Base speelt belwaarde klanten kwijt

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 587
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Base liet woensdag de belwaarde van 82.000 klanten verdwijnen bij een upgrade van de IT-systemen. Het probleem raakte pas een dag later verholpen.

In de nacht van dinsdag op woensdag gebeurde er een menselijke fout bij de upgrade van de IT-systemen bij mobiele operator Base. Daarbij werd de belwaarde van 82.000 klanten herleid tot nul. Dat schrijven de kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

De gegevens moesten na de fout snel teruggezet worden. Anders zou het niet duidelijk zijn welk bedrag de klanten nog hadden staan als ze in de tussentijd nieuwe belwaarde hadden gekocht. Donderdag is het euvel pas verholpen.

bron: zdnet
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1616
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Donderdagmorgen herladen via internet (betaald met Bancontact).
Bedrag is vandaag van de rekening gegaan, maar mijn gsm-saldo is nog niet aangevuld.

Ik heb zonet 10 minuten aan de lijn gehangen (30cent/min, maar gelukkig had ik nog gratis minuten) en dan was ik het beu. Sebiet eens naar de BASE-shop gaan.

PS: Het gaat hier om Jim Mobile.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Dat is wel heel straf. Stel u voor dat ge als enige persoon daarvoor verantwoordelijk zijt :p
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2427
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Daarom dat ik woensdag een kwartier naar het wachtmuziekje van hun klantendienst mocht luisteren :evil:

Ik heb vorige week vrijdag herladen, maar heb de 60 gratis belminuten niet ontvangen. Heb dan meteen een contact-formulier op hun website ingevuld, maar nog steeds geen antwoord gehad. Woensdag dan eens gebeld, maar het na 15 minuten dus opgegeven. Heb gisteren dan maar een klacht ingediend bij de ombudsman.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1616
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

johcla schreef:Heb gisteren dan maar een klacht ingediend bij de ombudsman.
Opzich niets mis mee, maar dat duurt toch ongelofelijk lang? Terwijl je nog niemand van BASE te woord hebt gestaan, misschien zien ze de fout en wordt dat direct rechtgezet.

Ik ga vandaag misschien eens langs de BASE-shop (gisteren stond daar te veel volk) om te vragen waar mijn herladen geld naartoe is. (is al van de bankrekening verdwenen)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2427
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ben ik het mee eens dat het via de ombudsman heel lang duurt.
Maar het is al de derde keer op rij dat er een fout was bij het herladen. Vorige maand werden de gratis sms'en niet toegekend. En ik had speciaal daarvoor herladen. Heb dan gebeld, en na de wachtmuziek en eerst doorzichtige smoesen te moeten ontkrachten, hebben ze het toch willen toekennen. Ik had echter ook gevraagd om de sms'en die na de herlaadbeurt aangerekend waren, terug te betalen. Dat is niet gebeurd, op een mail daarover is er nooit geantwoord.
Daarom dat ik deze keer geen zin heb om nog eens opnieuw te moeten bellen.
En dringend is het deze keer niet, ik heb nog genoeg belminuten van mijn Base Mastercard :)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1616
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Oké, dan begrijp ik het.

Ik heb zonet het bewijs van betaling afgedrukt (via PC Banking) en trek nu richting een BASE-shop.
Ik vrees dat het vanavond niet zal opgelost zijn, want waarschijnlijk is het al te laat voor de hoofdzetel. Maarja, we zullen wel zien...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

rowan schreef:De gegevens moesten na de fout snel teruggezet worden. Anders zou het niet duidelijk zijn welk bedrag de klanten nog hadden staan als ze in de tussentijd nieuwe belwaarde hadden gekocht. Donderdag is het euvel pas verholpen.
Mmm... rare beweringen... dat het snel moet gaan kan ik begrijpen naar je klanten toe... maar ik zie absoluut het verband niet met de aankoop van nieuwe belwaarde. Je restored de data gewoon naar een aparte database, en schrijft dan een scriptje dat de resterende bedragen bij de huidige productie database telt... klaar is kees (en of je dat nu vandaag, morgen of volgend jaar doet maakt technische gezien toch niets uit).
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16757
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Mja, jij weet net zo goed als ik dat dat mogelijk in 101 legacy systemen moet worden bijgewerkt en een rollback met update niet vanzelfsprekend is...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zie inderdaad dagelijks nieuwe "moderne creaties" die legacy systemen vervangen en zelden heb ik er een goed gevoel bij :-(

Het verbaast me dan ook al lang niet meer dat zulke dingen gebeuren, en vooral dat het oplossen een echt nachtmerrie wordt.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7437
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kuurne
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

het leukste was dat base zei dat er weinig klachten waren.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2415
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

ik zie dat ik nog 0€ heb bij mv....maar bellen kan ik wel nog...dusja die maken dat wel in orde.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1616
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Eens gaan horen in de BASE-shop, want mijn krediet is nog altijd niet aangevuld met het herladen bedrag.

Hun computer (netwerk) lag helemaal plat, ze konden niets doen. De mevrouw heeft het opgeschreven en ging het maandagmorgen direct doorgeven, want in de winkel kunnen ze dat niet oplossen.

Op dat moment (dus rond 19u00) kon geen enkele klant nog herladen volgens BASE. De klant naast mij kwam een herlaadkaart halen, en ze zeiden dat je op dit moment niet kunt herladen. Lag hun herlaadsysteem plat?

Afwachten maar ...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1616
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Verhaal nog steeds niet afgelopen (JimMobile-klant, officieel deel van BASE).

11/11: Online herladen
12/11: geld van de rekening gegaan
14/11: BASE-shop (Wijnegem) bezocht en gingen het doorgeven aan Brussel met betalingsbewijs
18/11: BASE-shop (Antwerpen-Centraal) bezocht en de persoon heeft het live (samen met mij) doorgegeven aan Brussel
Vandaag (19/11) nog steeds geen herlading ontvangen.

Welke mogelijkheden zijn er nog?
> Aangetekend schrijven (maar dat is de moeite niet, want het gaat hier om een herlading van €10, en die brief kost meer dan 5 euro)
> Telefonisch contact opnemen (bij JimMobile, dus dat is hetzelfde tarief al naar een base-nummer bellen, en ik heb mijn gratis minuten al opgebeld aan die helpdesk)
> Ombudsman (maar dan zijn we meer minstens een maand verder)
> ...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1616
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Er blijkt langzaam een negatief eind aan te komen

19/11: Nog eens langs de BASE-shop (Wijnegem) gegaan. Daar blijven aandringen, en ze hebben naar Brussel gebeld. Er werd mij dan verteld dat het binnen het uur op de rekening zou staan.
20/11: Nog steeds niet op mijn rekening, dus beslis om door te gaan. Ga terug naar de BASE-shop (Wijnegem) en doen ze terug "moeite". En dan krijg ik de mededeling: U hebt een fout nummer herladen! Ik vraag dan naar welk gsm-nummer, maar dat mogen ze niet zeggen! (opzich logisch, niet om die persoon op te bellen, maar om te zien of het een typfout is of een totaal ander nummer)

Er komen bij mij enkele bemerkingen naar boven.
Tot vandaag was het altijd een fout van hun en werd dat zo snel mogelijk rechtgezet en ineens is het een fout gsm-nummer.
Hadden ze dat niet vroeger kunnen communiceren of is dit gewoon een "truc" om er vanaf te zijn?
Ik kan natuurlijk nergens controleren (ook niet in browsergeschiedenis) welke nummer werd herladen. Betaald met Bancontact (via ogone.be), maar daar staat enkele WebReload BASE.
Ik beweer niet dat mijn zus 100% zeker is dat ze het juiste nummer heeft ingetypt, maar ze heeft het wel gecontroleerd. En nu lijkt het alsof BASE snel er vanaf wilt zijn, en er is ook geen manier om nog iets te doen.

Ik vrees dat er geen andere oplossing is, dan gewoon opnieuw herladen (of van provider overstappen).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”