Zoals het onderwerp al gaat laten vermoeden is dit een zoveelste klacht over die fameuze vernieuwde telemeter.
Thuis hebben wij (wonen met enkele personen samen) Turbonet liggen en het is ons al opgevallen dat wanneer de download wordt dichtgeschroefd tot 256k or 512 (maar dan minder lang) we redelijk vlot in het groen/gelige blijven. Maar nu vandaag eigenlijk eerder uitzonderlijk dringend 6gig binnengetrokken op een paar uur tijd en die meter vliegt spontaan van groen naar rood.
Zijn we beginnen praten over de belachelijkheid van dit "vrij downloaden" en eventueel andere mogelijkheden.
Dus de vraag is eigenlijk: indien we naar FIbernet 50 zouden stappen? Gaan we dan opmerkelijk verschil zien in wat we kunnen downloaden of zitten we dan met exact dezelfde shit?
Indien we zouden uitkijken naar een andere provider: welke provider? Welke formule? Welke misserie hangt er vast aan het overschakelen?
Kleine side note: Ik trek mij niets aan van de prijs, betaal gerust €70 zolang ik maar kan downloaden zonder zorgen te maken over die kak meter!
Telenet en hun kleurtjes beu
-
- Elite Poster
- Berichten: 2524
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Kijk eens bij Belgacom of je VDSL2 aansluitbaar bent en aan welke mogelijke profiel.
http://www.belgacom.be/bwt/Login.action ... _locale=nl
Als je max. 3 TV's hebt en 2 daarvan HD, maak je grote kans op VDSL2. Daar is het echt ongelimiteerd en aan 30Mbit (hopelijk)
http://www.belgacom.be/bwt/Login.action ... _locale=nl
Als je max. 3 TV's hebt en 2 daarvan HD, maak je grote kans op VDSL2. Daar is het echt ongelimiteerd en aan 30Mbit (hopelijk)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 103 keer
Zoals hierboven als vdsl beschikbaar is zeker doen!
anders voor 85€ inc btw denk ik
http://telenet.be/business/nl/large/pro ... fibernet-l
en als de prijs er echt niet toe doet laat dan een glasvezel trekken tot in je woonkamer...
anders voor 85€ inc btw denk ik
http://telenet.be/business/nl/large/pro ... fibernet-l
en als de prijs er echt niet toe doet laat dan een glasvezel trekken tot in je woonkamer...
-
- Plus Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 10 keer
Fibertnet 50/100, turbonet, etc (kortom, alle vrij downloaden producten) zijn allemaal onderhevig aan hetzelfde algoritme dat de fup bepaalt.
Maw Je mag overstappen naar gelijk welk vrij downloaden abonnement, uw probleem zal exact hetzelfde blijven.
Een optie is een business fiber L abon. welk voorziet in een limiet van 1TB/maand, maar dit abo kost wel 70 euro EXCL. btw
Een betere optie is (indien mogelijk) overstappen naar BGC Intense Vdsl2, daar heb je al die troubles niet mee.
Grtn Yves
Maw Je mag overstappen naar gelijk welk vrij downloaden abonnement, uw probleem zal exact hetzelfde blijven.
Een optie is een business fiber L abon. welk voorziet in een limiet van 1TB/maand, maar dit abo kost wel 70 euro EXCL. btw
Een betere optie is (indien mogelijk) overstappen naar BGC Intense Vdsl2, daar heb je al die troubles niet mee.
Grtn Yves
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 7444
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kuurne
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
inderdaad
ik ben de 4de gestart heb nu 63.25gb download en sta nu al in het rood.
ik ben de 4de gestart heb nu 63.25gb download en sta nu al in het rood.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
-
- Moderator
- Berichten: 18462
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hoeveel topics gaan we nog openen over hetzelfde afgezaagde onderwerp
????
Zijn de bestaande treads niet voldoende om hierin verder te discussiëren ?
We vallen toch wel een (groot) beetje in herhaling vind ik.
Philippe.

Zijn de bestaande treads niet voldoende om hierin verder te discussiëren ?
We vallen toch wel een (groot) beetje in herhaling vind ik.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- TiTanium
- Moderator
- Berichten: 5797
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
- Locatie: Antwerpen 2
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
+1
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
- Elite Poster
- Berichten: 811
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
- Locatie: Diksmuide
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 59 keer
Als je vdsl2 kan krijgen: kijk eens bij Edpnet!
Hun newer en faster kost 35e, en is meteen ONGELIMITEERD (dus geen FUP of 'vrij downloaden', maar écht ongelimiteerd!
Hier heel tevreden over dit product icm hun telefonie.
[
Post made via mobile device ]
Hun newer en faster kost 35e, en is meteen ONGELIMITEERD (dus geen FUP of 'vrij downloaden', maar écht ongelimiteerd!
Hier heel tevreden over dit product icm hun telefonie.
[

DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Plus Member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08 jul 2010, 13:18
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 25 keer
Oh nee ik sta in het rood ! One!!11111 Help 1!!!!
Shit man. Dat is maar gewoon een stom meter met een stom kleurtje.
Sta je op een grootverbruikersprofiel ? Nee. Dus je kunt gewoon lekker downloaden.
Als je een week alleen tijdens de rustige periodes download zakt die meter meer.
Maar niks van aantrekken van rood tot een mail krijgen dat je nog maar 10GB hebt is een heel eind.
Al die mensen die zich zorgen maken over niks. Download gewoon tot je snelheid omlaag gaat en kijk dan hoeveel je hebt kunnen downloaden.
En doe dit met een tool die al je verkeer bijhoudt dan weet je het precies.
Je zult zien dat je vrij veel kunt downloaden, tenminste als de belasting op je node niet te hoog is.
Shit man. Dat is maar gewoon een stom meter met een stom kleurtje.
Sta je op een grootverbruikersprofiel ? Nee. Dus je kunt gewoon lekker downloaden.
Als je een week alleen tijdens de rustige periodes download zakt die meter meer.
Maar niks van aantrekken van rood tot een mail krijgen dat je nog maar 10GB hebt is een heel eind.
Al die mensen die zich zorgen maken over niks. Download gewoon tot je snelheid omlaag gaat en kijk dan hoeveel je hebt kunnen downloaden.
En doe dit met een tool die al je verkeer bijhoudt dan weet je het precies.
Je zult zien dat je vrij veel kunt downloaden, tenminste als de belasting op je node niet te hoog is.
-
- Premium Member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik vraag mij af of Telenet hier het gelijkheidsbeginsel niet schendt door haar gebruikers die op een drukkere node zitten (per slot van rekening niet hun fout, maar die van telenet zelf: ze moeten hun nodes maar voldoende opsplitsen en zorgen dat er voldoende bandbreedte beschikbaar is) anders te behandelen dan gebruikers die op een rustige node zitten. Waarom maakt men hierin een onderscheid? Omwille van hun onmogelijkheid van hun netwerk deftig uit te bouwen en te beheren? Ligt dit aan de klanten misschien? De ene klant mag dus pakken meer downloaden dan de andere, gewoon omdat hij "chance" heeft - dat heet pas willekeur!
Voor een verschrikkelijk duur abo (99 EUR Incl. BTW) als Fibernet 100 mag je wel limietloos of op z'n minst een VEEL redelijkere FUP verwachten vind ik (e.g. klacht na meerdere maanden op rij telkens >5TB te hebben gedownload of dergelijke). Telenet: deze klanten BETALEN ook echt wel voor ruimer dataverbruik en hun snelheid, geef deze mensen waarvoor ze betalen, en kom niet aanzetten met belachelijke limieten. Bovendien zijn het vaak klanten van het eerste uur die wel eens zouden kunnen gaan lopen na de zoveelste "rode knop flop" - stijl marketing actie die veel beloofd maar uiteindelijk met niks vermeldenswaardig aan komt zetten. De pers zou DAT aspect maar beter eens in de verf zetten ipv. droogweg hun pressrelease te kopiëren... Of misschien nog beter: hun marketing blabla gewoon eens compleet negeren en NIKS publiceren ivm. die twee abonnements aanpassingen. Ze zijn al die heisa gewoon totaal NIET waard. Moesten ze nu 40,60, 100 MBps zonder dat vrij downloaden aangeboden hebben en hun poorten <1024 eindenlijk eens openzetten en voor de duurdere formules afstappen van dat belachelijk multicoloren metertje DAT zou pas een gunstige evolutie zijn. Niet wat ze nu doen.
Het "vrij downloaden" dat ze nu hanteren is allesbehalve vrij - eerder "extreem beperkt downloaden" en hun connectie is ook allesbehalve "ongelimiteerd". Twee termen die ze maar wat graag gebruiken in hun marketing en reklame, maar totaal niet overeenstemmen met wat ze aanbieden. Eigenlijk is dit een geval van puur bedrieglijke reklame en zou daar wel eens tegen moeten worden opgetreden. Bovendien lijkt het me niet meer dan normaal dat als Belgacom haar local loop ook ter beschikking moet stellen van andere providers, Telenet dat ook maar moet doen. Ofwel allebei of wel geen van beiden. Bij BGC is het trouwens ook niet al rozengeur en maneschijn, maar daar kan je op Intense en heb je e.g. bij andere providers (bijvoorbeeld Dommel) toch wel de mogelijkheid om effectief een abo te nemen zonder een streng toegepaste FUP of AUP.
Voor een verschrikkelijk duur abo (99 EUR Incl. BTW) als Fibernet 100 mag je wel limietloos of op z'n minst een VEEL redelijkere FUP verwachten vind ik (e.g. klacht na meerdere maanden op rij telkens >5TB te hebben gedownload of dergelijke). Telenet: deze klanten BETALEN ook echt wel voor ruimer dataverbruik en hun snelheid, geef deze mensen waarvoor ze betalen, en kom niet aanzetten met belachelijke limieten. Bovendien zijn het vaak klanten van het eerste uur die wel eens zouden kunnen gaan lopen na de zoveelste "rode knop flop" - stijl marketing actie die veel beloofd maar uiteindelijk met niks vermeldenswaardig aan komt zetten. De pers zou DAT aspect maar beter eens in de verf zetten ipv. droogweg hun pressrelease te kopiëren... Of misschien nog beter: hun marketing blabla gewoon eens compleet negeren en NIKS publiceren ivm. die twee abonnements aanpassingen. Ze zijn al die heisa gewoon totaal NIET waard. Moesten ze nu 40,60, 100 MBps zonder dat vrij downloaden aangeboden hebben en hun poorten <1024 eindenlijk eens openzetten en voor de duurdere formules afstappen van dat belachelijk multicoloren metertje DAT zou pas een gunstige evolutie zijn. Niet wat ze nu doen.
Het "vrij downloaden" dat ze nu hanteren is allesbehalve vrij - eerder "extreem beperkt downloaden" en hun connectie is ook allesbehalve "ongelimiteerd". Twee termen die ze maar wat graag gebruiken in hun marketing en reklame, maar totaal niet overeenstemmen met wat ze aanbieden. Eigenlijk is dit een geval van puur bedrieglijke reklame en zou daar wel eens tegen moeten worden opgetreden. Bovendien lijkt het me niet meer dan normaal dat als Belgacom haar local loop ook ter beschikking moet stellen van andere providers, Telenet dat ook maar moet doen. Ofwel allebei of wel geen van beiden. Bij BGC is het trouwens ook niet al rozengeur en maneschijn, maar daar kan je op Intense en heb je e.g. bij andere providers (bijvoorbeeld Dommel) toch wel de mogelijkheid om effectief een abo te nemen zonder een streng toegepaste FUP of AUP.
-
- Moderator
- Berichten: 18462
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Eerlijk gezegd begrijp ik die hele heisa rond Telenet en "vrij downloaden" niet.
Iedereen is in België vrij om de provider te kiezen die het best aan zijn verwachtingen beantwoordt (snelheid, upload, limieten, prijs ...). Indien Telenet aan iemand's verwachting absoluut niet voldoet, ben je toch vrij om van provider te wisselen ?
Iedere technologie / provider heeft zijn eigen al of niet technische beperkingen.
- Bij ADSL wordt gezaagd dat je om de 36 uur een nieuwe verbinding krijgt, en dus een korte onderbreking hebt.
- Bij ASL/VDSL wordt gezaagd dat de lijnkwaliteit/afstand tot centrale zo'n grote invloed heeft.
- Bij Telenet wordt gezaagd dat de snelheid afhankelijk is van andere gebruikers op de node.
- Bij Telenet wordt gezaagd over gesloten poorten >1024, enz. ...
Volgens mij heeft Telenet geen andere keuze, dan op bepaalde drukke ogenblikken de (enkele) grootverbruikers te bepreken, om aan de (grote meerderheid) van de gewone gebruikers nog een behoorlijke snelheid te kunnen garanderen. De technologie en hun netwerk laten gewoon niet toe om iedereen altijd en gelijktijdig aan de maximale snelheid te laten downloaden. Ik vindt het dan ook fair dat ze, om iedereen te kunnen bedienen, de zware downloaders op kritieke ogenblikken aan banden leggen.
- OK, ze zouden nog iets transparanter moeten communiceren over hun telemeter.
- OK, de situatie is misschien het gevolg van hun (te trage) investeringen in netwerk uitbreidingen, maar daar is op korte termijn niets aan te doen ...
Dit heeft ook niets te maken met het gelijkheidsbeginsel. De technische / geografische omstandigheden is niet voor iedere gebruiker gelijk. Iemand die ver van de afrit van de snelweg woont, doet er ook langer over om naar Brussel te rijden, dan iemand die vlak aan de snelweg woont.
Of in DSL termen: iemand die 7 km van de centrale woont (ADSL), of iemand die verder dan 400m van de ROP verwijderd is (VDSL) krijgt ook lagere snelheden dan zij die er vlakbij wonen. Schendt Belgacom dan ook het "gelijkheidsbeginsel" omdat niet iedereen aan het max. van zijn abbo kan downloaden ???
PS. Ik wil hier Telenet niet gaan verdedigen of promoten, ik zit zelf bij Belgacom. Ik wil alleen maar zeggen dat iedereen een vrije keuze heeft van provider, en indien Telenet je niet aanstaat, stap er dan van af ?
Philippe.
Iedereen is in België vrij om de provider te kiezen die het best aan zijn verwachtingen beantwoordt (snelheid, upload, limieten, prijs ...). Indien Telenet aan iemand's verwachting absoluut niet voldoet, ben je toch vrij om van provider te wisselen ?
Iedere technologie / provider heeft zijn eigen al of niet technische beperkingen.
- Bij ADSL wordt gezaagd dat je om de 36 uur een nieuwe verbinding krijgt, en dus een korte onderbreking hebt.
- Bij ASL/VDSL wordt gezaagd dat de lijnkwaliteit/afstand tot centrale zo'n grote invloed heeft.
- Bij Telenet wordt gezaagd dat de snelheid afhankelijk is van andere gebruikers op de node.
- Bij Telenet wordt gezaagd over gesloten poorten >1024, enz. ...
Volgens mij heeft Telenet geen andere keuze, dan op bepaalde drukke ogenblikken de (enkele) grootverbruikers te bepreken, om aan de (grote meerderheid) van de gewone gebruikers nog een behoorlijke snelheid te kunnen garanderen. De technologie en hun netwerk laten gewoon niet toe om iedereen altijd en gelijktijdig aan de maximale snelheid te laten downloaden. Ik vindt het dan ook fair dat ze, om iedereen te kunnen bedienen, de zware downloaders op kritieke ogenblikken aan banden leggen.
- OK, ze zouden nog iets transparanter moeten communiceren over hun telemeter.
- OK, de situatie is misschien het gevolg van hun (te trage) investeringen in netwerk uitbreidingen, maar daar is op korte termijn niets aan te doen ...
Dit heeft ook niets te maken met het gelijkheidsbeginsel. De technische / geografische omstandigheden is niet voor iedere gebruiker gelijk. Iemand die ver van de afrit van de snelweg woont, doet er ook langer over om naar Brussel te rijden, dan iemand die vlak aan de snelweg woont.
Of in DSL termen: iemand die 7 km van de centrale woont (ADSL), of iemand die verder dan 400m van de ROP verwijderd is (VDSL) krijgt ook lagere snelheden dan zij die er vlakbij wonen. Schendt Belgacom dan ook het "gelijkheidsbeginsel" omdat niet iedereen aan het max. van zijn abbo kan downloaden ???
PS. Ik wil hier Telenet niet gaan verdedigen of promoten, ik zit zelf bij Belgacom. Ik wil alleen maar zeggen dat iedereen een vrije keuze heeft van provider, en indien Telenet je niet aanstaat, stap er dan van af ?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6603
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 11 keer
@philippe_d
Je hebt grotendeels gelijk maar er zijn ook mensen die als ze niet bij TN zitten een miserabele snelheid zouden hebben op ADSL, zij hebben geen keuze om te vertrekken.
Waar het echter bij TN om gaat is dat ze geen duidelijkheid scheppen. i.p.v. te spreken over "vrij downloaden" zouden ze beter terug een harde limiet zetten, zo voorkomen ze ook dat iemand de 2e dag van zijn aanrekenperiode op smalband komt omdat hij/zij er per toeval 10-15 Gig doordraait de eerste dag. Als er duidelijkheid is dan neem je al 99% van de ontevreden reacties weg.
BTW, ik ben ook geen TN-er, vooral wegens de beperkingen op zowat al hun abo's. Wat baat het om steeds 'de snelste' te zijn op de E40 Brussel - kust als je van in Gent maar 20 Km/u meer kan rijden?
Je hebt grotendeels gelijk maar er zijn ook mensen die als ze niet bij TN zitten een miserabele snelheid zouden hebben op ADSL, zij hebben geen keuze om te vertrekken.
Waar het echter bij TN om gaat is dat ze geen duidelijkheid scheppen. i.p.v. te spreken over "vrij downloaden" zouden ze beter terug een harde limiet zetten, zo voorkomen ze ook dat iemand de 2e dag van zijn aanrekenperiode op smalband komt omdat hij/zij er per toeval 10-15 Gig doordraait de eerste dag. Als er duidelijkheid is dan neem je al 99% van de ontevreden reacties weg.
BTW, ik ben ook geen TN-er, vooral wegens de beperkingen op zowat al hun abo's. Wat baat het om steeds 'de snelste' te zijn op de E40 Brussel - kust als je van in Gent maar 20 Km/u meer kan rijden?

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Plus Member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 14 keer
Telenet heeft in mijn ogen niet het recht recht op mensen op smalband te zetten ! Ze vragen veel geld voor FN en moeten gewoon leveren .24 op 24, 7 op 7..Hun domme regenboog slaat dan ook nergens op ..Ik hoop dat alle klanten deze zal ignoreren en gewoon doen wat ze willen met hun internet.Laat telenet dan maar cijfers aan vast plakken of toegeven dat ze alleen je centen willen maar eigenlijk niet in staat zijn om je dat te geven waar voor je betaald..
-
- Premium Member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Philippe_d,
ik heb ("matig") begrip voor de problemen van overbelasting van hun netwerk, maar ligt dit aan de (nieuwe of bestaande) klanten (die per slot van rekening wel fors betalen voor fibernet100) of de structuur en uitbouw van hun netwerk? Trouwens: ze waren al lange tijd geleden op de hoogte dat ze hun netwerk moesten upgraden (ik herinner me in een ver verleden nog zelfs een pressrelease over hun Mach3 netwerkupgrade, wel - ik heb er sindsdien niet veel meer van gehoord ... net zoals de introductie van de docsis 3 modems in het algemeen toch ernstig werd uitgesteld).
Dit is dus niet louter een technische beperking - maar vooral een beperking die gebaseerd is op 1 enkele economische redenen: de opbrengst van de aandeelhouders van Telenet maximaliseren, maar dan zonder enige visie op lange termijn (want op deze manier jagen ze dus klanten weg).
De "technische beperkingen" van hun netwerk op zich zijn niet duidelijk gedefinieerd maar is eerder arbitrair voor de klant (op basis van de belasting van het moment op de node van de klant zegt telenet, maar de gebruikers hebben geen enkele manier om die te controleren - dus Telenet kan maar zeggen wat ze wil en bewust trafiekverzadiging "creëren" zodat ze hun interconnectiecapaciteit niet te snel moeten uitbreiden. Dit resulteert in een duidelijk minderwaardig product terwijl men de klant er toch de volle pot laat voor betalen. De concurrentie biedt hier toch (BGC, Dommel, ...) beduidend goedkoper - een weliswaar wat tragere - VDSL2/ongelimiteerde oplossing aan en in Nederland heb je zelfs snellere ongelimiteerde (of op z'n minst met veel minder strenge FUP) verbinding aan ongeveer 2/3 van de prijs.
Een vrij ernstige beperking zou ik zelfs durven beweren, gezien zowel zij als Belgacom beweren dat het aantal downloaders die zeer veel trafiek verzetten maar een klein percentage betreft (en het dus eigenlijk in verhouding niks zou mogen voorstellen qua impact). Als dat zo is (tenzij ze daar een leugentje verkopen, wat me niet zou verbazen) , kan ik alleen maar concluderen dat hun upgrade politiek van hun infrastructuur niet goed beheerd wordt en ze hun werkelijke capaciteit zwaar overboeken als ze dit moeten doen (werd hier ook al bij herhaling aangehaald door R2504 overigens). Ze DOEN al aan trafficshaping op bijvoorbeeld P2P tijdens de piekuren en zwieren al een berg poorten dicht - waarom moeten ze dan de snelheid nog serieus naar beneden gaan halen? Geef nu toe: het verschil van een dure 100mbit down formule naar een paar honderd kilobit is extreem groot en merkelijk voelbaar en een product dat toch totaal niet meer verenigbaaar is met wat de klanten er voor betalen. Zelfs als je SLECHTS 100-150GB hebt gedownload kan je zo al op smalband vliegen. Dit lijkt me totaal onrealistisch voor een formule van 100Mbit en 99 EUR, waarbij je bovendien erg snel dergelijke hoeveelheid data kan binnentrekken. Wat is het nut een Bugatti Veyron te hebben die >400km/uur rijdt als je maar stuk weg hebt van 100 meter? Hoe meer fibernet 100 users je hebt, hoe meer dat je hiermee rekening mee moet houden in je capaciteitsuitbouw en opsplitsing van de nodes. Gebeurt dit niet, of niet tijdig, gaat dat hen op termijn (ook terecht) klanten kosten. Ze maken hun beloften niet waar - en dan gaan ze zoveel media heisa creëren over wat? Peanuts?
Een andere reden waarom ik het hier moeilijk mee heb is dat er blijkbaar wel zwaar kan geïnvesteerd worden in belachelijke regenboogmetertjes of andere trafiekmetertjes (en ook marketingbrol) die waarschijnlijk meer kosten dan het hen opbrengt, en meer niet (correct) werken dan wel.
Ik denk dat de zoveelste rode knop flop die met veel Poeha door Telenet werd aangekondigd de klanten idd. wel boos maakt, en niet geheel onterecht...
De analogie met het BGC netwerk en ADSL(2) of VDSL t.o.v. afstand centrale is begrijpelijk, maar toch verschillend: hier kan uitdrukkelijk worden gevraagd welke afstand de gebruiker van de centrale zit en wat voor snelheid dit met zich meebrengt. De gegevens ivm. afstand vs. bruikbare snelheid op basis van afstand kan je ook makkelijk op het internet terugvinden. Deze producten zijn ook merkelijk goedkoper en er zijn aanbieders met een aanvaardbare FUP/AUP of gewoon zonder limiet (afgezien van wat haalbaar is met de snelheid van de connectie op zich).
Het gaat hem hier eerder over het feit dat erg dure formule die aangeboden wordt als het snelste internet in Belgie met mogelijkheid tot "vrij downloaden" zodanig beperkt wordt in bruikbare trafiek dat men zich moet afvragen of je hier niet gewoon van bedrog kan spreken. Telenet is hier geëvolueerd van een innoverend bedrijf naar een Belgacom nummer 2 (lees: melk de klanten zo lang en zo veel mogelijk uit) die zich meer en meer schuldig maakt aan grootscheepse marketing aankondigingen die eigenlijk hun trouwe klanten belachelijk maakt en aanspoort te verhuizen. Dit terwijl Belgacom op z'n minst toch al trials aan het doen is met FTTH. Ik ben ook een trouwe klant geweest sinds kort na de launch, ik heb in het voorjaar vorig jaar de overstap naar fibernet 100 gemaakt (Ik heb zowel een Dommel als een telenet abo), we hebben ook telefoon en Digital TV van hen maar als het zo blijft gooi ik telenet volledig buiten als ik in de loop van dit voorjaar verhuis naar mijn eigen woning en wordt het wellicht VDSL2 bij Belgacom of Dommel (of iets anders als er intussen iets interessanters als alternatief bijkomt) + sateliet TV en VOIP voor de vaste lijnen (ws. weepee of 3starsnet, hangt er vanaf of weepee ook een service kan aanbieden naar Kosovo met goede voorwaarden).
Dan is er nog de term "vrij downloaden" - geen exclusieve trademark - die puur eigen is aan telenet en per definitie is wat ZIJ daaronder verstaan, in een pure interpretatie betekend dit eigenlijk "dat ze je vrij laten in te downloaden wat je wil" - dus "onbeperkt downloaden", wat allesbehalve het geval is. Telenet gebruikte in het begin ook al vaak "ongelimiteerd" downloaden (waarvoor ze -terecht- op de vingers werden getikt), terwijl geen van beide het geval is. Want je kan al zeer snel op smalband terecht komen, daarvoor hoef je geen grote inspanning te doen. Hun reclame is dus zeer bewust misleidend.
Je moet je afvragen of telenet hier geen misbruik maakt van vertrouwen van haar klanten.
ik heb ("matig") begrip voor de problemen van overbelasting van hun netwerk, maar ligt dit aan de (nieuwe of bestaande) klanten (die per slot van rekening wel fors betalen voor fibernet100) of de structuur en uitbouw van hun netwerk? Trouwens: ze waren al lange tijd geleden op de hoogte dat ze hun netwerk moesten upgraden (ik herinner me in een ver verleden nog zelfs een pressrelease over hun Mach3 netwerkupgrade, wel - ik heb er sindsdien niet veel meer van gehoord ... net zoals de introductie van de docsis 3 modems in het algemeen toch ernstig werd uitgesteld).
Dit is dus niet louter een technische beperking - maar vooral een beperking die gebaseerd is op 1 enkele economische redenen: de opbrengst van de aandeelhouders van Telenet maximaliseren, maar dan zonder enige visie op lange termijn (want op deze manier jagen ze dus klanten weg).
De "technische beperkingen" van hun netwerk op zich zijn niet duidelijk gedefinieerd maar is eerder arbitrair voor de klant (op basis van de belasting van het moment op de node van de klant zegt telenet, maar de gebruikers hebben geen enkele manier om die te controleren - dus Telenet kan maar zeggen wat ze wil en bewust trafiekverzadiging "creëren" zodat ze hun interconnectiecapaciteit niet te snel moeten uitbreiden. Dit resulteert in een duidelijk minderwaardig product terwijl men de klant er toch de volle pot laat voor betalen. De concurrentie biedt hier toch (BGC, Dommel, ...) beduidend goedkoper - een weliswaar wat tragere - VDSL2/ongelimiteerde oplossing aan en in Nederland heb je zelfs snellere ongelimiteerde (of op z'n minst met veel minder strenge FUP) verbinding aan ongeveer 2/3 van de prijs.
Een vrij ernstige beperking zou ik zelfs durven beweren, gezien zowel zij als Belgacom beweren dat het aantal downloaders die zeer veel trafiek verzetten maar een klein percentage betreft (en het dus eigenlijk in verhouding niks zou mogen voorstellen qua impact). Als dat zo is (tenzij ze daar een leugentje verkopen, wat me niet zou verbazen) , kan ik alleen maar concluderen dat hun upgrade politiek van hun infrastructuur niet goed beheerd wordt en ze hun werkelijke capaciteit zwaar overboeken als ze dit moeten doen (werd hier ook al bij herhaling aangehaald door R2504 overigens). Ze DOEN al aan trafficshaping op bijvoorbeeld P2P tijdens de piekuren en zwieren al een berg poorten dicht - waarom moeten ze dan de snelheid nog serieus naar beneden gaan halen? Geef nu toe: het verschil van een dure 100mbit down formule naar een paar honderd kilobit is extreem groot en merkelijk voelbaar en een product dat toch totaal niet meer verenigbaaar is met wat de klanten er voor betalen. Zelfs als je SLECHTS 100-150GB hebt gedownload kan je zo al op smalband vliegen. Dit lijkt me totaal onrealistisch voor een formule van 100Mbit en 99 EUR, waarbij je bovendien erg snel dergelijke hoeveelheid data kan binnentrekken. Wat is het nut een Bugatti Veyron te hebben die >400km/uur rijdt als je maar stuk weg hebt van 100 meter? Hoe meer fibernet 100 users je hebt, hoe meer dat je hiermee rekening mee moet houden in je capaciteitsuitbouw en opsplitsing van de nodes. Gebeurt dit niet, of niet tijdig, gaat dat hen op termijn (ook terecht) klanten kosten. Ze maken hun beloften niet waar - en dan gaan ze zoveel media heisa creëren over wat? Peanuts?
Een andere reden waarom ik het hier moeilijk mee heb is dat er blijkbaar wel zwaar kan geïnvesteerd worden in belachelijke regenboogmetertjes of andere trafiekmetertjes (en ook marketingbrol) die waarschijnlijk meer kosten dan het hen opbrengt, en meer niet (correct) werken dan wel.
Ik denk dat de zoveelste rode knop flop die met veel Poeha door Telenet werd aangekondigd de klanten idd. wel boos maakt, en niet geheel onterecht...
De analogie met het BGC netwerk en ADSL(2) of VDSL t.o.v. afstand centrale is begrijpelijk, maar toch verschillend: hier kan uitdrukkelijk worden gevraagd welke afstand de gebruiker van de centrale zit en wat voor snelheid dit met zich meebrengt. De gegevens ivm. afstand vs. bruikbare snelheid op basis van afstand kan je ook makkelijk op het internet terugvinden. Deze producten zijn ook merkelijk goedkoper en er zijn aanbieders met een aanvaardbare FUP/AUP of gewoon zonder limiet (afgezien van wat haalbaar is met de snelheid van de connectie op zich).
Het gaat hem hier eerder over het feit dat erg dure formule die aangeboden wordt als het snelste internet in Belgie met mogelijkheid tot "vrij downloaden" zodanig beperkt wordt in bruikbare trafiek dat men zich moet afvragen of je hier niet gewoon van bedrog kan spreken. Telenet is hier geëvolueerd van een innoverend bedrijf naar een Belgacom nummer 2 (lees: melk de klanten zo lang en zo veel mogelijk uit) die zich meer en meer schuldig maakt aan grootscheepse marketing aankondigingen die eigenlijk hun trouwe klanten belachelijk maakt en aanspoort te verhuizen. Dit terwijl Belgacom op z'n minst toch al trials aan het doen is met FTTH. Ik ben ook een trouwe klant geweest sinds kort na de launch, ik heb in het voorjaar vorig jaar de overstap naar fibernet 100 gemaakt (Ik heb zowel een Dommel als een telenet abo), we hebben ook telefoon en Digital TV van hen maar als het zo blijft gooi ik telenet volledig buiten als ik in de loop van dit voorjaar verhuis naar mijn eigen woning en wordt het wellicht VDSL2 bij Belgacom of Dommel (of iets anders als er intussen iets interessanters als alternatief bijkomt) + sateliet TV en VOIP voor de vaste lijnen (ws. weepee of 3starsnet, hangt er vanaf of weepee ook een service kan aanbieden naar Kosovo met goede voorwaarden).
Dan is er nog de term "vrij downloaden" - geen exclusieve trademark - die puur eigen is aan telenet en per definitie is wat ZIJ daaronder verstaan, in een pure interpretatie betekend dit eigenlijk "dat ze je vrij laten in te downloaden wat je wil" - dus "onbeperkt downloaden", wat allesbehalve het geval is. Telenet gebruikte in het begin ook al vaak "ongelimiteerd" downloaden (waarvoor ze -terecht- op de vingers werden getikt), terwijl geen van beide het geval is. Want je kan al zeer snel op smalband terecht komen, daarvoor hoef je geen grote inspanning te doen. Hun reclame is dus zeer bewust misleidend.
Je moet je afvragen of telenet hier geen misbruik maakt van vertrouwen van haar klanten.
-
- Plus Member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 07 jan 2010, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 14 keer
Natuurlijk maakt Telenet misbruik van de trouw van hun klanten.De Belg is veel te trouw aan zijn leveranciers en dat weet Telenet ook .. Als buitenlander sta ik wel eens met mijn mond wijd open van verbazing.Het moet hier erg gek worden voordat men tot 'oproer' komt..In andere landen waar wij gezeten hebben zou Telenet niet met zulke ' DDR' praktijken wegkomen..
Mijn oude vader heeft in het hoge noorden redelijk snel internet voor 20 Eur per maand (senioren deal) .Na de feestdagen had ie een probleem met zijn mail en ik belde de help desk. Het werd een aangenaam gesprek en die vent rolde bijna van zijn stoel toen ik vertelde hoe duur internet hier was ..Data limieten kennen ze daar niet ,,,,,20 eur per maand dames en heren ...
Mijn oude vader heeft in het hoge noorden redelijk snel internet voor 20 Eur per maand (senioren deal) .Na de feestdagen had ie een probleem met zijn mail en ik belde de help desk. Het werd een aangenaam gesprek en die vent rolde bijna van zijn stoel toen ik vertelde hoe duur internet hier was ..Data limieten kennen ze daar niet ,,,,,20 eur per maand dames en heren ...
-
- Moderator
- Berichten: 18462
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
@ Stormlord
Ik denk dat we het eigenlijk roerend eens zijn: als ik jouw reply mag resumeren heeft Telenet 3 problemen:
- hun capaciteit is niet (snel genoeg) meegegroeid om te kunnen voldoen aan de huidige noodzaak.
- hun systeem van "vrij downloaden" en traffiekmetertjes is niet transparant voor de gebruiker en voor verbetering vatbaar.
- resultaat is een product dat veel te duur is voor wat de klant ervan verwacht verwacht.
Wat ik wilde zeggen, kan ik ook resumeren in:
- dat Telenet, in de gegeven omstandigheden, geen andere keuze heeft dan het downloadgedrag van de grootverbruikers - op een of andere manier - aan banden te leggen (anders ligt hun netwerk plat, en dat is ook niet fair t.o.v. alle andere users)
- dat iedereen voor zichzelf de keuze moet maken, rekening houdend met de prijs en de gekende beperkingen, voor welke formules / providers hij wil kiezen.
Ik begrijp wel jullie frustraties, als je 100€ pm betaalt, en niet krijgt waarvoor je denkt te betalen.
PS
Eigenlijk is die ganse concurrentie tussen coax en koper volledig achterhaald door de nieuwe technologieën (glasvezel). De enorme geldsommen, die zowel Telenet als Belgacom nog altijd spenderen in het upgraden van de eigen infrastructuur, is weggesmeten geld. Ideaal zou toch zijn dat al dat geld geïnvesteerd zou worden in een landelijk FTTH netwerk, dat alle huizen bedient, en waar iedere provider zijn diensten kan op aanbieden, en iedere klant de vrije keuze van provider laat.
keep on dreaming
Philippe.
Ik denk dat we het eigenlijk roerend eens zijn: als ik jouw reply mag resumeren heeft Telenet 3 problemen:
- hun capaciteit is niet (snel genoeg) meegegroeid om te kunnen voldoen aan de huidige noodzaak.
- hun systeem van "vrij downloaden" en traffiekmetertjes is niet transparant voor de gebruiker en voor verbetering vatbaar.
- resultaat is een product dat veel te duur is voor wat de klant ervan verwacht verwacht.
Wat ik wilde zeggen, kan ik ook resumeren in:
- dat Telenet, in de gegeven omstandigheden, geen andere keuze heeft dan het downloadgedrag van de grootverbruikers - op een of andere manier - aan banden te leggen (anders ligt hun netwerk plat, en dat is ook niet fair t.o.v. alle andere users)
- dat iedereen voor zichzelf de keuze moet maken, rekening houdend met de prijs en de gekende beperkingen, voor welke formules / providers hij wil kiezen.
Ik begrijp wel jullie frustraties, als je 100€ pm betaalt, en niet krijgt waarvoor je denkt te betalen.
PS
Eigenlijk is die ganse concurrentie tussen coax en koper volledig achterhaald door de nieuwe technologieën (glasvezel). De enorme geldsommen, die zowel Telenet als Belgacom nog altijd spenderen in het upgraden van de eigen infrastructuur, is weggesmeten geld. Ideaal zou toch zijn dat al dat geld geïnvesteerd zou worden in een landelijk FTTH netwerk, dat alle huizen bedient, en waar iedere provider zijn diensten kan op aanbieden, en iedere klant de vrije keuze van provider laat.
keep on dreaming

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 33 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ja, dames en heren, niet 20 euro maar 24 euro is wat een vlaamse provider vraagt voor ongelimiteerd internet en (bijna) ongelimiteerd telefoneren.
Wat ze in het hoge noorden hebben, hebben ze hier ook en je moet er geen senior voor zijn.
Wat ze in het hoge noorden hebben, hebben ze hier ook en je moet er geen senior voor zijn.
-
- Premium Member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Philippe_d,
idd. + ik ben bovendien al die zwaar overroepen marketing heisa over een dode mug vanwege Telenet intussen ook kotsbeu aan het worden, en ik denk dat ik hier niet de enige ben. Ik lees weinig kritiek in de pers, maar de hedendaagse journalisten zijn erg lui geworden: vaak kopiëren ze gewoon pressreleases (soms zelfs letter incl. de taalfouten!) zonder hun bronnen en gegevens te controleren ... Erg eigenlijk ...
Je hebt gelijk dat er alternatieven zijn, maar eigenlijk is het triest wat je hier aan alternatieve mogelijkheden hebt als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Nederland. De kostprijs voor een soortgelijke formule ligt gewoonlijk ook een stuk lager in Nederland.
Grosso modo heb je hier eigenlijk maar 2 grote aanbieders naar de particuliere markt toe: BGC en Telenet.
Met het onderscheid dat er op het BGC netwerk een verplichting opgelegd is aan BGC om de last mile te delen en de alternatieve ADSL/VDSL aanbieders de local loop van Belgacom gebruiken. Telenet heeft die verplichting (voorlopig) nog niet - wat op zicht eigenlijk ook niet helemaal correct is: ofwel verplicht je alle partijen dat te doen, ofwel geen.
(aanbieders voor prof. contracten en internet via satelliet laten we hier even buiten beschouwing - die zijn er ook maar richten zich niet op particulieren of hebben slechts een ZEER beperkt marktaandeel)
Mvg,
David
idd. + ik ben bovendien al die zwaar overroepen marketing heisa over een dode mug vanwege Telenet intussen ook kotsbeu aan het worden, en ik denk dat ik hier niet de enige ben. Ik lees weinig kritiek in de pers, maar de hedendaagse journalisten zijn erg lui geworden: vaak kopiëren ze gewoon pressreleases (soms zelfs letter incl. de taalfouten!) zonder hun bronnen en gegevens te controleren ... Erg eigenlijk ...
Je hebt gelijk dat er alternatieven zijn, maar eigenlijk is het triest wat je hier aan alternatieve mogelijkheden hebt als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Nederland. De kostprijs voor een soortgelijke formule ligt gewoonlijk ook een stuk lager in Nederland.
Grosso modo heb je hier eigenlijk maar 2 grote aanbieders naar de particuliere markt toe: BGC en Telenet.
Met het onderscheid dat er op het BGC netwerk een verplichting opgelegd is aan BGC om de last mile te delen en de alternatieve ADSL/VDSL aanbieders de local loop van Belgacom gebruiken. Telenet heeft die verplichting (voorlopig) nog niet - wat op zicht eigenlijk ook niet helemaal correct is: ofwel verplicht je alle partijen dat te doen, ofwel geen.
(aanbieders voor prof. contracten en internet via satelliet laten we hier even buiten beschouwing - die zijn er ook maar richten zich niet op particulieren of hebben slechts een ZEER beperkt marktaandeel)
Mvg,
David