. Als je naar buiten wil bellen moet je nu wel een "0" draaien voor het nummer ...
Probeer eens of dit truukje werkt ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Ik had geen zin om te gaan bellen met een extra 0 voor het nummer omdat ik dan mijn volledig adresboek zou moeten veranderen.

Dus heb ik wat geëxpirimenteerd met "keypad" mode. Wat schijnt te werken is:
# (symbool telefoon opnemen) 96*1*

Bedankt! :-D :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”