Dia's inscannen
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Nu ik op pensioen ben, en mijn familie denkt dat ik hele dagen niets te doen heb, hebben ze voor mij een leuk jobke bedacht: het digitaliseren van de hele verzameling oude familie dia's.
Alle tips zijn welkom:
hardware:
- er bestaan blijkbaar van die toestelletjes om op een bestaande scanner te plaatsten.
- of bestaan er ook echte dia scanners ? zijn die beter ?
software:
- ik heb (nog) geen speciaal programma's zoals Photoshop of zo, alleen de standard Windows en Office programma's / hulpprogramma's (vb Office Picture Manager). Ik neem aan dat dit meer dan voldoende is ?
resolutie:
- welke resolutie geeft goede resultaten ? ik veronderstel dat een te hoge resolutie niet veel zin heeft voor oude dia's, maar wel het nadeel dat de resulterende bestanden veel te groot zijn ?
Bedankt.
Philippe.
Alle tips zijn welkom:
hardware:
- er bestaan blijkbaar van die toestelletjes om op een bestaande scanner te plaatsten.
- of bestaan er ook echte dia scanners ? zijn die beter ?
software:
- ik heb (nog) geen speciaal programma's zoals Photoshop of zo, alleen de standard Windows en Office programma's / hulpprogramma's (vb Office Picture Manager). Ik neem aan dat dit meer dan voldoende is ?
resolutie:
- welke resolutie geeft goede resultaten ? ik veronderstel dat een te hoge resolutie niet veel zin heeft voor oude dia's, maar wel het nadeel dat de resulterende bestanden veel te groot zijn ?
Bedankt.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 46 keer
Uw eerste opdracht zal afhankelijk van het aantal dia's er uit bestaan om ze allemaal te projecteren, om de slechte (wees kritisch) er tussenuit te halen en er ook zeker te van zijn dat ze allemaal in de juiste richting in de laders zitten. Want, dia's scannen vraagt zeer veel tijd. Ik heb vorig jaar een scanner kunnen lenen om in te scannen, er was een voorziening bij waar je 4 dia's tegelijkertijd in een frame kon plaatsen en deze dan zo scannen. De software die bij deze scanner was voldeed ruimschoots.
Volgens mij was het een voorganger van deze scanner http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/ ... 1B198011#2
Volgens mij was het een voorganger van deze scanner http://www.epson.com/cgi-bin/Store/jsp/ ... 1B198011#2
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Ik gebruik de Reflecta digitdia 5000 ism vuescan & IT8 calibratie slides van coloraid.de.
Werkt perfect en doet ongeveer 100 dia's per dag (12uur).
Voor 10 dia's kan je dit met goedkopere hardware doen, voor honderden is dit niet haalbaar.
Wat ik heb werkt perfect & alle dia's hebben een aanvaardbare kwaliteit met de standaard instellingen.
Werkt perfect en doet ongeveer 100 dia's per dag (12uur).
Voor 10 dia's kan je dit met goedkopere hardware doen, voor honderden is dit niet haalbaar.
Wat ik heb werkt perfect & alle dia's hebben een aanvaardbare kwaliteit met de standaard instellingen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 103 keer
Zelf zo een toestel kopen lijkt me onnodig? eenmaal de dias gescand zijn is het gedaan.
Liever eentje huren? en mijn aantal zou toch wel een 2000 a 3000.
@ icke gaat dit automatisch of moet je ze er per x aantal insteken?
Liever eentje huren? en mijn aantal zou toch wel een 2000 a 3000.
@ icke gaat dit automatisch of moet je ze er per x aantal insteken?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Zelf heb ik een CanoScan 4400 welke ook een houder heeft voor 4 dia's.
Ervaringen zijn echter alles behalve positief... ik denk dat je beter af bent met pure dia scan toestelletjes.
Ervaringen zijn echter alles behalve positief... ik denk dat je beter af bent met pure dia scan toestelletjes.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 649 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik heb enkele jaren terug ook mijn dia's gescand (12000+)
Ik kocht daarvoor een Minolta Dimage D IV en een setje extra laders zodat ik een aantal dia's kon klaarzetten en het wisselen kon groeperen. Vermits het scannen nogal arbeidsintensief was had ik de scanner aangesloten op mijn laptop zodat ik ondertussen zonder problemen kon verder werken op mijn desktop. De foto's werden op hoogste resolutie gescand (9600dpi) en gesaved als TIFF (36MB/ dia)
Bijna elke avond en weekend werd er gescand en na 3 maanden was de klus geklaard. De scanner heb ik tweedehands verkocht zodat van de aanschafprijs nog een mooi deel kon worden gerecupereerd. Het scannen heeft mij ong. 100 Euro gekost (mijn tijd is "gratis").
Wil je de scans nog bewerken dan komt er nog een veelvoud aan tijd bij natuurlijk.
Suc6.
Edit: Dust removal software is een zeer nuttige tool (was bijgeleverd bij de Minolta) maar verhoogt de scantijd.
Ik kocht daarvoor een Minolta Dimage D IV en een setje extra laders zodat ik een aantal dia's kon klaarzetten en het wisselen kon groeperen. Vermits het scannen nogal arbeidsintensief was had ik de scanner aangesloten op mijn laptop zodat ik ondertussen zonder problemen kon verder werken op mijn desktop. De foto's werden op hoogste resolutie gescand (9600dpi) en gesaved als TIFF (36MB/ dia)
Bijna elke avond en weekend werd er gescand en na 3 maanden was de klus geklaard. De scanner heb ik tweedehands verkocht zodat van de aanschafprijs nog een mooi deel kon worden gerecupereerd. Het scannen heeft mij ong. 100 Euro gekost (mijn tijd is "gratis").
Wil je de scans nog bewerken dan komt er nog een veelvoud aan tijd bij natuurlijk.
Suc6.
Edit: Dust removal software is een zeer nuttige tool (was bijgeleverd bij de Minolta) maar verhoogt de scantijd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- iceke
- Elite Poster
@q-tec
Dit gaat automatisch, gewoon de laders in het toestel, en dan is het een uur of 4,5 wachten tot de scanner z'n werk gedaan heeft.
Vuescan doet de rest, 99% van de foto's hoeft geen verdere bewerking meer in bv. photoshop.
Dit gaat automatisch, gewoon de laders in het toestel, en dan is het een uur of 4,5 wachten tot de scanner z'n werk gedaan heeft.
Vuescan doet de rest, 99% van de foto's hoeft geen verdere bewerking meer in bv. photoshop.
-
- Moderator
'k Heb het al gemerkt, 't zal weer een meerjarenplan plan worden
.
Tenzij ik de tijd dat ik op Userbase verblijf drastisch verminder
.
Bedankt in ieder geval voor de vele reacties.
Philippe.

Tenzij ik de tijd dat ik op Userbase verblijf drastisch verminder

Bedankt in ieder geval voor de vele reacties.
Philippe.
-
- Elite Poster
iceke schreef:@q-tec
ffkes gezocht en het type scanner die je gebruikt is te huur aan 40euro de week.
Kan je eens meedelen welke soorten negatieven deze neemt?
*er liggen ook nog veel reepjes film die niet in zo een dia vierkant zitten is dit ook mogelijk om te scannen?
-
- Deel van't meubilair
Waar huur je zo'n dingen ?q-tec schreef:ffkes gezocht en het type scanner die je gebruikt is te huur aan 40euro de week.
-
- Elite Poster
hierbij fotoke van de dingen die ik wil inscanneniceke schreef:Deze doet enkel ingeraamde negatieven.
Wat bedoel je met welk soort negatieven ?
de dias in zo een vierkantje moeten lukken denk ik, de negatieven niet dan de vraag hoe scan ik die negatieven in?
en iemand een idee van 8mm films?
btw icke hoeveel betaal je voor die scanner tov degene die ik vond van 40euro per week? duur of gewoon?

- iceke
- Elite Poster
Negatieven kader ik gewoon in, slides mogen dik of dun zijn, de meeste pakt hij gewoon aan(ben er nog geen tegengekomen die hij niet doet, soms eens 1tje die hapert), er zit een oranje schuiverke op de ladearm, als je dunne slides hebt schuif je die helemaal naar voor en heb je geen problemen.
Ik heb hem gekocht bij pixmania, de it8 slides bij coloraid en de soft online (koop die software gewoon, is niet duur en werkt zoveel sneller dan alle andere software)
8MM films doet die scanner niet, het is een pure diascanner.
Ik heb hem gekocht bij pixmania, de it8 slides bij coloraid en de soft online (koop die software gewoon, is niet duur en werkt zoveel sneller dan alle andere software)
8MM films doet die scanner niet, het is een pure diascanner.
-
- Moderator
Sorry voor deze oude topic te bumpen
Heb mij vandaag zo'n diascannerke gehaald die in de Aldi stond (40 EUR).
Zal wel niet zo professioneel zijn als de andere toestellen die in deze topic vermeld stonden maar het proberen waard
.
- Je kan kiezen tussen dia's, kleurnegatieven of zwart-wit negatieven.
- Je kan de dia's (per 4) in een houder doorschuiven, of een pakje (geraamde) dia's in een ladertje stapelen.
- Toestelletje werkt onafhankelijk, met een SD kaartje.
- Je kan er wat primitieve bewerkingen doen voor het opslaan (spiegelen, omkeren ..)
- Resolutie is 1680 * 2520 (4M)
Ziet er goed genoeg uit om eens onze oude dia's te gaan digitaliseren.
PS - Het grootste probleem is het "stof" op de oude dia's ...
't zal dus eerst een oefening worden van dia's reinigen
Zal wel niet zo professioneel zijn als de andere toestellen die in deze topic vermeld stonden maar het proberen waard

- Je kan kiezen tussen dia's, kleurnegatieven of zwart-wit negatieven.
- Je kan de dia's (per 4) in een houder doorschuiven, of een pakje (geraamde) dia's in een ladertje stapelen.
- Toestelletje werkt onafhankelijk, met een SD kaartje.
- Je kan er wat primitieve bewerkingen doen voor het opslaan (spiegelen, omkeren ..)
- Resolutie is 1680 * 2520 (4M)
Ziet er goed genoeg uit om eens onze oude dia's te gaan digitaliseren.
PS - Het grootste probleem is het "stof" op de oude dia's ...
't zal dus eerst een oefening worden van dia's reinigen

-
- Deel van't meubilair
M'n scanner heeft ook zo'n houder maar dat werkt absoluut nietphilippe_d schreef:- Je kan de dia's (per 4) in een houder doorschuiven, of een pakje (geraamde) dia's in een ladertje stapelen.

Ik kijk alvast uit naar je ervaring... of de kwaliteit een beetje goed is (iemand vroeg me onlangs of het goed was maar durfde er niet meteen advies over geven).philippe_d schreef:Ziet er goed genoeg uit om eens onze oude dia's te gaan digitaliseren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
ivm het stof, je wil mss een elecrische luchtpomp gaan gebruiken daarvoor.
(Of een compressor die je goed kan regelen tot een zeer zwakke stand)
bij mijn laatste poging heb ik dit gedaan met een electrische pomp voor luchtmatrassen e.d. op te blazen.
(Of een compressor die je goed kan regelen tot een zeer zwakke stand)
bij mijn laatste poging heb ik dit gedaan met een electrische pomp voor luchtmatrassen e.d. op te blazen.
- iceke
- Elite Poster
Nee, je zou die dia's eigenlijk moeten wassen... voor een paar dia's zijn die toestelletjes ruim voldoende, heb je een paar laders...huur dan een beter toestel of koop 1 tweede hands. Ik doe ca 200 dia's per dag en dat geeft raw files van 220mb
, stof en co gaat er gewoon mee door en wordt er met infrarood gewoon uitgefilterd.
Ik zie me zelf geen 100 foto's versteken in zo'n 40€ ding. Als je graag eens wat scan's ziet zet ik ze wel ff online...

Ik zie me zelf geen 100 foto's versteken in zo'n 40€ ding. Als je graag eens wat scan's ziet zet ik ze wel ff online...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 18 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Iceke welk toestel gebruik je momenteel nog?
Ik ben ook wel benieuwd naar enkele hoge resolutie scans.
Hier was ook de vraag gesteld over het toestel in de aldi maar heb vragen over de kwaliteit.
[
Post made via mobile device ]
Ik ben ook wel benieuwd naar enkele hoge resolutie scans.
Hier was ook de vraag gesteld over het toestel in de aldi maar heb vragen over de kwaliteit.
[

Everything that has a beginning has an end.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik heb jaren geleden mijn Dia's en APS negatieven ingescand met de Canoscan FS2710 (semi-professioneel toestel).
Het toestel ligt hier nu stof te vergaren, dus als iemand het wil overnemen het is ter beschikking.
http://www.photographyreview.com/cat/di ... 26crx.aspx
Het toestel ligt hier nu stof te vergaren, dus als iemand het wil overnemen het is ter beschikking.
http://www.photographyreview.com/cat/di ... 26crx.aspx
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Heb je daar nog veel mee gedaan en ben je tevreden van het resultaat ?philippe_d schreef:Sorry voor deze oude topic te bumpen
Zal wel niet zo professioneel zijn als de andere toestellen die in deze topic vermeld stonden maar het proberen waard.(
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Hier ook interesse om het te huren
Kan mn vader zijn duizenden dia's gaan inscannen 

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 16 keer
Aan alle geinteresseerden voor de diascanner CanoScan FS2710:
Het toestel is kompleet, d.w.z. met alle kabels, handleiding, accesoires en PCI SCSI kaart.
Hou er wel rekening mee dat het in principe niet compatibel is met Windows 7, heeft bij mij gewerkt met Win 98 en XP.
Als ik zie wat Amazon er voor vraagt dacht ik aan een prijs van 90 € verzending Kiala incl. of doe een bod.
http://www.usa.canon.com/cusa/support/c ... 0#Overview
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... S2710.aspx
De geinteresserden kunnen misschien samenleggen
Het toestel is kompleet, d.w.z. met alle kabels, handleiding, accesoires en PCI SCSI kaart.
Hou er wel rekening mee dat het in principe niet compatibel is met Windows 7, heeft bij mij gewerkt met Win 98 en XP.
Als ik zie wat Amazon er voor vraagt dacht ik aan een prijs van 90 € verzending Kiala incl. of doe een bod.
http://www.usa.canon.com/cusa/support/c ... 0#Overview
http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... S2710.aspx
De geinteresserden kunnen misschien samenleggen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Bij de betere foto zaak (als je ze nog vindt, tegenwoordig...) kan je voor zo'n 30,- a 40,- euro per week een degelijk toestel huren, waar je meteen een lader van 50 kan instoppen, en waar hij dan enkele uren zoet mee is (afhankelijk van de kwaliteit die je wenst).
Bijvoorbeeld een Reflecta DigitDia 6000. Kan tot 5000 dpi scannen (dat loont nog bij dia's), en "kuist" de dia's eerst door trillen en infrarood licht. Kwaliteit is veel beter dan die dingen van enkele honderden euro waar je manueel dia per dia moet inzetten...
Bijvoorbeeld een Reflecta DigitDia 6000. Kan tot 5000 dpi scannen (dat loont nog bij dia's), en "kuist" de dia's eerst door trillen en infrarood licht. Kwaliteit is veel beter dan die dingen van enkele honderden euro waar je manueel dia per dia moet inzetten...
-
- Moderator
Ikzelf ben er wel tevreden over. Het is een zeer basic toestelletje, en dus absoluut niet zo professioneel als de andere toestellen die in deze topic vermeld staan.fredo66 schreef:Heb je daar nog veel mee gedaan en ben je tevreden van het resultaat ?philippe_d schreef:Sorry voor deze oude topic te bumpen
Eigenlijk is het geen "scanner" maar een fototoestel: de dia wordt belicht, lichtsterkte geregeld en er wordt een foto gemaakt. Het toestel werkt op 5V (met voeding of via USB), en de foto wordt opgeslagen op een ingebouwde SD kaart.
Formaat = 2520 x 1680 pixels, of 10x15 (4 megapixel).
Je kan er ook oude 35mm foto-negatieven mee scannen.
Gezien de dia's die ik aan het scannen ben tussen 30-40 jaar oud zijn, kan je natuurlijk geen betere kwaliteit verwachten dan het origineel. Maar ik heb de ingescande dia's geprojceteerd op een 42-inch LCD, en de bezoekers waren toch onder de indruk.
Ik heb wel ondervonden dat het zeer belangrijk is om alle dia's aan beide zijden af te stoffen. Een klein stofje of haartje is al heel gauw zichtbaar.
Achteraf is er nog wel wat Photoshop werk aan, zoals kantjes afsnijden van de vierkante dia's, formaat bijsnijden om schermpassend te maken op TV (ik snij ze op 1418 x 2520), enz...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 38 keer
Dank zij deze topic nog eens de oude (goede) scanner en de negatieven van de zolder gehaald...en waar het vroeger niet lukte, blijkt alles nu wel te lukken..kwaliteit trekt wel op niets (vergeleken met de huidige digitale foto's)..maar die oude look heeft nog wel iets.
-
- Elite Poster
Dat heb je zelf toch niet het juiste materiaal gebruikt (ofwel het fototoestel destijds, de instelling ervan, ofwel de dia's erg slecht bewaard, ofwel geen goede scanner gebruikt).Tim H. schreef:kwaliteit trekt wel op niets (vergeleken met de huidige digitale foto's)
Dia's zijn namelijk verwant met pellicule, en kunnen dus omgezet worden naar een heel erg hoge digitale resolutie (als het bronmateriaal degelijk is, tenminste). Vergelijk het maar met 35mm films uit bijvoorbeeld de jaren '40, die men nu ook nog steeds in HD en zelf ultra HD kan vertonen!
-
- Elite Poster
Denk dat het een beetje van alles is....
rolletjes zijn ooit ontwikkeld in india, hebben dan nog 7 maand meegereisd en liggen nu al meer dan 10jaar op de zolder.
inscannen hoge resolutie is geen probleem hoor...het zijn gewoon de kleuren, stof en krassen...

rolletjes zijn ooit ontwikkeld in india, hebben dan nog 7 maand meegereisd en liggen nu al meer dan 10jaar op de zolder.
inscannen hoge resolutie is geen probleem hoor...het zijn gewoon de kleuren, stof en krassen...

-
- Elite Poster
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Heeft er iemand de EPSON scanner perfection V500 al gebruikt voor dia-scan ? Graag jouw ervaringen ermee dan.
Die reeks wordt aangeprezen voor dit werk, de V500 is zowat de grens tss betaalbaar / te duur voor hobby/occasioneel gebruik ... (+- 180 euro)
Er is ook al een vervanger voor dit model, V550 maar die is nog duurder ...
Die reeks wordt aangeprezen voor dit werk, de V500 is zowat de grens tss betaalbaar / te duur voor hobby/occasioneel gebruik ... (+- 180 euro)
Er is ook al een vervanger voor dit model, V550 maar die is nog duurder ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik zag dat ze bij de Aldi ook weer zo'n toestelletje verkopen. Is dat iets waard? Het is om zeer oude foto's in te scannen en ook niet het standaard formaat van filmrolletjes die we nu nog kennen maar een stuk groter. Is dat er ook mee mogelijk?
-
- Moderator
Nee
Alleen standard formaat dia's, en 35mm negatieven
Alleen standard formaat dia's, en 35mm negatieven
-
- Elite Poster
ik ben nu toch al een tweetal weken aan het inscannen met mijn EPSON 4990..
en tot hier toe moet ik zeggen dat de kwaliteit vooral afhangt van waar de negatieven ontwikkeld zijn en hoe ze al die tijd bewaard zijn...
Tot hiertoe al bij al tevreden.
en tot hier toe moet ik zeggen dat de kwaliteit vooral afhangt van waar de negatieven ontwikkeld zijn en hoe ze al die tijd bewaard zijn...
Tot hiertoe al bij al tevreden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
- Bedankt: 394 keer
- Recent bedankt: 2 keer
op 2dehands/kapaza kijken voor degelijk merk? velen kopen dit om hun collectie eenmalig te digitaliseren, waarna ze het niet meer gebruikenSlafes schreef:Ik zag dat ze bij de Aldi ook weer zo'n toestelletje verkopen. Is dat iets waard?