vraagjes electriciteitspanne

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Hoe zit het met een electriciteitspanne (in de straat of ook daarrond) ?

Heb het een tijd geleden kunnen testen. Aangezien ik een UPS heb kon ik nog op m'n PC werken.

Ik had/heb base via adsl1 en telenet via coax.
- De telenet modem kreeg geen signaal meer binnen, vermoedelijk omdat de kabel versterkers op de palen buiten ook continue eletriciteit nodig hebben.
- adsl werkte wel. Dus ofwel had de centrale/LEX (op zo'n 4KM van hier) nog wel elec, of ze hebben een UPS/generator systeem in het gebouw staan).

Wat ik me overigens afvraag is hoe het zit met VDSL2. Hebben de ROPS een noodbatterij of iets deregelijks ?

En als iemand dat ook weet: hoe lang gaan deze dan zonder stroom werken ?
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Het telefonie netwerk van Belgacom (het meest robuste van alle aanbieders in België) beschikt over immense zalen met batterijen van 48 Volt DC. De klassieke telefonie én de ATM DSLAMs worden allen gevoed door die 48 Volt. Ook het rinkelen van een klassiek telefoontoestel gebeurd met de energie van 48 V DC.

Dit in grote tegenstelling met Telenet. Wat is hun povere oplossing ? Wel, bij elke telefonieklant installeren ze een redelijk grote, lompe "bak" die een batterij bevat en die opgeladen wordt door het 230 V AC electriciteitsnetwerk van de klant zelf. Het vermogen van deze batterij in Ampère uur valt in het niets t.o.v. het Belgacom concept, dit hoeft geen tekening.

In jouw geval werkte je ADSL uiteraard nog wel, zelfs als in de centrale de 230 V AC was uitgevallen. Want de batterijen in combinatie met een hulpgenerator zorgen ervoor dat je telefoon blijft werken, dat de DSLAM onder stroom blijft staan en dat je dus online blijft.

Wat betreft VDSL2: hier is er een mengeling van 3 soorten.

- ROP is remotely powered: vanuit de centrale wordt de ROP gevoed met 48 V DC
- ROP is locally powered:
a) wordt gevoed door de lokale energieproducent met 230 V AC
b) wordt gevoed door de lokale energieproducent met 230 V AC én bevat een batterij die de functie van een UPS vervult.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Bij Telenet:
In de node werden vroeger batterijen geplaatst voor panne op te vangen. Echter voor zover ik weet wordt er geen onderhoud meer gedaan op deze batterijen. Wat wil zeggen als ze defect zijn ze niet hersteld worden(kost te veel geld zeker). Het is dan ook zo dat wanneer een node van Telenet te groot is, deze niet meer vanuit de node gevoed wordt maar van ergens onderweg aan de versterkers gevoed wordt. Resultaat natuurlijk is dat wanneer juist op dat stuk de spannig uitvalt er geen voeding meer is en alles daarachter uitvalt of daarvoor. De voeding kan ook terug gestuurd worden in de keten.
Telenet plaatste vroeger bij elke telefoon installatie een batterij maar dit is nu een optie geworden van 25€ voor deze te laten installeren. Eigenlijk is Telenet voor een alarminstallatie de slechste oplossing.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

En ik maar denken dat een telefoonprovider ervoor moest zorgen dat je telefoon bleef werken bij stroompanne... om de hulpdiensten te kunnen bellen.

De voeding van telecomapparatuur is inderdaad 48V, maar de afstandvoedingen van Belgacom (indertijd bvb Nokia apparatuur) gebruikte een constante stroombron van 48mA om bvb repeaters te voeden, de spanning liep dan op tot 150V DC bij de standaard software maar kon, in uitzonderlijke gevallen, een nieuwwe eprom krijgen en daarmee opgevoerd worden tot 240V.
In praktijk had je per repeater ongeveer 10V spanningsval nodig, dus reken maar uit hoeveel je er kon voeden. :)
Allemaal gelijkspanning/stroom, dus eigenlijk best wel gevaarlijk als je weet dat 30mA door de verkeerde organen dodelijk is.

Meer info over de apparatuur waar ik het over heb, een stukje nostalgie

Ik heb er eigenlijk geen idee van of dat voor de DSL toestanden nog steeds volgens dit principe gebeurt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

crazydavid schreef:Eigenlijk is Telenet voor een alarminstallatie de slechste oplossing.
* Wat betreft de alarminstallaties, ik denk de beste oplossing is een prepaid SIM kaartje, 1* per jaar opladen zodat het geldig blijft, en een SIMbox aan je alarminstallatie. Dan kunnen inbrekers ook de telefoon- of coaxkabel niet doorknippen; het blijft werken in geval van alarm.

@quitsnix - hoe worden GSM masten beveiligd tegen electriciteitspannes ??

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Provider
Te Koop forum

Philippe, dan gebruiken ze natuurlijk gewoon een GSM-stoorder. Niks is perfect natuurlijk.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Ik heb het hier pas geleden ook morgen merken, panne in transfo die de stoplichten op kruispunt + de rop voedt, ik had wel electra, maar geen DSL signaal meer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad, niets is perfect.

Ik heb wel al ongevraagd nachtelijk bezoek gekregen (2 jaar geleden), en de heren zijn ervandoor gegaan met 2 auto's, mijn laptop en de handtas van mijn madam :-(
Achteraf gezien ben ik blij dat ik ze niet gehoord heb ... Ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als wij ze wel hadden gehoord en proberen tegen te houden ???
Het materieel verlies komt een mens wel te boven, ook de emotionele impact vermindert na enkele jaren .... maar als er gekwetsen (of doden) vallen tijdens zo'n homejacking is het nog veel erger. Zie de recente gebeurtenissen !

Ik ben er nog altijd niet uit of ik nu wel of geen alarminstallatie wil :???:

Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1685 keer
Bedankt: 1476 keer
Provider
Te Koop forum

Philippe, ik heb er zelf wel eentje. De idee is om gelegenheidsdieven bij je buren te doen gaan ipv bij jou. Die kiezen er de makkelijkste doelwitten uit. Tegen professionals kan je echter niet zo veel doen, vrees ik. Maar waarom zouden die net jou eruit kiezen?
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:snip
Allemaal gelijkspanning/stroom, dus eigenlijk best wel gevaarlijk als je weet dat 30mA door de verkeerde organen dodelijk is.

snip
OT ... wat die 30 mA aangaat heb je wel gelijk (direct door het hart is het nog minder) maar de stelling is wel erg uit de context getrokken (of slecht verduidelijkt) ... je hebt namelijk een spanningsbron nodig die voldoende spanning levert om die 30mA door de (veranderlijke) weerstand van uw lichaam te krijgen ..het is vrij onwaarschijnlijk dat ge u met 24V gaat kunnen electrocuteren tenzij ge 24 uur in bad gelegen hebt ... en dan nog :wink: :roll: moest dat niet zo zijn dan zat oa Belgacom al lang doorheen zijn techniekers :lol:
JMHO
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Interessante uitleg.

Momenteel gebruik ik telenet als primaire lijn en adsl als backup, dat zal ik dan ook blijven doen dus aangezien telenet niet en VDSL rops niet (in alle gevallen) redundant zijn hier tegen.
De vraag is nog wel, hoe lang gaat de bgc tel/dsl lijn nog werken dan...
Wat alarm installaties betreft, er is ook nog satelliet internet hiervoor (met UPS dan).

Er zijn ook nog mensen (vooral bejaarden) met zo'n noodtoestel, als je op het knopje(draadloos) drukt belt dat naar een centrale die dan door de speaker vragen of je in orde bent (bij vals alarm) en indien niet je familie en/of noodhulp bellen. In zo'n toestel zit ook een batterij igv stroomuitval.
Pas bij zo iemand geweest, ik stelde voor om voor 10 e/pm (dat toestel + service kost ook al ~25 e/pm) zo'n discoveryline te nemen speciaal om dat er aan te sluiten, aangezien ze nu geen analoge tellijn hebben. Nu blijkt dat belgacom geen discoveryline meer doet ? Wel spijtig...
quistnix
Erelid
Erelid

philippe_d schreef:@quitsnix - hoe worden GSM masten beveiligd tegen electriciteitspannes ??

Philippe.
Quitsnix ? Ben ik dat wel ? :wink: Enfin, over beveiliging van GSM masten weet ik niet veel. Ik denk wel dat ze hetzelfde principe hanteren, namelijk een hoop batterijen en een hulpgenerator.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

sorry voor de schrijffout (gelukkig geen dt-fout) :oops:
en bedankt voor het antwoord :wink:
Philippe.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Regulus schreef:
Joe de Mannen schreef:snip

snip
OT ... wat die 30 mA aangaat heb je wel gelijk (direct door het hart is het nog minder) maar de stelling is wel erg uit de context getrokken (of slecht verduidelijkt) ... je hebt namelijk een spanningsbron nodig die voldoende spanning levert om die 30mA door de (veranderlijke) weerstand van uw lichaam te krijgen ..het is vrij onwaarschijnlijk dat ge u met 24V gaat kunnen electrocuteren tenzij ge 24 uur in bad gelegen hebt ... en dan nog :wink: :roll: moest dat niet zo zijn dan zat oa Belgacom al lang doorheen zijn techniekers :lol:
JMHO

Het gaat dan ook over 240V max (max120V standaard) en daar krijgt ge dat wel mee gedaan als 't een beetje tegenzit. Gelukkig zit er een detectie in die de stroom onderbreekt bij draadbreuk :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
quistnix
Erelid
Erelid

Joe de Mannen schreef:Het gaat dan ook over 240V max (max120V standaard) en daar krijgt ge dat wel mee gedaan als 't een beetje tegenzit. Gelukkig zit er een detectie in die de stroom onderbreekt bij draadbreuk :)

J.
Jij hebt het specifiek over afstandsvoedingen waar mogelijke spanningen van 240 V DC kunnen bestaan. Dit brengt ons een beetje in verwarring, want de topic gaat over electriciteitspannes, en dan gaat het enkel en alleen over batterijen van 48 V DC die maken dat een telefoonprovider (die naam waardig) ervoor moet zorgen dat je telefoon blijft werken bij stroompanne... om de hulpdiensten te kunnen bellen.

Ook bij ADSL en ADSL2+ is het zo dat alles blijft werken indien er zich een electriciteitspanne voordoet. Enkel bij ROPs die lokaal gevoed worden door 230 V AC én geen batterij hebben die als UPS werkt vallen uiteraard uit als de voeding wegvalt. De ROPs die vanuit de centrale worden gevoed door 48 V DC blijven natuurlijk gespaard van een electriciteitspanne van de lokale 230 V AC distributeur.

PS: men werkt eigenlijk met -48 V DC.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

48 V lijkt me niet echt een economische keuze om te "transporteren"
Dat lijkt me eerder de laatste keuze, of niet?

-48 tegen corrosie :wink:

ik moet het ergens kwijt, ik vind de rank forumtroll echt leuk gevonden :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In earlier days of telephone networks, 48V DC was once found to be suitably high to be able to make telephone work on long telephone lines and still low enough not to cause serious danger if somebody touches the telephone wires. Telephone central offices (exchanges) so started using 48V DC. Even when newer automatic exhanges were setup, they were designed to make use of existing 48V battery sets and arrays which were available with telecom service providers. This legacy design practice has been continued and over many decades all new telecom devices have been designed to work with 48V.

The positive grounded or -48V system is also from telephone history. The negative voltage on the line was better than positive to prevent electro-chemical reactions from destroying the copper cable quickly, if cables get wet

Ans- It is because of cathodic protection. It reduces the sulphation on the battery terminals.

Read more: http://wiki.answers.com/Q/Why_telecom_p ... z17kAHJmta
FYI

J.
quistnix
Erelid
Erelid

Het is volgens mij een afweging geweest tussen de meest economische manier om te transporteren en het gevaar voor electrocutie.

Het is algemeen bekend dat gelijkstroom gevaarlijker is dan wisselstroom en vanaf 48 Volt is er doodsgevaar. Voor diegenen die niets of zeer weinig kennen over electriciteit: het is niet de spanning maar de stroom die dodelijk is.

De formule van stroom is Volt/Weerstand. Dus de stroom verhoogd in 2 gevallen: als de spanning (Volt) stijgt of als de weerstand (Ohm) daalt. Het bekendste geval van lagere (electrische) lichaamsweerstand is als je met je natte en blote voeten op de grond staat.

Hoogspanning is alléén gevaarlijk als er genoeg vermogen is om de spanning niet te latten inzakken en dus een hoge stroom te kunnen blijven leveren. Hoogspanning van een klassiek TV toestel (23.000 Volt bij kleurenTV) is bvb. niet zo gevaarlijk als men denkt. OK, je moet niet op je blote zweetvoeten staan en met je tong eens likken aan die 23.000 Volt. Maar het is zo dat bij een normale electrische lichaamsweerstand het vermogen niet aanwezig is om die 23.000 Volt te kunnen handhaven. M.a.w. als je dat aanraakt dan zal er gedurende een paar microseconden een (te) hoge stroom door je lichaam stromen, maar nadien zakt die hoogspanning in als een pudding en blijft er nagenoeg niets van over. Je zal enkel een "klop" gekregen hebben, maar verder niets.

Wijdverspreid is de misvatting dat een hoge spanning dodelijk is, dat klopt niet. Het is de stroom die door je hart gaat en de duur ervan die maakt dat je het er al dan niet levend van afbrengt.

Edit: Joe de Mannen is mij vóór geweest, ben toch blij dat mijn zelfgeschreven theorie wordt bevestigd.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Juist ja, het is niet zo evident om een installatie even uit te schakelen.
Weet de veiligheidsspanningen voor DC niet meer vanbuiten da's nochtands maar geleden van vorig jaar :twisted:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

@quistnix: ivm die high voltage: dit al gezien ? :wink: http://www.yourdiscovery.com/web/my-sho ... ric-human/
Reportage was pas nog op vitaliteit...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”