wifi verbinding valt weg - heropstart router fritzbox

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb een internet favorite vdsl met bbox2 welke enkel als modem dient, daarop aangesloten een fritzbox 7140 welke een eigen internetverbinding mag opbouwen (om zo de andere functies van de fritbox nog te kunnen gebruiken zoals oa voip).

Naast mijn pc met gewone lanverbinding gebruik ik een asus eepc 100h, meestal draadloos (AP punt is de fritzbox, de wifi van de bbox is uitgeschakeld). Deze draadloze verbinding gaf tot voor kort haast nooit problemen.

Ik kocht een emtec movie cube aan (s800h), welke via lan (cat. 5e kabel 10 meter) verbonden is met de fritzbox (movie cube bezit ondermeer bittorrentclient, vandaar). In de Fritzbox gaf ik aan dat de cube ook een eigen verbinding mag opbouwen (zonder dit aan te kruisen kreeg ik de moviecube niet werkende voor wat betreft internetgebruik).

Sinds de ingebruikname van de cube slaag ik er tegenwoordig niet meer in om een stabiele wifi verbinding tot stand te brengen tussen mijn eepc en de fritzbox (als de moviecube in werking is). De wifi verbinding tss laptop en fritzbox werkt enkele minuten, 1 keer een minuut of 30 maar nooit langer. De wifi verbinding wordt plots verbroken en de fritzbox herstart blijkbaar.

De fritzbox heeft de vervelende eigenschap zijn eigen logbestanden te wissen bij een herstart, het enige dat ik dus terug kan vinden in de logbestanden is de nieuwe aanlog ...
De pc staat bij het optreden van het gemelde probleem niet eens aan. 2 Clients tergelijkertijd (movie cube lan en laptop wifi), dat zou toch moeten werken met een vdsl2 aansluiting ... ? :???:

Wat kan ik ondernemen om de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Het is nu zeker dat het wegvallen van de wifi verbinding te wijten is aan de Emtec, als die niet in gebruik is werkt mijn wifi-verbinding prima.
Op de emtec moet ik een manuele ip config doen (om niet steeds een ander ip adres te krijgen wat een probleem is om het toestel via browser te bereiken vanop pc ...)
Voor ip adres en subnetmask staat in de handleiding van de fritzbox wat ik moet doen, maar wat moet ik juist invullen voor de netwerkadressen gateway en dns ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Markske!
Starter
Starter

- Als gateway adres moet je het LAN adres van de fritzbox opgeven.
- Als DNS adres kun je hetzelfde opgeven, maar ook alternatieve (zie opendns of google).

Let er wel op dat het vast IP adres van je Emtec niet in de DHCP range ligt die je in de Fritzbox hebt opgegeven. DHCP weet namelijk niet welke vaste IP adressen je zelf toewijst. Doe je dat wel dan is het risico aanwezig dat je laptop hetzelfde adres ktijgt als je Emtec en krijg je dus IP conflicten. Bij minstens één van de toestellen valt dan de LAN verbinding weg.
Gebruik als subnetmask altijd hetzelfde als op de fritzbox. Als deze verschillend zijn kan dat ook tot netwerkproblemen leiden.
Afbeelding Afbeelding
en we kijken naar een Belgacom HD TV kanaal ...... en we luisteren naar Belgacom radio
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”