Pagina 1 van 1

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 14 dec 2010, 19:30
door petervm
Voor alle duidelijkheid het antwoord op mijn vraag naar het bestaan van I-talk door Eva van BGC
I-talk wordt momenteel niet meer aangeboden.

U kan dus niet genieten van een gratis 2de nummer.

De informatie die vermeldt wordt op onze website is dus niet correct. De bevoegde interne dienst zorgt zo snel mogelijk voor een aanpassing van deze informatie op de site.

Belgacom is niet aansprakelijk voor de inhoud of de juistheid van de informatie die zich op deze site bevindt. Dit kunt u terugvinden op onze website onder de wettelijke vermeldingen.

Onze excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten,
Eva

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 14 dec 2010, 21:10
door philippe_d
Eva schreef:I-talk wordt momenteel niet meer aangeboden.
De informatie die vermeld wordt op onze website is dus niet correct.
Dus mijn vermoeden dat de info op de site totally out-of-date was, is toch juist:
philippe_d schreef:Belgacom moet dan wel heel dringend de informatie over I-Talk updaten. Volgens mij is dit compleet out-of-date (en foutief) ....
Indien i-Talk werkelijk nog bestaat, moet Belgacom eens werk maken om hun info te actualiseren ...
Maar quistnix had het deze keer toch ook niet juist ;) - of is Eva mis ??
quistnix schreef:Ja, ook voor particulieren. En i-Talk is al bijna een half jaar terug verkrijbaar.
Philippe.

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 14 dec 2010, 22:07
door redman
Alhoewel quistnix al veel nuttige informatie heeft gegeven hier op het forum denk ik toch dat hij fout is over i-talk.
Wij hebben geen bericht gehad dat i-talk terug aktief is en het komt bij ons ook niet voor tijdens de installaties.

Misschien kan quistnix toch nog eens napluizen of dit wel bestelbaar is.

Het gaat natuurlijk over i-talk, i-office daarentegen is wel bestelbaar.

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 15 dec 2010, 08:42
door Goztow
Ik ben toch blij dat ik nog altijd mijn iTalk die ik toentertijd heb besteld kan behouden :). Dat werkt eigenlijk perfect.

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 15 dec 2010, 09:52
door Zamba
I-Talk is momenteel niet verkrijgbaar!

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 15 dec 2010, 11:03
door krisken
Belgacom is momenteel aan het overschakelen van technologie voor de iTalk. Sinds een goeie maand zijn er terug volop testen bezig op het nieuwe platform waar de medewerkers zich voor konden inschrijven om testpersoon te worden.

Via VoIP kan je geen nooddiensten bellen daar dit geen vaste locatie heeft. Als je nu belt met bgc naar een nooddienst (bvb 100 in de zone 09) dan kom je automatisch terecht bij de bevoegde noodcentrale voor die provincie. Als je later gaat bellen naar de 100 met een 09-nummer maar je bevind je in laat ons zeggen Hasselt...dan gaat ook de noodcentrale van Gent deze oproep krijgen! Niet echt handig dus in tijden dat communicatie vlot afgehandeld moet worden...

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 15 dec 2010, 17:53
door philippe_d
krisken schreef:Via VoIP kan je geen nooddiensten bellen daar dit geen vaste locatie heeft
Dat is niet helemaal correct.
  • Als je i-Talk hebt van Belgacom, of VOIP van Scarlet, of zelfs VOIP van EDPNet kan je wel nooddiensten bellen, gezien deze providers er van uitgaan dat je je geografisch nummer niet nomadisch gebruikt.
  • In het geval van Belgacom/Scarlet is nomadisch gebruik (bijna) uitgesloten, gezien dit verloopt via VLAN20. De alternatieve locatie moet al een Belgacom internet aansluiting hebben, met een BBox2, waar je de VOIP login zou moeten instellen ... in de praktijk dus (bijna) uit te sluiten.
  • In het geval van EDPNet verloopt VOIP via het normale internet, maar is nomadisch gebruik ook (bijna) uitgesloten, gezien ze alleen registraties toelaten vanop het eigen netwerk (IP check). Je moet dus op de alternatieve locatie ook een EDPNet aansluiting hebben.
  • Ik denk dat je met 3* en Nomado wel de nooddiensten kan bellen. Daar gaan ze dan ook uit van de adresgegevens van de klant, neem ik aan.
  • Bij WeePee kan je (nog) geen noodnummers bellen.
  • Via buitenlandse VOIP providers kan je natuurlijk geen Belgische noodcentrales bereiken (ook geen Belgische "speciale" nummers)
Het probleem is niet alleen welke centrale de oproep krijgt (vb 100 centrale in Gent krijgt een oproep vanuit Hasselt), maar dat het adres van waar de oproep komt niet gekend is, wat soms nodig is bij dringende hulpverlening.

Maar ik vind dat allemaal geen reden. Ik woon aan de Noordkant van Waregem (zone 056), maar als ik vanaf mijn thuislocatie de 100 bel met mijn GSM, dan kom ik in de 100 centrale van Gent terecht, in plaats van Brugge. Het exacte adres van mijn locatie weten ze ook niet (pre-paid kaartje). Maar toch kan ik de 100 bellen met mijn GSM.

Ik vind dat hulpdiensten ook bereikbaar moeten zijn voor VOIP gebruikers (zoals dat in het buitenland wel kan).
Er zijn natuurlijk nog enkele problemen op te lossen, technisch, administratief, juridisch ...
  • technisch: de VoIP provider moet de mogelijkheid hebben om de oproep door te schakelen naar de juiste alarmcentrale, afhankelijk van jouw adres.
  • administratief: a) de VOIP provider moet exacte gegevens bijhouden van het adres van de klant.
    b) de klant, die wil gebruik maken van de mogelijkheid om de hulpdiensten te bellen, moet de mogelijkheid hebben om zijn locatie on-line aan te passen (voorbeeld vakantie adres).
    c) de klant moet de mogelijkheid hebben om de toegang tot de hulpdiensten zelf aan- of af te zetten (als je een Belgisch VOIP nummer gebruikt in het buitenland heb je geen toegang tot de 100 nodig)
  • juridisch: de VOIP providers moeten zich contractueel kunnen indekken indien de adresgegevens niet correct zijn (als bijvoorbeeld de brandweer naar een verkeerde locatie gestuurd wordt).
Dus er is nog wel wat werk aan de winkel .... maar alle problemen zijn oplosbaar als de wil er is (of de wettelijke context / verplichting)

Philippe.

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 15 dec 2010, 18:05
door VOiD
Ik ben volledig akkoord Philippe. Met de huidige IP telefooncentrales is er trouwens ook geen garantie dat de noodoproep in de correcte centrale terechtkomt. Als eindgebruiker zou je gewoon je adres moeten kunnen doorgeven waarop je een bepaald nummer gaat gebruiken zodat dit dan wordt doorgegeven aan de noodcentrale.

Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 15 dec 2010, 18:53
door redman
Bij een gsm weten ze je locatie toch ook niet dus ik snap niet waarom ze daar toch zo moeilijk over doen.

Re: Discovery Line

Geplaatst: 15 dec 2010, 19:39
door quistnix
philippe_d schreef:Maar quistnix had het deze keer toch ook niet juist ;) - of is Eva mis ??
Philippe.
redman schreef:Alhoewel quistnix al veel nuttige informatie heeft gegeven hier op het forum denk ik toch dat hij fout is over i-talk.
Wij hebben geen bericht gehad dat i-talk terug aktief is en het komt bij ons ook niet voor tijdens de installaties.

Misschien kan quistnix toch nog eens napluizen of dit wel bestelbaar is.

Het gaat natuurlijk over i-talk, i-office daarentegen is wel bestelbaar.
Zamba schreef:I-Talk is momenteel niet verkrijgbaar!
Het is duidelijk dat ik het mis heb, waarvoor m'n excuses. Ik ga eens napluizen op welke manier en met welke marketingterm VoIP tegenwoordig wordt aangeboden/verkocht.
Goztow schreef:Ik ben toch blij dat ik nog altijd mijn iTalk die ik toentertijd heb besteld kan behouden :). Dat werkt eigenlijk perfect.
Ja, ik ook. En dat was bovendien gratis als je over een vaste lijn beschikte. Werkt inderdaad perfect, zowel met het telefoontoestel dat aangesloten is op de BBOX-2 als met de Softphone software vanaf de PC.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 16 dec 2010, 21:22
door krisken
redman schreef:Bij een gsm weten ze je locatie toch ook niet dus ik snap niet waarom ze daar toch zo moeilijk over doen.
gsm maakt gebruik van minimum één mast waar je op aangelogt bent. soms zelfs 2, 3 of meer. Hoe meer masten, hoe beter je een plaatsbepaling kan doen!

Rest ga ik vanavond wel beantwoorden :)

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 16 dec 2010, 21:40
door redman
Tis juist dat, als ge aan één mast vasthangt is je positiebepaling belangen niet goed genoeg zodat de hulpdiensten je direct kunnen vinden.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 16 dec 2010, 23:13
door krisken
Gaat perfect met één mast...

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 16 dec 2010, 23:25
door redman
Dit kan al een paar honders meters fout zitten, dit al kan problematisch zijn om je op te sporen.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 16 dec 2010, 23:29
door Trojan
In de eerste plaats gaat het om te bepalen welke noodcentrale het dichtste bij is, dus dan zal die 100m heus geen verschil maken. Zelfs met meerdere masten is er geen mogelijkheid om op een redelijke termijn een correcte plaatsbepaling te doen.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 17 dec 2010, 00:21
door meon
Dacht dat dat met 3 masten tot op enkele meters na te bepalen was? Google Maps enzo hebben toch toegang tot die gegevens?
Enfin ja, 't gaat nu over VoIP, en dat heeft hier niks mee te maken.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 17 dec 2010, 00:26
door krisken
Met 3 masten is dit zeker mogelijk! En wees gerust, zelfs met 2 kan je al wat aanvangen. Hetzelfde principe van GPS hé.

En met VoIP zijn er nog altijd beperkingen. BIPT laat toe welke nooddiensten kunnen bellen en wie niet.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 17 dec 2010, 09:42
door philippe_d
meon schreef:Enfin ja, 't gaat nu over VoIP, en dat heeft hier niks mee te maken.
De discussie over de GSM kwam door de vergelijking met VOIP:
- Eén van de redenen waarom je via VOIP geen noodnummers kan bellen, is dat de hulpdiensten het adres vanwaar de oproep komt, niet kan achterhalen (wegens nomadisch gebruik).
- Vandaar de vergelijking met de GSM: als je met een GSM een noodnummer draait, kunnen de hulpdiensten ook het adres niet achterhalen vanwaar de oproep komt. Dus de reden van "adres onbekend" is niet doorslaggevend.

Wat Krisken vertelt over de "plaatsbepaling" via de masten lost het probleem van het adres niet op. Het enige wat daarmee gebeurt is - zoals Trojan al zei - het doorschakelen naar de correcte noodcentrale (wat bij VoIP al moeilijker is).

Philippe.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 17 dec 2010, 12:46
door fdgroote
Nooddiensten bereiken met nomadische VoIP nummers gaat wel bij EDPnet. De reden is dat zij niet toelaten dat je je nummer op een andere locatie gebruikt dan die die je opgegeven hebt.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 25 dec 2010, 00:09
door quistnix
Zamba schreef:I-Talk is momenteel niet verkrijgbaar!
Klopt. Heb mij ondertussen bevraagd. Enkel via I-Office kan men VOIP bekomen. I-Talk zou ten vroegste in 2012 terugkeren, maar ik heb daar verder geen details over. Wel is het uiteraard zo, dat alle bestaande i-Talk klanten (waaronder mezelf) deze dienst kunnen blijven gebruiken met alle nodige support.

Voor vragen over VOIP oplossingen bij Belgacom moet men bij marketing zijn. Ikzelf ben maar een nederige technische medewerker.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 25 dec 2010, 08:51
door Goztow
15 zweepslagen voor de foutieve informatie! :D

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Line)

Geplaatst: 25 dec 2010, 11:18
door philippe_d
Aan alles is er een voordeel.
Nu weet Belgacom (als ze meelezen), dat de info over i-Talk op hun site dringend aan aanpassing toe is.
Philippe.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Lin

Geplaatst: 23 maa 2013, 10:41
door proximusboyke
zou italk terug zijn.
Als ik belde naarde technischte dienst om een profiel te achterhalen kwam ik in het menu problemen met uw italk tegen.

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Lin

Geplaatst: 23 maa 2013, 11:41
door DIBO
quistnix schreef: Wel is het uiteraard zo, dat alle bestaande i-Talk klanten (waaronder mezelf) deze dienst kunnen blijven gebruiken met alle nodige support.
proximusboyke schreef:Als ik belde naarde technischte dienst om een profiel te achterhalen kwam ik in het menu problemen met uw italk tegen.
zal dus wel gewoon voor de bestaande I-Talk klanten zijn, zeker?

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Lin

Geplaatst: 23 maa 2013, 12:19
door Lord Utopia
proximusboyke schreef:zou italk terug zijn.
Als ik belde naarde technischte dienst om een profiel te achterhalen kwam ik in het menu problemen met uw italk tegen.
Er zijn heus wel nog bestaande klanten met I-Talk hoor...

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Lin

Geplaatst: 23 maa 2013, 12:38
door philippe_d
Gewoon uit interesse .... hoeveel i-Talk klanten zou Belgacom hebben?

Re: Belgacom I-Talk terug beschikbaar ?? (was: Discovery Lin

Geplaatst: 23 maa 2013, 12:41
door vuurvos
Alle SNOW klanten gebruiken eigenlijk ook i-Talk bij Belgacom. Hoeveel er in totaal zijn, geen flauw idee.