Base liet woensdag de belwaarde van 82.000 klanten verdwijnen bij een upgrade van de IT-systemen. Het probleem raakte pas een dag later verholpen.
In de nacht van dinsdag op woensdag gebeurde er een menselijke fout bij de upgrade van de IT-systemen bij mobiele operator Base. Daarbij werd de belwaarde van 82.000 klanten herleid tot nul. Dat schrijven de kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
De gegevens moesten na de fout snel teruggezet worden. Anders zou het niet duidelijk zijn welk bedrag de klanten nog hadden staan als ze in de tussentijd nieuwe belwaarde hadden gekocht. Donderdag is het euvel pas verholpen.
bron: zdnet
Base speelt belwaarde klanten kwijt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
Donderdagmorgen herladen via internet (betaald met Bancontact).
Bedrag is vandaag van de rekening gegaan, maar mijn gsm-saldo is nog niet aangevuld.
Ik heb zonet 10 minuten aan de lijn gehangen (30cent/min, maar gelukkig had ik nog gratis minuten) en dan was ik het beu. Sebiet eens naar de BASE-shop gaan.
PS: Het gaat hier om Jim Mobile.
Bedrag is vandaag van de rekening gegaan, maar mijn gsm-saldo is nog niet aangevuld.
Ik heb zonet 10 minuten aan de lijn gehangen (30cent/min, maar gelukkig had ik nog gratis minuten) en dan was ik het beu. Sebiet eens naar de BASE-shop gaan.
PS: Het gaat hier om Jim Mobile.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Daarom dat ik woensdag een kwartier naar het wachtmuziekje van hun klantendienst mocht luisteren
Ik heb vorige week vrijdag herladen, maar heb de 60 gratis belminuten niet ontvangen. Heb dan meteen een contact-formulier op hun website ingevuld, maar nog steeds geen antwoord gehad. Woensdag dan eens gebeld, maar het na 15 minuten dus opgegeven. Heb gisteren dan maar een klacht ingediend bij de ombudsman.

Ik heb vorige week vrijdag herladen, maar heb de 60 gratis belminuten niet ontvangen. Heb dan meteen een contact-formulier op hun website ingevuld, maar nog steeds geen antwoord gehad. Woensdag dan eens gebeld, maar het na 15 minuten dus opgegeven. Heb gisteren dan maar een klacht ingediend bij de ombudsman.
-
- Elite Poster
Opzich niets mis mee, maar dat duurt toch ongelofelijk lang? Terwijl je nog niemand van BASE te woord hebt gestaan, misschien zien ze de fout en wordt dat direct rechtgezet.johcla schreef:Heb gisteren dan maar een klacht ingediend bij de ombudsman.
Ik ga vandaag misschien eens langs de BASE-shop (gisteren stond daar te veel volk) om te vragen waar mijn herladen geld naartoe is. (is al van de bankrekening verdwenen)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Ben ik het mee eens dat het via de ombudsman heel lang duurt.
Maar het is al de derde keer op rij dat er een fout was bij het herladen. Vorige maand werden de gratis sms'en niet toegekend. En ik had speciaal daarvoor herladen. Heb dan gebeld, en na de wachtmuziek en eerst doorzichtige smoesen te moeten ontkrachten, hebben ze het toch willen toekennen. Ik had echter ook gevraagd om de sms'en die na de herlaadbeurt aangerekend waren, terug te betalen. Dat is niet gebeurd, op een mail daarover is er nooit geantwoord.
Daarom dat ik deze keer geen zin heb om nog eens opnieuw te moeten bellen.
En dringend is het deze keer niet, ik heb nog genoeg belminuten van mijn Base Mastercard
Maar het is al de derde keer op rij dat er een fout was bij het herladen. Vorige maand werden de gratis sms'en niet toegekend. En ik had speciaal daarvoor herladen. Heb dan gebeld, en na de wachtmuziek en eerst doorzichtige smoesen te moeten ontkrachten, hebben ze het toch willen toekennen. Ik had echter ook gevraagd om de sms'en die na de herlaadbeurt aangerekend waren, terug te betalen. Dat is niet gebeurd, op een mail daarover is er nooit geantwoord.
Daarom dat ik deze keer geen zin heb om nog eens opnieuw te moeten bellen.
En dringend is het deze keer niet, ik heb nog genoeg belminuten van mijn Base Mastercard

-
- Elite Poster
Oké, dan begrijp ik het.
Ik heb zonet het bewijs van betaling afgedrukt (via PC Banking) en trek nu richting een BASE-shop.
Ik vrees dat het vanavond niet zal opgelost zijn, want waarschijnlijk is het al te laat voor de hoofdzetel. Maarja, we zullen wel zien...
Ik heb zonet het bewijs van betaling afgedrukt (via PC Banking) en trek nu richting een BASE-shop.
Ik vrees dat het vanavond niet zal opgelost zijn, want waarschijnlijk is het al te laat voor de hoofdzetel. Maarja, we zullen wel zien...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Mmm... rare beweringen... dat het snel moet gaan kan ik begrijpen naar je klanten toe... maar ik zie absoluut het verband niet met de aankoop van nieuwe belwaarde. Je restored de data gewoon naar een aparte database, en schrijft dan een scriptje dat de resterende bedragen bij de huidige productie database telt... klaar is kees (en of je dat nu vandaag, morgen of volgend jaar doet maakt technische gezien toch niets uit).rowan schreef:De gegevens moesten na de fout snel teruggezet worden. Anders zou het niet duidelijk zijn welk bedrag de klanten nog hadden staan als ze in de tussentijd nieuwe belwaarde hadden gekocht. Donderdag is het euvel pas verholpen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik zie inderdaad dagelijks nieuwe "moderne creaties" die legacy systemen vervangen en zelden heb ik er een goed gevoel bij
Het verbaast me dan ook al lang niet meer dat zulke dingen gebeuren, en vooral dat het oplossen een echt nachtmerrie wordt.

Het verbaast me dan ook al lang niet meer dat zulke dingen gebeuren, en vooral dat het oplossen een echt nachtmerrie wordt.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
- Recent bedankt: 1 keer
het leukste was dat base zei dat er weinig klachten waren.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
-
- Elite Poster
Eens gaan horen in de BASE-shop, want mijn krediet is nog altijd niet aangevuld met het herladen bedrag.
Hun computer (netwerk) lag helemaal plat, ze konden niets doen. De mevrouw heeft het opgeschreven en ging het maandagmorgen direct doorgeven, want in de winkel kunnen ze dat niet oplossen.
Op dat moment (dus rond 19u00) kon geen enkele klant nog herladen volgens BASE. De klant naast mij kwam een herlaadkaart halen, en ze zeiden dat je op dit moment niet kunt herladen. Lag hun herlaadsysteem plat?
Afwachten maar ...
Hun computer (netwerk) lag helemaal plat, ze konden niets doen. De mevrouw heeft het opgeschreven en ging het maandagmorgen direct doorgeven, want in de winkel kunnen ze dat niet oplossen.
Op dat moment (dus rond 19u00) kon geen enkele klant nog herladen volgens BASE. De klant naast mij kwam een herlaadkaart halen, en ze zeiden dat je op dit moment niet kunt herladen. Lag hun herlaadsysteem plat?
Afwachten maar ...
-
- Elite Poster
Verhaal nog steeds niet afgelopen (JimMobile-klant, officieel deel van BASE).
11/11: Online herladen
12/11: geld van de rekening gegaan
14/11: BASE-shop (Wijnegem) bezocht en gingen het doorgeven aan Brussel met betalingsbewijs
18/11: BASE-shop (Antwerpen-Centraal) bezocht en de persoon heeft het live (samen met mij) doorgegeven aan Brussel
Vandaag (19/11) nog steeds geen herlading ontvangen.
Welke mogelijkheden zijn er nog?
> Aangetekend schrijven (maar dat is de moeite niet, want het gaat hier om een herlading van €10, en die brief kost meer dan 5 euro)
> Telefonisch contact opnemen (bij JimMobile, dus dat is hetzelfde tarief al naar een base-nummer bellen, en ik heb mijn gratis minuten al opgebeld aan die helpdesk)
> Ombudsman (maar dan zijn we meer minstens een maand verder)
> ...
11/11: Online herladen
12/11: geld van de rekening gegaan
14/11: BASE-shop (Wijnegem) bezocht en gingen het doorgeven aan Brussel met betalingsbewijs
18/11: BASE-shop (Antwerpen-Centraal) bezocht en de persoon heeft het live (samen met mij) doorgegeven aan Brussel
Vandaag (19/11) nog steeds geen herlading ontvangen.
Welke mogelijkheden zijn er nog?
> Aangetekend schrijven (maar dat is de moeite niet, want het gaat hier om een herlading van €10, en die brief kost meer dan 5 euro)
> Telefonisch contact opnemen (bij JimMobile, dus dat is hetzelfde tarief al naar een base-nummer bellen, en ik heb mijn gratis minuten al opgebeld aan die helpdesk)
> Ombudsman (maar dan zijn we meer minstens een maand verder)
> ...
-
- Elite Poster
Er blijkt langzaam een negatief eind aan te komen
19/11: Nog eens langs de BASE-shop (Wijnegem) gegaan. Daar blijven aandringen, en ze hebben naar Brussel gebeld. Er werd mij dan verteld dat het binnen het uur op de rekening zou staan.
20/11: Nog steeds niet op mijn rekening, dus beslis om door te gaan. Ga terug naar de BASE-shop (Wijnegem) en doen ze terug "moeite". En dan krijg ik de mededeling: U hebt een fout nummer herladen! Ik vraag dan naar welk gsm-nummer, maar dat mogen ze niet zeggen! (opzich logisch, niet om die persoon op te bellen, maar om te zien of het een typfout is of een totaal ander nummer)
Er komen bij mij enkele bemerkingen naar boven.
Tot vandaag was het altijd een fout van hun en werd dat zo snel mogelijk rechtgezet en ineens is het een fout gsm-nummer.
Hadden ze dat niet vroeger kunnen communiceren of is dit gewoon een "truc" om er vanaf te zijn?
Ik kan natuurlijk nergens controleren (ook niet in browsergeschiedenis) welke nummer werd herladen. Betaald met Bancontact (via ogone.be), maar daar staat enkele WebReload BASE.
Ik beweer niet dat mijn zus 100% zeker is dat ze het juiste nummer heeft ingetypt, maar ze heeft het wel gecontroleerd. En nu lijkt het alsof BASE snel er vanaf wilt zijn, en er is ook geen manier om nog iets te doen.
Ik vrees dat er geen andere oplossing is, dan gewoon opnieuw herladen (of van provider overstappen).
19/11: Nog eens langs de BASE-shop (Wijnegem) gegaan. Daar blijven aandringen, en ze hebben naar Brussel gebeld. Er werd mij dan verteld dat het binnen het uur op de rekening zou staan.
20/11: Nog steeds niet op mijn rekening, dus beslis om door te gaan. Ga terug naar de BASE-shop (Wijnegem) en doen ze terug "moeite". En dan krijg ik de mededeling: U hebt een fout nummer herladen! Ik vraag dan naar welk gsm-nummer, maar dat mogen ze niet zeggen! (opzich logisch, niet om die persoon op te bellen, maar om te zien of het een typfout is of een totaal ander nummer)
Er komen bij mij enkele bemerkingen naar boven.
Tot vandaag was het altijd een fout van hun en werd dat zo snel mogelijk rechtgezet en ineens is het een fout gsm-nummer.
Hadden ze dat niet vroeger kunnen communiceren of is dit gewoon een "truc" om er vanaf te zijn?
Ik kan natuurlijk nergens controleren (ook niet in browsergeschiedenis) welke nummer werd herladen. Betaald met Bancontact (via ogone.be), maar daar staat enkele WebReload BASE.
Ik beweer niet dat mijn zus 100% zeker is dat ze het juiste nummer heeft ingetypt, maar ze heeft het wel gecontroleerd. En nu lijkt het alsof BASE snel er vanaf wilt zijn, en er is ook geen manier om nog iets te doen.
Ik vrees dat er geen andere oplossing is, dan gewoon opnieuw herladen (of van provider overstappen).