Van BGC naar ???

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

Eerst even de huidige situatie schetsen. Momenteel heb ik een BGC Favorite 100 GB op VDSL2 zonder vaste lijn (raw copper). Thuis bolt VDSL2 prima, zit op 200m van de straatverdeler, er komen 2 koperparen toe. Het internetabonnement wordt betaald door m'n werkgever. Daar ik echter eind oktober 2010 van werkgever verander, komt dit te vervallen.

Telefoneren is VoIP via Weepee (in) en Betamaxklonen (uit), ingesteld in m'n Fritzbox 7050 die een PPPoE-verbinding maakt met de BBOX2. Voor alle duidelijkheid, het telefoneren is niet inbegrepen in het BGC internetabonnement. Het nomadisch telefoonnummer dat ik me aanschafte bij Weepee kan (en wil) ik (nog) niet laten porteren (contractueel ten vroegste mogelijk vanaf maart 2011), maar ik ben zeer tevreden over de prijs/kwaliteit, dus waarom dit veranderen ? :-)

Daar ik maandelijks omtrent 60 à 70GB internettrafiek heb, leken me vooral de volgende 3 formules interessant:
a) Particulier BGC Favorite 100GB zonder vaste lijn (raw copper) verderzetten: kost gemiddeld 42,90€/mnd voor 1 jaar (*)
b) BGC discovery + EDP net VDSL home 100 GB: kost gemiddeld 45,87€/mnd voor 1 jaar (geen idee of deze combinatie wel mogelijk is?)
c) EDPnet VDSL home 100GB + EDPnet Telephony: kost gemiddeld 47,70€/mnd voor 1 jaar (**)

Het voordeel bij optie b) en c) is de geringe meerprijs voor de hogere snelheid in vergelijking met een BGC Intense + de bereikbaarheid van de nooddiensten. De overige alternatieven zijn allemaal gemiddeld duurder (tot 68,52€/mnd).

Het nadeel bij optie b) en c) is dat ik een nieuw telefoonnummer dien aan te vragen, daar hangt wellicht een extra kost aan vast ?
En kan je je op EDP-VoIP registreren als je de gegevens in een Fritzbox invult in plaats van in de BGC BBOX2 ?
Daarnaast las ik hier op het forum bvb over EDP die het internet activeert op het 'verkeerde' paar, de overschakeling die in het 100 loopt, ... :?

Kortom, iemand suggesties welke ik best zou kiezen ? Telenet is gezien de lage upload niet echt een optie.

(*) "Een transfert is niet hetzelfde als een nieuwe klant, dus geen promo" zei men me op het werk en in een Belgacom shop
(**) Activatiekost: 50€ internet, 25€ EDP VoIP / 3,50€ korting Test-Aankoop / Gebruik van de BGC BBOX2 bij EDP is mogelijk, dus die kost reken ik niet.
Alle bedragen zijn gemiddelden, waarbij activatie- en materiaalkosten inclusief huidige promo's worden verdeeld over 12 maand.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1443 keer
Bedankt: 1160 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Het goedkoopste heb je zelf al gevonden. Voor de andere factoren is het eigenlijk puur jouw keuze. Andere vraag: ben je vandaag tevreden bij BGC over de dienstverlening? Indien wel: waarom zou je dan veranderen als ze ook het goedkoopste zijn? Indien je hier een antwoord op kan vinden, dan kunnen we verder spreken ;).

Je kan trouwens nog altijd generation aanvragen, toch? Das een favorite met korting. Lord utopia kan je hier meer over vertellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 876 keer
Bedankt: 3367 keer
Recent bedankt: 51 keer

Bericht

* Persoonlijk zou ik ook bij BGC blijven, en gaan voor Internet Generation. Promo was 30,15€ voor 12 maanden, daarna 35,15€. Voor zover ik het begrijp bestaat die promo niet meer, maar wel nog het abbo aan 35,15€. Snelheid is 25mpbs down / 3.5mbps upload, volume = 200Gb). De max. downloadsnelheid van Intense zal 28.2 mbps zijn (gezien de sync van 30 mpbs), en dus marginaal hoger dan Generation (de meerprijs niet meer waard vind ik).
* Als je huidige abbo op naam staat van de werkgever (dus niet op jou naam met terugbetaling via onkostennota), dan is dit wel degelijk een nieuwe abonnee, zelfs op een bestaand adres. Activatiekosten vallen weg als je on-line bestelt.
* Er is echter één nadeel aan dergelijke constructie (nieuw abbo in plaats van overname): je krijgt een nieuwe login, met de nodige ongemakken, zoals het overzetten van je e-mail aliassen (@skynet.be).
* EDPNet VOIP kan je inderdaad instellen op je FritzBox (in tegenstelling tot VOIP van Scarlet, i_Talk of Tele2/Base). Je kan wel alleen VOIPen vanaf een EDPNet internetlijn.
* Ik denk niet dat er een extra kost is bij het aanvragen van een nieuwe nummer bij EDPNet (porteren van een bestaand nummer of een nieuw nummer aanvragen zal niets uitmaken).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 18 keer

Bericht

Ik weet niet of Dommel Cityline / Cityconnect een optie is.
- Cityline:
- geen activatie
- eerste 6 maanden 18.95, dan 28.95 €/mnd
- 24 down / 1.2 up
- 100 GB down/unlimited up
Ik weet dat daar een telefoonlijn bijzit die je niet nodig hebt, maar zelfs daarmee nog goedkoper
- Cityconnect plus:
- geen activatie
- eerste 6 maanden 17.95, dan 33.99 €/mnd
- 24 down / 3 up
- unlimited down/unlimited up
Ik heb geen ervaring met Dommel.
Callum_
Plus Member
Plus Member

Bericht

Een andere optie zou ook scarlet kunnen zijn. scarlet+telefonie is 40/maand en daar zit alles in. Maar zoals hierboven wel vermeld kan je hier de fritzbox niet gebruiken en gaat dat via de sagem fast.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
Bedankt: 529 keer

Bericht

fdgroote schreef: Kortom, iemand suggesties welke ik best zou kiezen ? Telenet is gezien de lage upload niet echt een optie.
Ik vraag me echt af wat er mis is met telenet expressnet, 30€ activering,42.91€ per maand, een "echte" 30Mbps lijn en 80GB per maand.
Ineens is die upload te traag ??? Als je "maar" 70gb per maand verbruikt vraag ik me echt af wat voor meerwaarde die upload geeft in uw geval ?

Tenslotte, om te antwoorden op uw vraag, blijf gewoon bij Belgacom, het is op dit moment goedkoopste dsl aanbieder en ook de meest betrouwbare van de hoop.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 363 keer

Bericht

Opletten:
Generation = 35,15 x 12 = 421,80 euro / jaar;
Comfort (+promo) = 302,50 euro / jaar (+95 voor ongelimiteerd).
Is dat al de administratieve rondslop waardig om na een jaar opnieuw over te schakelen op iets anders? Ik weet het niet. Die 20 euro op een jaar zou mij niet voor Comfort doen kiezen, maar mss u wel.
Comfort Unlimited is tijdens het eerste jaar dus goedkoper dan Generation 200 GB. Er is natuurlijk wel een verschil in downloadsnelheid als in andere voorwaarden.
iceke schreef: Ik vraag me echt af wat er mis is met telenet expressnet, 30€ activering,42.91€ per maand, een "echte" 30Mbps lijn en 80GB per maand.
Ineens is die upload te traag ??? Als je "maar" 70gb per maand verbruikt vraag ik me echt af wat voor meerwaarde die upload geeft in uw geval ?

Tenslotte, om te antwoorden op uw vraag, blijf gewoon bij Belgacom, het is op dit moment goedkoopste dsl aanbieder en ook de meest betrouwbare van de hoop.
Veel. Ik verbruik "maar" 40 GB per maand, maar ik heb wel nood aan een stevige upload (1,5 Mbps, wat meer is dan TurboNet), en dat vooral om te gamen. Peer to peer gamen is intensief naar de uploadkant toe. ;)

Over de meeste betrouwbare kunt ge uren praten. Voor de ene is dat Belgacom, voor de andere Telenet, voor veel mensen EDPnet. Die laatste is dus wel een aanrader, ik zie hier veel positief nieuws over. :)
Dus wat je (TopicStarter) gekozen hebt in je beginpost, zijn wel goeie keuzes.
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

Goztow schreef:Het goedkoopste heb je zelf al gevonden.
Goedkoper dan 0€ (de werkgever betaalt) kan je het inderdaad niet krijgen :P
Het is nu niet de bedoeling om een ‘centenbijter’ te worden
philippe.deleye schreef:Persoonlijk zou ik ook bij BGC blijven, en gaan voor Internet Generation. Promo was 30,15€ voor 12 maanden, daarna 35,15€. Voor zover ik het begrijp bestaat die promo niet meer, maar wel nog het abbo aan 35,15€.
Het prijsverschil met EDP voor een 'marginaal' snellere verbinding is verwaasloosbaar, zeker als je daar dan 2 à 3 jaar blijft. Bovendien mogen Fritzbox en Belgacom BBOX2 blijven staan, ik hoef geen extra apparatuur erbij te zetten én nooddiensten zijn bereikbaar. (voorals nog niet zo bij Weepee en Betamax)
Goztow schreef:Ben je vandaag tevreden bij BGC over de dienstverlening? Indien wel: waarom zou je dan veranderen als ze ook het goedkoopste zijn?
Toen ik nog student was had ik een Internet GO op ADSL1. Belgacom deelde toen in de studentenbuurt voordelige internet jaarabonnementen uit. Toen het profiel op 3,3MB kwam liep het hier fout: de muuraansluiting ging meermaals stuk (er kwam bruin stinkend vocht uit, binnenin waren contactpunten gecorrodeerd en plastic errond weggesmolten), in de straatverdeler moesten meermaals de aansluitingen herstelt worden, … . Dagenlang geen telefoon noch internet. Heel leuk als je op dat moment bvb. aan het solliciteren bent. Ben dan maar met VoIP gaan experimenteren, dan was ik tenminste van de abonnementskosten van telefoon af.

Uiteindelijk hebben ze me als een van de eersten op VDSL2 gezet (en hebben ze me voor de zekerheid al een nieuwe reserve-muuraansluiting achtergelaten) met een Internet Generation. Die formule was ik echter kwijt toen ik het abonnement op mijn naam zette omdat m’n werkgever aanbood de abonnementskosten op zich te nemen. Nu ik ga veranderen van job dien ik natuurlijk dit opnieuw terug te draaien. Ik probeerde al opnieuw te bestellen, maar ik kan enkel Generation + TV nemen, de optie ‘alleen internet’ lijkt geblokkeerd. Tracht ik een Internet Favorite te bestellen, dan krijg ik de foutmelding 'De internet connectie die u wenst toe te voegen is reeds in uw lijst aanwezig'. :?
philippe.deleye schreef:Als je huidige abbo op naam staat van de werkgever (dus niet op jou naam met terugbetaling via onkostennota), dan is dit wel degelijk een nieuwe abonnee, zelfs op een bestaand adres. Activatiekosten vallen weg als je on-line bestelt.
Het huidige internet abonnement staat niet op de naam van m’n werkgever maar op mijn naam. Toen ik nog studeerde stond het op naam van de ouders (we delen hetzelfde adres). Ik gebruik nog steeds dezelfde login als van bij de allereerste aansluiting. Zowel als ik internet privé verderzet of het terug op m’n ouders naam zet, zal dit niet worden gezien als een nieuwe abonnee. Het enige dat verandert is dat ik niet langer als ‘corporate’ klant zal worden beschouwd wanneer ik m’n huidige werkgever verlaat – dixit Belgacom.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 173 keer

Bericht

Waarom niet Scarlet Internet+Tel ? Goedkoopste oplossing als je op VDLS2 wil blijven en nog gratis telefonie erbij. Niks belet je om je Weepee nr te behouden en uit te bellen via Betamax door gebruik te maken van je Frritzbox.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus