Miserie is terug begonnen (aansluiting Scarlet)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Beste,

Ik ben 2 maanden geleden aangesloten geweest bij Scarlet. Na veel heen en weer gebel werd mijn afspraak 2 keer gewijzigd van datum (gelukkig belde ik telkens zelf want Scarlet laat niets weten van zich).

Ik heb mijn ouders 3 weken geleden klant gemaakt (via de vriend actie) en de installatie datum lag op 12 januari. Daarnet belde men dat het toch niet zal lukken omdat er nog Belgacom lassers moeten langskomen. Ik wil hier geen draadje beginnen over het verplaatsen van de installatiedatum, maar ik vraag mij af als er in elk (recent) huis geen 2 paar invoer komt van Belgacom? Als het zo is zou ik niet weten waarom er nog een lasser moet langskomen van Belgacom.

Mijn ouders zitten op dit moment voor telefonie bij Telenet, maar voor internet hadden we Dommel. Op dit moment is er dus al een belgacom lijn actief. Ik heb daarnet een brief gestuurd naar Belgacom om deze lijn stop te zetten op 28 februari.

Mijn vraag is dus eigenlijk, waarom zou er in het huis nog een belgacom lasser moeten komen terwijl ik denk gehoord te hebben dat in elk huis 2 paar binnekomt van Belgacom.

Groeten
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Die lasser komt waarschijnlijk omdat ze bij een meting problemen hebben gevonden op de buitenlijn. Dit gebeurt wel meer en is een preventieve actie om ontevredenheid van de lijnsnelheid achteraf te vermijden. Op zich een goeie maatregel, alleen spijtig dat je dit niet kan weten voor je besteld.

Heb dit ook voorgehad bij de aansluiting van een scarlet lijn bij een ander familielid.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

zou kunnen, maar wel vreemd dat mijn dommel signaal perfect is al 4tal jaar en nog nooit geen problemen gehad.

Toevallig weet als mijn stelling ivm die 2 paren klopt (zo verspreid ik geen leugens rond :))
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Sasuke schreef:Die lasser komt waarschijnlijk omdat ze bij een meting problemen hebben gevonden op de buitenlijn. Dit gebeurt wel meer en is een preventieve actie om ontevredenheid van de lijnsnelheid achteraf te vermijden. Op zich een goeie maatregel, alleen spijtig dat je dit niet kan weten voor je besteld.

Heb dit ook voorgehad bij de aansluiting van een scarlet lijn bij een ander familielid.

Grtz,
Sasuke
Ijzersterke service van die mannen van Belgacom
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

Argon, maar ik vermoed dat je bij Scarlet nu op VDSL gaat aangesloten worden en niet op ADSL ? dat is wel een verschil natuurlijk ...

@Muziekbos ... straf he man ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Sasuke: Feit, kom van ADSL2+ bij dommel en ga nu naar VDSL2 van Scarlet. Nu, afwachten he :-)

Iemand die mij kan bevestigen dat er 2 koperparen in een huis aanwezig zijn (bij de meesten)?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Huis van begin jaren 70 en hier komen 2 koperparen binnen ... dus ik vermoed dat dat bij de meesten wel het geval zal zijn.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Argon schreef:Iemand die mij kan bevestigen dat er 2 koperparen in een huis aanwezig zijn (bij de meesten)?
Ja, een direct paar en een retour paar. Je moet je daarbij een cirkel voorstellen waar de KVD op 12 uur staat. Er vertrekt een kabel (bvb. met 50 paren) van de KVD en komt er na 1000 meter (voorbeeld) weer terug op toe. Dat is dus een lus (local loop). Stel dat je huis op 3 uur staat, d.w.z. op 250 meter. Daar wordt jouw paar in twee geknipt. Nu heb je dus een direct paar van 250 meter komende van links. Maar je hebt ook het retourpaar komende van rechts en dus op 750 meter van de KVD.

Normaal zijn alle lussen gesloten. Per uitzondering zijn er ook open lussen (ik weet het, dat klinkt contradictorisch, maar ze worden toch lus genoemd) en in dat geval is er maar één paar (geen retour dus).

Ik hoop dat sommigen hierdoor een beetje beter de koperinfrastuctuur begrijpen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het kan zijn dat jullie (of de vorige bewoners) ooit misérie hebben gehad met jullie lijn die toen op het rechtstreekse paar stond. Men zal je dan omzetten naar het retourpaar (maakt voor adsl niet uit) om je zo snel mogelijk in dienst te zetten. VDSL2 echter MOET via het rechtstreekse paar gaan. Maar aangezien er hier problemen op zitten zal men jouw retourpaar knippen en dit ook rechtstreeks leggen...

't is uiteraard maar een vermoeden wat ik beschrijf, de reden kan ook anders zijn!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

[Offtopic, maar ik vind het wel interessant]

Moet ik die cirkels van Quistnix in de realiteit ook als "cirkels" zien?
Dan is het verschil tussen retour en rechtstreeks paar enkel de afstand? Klopt dat?
Zoja, hoe maak je dan van een retour een rechtstreeks paar?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Goede vraag ! Ik vind dit ook wel een interessant topic.

Misschien een tekening maken, dat zegt meer dan woorden ;)
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

driesve schreef:[Offtopic, maar ik vind het wel interessant]

Moet ik die cirkels van Quistnix in de realiteit ook als "cirkels" zien?
Dan is het verschil tussen retour en rechtstreeks paar enkel de afstand? Klopt dat?
Zoja, hoe maak je dan van een retour een rechtstreeks paar?
Grofweg gezien vertrekken ze beiden aan dezelfde kant van de straat en lopen ze naast elkaar. Eén gaat onmiddellijk je huis binnen, terwijl de andere tot het eind van de straat gaat, daar omkeert, en zo teruggaat tot je huis. En inderdaad het enige verschil is dus de afstand. Van retour een rechtstreeks paar maken is simpel : het stuk dat voorbij je huis loopt tot het eind van de straat "knip" je ervan en breng je zo binnen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
frado
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 4 keer

Idd interessante thread, vraag me ook af hoe het bij mij thuis in mekaar zou zitten... Bij mijn Alcatal bakje(adsl) komt er maar 1 paar toe, maar mogelijks is dat ander paar aan het beginpunt waar het binnenkomt? Moet er daar iets aan veranderd worden als je naar VDSL2 gaat?
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedankt voor jullie antwoorden! Mijn vraag is opgelost, maar ik vind het onderwerp genoeg interessant om deze topic te houden en hier dieper op in te gaan.
Eventueel splitst men deze topic of behoudt men deze zoals het nu is.
blidi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 41 keer

Ik zou vandaag ook overgeschakeld worden van scarlet adsl naar vdsl.
Technieker zou deze voormiddag langskomen...
Om 14 uur eens contact opgenomen met scarlet en blijkbaar is mijn afspraak geannuleerd.
Een telefoontje om te laten weten dat de technieker niet zal langskomen kan blijkbaar niet.
Geduld is een mooie deugd, vooral in internet en telecomland.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

frado schreef:Bij mijn Alcatal bakje(adsl) komt er maar 1 paar toe, maar mogelijks is dat ander paar aan het beginpunt waar het binnenkomt? Moet er daar iets aan veranderd worden als je naar VDSL2 gaat?
In principe niet. Alleen moet je dan voor VDSL2 aan het beginpunt een nieuw aansluitpunt monteren (NTP2007)
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

krisken schreef:Het kan zijn dat jullie (of de vorige bewoners) ooit misérie hebben gehad met jullie lijn die toen op het rechtstreekse paar stond. Men zal je dan omzetten naar het retourpaar (maakt voor adsl niet uit) om je zo snel mogelijk in dienst te zetten. VDSL2 echter MOET via het rechtstreekse paar gaan. Maar aangezien er hier problemen op zitten zal men jouw retourpaar knippen en dit ook rechtstreeks leggen...

't is uiteraard maar een vermoeden wat ik beschrijf, de reden kan ook anders zijn!
Tiens , bij mij hebben ze ooit het retourpaar herlast of hoe heet dat beest .. ten tijde dat ik Scarlet One op 1ste paar had en Belgacom op 2de paar ADSL2 (retour )
En mijn VDSL2 30mbit zit nu ook weer op dat paar ... hoe verklaar je dat ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Heel eenvoudig: als ze je retourpaar "herlast" hebben (zoals in de uitleg in voorgaande posts) dan heb je geen retourpaar meer, maar 2 rechtstreekse paren, toch ?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

De enige logische uitleg zou dan zijn dat ze mijn retourpaar gelast hebben aan een ander direct paar ..
Als ik de uitleg van Quistnix lees .. komt één paar van de KVD (, dat wordt in 2 geknipt en dan gelast op een VVT die de woning binnenkomt met 2 paren (blauw-wit / groen/paars bijvoorbeeld)
Blauw-wit komt dan van de korste weg naar de KVD , Groen/paars de lange kant , dus herlassen ze dan die Groen/paars op een ander paar die dezelfde route volgt als mijn direct paar ... dan snap ik het :) M.a.w ze maken van een routourpaar een direct paar ..
Maar wat ik mij afvraag waar wordt die herlassing dan precies gedaan .. moet er gegeraven worden hiervoor of niet altijd ..? ( heb ze hier toch niet weten graven toen ) want ik veronderstel dat er normaal een putje gemakt moet worden en de gietmof of hoe dat ook in belgacom vaktermen heeft .. open moet ..
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”