Binnen enkele dagen krijg ik VDSL2 op mijn discovery line. Het is de bedoeling om de BBOX2 gewoon aan te sluiten op de vijfpolige stekker aan het aansluitpunt van Belgacom in mijn kelder. Ik heb geen telefonie nodig op de discovery line. Het aansluitpunt is dus ook het terminatiepunt in huis, de kabel loopt niet verder. Heb ik dan absoluut ook een VDSL splitter nodig?
Ik heb al een DLINK router/firewall in gebruik, kan ik de BBOX2 in bridged mode zetten zodat die enkel dient als modem (geen DHCP, geen wireless, geen firewall)... hoe werkt het dan op de DLINK? Moet ik daar dan de PPPOE gegevens invullen?
VDSL splitter echt nodig? BBOX2 als bridge?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Misschien zou het toch handig zijn, dat je eerst eens het Forum doorloopt, waar alle antwoorden op je vragen reeds uitgebreid en veelvuldig aan bod zijn gekomen, zowel de vragen over de splitter, als de vragen over het aansluiten van een router achter een BBox2.
Normaal ben ik niet zo onbeschoft dat ik zeg "zoek het zelf maar uit" ... maar in dit geval zijn de beide onderwerpen reeds uitgebreid besproken geweest.
Als je na je zoektocht toch nog vragen hebt, kom gerust terug, we zullen proberen om jou te helpen.
Philippe.
Normaal ben ik niet zo onbeschoft dat ik zeg "zoek het zelf maar uit" ... maar in dit geval zijn de beide onderwerpen reeds uitgebreid besproken geweest.
Als je na je zoektocht toch nog vragen hebt, kom gerust terug, we zullen proberen om jou te helpen.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 54 keer
Philippe, ik heb het forum uitgebreid doorgenomen, maar nergens is er iemand die geen telefoontoestel achter zijn aansluitpunt heeft. Het antwoord is dan ook altijd: een splitter is nodig. Maar wat als je GEEN toestellen op de discovery zet?
Ik heb ook een aantal handleidingen gezien over hoe de BBOX2 in bridge te zetten, maar die blijken niet te werken. De BBOX2 blijft in mijn geval een DHCP adres doorgeven aan mijn router ipv het WAN IP adres.
Ik heb ook een aantal handleidingen gezien over hoe de BBOX2 in bridge te zetten, maar die blijken niet te werken. De BBOX2 blijft in mijn geval een DHCP adres doorgeven aan mijn router ipv het WAN IP adres.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 156 keer
Het schijnt bij VDSL wel aan te raden te zijn om wel te splitter te plaatsen, ook als er geen telefoons op de lijn zitten. (Das dus ook mijn situatie)
Verder vervang in de bbox2 de pppoe instellingen door iets fouts en laat de router erachter maar lekker de pppoe dan opbouwen, dat werkt prima.
Verder vervang in de bbox2 de pppoe instellingen door iets fouts en laat de router erachter maar lekker de pppoe dan opbouwen, dat werkt prima.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Recent bedankt: 2 keer
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 49#p346165
Dit geeft je het antwoord dat je zoekt.
Het zal dus volledig werken zonder problemen, tot er naar je discovery line nr gebeld word door iemand.
1: je geeft aangezien er geen toestellen op zijn aangesloten dit nr echter aan niemand door, dus vaak zal dit niet voorkomen,
2: of het feit dat er geen toestel aanhangt nog iets uitmaakt in verband met "het werkt to iemand je belt" weet ik echter niet
offtopic: ik begrijp echter niet waarop je dicovery line zou betalen en er geen telefoontoestel op aansluiten, is raw copper
dan niet goedkoper? Dan is je probleem zowiezo opgelost.
Dit geeft je het antwoord dat je zoekt.
Het zal dus volledig werken zonder problemen, tot er naar je discovery line nr gebeld word door iemand.
1: je geeft aangezien er geen toestellen op zijn aangesloten dit nr echter aan niemand door, dus vaak zal dit niet voorkomen,
2: of het feit dat er geen toestel aanhangt nog iets uitmaakt in verband met "het werkt to iemand je belt" weet ik echter niet
offtopic: ik begrijp echter niet waarop je dicovery line zou betalen en er geen telefoontoestel op aansluiten, is raw copper
dan niet goedkoper? Dan is je probleem zowiezo opgelost.
-
- Elite Poster
Als je toch bij Belgacom/Skynet zit is raw copper idd veel goedkoper (= gratis)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Als het 5-polig aansluitpunt in de kelder het éérste en enige aansluitpunt is, dan heb je in principe geen splitter nodig.wimpie3 schreef:Ik heb het forum uitgebreid doorgenomen, maar nergens is er iemand die geen telefoontoestel achter zijn aansluitpunt heeft. Het antwoord is dan ook altijd: een splitter is nodig. Maar wat als je GEEN toestellen op de discovery zet?
In ieder geval is het niet nodig het speciale aansluitpunt te monteren (NTP2007), maar wat ik zou aanraden is gebruik te maken van de 5-6 adapter, en daarop de VDSL splitter. Dit filtert het telefoonsignaal (dat toch op de lijn aanwezig is) van het VDSL2 signaal.
Dat is correct: deze "bridge" zorg er niet voor dat er een WAN adres aan de router doorgegeven wordt (vandaar dat ik altijd problemen heb met het woord "bridge"). Een betere benaming in de plaats van "bridge" is "PPPoE passtrough": de BBox2 laat een PPPoE request van je router door.wimpie3 schreef:De BBOX2 blijft in mijn geval een DHCP adres doorgeven aan mijn router ipv het WAN IP adres.
- Er is geen enkele wijziging vereist in de BBox2, gezien deze standard PPPoE verbindingen doorlaat.
- Je kan (maar moet niet) de PPPoE verbinding in de BBox2 uitschakelen (nutteloze verkwisting van een publiek IP adres).
- Je moet dan wel in de router de PPPoE instellingen doen (logon, paswoord). Van zodra de router een geslaagde PPPPoE verbinding gemaakt heeft, zal de router een publiek WAN IP adres krijgen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Elite Poster
Dat ligt aan het abo, comfort = 1 pppoe, favourite = 2, intense = 4 (dacht ik)philippe_d schreef: Je kan (maar moet niet) de PPPoE verbinding in de BBox2 uitschakelen (nutteloze verkwisting van een publiek IP adres).
Philippe.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
Volgens mij beperken ze het niet. Ooit eens getest met mijn favorite abbo en ik ging zonder probleem tot 6 simultane logins (meer niet geprobeerd).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Een echte bridge mode kan je meestal enkel instellen op modems die geen ingebouwde router of switch hebben. Toestellen met maar één ethernet poort waar ofwel maar één pc aan kan hangen of een switch/router. De meest bekende toestellen zijn de thomson speedtouch modems en de linksys am200.
Alle toestellen die wel een ingebouwde router hebben zullen enkel over PPPoE passthrough beschikken (zoals eerder uitgelegd).
Wat is bridge mode dan? Dat is imo hetzelfde als PPPoE passthrough, maar alle extra services zoals firewall en dhcp zijn dan uitgeschakeld.
Alle toestellen die wel een ingebouwde router hebben zullen enkel over PPPoE passthrough beschikken (zoals eerder uitgelegd).
Wat is bridge mode dan? Dat is imo hetzelfde als PPPoE passthrough, maar alle extra services zoals firewall en dhcp zijn dan uitgeschakeld.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.