voip in combinatie met telenet
Telenet is dus vandaag de binneninstallatie komen doen.
Ze hebben een svg1501 Motorola modem opgehangen. Binnen een paar weken ga ik dan internet hebben.
Er zijn daar 4 ethernetpoorten en 2 telefoonuitgangen op. de technieker zei dat ik die modem ga kunnen instellen via een telenetpagina.
Vroeger zat ik met adsl en had een fritzbox. Mijn nummer zit bij weepee en alles draaide perfect.
Nu mijn vragen:
Kan ik die modem nog instellen via een webbrowser?
Kan er nog voip bedreven worden met telenet?
Als ik mijn fritzbox verbind met die router gaat alles dan kunnen werken?
Kan ik alle 4 de routerp poorten benutten van die motorola als ik basicnet heb?
Kan ik nog dyndns services instellen?
Hoe zit het met dhcp .. enz..
Zijn er nog mensen met die modem, die tips kunnen geven? Wie belt voip met telenet ? dank !
voip in combinatie met telenet
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Vele vragen, ga proberen één voor één te antwoorden.
Jij hebt dus de nieuwe "modem / router" gekregen van Telenet. Persoonlijk zou ik bij de technieker aangedrongen hebben om de oude "modem only" te installeren (of te laten staan van de vorige huurder), gezien je een FritzBox hebt en hierop wil Voipen. Zoals je weet is het nooit een goed idee om een "router achter een router" te hangen wegens dubbele NAS.
Neen, alleen via "mijn Telenet", en dan nog zeer beperkt.
Ja, geen enkele probleem.
Zoals hierboven uitgelegd, dubbele NAT kan problemen geven voor VOIP (vooral bij inkomende oproepen), maar er zijn work-arounds. Je moet eerst beslissen of je de FritzBox verder als router wil gebruiken (met andere woorden: je eigen lokaal netwerk zit dan achter de FritzBox.
a) FritzBox als Client.
- Je moet in de FritzBox instellen dat die een verbinding maakt via "LAN1", en instellen als IP Client.
- De FritzBox zal een IP krijgen van de Telenet router, en zal dam alleen via dit nieuwe IP bereikbaar zijn.
- Ik zou je echter aanraden de FritzBox een manueel IP te geven (binnen het subnet van de Telenet router, maar buiten de DHCP range).
- bij de WeePee settings (invoming calls) best de STUN instellen (probeer met en zonder STUN).
- Op de vrije LAN poorten van de FritzBox kan je ook apparaten aansluiten (soort switch).
b) FritzBox als Router.
- Je moet in de FritzBox instellen dat die een verbinding maakt via "LAN1", en instellen als Router (zonder inlog gegevens).
- De FritzBox zal aan de WAN zijde een IP krijgen van de Telenet router, maar zal aan de LAN zijde bereikbaar blijven op zijn eigen IP (192.168.178.1).
- Je kan ook de FritzBox een manueel (WAN) IP te geven (binnen het subnet van de Telenet router, maar buiten de DHCP range).
- Gezien de (eventuele) problemen van dubbele NAT, zou ik het IP adres van de FritzBox in DMZ zetten op de Telenet router (alle inkomende traffiek wordt geforward naar de FritzBox.
- Al je toestellen moeten nu op de vrije LAN pooorten van de FritzBox aangesloten worden.
Kan ik alle 4 de router poorten benutten van die motorola als ik basicnet heb?
Ja, maar dat hangt af hoe je de FritzBox wil configureren:
a) bij "FritzBox als Client", kan je de 3 vrije LAN poorten van de Telenet router gebruiken, alsook de vrije LAN poorten van de FritzBox (en de FritzBox WLAN).
b) bij "FritzBox al router", hangt je interne netwerk aan de FritzBox.
a) bij "FritzBox als Client", kan je de dyndns van de FritzBox niet gebruiken. Deze zal het WAN IP van de FritzBox geven, wat een intern IP zal zijn van de Motorola. Of de Motorola dyndns heeft weet ik niet.
Je kan natuurlijk wel een dyndns client installeren op een PC, die het (extern) IP adres zal updaten (alleen als de PC "on" is).
Bij Telenet niet zo'nh probleem, gezien IP niet regelmatig wijzigt.
b) Idem bij "FritzBox als Router" >> Deze zal het WAN IP van de FritzBox geven, wat een intern IP zal zijn van de Motorola.
Hoe zit het met dhcp .. enz.
Waarschijnlijk is deze vraag reeds duidelijk met het voorgaande.
Conclusie.
Je kan perfect jouw WeePee nummer behouden bij de overgang van ADSL naar Telenet. Als je alles goed voorbereidt ben je heel vlug weer on-line. Dat is het voordeel van een onafhankelijke VOIP provider: je zal -als het ware- zelf je nummer "porteren" van de en modem naar de andere.
Philippe.
Jij hebt dus de nieuwe "modem / router" gekregen van Telenet. Persoonlijk zou ik bij de technieker aangedrongen hebben om de oude "modem only" te installeren (of te laten staan van de vorige huurder), gezien je een FritzBox hebt en hierop wil Voipen. Zoals je weet is het nooit een goed idee om een "router achter een router" te hangen wegens dubbele NAS.
Neen, alleen via "mijn Telenet", en dan nog zeer beperkt.
Ja, geen enkele probleem.
Zoals hierboven uitgelegd, dubbele NAT kan problemen geven voor VOIP (vooral bij inkomende oproepen), maar er zijn work-arounds. Je moet eerst beslissen of je de FritzBox verder als router wil gebruiken (met andere woorden: je eigen lokaal netwerk zit dan achter de FritzBox.
a) FritzBox als Client.
- Je moet in de FritzBox instellen dat die een verbinding maakt via "LAN1", en instellen als IP Client.
- De FritzBox zal een IP krijgen van de Telenet router, en zal dam alleen via dit nieuwe IP bereikbaar zijn.
- Ik zou je echter aanraden de FritzBox een manueel IP te geven (binnen het subnet van de Telenet router, maar buiten de DHCP range).
- bij de WeePee settings (invoming calls) best de STUN instellen (probeer met en zonder STUN).
- Op de vrije LAN poorten van de FritzBox kan je ook apparaten aansluiten (soort switch).
b) FritzBox als Router.
- Je moet in de FritzBox instellen dat die een verbinding maakt via "LAN1", en instellen als Router (zonder inlog gegevens).
- De FritzBox zal aan de WAN zijde een IP krijgen van de Telenet router, maar zal aan de LAN zijde bereikbaar blijven op zijn eigen IP (192.168.178.1).
- Je kan ook de FritzBox een manueel (WAN) IP te geven (binnen het subnet van de Telenet router, maar buiten de DHCP range).
- Gezien de (eventuele) problemen van dubbele NAT, zou ik het IP adres van de FritzBox in DMZ zetten op de Telenet router (alle inkomende traffiek wordt geforward naar de FritzBox.
- Al je toestellen moeten nu op de vrije LAN pooorten van de FritzBox aangesloten worden.
Kan ik alle 4 de router poorten benutten van die motorola als ik basicnet heb?
Ja, maar dat hangt af hoe je de FritzBox wil configureren:
a) bij "FritzBox als Client", kan je de 3 vrije LAN poorten van de Telenet router gebruiken, alsook de vrije LAN poorten van de FritzBox (en de FritzBox WLAN).
b) bij "FritzBox al router", hangt je interne netwerk aan de FritzBox.
a) bij "FritzBox als Client", kan je de dyndns van de FritzBox niet gebruiken. Deze zal het WAN IP van de FritzBox geven, wat een intern IP zal zijn van de Motorola. Of de Motorola dyndns heeft weet ik niet.
Je kan natuurlijk wel een dyndns client installeren op een PC, die het (extern) IP adres zal updaten (alleen als de PC "on" is).
Bij Telenet niet zo'nh probleem, gezien IP niet regelmatig wijzigt.
b) Idem bij "FritzBox als Router" >> Deze zal het WAN IP van de FritzBox geven, wat een intern IP zal zijn van de Motorola.
Hoe zit het met dhcp .. enz.
Waarschijnlijk is deze vraag reeds duidelijk met het voorgaande.
Conclusie.
Je kan perfect jouw WeePee nummer behouden bij de overgang van ADSL naar Telenet. Als je alles goed voorbereidt ben je heel vlug weer on-line. Dat is het voordeel van een onafhankelijke VOIP provider: je zal -als het ware- zelf je nummer "porteren" van de en modem naar de andere.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Moderator
Geen idee of dat kan/mag ...
Hoewel ... mijn neef verhuisde onlangs van Brugge (waar hij Tele2 had) naar Dudzele (hier heeft hij voor Telenet geopteerd).
Hij had een FritzBox met o.a. een WeePee nummer, die hij meegenomen heeft.
Op ons uitdrukkelijk verzoek heeft de technieker, die bij hem de modem/router + wireless moest komen installeren, de oude "modem-only" laten hangen en ge-activeerd (Telenet + digitale TV).
Hierop hebben we probleemloos de Fritzbox gezet.
Philippe.
Hoewel ... mijn neef verhuisde onlangs van Brugge (waar hij Tele2 had) naar Dudzele (hier heeft hij voor Telenet geopteerd).
Hij had een FritzBox met o.a. een WeePee nummer, die hij meegenomen heeft.
Op ons uitdrukkelijk verzoek heeft de technieker, die bij hem de modem/router + wireless moest komen installeren, de oude "modem-only" laten hangen en ge-activeerd (Telenet + digitale TV).
Hierop hebben we probleemloos de Fritzbox gezet.
Philippe.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
De Fritzbox die ik heb is een FRITZ!Box Fon 5140
Deze hangt nu ook achter een router en dit werkt goed. Ik zal deze toch nooit primair kunnen hangen denk ik, omdat het adsl
modegedeelte toch niet kan gebruikt worden (vroeger ook niet want het was annexB)
Nog een ander vraagje, mijn upload gaat slechts 256 kb zijn, nu is 'm 512 kb. Gaan telefoongesprekken nog goed kunnen
plaatsvinden?
Wat denk jij daarvan Philippe?
Deze hangt nu ook achter een router en dit werkt goed. Ik zal deze toch nooit primair kunnen hangen denk ik, omdat het adsl
modegedeelte toch niet kan gebruikt worden (vroeger ook niet want het was annexB)
Nog een ander vraagje, mijn upload gaat slechts 256 kb zijn, nu is 'm 512 kb. Gaan telefoongesprekken nog goed kunnen
plaatsvinden?
-
- Moderator
In principe gebruikt een VOIP gesprek ca 100 kb in beide richtingen. Met een upload van 256 kb zou het dus moeten lukken, maar je hebt niet veel ruimte, met andere woorden:lucdec schreef:Nog een ander vraagje, mijn upload gaat slechts 256 kb zijn, nu is 'm 512 kb. Gaan telefoongesprekken nog goed kunnen plaatsvinden?
- 2 VOIP gesprekken gelijktijdig zijn niet mogelijk.
- tijdens een VOIP gesprek mag er geen ander internet verkeer zijn. Surfen zou nog net kunnen, maar b.v. een e-mail versturen met attachment zal dodelijk zijn.
Met een slechte upload zal jij de tegenpartij wel goed horen (= download), maar de tegenpartij zal jou stem vervormd of in stukjes horen, wat zeer irriterend is. Het komische is dat jij dat zelf niet in de gaten hebt, gezien jij denkt dat je een goede verbinding hebt

Je kan wel je effectieve snelheden ingeven in de FritzBox. De FritzBox zal bij lage snelheden waarschijnlijk automatisch een andere codec gebruik (die minder bandbreedte nodig heeft).
Philippe.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Philippe,philippe.deleye schreef:In principe gebruikt een VOIP gesprek ca 100 kb in beide richtingen. Met een upload van 256 kb zou het dus moeten lukken, maar je hebt niet veel ruimte, met andere woorden:
- 2 VOIP gesprekken gelijktijdig zijn niet mogelijk.
- tijdens een VOIP gesprek mag er geen ander internet verkeer zijn. Surfen zou nog net kunnen, maar b.v. een e-mail versturen met attachment zal dodelijk zijn.
Da's toch wat kort door de bocht. Alles hangt af van de gebruikte codec en het transport medium (ethernet, PPP, ...). Grofweg 85Kbit voor G711 en 30Kbit voor G729 lijkt me correcter. Een leuke calculator kan je hier vinden: http://www.bandcalc.com/
2 voip gesprekken op 256Kbit zijn dus zeker mogelijk mits de correcte codec en het gebruik van een deftige quality of service. Helaas is dit laatste niet evident voor de gemiddelde gebruiker.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Bij mijn zus heb ik een Fritzbox op Basic-net bij Telenet geplaatst. Met Weepee voip. Dat werkt perfect.
De pc's zijn allemaal verbonden over de Fritzbox zodat QoS voluit kan werken.
Ze doen wel maar 1 gesprek tegelijk.
De pc's zijn allemaal verbonden over de Fritzbox zodat QoS voluit kan werken.
Ze doen wel maar 1 gesprek tegelijk.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Elite Poster
@MarkDM en 2Flip : bedankt om dit te laten weten, zo ben ik een stuk gerust.
Er is wel geen modem geplaatst bij mij door Telenet maar een svg1501 Motorola modem router. Is dit ook zo bij jullie?
Er is wel geen modem geplaatst bij mij door Telenet maar een svg1501 Motorola modem router. Is dit ook zo bij jullie?
-
- Moderator
Je hebt 100% gelijk, misschien heb ik het wat te negatief voorgesteld. En de getuigenissen van de 2 vorige posters zien er dus toch wel positief uit.VOiD schreef: Da's toch wat kort door de bocht. Alles hangt af van de gebruikte codec en het transport medium (ethernet, PPP, ...). Grofweg 85Kbit voor G711 en 30Kbit voor G729 lijkt me correcter. Een leuke calculator kan je hier vinden: http://www.bandcalc.com/
2 voip gesprekken op 256Kbit zijn dus zeker mogelijk mits de correcte codec en het gebruik van een deftige quality of service. Helaas is dit laatste niet evident voor de gemiddelde gebruiker.
Wat betreft QoS: De FritzBox heeft QoS aan boord, maar dat werkt dus alleen als je de "box als router" gebruikt [optie (b) in mijn vorige post].
Philippe.
-
- Elite Poster
Ik ken de type-nummers niet, maar bij mijn zus is het dat nieuw model met ingebouwde draadloze router. Die wifi is uitgeschakeld. We gebruiken de wifi en routerfunctie van de Fritzbox. Er is dus dubbele NAT.lucdec schreef:Er is wel geen modem geplaatst bij mij door Telenet maar een svg1501 Motorola modem router. Is dit ook zo bij jullie?
Basic-net is in principe maar voor 1 pc. Als je alles aan de Fritzbox hangt zien ze niet onmiddellijk dat je wat zeurt.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik denk niet dat die van TN een router is hoor, waarschijnlijk doe je geen dubbele NAT hoor 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Ik weet het eigenlijk niet. Maar als we via 'MyTelenet" kijken zien we alleen de Fritzbox als aangesloten 'computer'. Dat is voldoende.honda4life schreef:Ik denk niet dat die van TN een router is hoor, waarschijnlijk doe je geen dubbele NAT hoor
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Je geeft het antwoord zelf.
Indien je Telenet modem NAT zou doen, dan kan hij nooit meer dan 1 toestel zien aan WAN zijde hé
Indien je Telenet modem NAT zou doen, dan kan hij nooit meer dan 1 toestel zien aan WAN zijde hé

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
@MarkDM Mag ik U nog enkele vraagjes stellen :
Kan je eens niet kijken welk type het juist is?
Welk type fritzbox is het trouwens?
als men 2 routers achter elkaar plaatst, vertraagt de pingsnelheid zegt men, kun je
niet eens de test doen op www.speedtest.net en hier de waardes plaatsen. dank!
Kan je eens niet kijken welk type het juist is?
Welk type fritzbox is het trouwens?
als men 2 routers achter elkaar plaatst, vertraagt de pingsnelheid zegt men, kun je
niet eens de test doen op www.speedtest.net en hier de waardes plaatsen. dank!
-
- Moderator
Luc ....
Ik zou mij niet teveel zorgen maken op voorhand. Rustig afwachten tot ze de zaak activeren en dan de FritzBox instellen. Mijn advies zou zijn:
- FritzBox als router instellen (dan werkt QoS bij Voip).
- In "Mijn Telenet" het IP van de FritzBox in de Telenet router op "DMZ" zetten.
En dan zelf wat testen met sommige instellingen (zoals STUN of geen STUN, enz ....)
't Zal wel meevallen
Philippe.
Ik zou mij niet teveel zorgen maken op voorhand. Rustig afwachten tot ze de zaak activeren en dan de FritzBox instellen. Mijn advies zou zijn:
- FritzBox als router instellen (dan werkt QoS bij Voip).
- In "Mijn Telenet" het IP van de FritzBox in de Telenet router op "DMZ" zetten.
En dan zelf wat testen met sommige instellingen (zoals STUN of geen STUN, enz ....)
't Zal wel meevallen

Philippe.
-
- Elite Poster
Euhn neen. Die redenering klopt niet. 'My Telenet' heeft volledige toegang tot de modem. Zelfs als dat een router zou zijn zien ze/we nog alles langs die weg.honda4life schreef:Je geeft het antwoord zelf.
Het zou perfect en zonder problemen moeten werken.
Ik heb onlangs een Cisco PAP2T op die Telenet-doos gehangen en VOIP werkte perfect en probleemloos.
Dus de Fritzbox als "router" instellen en eraan hangen gaat prima werken.
En maak je over die Ping nu maar geen zorgen, de vertraging ligt in de nano-seconden, ga je niets van merken.
Ik heb onlangs een Cisco PAP2T op die Telenet-doos gehangen en VOIP werkte perfect en probleemloos.
Dus de Fritzbox als "router" instellen en eraan hangen gaat prima werken.
En maak je over die Ping nu maar geen zorgen, de vertraging ligt in de nano-seconden, ga je niets van merken.
Groeten Bas.