VDSL: access tot router ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Als ik mijn Telenet buiten gooi en op termijn VDSL hier laat termineren, wat zijn dan de mogelijkheden kwa router ?

Ik zou graag mijn bestaande DD-WRT router behouden, en de Belgacom modem enkel als modem gebruiken (in bridge mode, waarbij de DD-WRT dus in PPPoE mode de WAN accessed). Kan dit ?

Mijn tante heeft namelijk vandaag een VDSL abbo bij belgacom besteld, en men vertelde men dat ze vast zat aan hun modem/router/wifi, en dat ze er geen access toe kreeg om het ding zelf te beheren (ik zou dat in haar plaats doen, eg wpa2 psk settings ipv crappy hackable WEP).

Ik wil dus mijn eigen router beheren ipv dat Belgacom dat voor mij doet.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Je kan zonder probleem de vdsl router enkel als modem gebruiken en de PPPoE sessie opstarten vanuit je dd-wrt.
Je hebt ook volledige toegang tot de bbox2.
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

redman schreef:Je kan zonder probleem de vdsl router enkel als modem gebruiken en de PPPoE sessie opstarten vanuit je dd-wrt.
Je hebt ook volledige toegang tot de bbox2.
Ik heb hier na de bbox2 een Belkin router gehangen die ook een eigen PPPoE doet. Alleen kan ik de bbox2 (en ik bedoel hiermee de pagina voor de instellingen) dan niet meer via het thuisnetwerk bereiken maar enkel via een afzonderlijke PC en de tweede ingang op de bbox2.

Heeft er iemand een beter systeem? :lol:
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

THRene, dit is een logisch gevolg van het feit dat je zelf inbelt. Hier valt weinig of niets aan te doen, maar wanneer moet je dan ook in je Bbox2 zijn? :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

THRene schreef: Ik heb hier na de bbox2 een Belkin router gehangen die ook een eigen PPPoE doet. Alleen kan ik de bbox2 (en ik bedoel hiermee de pagina voor de instellingen) dan niet meer via het thuisnetwerk bereiken maar enkel via een afzonderlijke PC en de tweede ingang op de bbox2.
Heeft er iemand een beter systeem? :lol:
Ik heb dezelfde opstelling, met een FritzBox achter de BBox2 die een eigen PPPoE verbinding heeft.
Het ganse netwerk lokale netwerk staat achter de FritzBox.
Maar mijn eigen PC maakt verbinding met zowel de BBox2 als met de FritzBox. De netwerkkaart is verbonden met de FritzBox, wireless ben ik verbonden met de BBox2. De PC heeft dus 2 IP adressen: 192.168.1.5 (Bbox2 subnet) en 192.178.168.20 (lokaal netwerk).
Ik kan dus zonder probleem zowel de BBox2 bereiken (192.168.1.1) alsook de router (192.168.178.1) en mijn lokaal netwerk.
Dit kan je ook doen als je bv 2 netwerkkaarten in één van je PC's hebt.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
THRene
Plus Member
Plus Member

gr4vity schreef:THRene, dit is een logisch gevolg van het feit dat je zelf inbelt. Hier valt weinig of niets aan te doen, maar wanneer moet je dan ook in je Bbox2 zijn? :)
Om bvb. de configuratie aan te passen (WiFi enz.). Om met de VDSL-tool eens te zien of ze de 30 MBit kraan hebben opengedraaid. Bekijk het als een hobby 8)
THRene
Plus Member
Plus Member

philippe.deleye schreef: Ik heb dezelfde opstelling, met een FritzBox achter de BBox2 die een eigen PPPoE verbinding heeft.
Het ganse netwerk lokale netwerk staat achter de FritzBox.
Maar mijn eigen PC maakt verbinding met zowel de BBox2 als met de FritzBox. De netwerkkaart is verbonden met de FritzBox, wireless ben ik verbonden met de BBox2. De PC heeft dus 2 IP adressen: 192.168.1.5 (Bbox2 subnet) en 192.178.168.20 (lokaal netwerk).
Ik kan dus zonder probleem zowel de BBox2 bereiken (192.168.1.1) alsook de router (192.168.178.1) en mijn lokaal netwerk.
Dit kan je ook doen als je bv 2 netwerkkaarten in één van je PC's hebt.

Philippe.
Schitterend :-).

Direct geprobeerd en dat werkt uiteraard. Ik doe het nu via de WiFi maar ben meer een voorstander van vaste bekabeling. Alleen gaan ze dat hier thuis niet leuk vinden. :?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 223 keer

Geen enkel probleem hier. Mijn router maakt verbinding via PPPOE naar de bbox2 maar doet ook NAT naar het management IP van de bbox2 (alhoewel dit eigenlijk zelfs niet nodig is).
Zolang het ip van de bbox2 in je netwerk range zit is er geen probleem om deze te bereiken, noch om een PPPOE verbinding op te zetten vanaf een andere PC/router. Waarom het zo complex maken ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

THRene schreef: Direct geprobeerd en dat werkt uiteraard. Ik doe het nu via de WiFi maar ben meer een voorstander van vaste bekabeling. Alleen gaan ze dat hier thuis niet leuk vinden. :?
Je kan ook de WiFi van je PC uitschakelen, en alleen efkens inschakelen als je op de BBox2 wil.
VOiD schreef:Zolang het ip van de bbox2 in je netwerk range zit is er geen probleem om deze te bereiken, noch om een PPPOE verbinding op te zetten vanaf een andere PC/router. Waarom het zo complex maken ?
Inderdaad VoiD, nog een betere oplossing ... maar dat vergt waarschijnlijk een ingreep in de BBox2 (DHCP uit, manueel IP instellen) die je telkens kwijt bent als je de BBox2 eens reset.
Een andere oplossing is remote management inschakelen op je BBox2 en hem van "buitenaf" benaderen, via een zelf gekozen "poort" die jij alleen kent (als een soort PIN code) ...
Philippe
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
THRene
Plus Member
Plus Member

philippe.deleye schreef: Je kan ook de WiFi van je PC uitschakelen, en alleen efkens inschakelen als je op de BBox2 wil.

Een andere oplossing is remote management inschakelen op je BBox2 en hem van "buitenaf" benaderen, via een zelf gekozen "poort" die jij alleen kent (als een soort PIN code) ...
Wifi uitschakelen kan, voor inschakelen moet je dan weer een rechtsteekse verbinding aanmaken. De remote management lijkt me wel een mooie. Ik begin er direct aan :banana:
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

VOiD schreef:Geen enkel probleem hier. Mijn router maakt verbinding via PPPOE naar de bbox2 maar doet ook NAT naar het management IP van de bbox2 (alhoewel dit eigenlijk zelfs niet nodig is).
Zolang het ip van de bbox2 in je netwerk range zit is er geen probleem om deze te bereiken, noch om een PPPOE verbinding op te zetten vanaf een andere PC/router. Waarom het zo complex maken ?
Amen .. als men de bijkomende router oordeelkundig instelt in hetzelfde IP domein als de bbox dan hoeft al dat gefiedel, zoals gezegd, niet eens. :wink:
gr4vity
Erelid
Erelid

THRene schreef:Om bvb. de configuratie aan te passen (WiFi enz.). Om met de VDSL-tool eens te zien of ze de 30 MBit kraan hebben opengedraaid. Bekijk het als een hobby 8)
Als je DD-WRT hebt draaien heb je die WiFi van de B-Box2 toch niet nodig? En over de VDSL-tool gesproken, thank god dat je geen professioneel abonnement bij Belgacom hebt :P daar moet je redelijk hard tegen de regeltjes ingaan om de VDSL-tool te kunnen gebruiken :D (ik spreek uit ervaring).
THRene
Plus Member
Plus Member

gr4vity schreef: Als je DD-WRT hebt draaien heb je die WiFi van de B-Box2 toch niet nodig?
En wat is DD-WRT? :eek:
Regulus
Pro Member
Pro Member

gr4vity schreef:
THRene schreef:Om bvb. de configuratie aan te passen (WiFi enz.). Om met de VDSL-tool eens te zien of ze de 30 MBit kraan hebben opengedraaid. Bekijk het als een hobby 8)
Als je DD-WRT hebt draaien heb je die WiFi van de B-Box2 toch niet nodig? snip.
Met een "natieve" Linksys WRT-type WAP ook niet hoor :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Kan ik de wifi chip van de bbox volledig afzetten ? In mijn linksys kan ik het vermogen met DD-WRT netjes regelen van 0 tot 250mW, staat nu op 1mW en kwa ontvangst valt dat in mijn living en slaapkamer ver onder het bereik waarbij straling mogelijk schadelijk is, maar een client nog wel op de WiFi geraakt.

Ik wil namelijk geen extra straling in mijn huis (geen discussie over straling hier aub, zie andere topics).
gr4vity
Erelid
Erelid

Ik raad je af om te boosten tot 250mw, dan ga je waarschijnlijk je router doen verbranden.
THRene schreef:En wat is DD-WRT? :eek:
Dit is custom made firmware die je op bepaalde (voorgeselecteerde routers kan draaien) zie www.dd-wrt.com
THRene
Plus Member
Plus Member

gr4vity schreef:
Dit is custom made firmware die je op bepaalde (voorgeselecteerde routers kan draaien) zie http://www.dd-wrt.com
Ben eens op die site gaan zien maar mijn router wordt niet ondersteund. t Zal dus WiFi of remote management worden. Alles proper in eenzelfde domein zetten werkt niet volgens mij omdat de PPPoE de WLAN-poort van de router gebruikt.
Regulus
Pro Member
Pro Member

THRene schreef:
gr4vity schreef:
Dit is custom made firmware die je op bepaalde (voorgeselecteerde routers kan draaien) zie http://www.dd-wrt.com
Ben eens op die site gaan zien maar mijn router wordt niet ondersteund. t Zal dus WiFi of remote management worden. Alles proper in eenzelfde domein zetten werkt niet volgens mij omdat de PPPoE de WLAN-poort van de router gebruikt.
Dat speelt toch geen rol? Als je de router een vast IP geeft in het domein van de bbox maar bvb ver genoeg weg van zeg maar de eerste 10 IP's en dan je DHCP van de router LAN IP's laat uitdelen vanaf 192.168.1.100 dan is er toch niets aan de hand? of ijl ik? :?
Regulus
Pro Member
Pro Member

ub4b schreef:Kan ik de wifi chip van de bbox volledig afzetten ? In mijn linksys kan ik het vermogen met DD-WRT netjes regelen van 0 tot 250mW, staat nu op 1mW en kwa ontvangst valt dat in mijn living en slaapkamer ver onder het bereik waarbij straling mogelijk schadelijk is, maar een client nog wel op de WiFi geraakt.

Ik wil namelijk geen extra straling in mijn huis (geen discussie over straling hier aub, zie andere topics).
Bij mij staat die WiFi in de bbox-2 af .. ik denk niet dat die dan nog "straalt" ... kun je daar nog iets mee aanvangen met 1mW? Als ik de tech talk op DD-WRT goed begrepen heb dan is 28mW zo ongeveer factory default. 1mW lijkt mij dan bijzonder weinig te zijn tenzij je vlak naast de WiFi zit en er niemand roet in 't eten gooit? :?
THRene
Plus Member
Plus Member

Regulus schreef:Dat speelt toch geen rol? Als je de router een vast IP geeft in het domein van de bbox maar bvb ver genoeg weg van zeg maar de eerste 10 IP's en dan je DHCP van de router LAN IP's laat uitdelen vanaf 192.168.1.100 dan is er toch niets aan de hand? of ijl ik? :?
Zo is het hier ook geconfigureerd maar als ik vanuit een werkstation, dat bediend wordt door de router, 192.168.1.1 (bbox2) probeer te bereiken geeft hij altijd een time-out. :|
Regulus
Pro Member
Pro Member

THRene schreef:
Regulus schreef:Dat speelt toch geen rol? Als je de router een vast IP geeft in het domein van de bbox maar bvb ver genoeg weg van zeg maar de eerste 10 IP's en dan je DHCP van de router LAN IP's laat uitdelen vanaf 192.168.1.100 dan is er toch niets aan de hand? of ijl ik? :?
Zo is het hier ook geconfigureerd maar als ik vanuit een werkstation, dat bediend wordt door de router, 192.168.1.1 (bbox2) probeer te bereiken geeft hij altijd een time-out. :|
Ik denk dat je wel je werkstations moet checken of hun gateway niet verwijst naar 192.168.1.1. IMHO moeten ze verwijzen naar het IP van de router omdat die op een vast IP staat. Soms is auto-config nogal te rechttoe rechtaan :wink: ... denk ik ...
THRene
Plus Member
Plus Member

Regulus schreef:Ik denk dat je wel je werkstations moet checken of hun gateway niet verwijst naar 192.168.1.1. IMHO moeten ze verwijzen naar het IP van de router omdat die op een vast IP staat. Soms is auto-config nogal te rechttoe rechtaan :wink: ... denk ik ...
Nope. Alle werkstations wijzen naar de Belkin router als gateway. Ergens lijkt het mij ook logisch: de stations concentreren naar de router die een ppp tunnel maakt door de bbox 2 naar de ISP server. Het feit dat die bbox ook nog een een adres heeft in het domein wordt m.i. straal genegeerd. En in het totale internet zijn er verder heel veel 192.168.1.1'en te vinden :bdaysmile:
Regulus
Pro Member
Pro Member

THRene schreef:snip
En in het totale internet zijn er verder heel veel 192.168.1.1'en te vinden :bdaysmile:
neen .. 192.168.x.y is non routable, daarmee geraak je nooit "buiten" :lol: .. gelukkig maar anders was de catastrofe niet te overzien ...
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”