Dialing rules en Fritz!box 7170

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Hallo iedereen,

Ik probeer nieuwe dialing rules op te stellen sinds ik een nieuw account heeft bij Jumblo dat ongeloofelijk aantrekelijk is kwa gesprekken naar gsm; mijn andere accounts zijn Poivy, Weepee en een vaste Discovery lijn bij Belgacom.

Ik had deze ingesteld:
Weepee: naar alle speciaal nummers (070-078- 0900,...);
Poivy: naar alle vast lijnen, zowel binnen als buitenland (00-01-02-03-04-enz...);
Jumblo: naar mobiel (047-048-049)
Belgacom: naar nood en gratis nummers (1-0800) of bij gebrek aan internet.

Het marcheert ....soms :-(
Bijvoorbeeld ik kreeg een oproep van thuis op mijn gsm (049....)en het kwam door Poivy in plaats van Jumblo...
Ik veranderde dus een deel van deze rules tot deze:
Poivy:042 en 043 ( vaste lijnen in het Luikse) en Jumblo (047-048-049) bleef onveranderd.
Als ik naar de call list kijk zie ik dat het marcheert soms en soms niet. Tot nu toe als het misloopt krijg Poivy voorang. Dus nog eens de rules wijzigen en nu is het Jumblo voor alle nummers beginnend met 04. Ik heb het zopas gedaan dus kan ik nog niet goed zeggen hoe het zal aflopen. Als ik mijn gsm opbelt dan is het door Jumblo.
Ik vermoed dat een conflict ook mogelijk is tussen de rule 09 (Poivy) en 0900 (Weepee).

Iemand raad ? Alvast bedankt.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

openaf schreef:Als ik naar de call list kijk zie ik dat het marcheert soms en soms niet.
Dus zonder je belregels te veranderen gaat het soms wel en soms niet goed?!?
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Edward Valckx schreef:
openaf schreef:Als ik naar de call list kijk zie ik dat het marcheert soms en soms niet.
Dus zonder je belregels te veranderen gaat het soms wel en soms niet goed?!?
Inderdaad !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Ik denk dat je de Rules een beetje te ingewikkeld maakt.
Maak eenvoudige rules, en voeg uitzonderingen toe als een nieuwe Rule

Voorbeeld:

* rule: 0 = Poivy
Hiermee gaan alle gesprekken die beginnen met "0" via PoivY
Het is niet nodig om rules aan te maken voor 00, 01, 02, 03 enz ...

* rule: 04 = Jumblo
Alle GSM gesprekken naar Jumblo (alles wat met 04 begint als uitzondering op bovenstaande rule)
* rule: 041, 042,043 (Liège) via PoivY (als uitzondering op de 04 rule)

* rule: 07 = WeePee (alle speciale nummers: 077, 078, 070)
* rule: 071 (Charleroi) via PoivY (als uitzondering op de 07 rul)

* rule 090 = via WeePee (alle 0901, 0902, 0903 enz ... ) via WeePee
als uitzondering op de 0 rule

* rule 0800 = Belgacom (kan ook via WeePee, beide gratis)

Voor de noodnummers heb je niet echt een Rule nodig, gezien alle nummers die niet met 0 beginnen via Belgacom gaan (als dit als voorkeur ingesteld is in de settings van de analoge telefoon

Alternatief
Settings analoge telefoon: voorkeur = PoivY
* dan kan de rule "0" = Poivy weggelaten worden
* dan moet je een rule "1" toevoegen voor Belgaom (noodnummers)

Enkele advanced settings:
19 = WeePee (als uitzondering op de "1" rule) = speciale WeePee nummers (vb mailbox)
2 = WeePee (als je bijvoorbeeld de verkorte nummers van WeePee gebruikt (20, 21, 22 ...) om bijv naar Skype te bellen

[EDIT 16.30]
Ik vergat nog iets toe te voegen.
Als je een Belgisch telefoonnumer belt, maar je gebruikt de 0032, dan gaan de rules niet werken: alle 0032 gaan via PoivY (ook 0032475 ...)
Dit zou het geval kunnen zijn, als je bijvoorbeeld de "terugbel" toets gebruikt op je telefoon, en het nummer staat er in het 0032 formaat.
Oplossing: alle 0032 rules oook nog eens toevoegen ;)

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe.deleye schreef:Ik denk dat je de Rules een beetje te ingewikkeld maakt.
Niets is te ingewikkeld voor een Fritz!box ;-)

"ingewikkeld" of niet, bij ongewijzigde belregels zou het gedrag toch steeds consequent moeten zijn?
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:Ik denk dat je de Rules een beetje te ingewikkeld maakt.
Maak eenvoudige rules, en voeg uitzonderingen toe als een nieuwe Rule

Voorbeeld:

* rule: 0 = Poivy
Hiermee gaan alle gesprekken die beginnen met "0" via PoivY
Het is niet nodig om rules aan te maken voor 00, 01, 02, 03 enz ...

* rule: 04 = Jumblo
Alle GSM gesprekken naar Jumblo (alles wat met 04 begint als uitzondering op bovenstaande rule)
* rule: 041, 042,043 (Liège) via PoivY (als uitzondering op de 04 rule)

* rule: 07 = WeePee (alle speciale nummers: 077, 078, 070)
* rule: 071 (Charleroi) via PoivY (als uitzondering op de 07 rul)

* rule 090 = via WeePee (alle 0901, 0902, 0903 enz ... ) via WeePee
als uitzondering op de 0 rule

* rule 0800 = Belgacom (kan ook via WeePee, beide gratis)

Voor de noodnummers heb je niet echt een Rule nodig, gezien alle nummers die niet met 0 beginnen via Belgacom gaan (als dit als voorkeur ingesteld is in de settings van de analoge telefoon

Alternatief
Settings analoge telefoon: voorkeur = PoivY
* dan kan de rule "0" = Poivy weggelaten worden
* dan moet je een rule "1" toevoegen voor Belgaom (noodnummers)

Enkele advanced settings:
19 = WeePee (als uitzondering op de "1" rule) = speciale WeePee nummers (vb mailbox)
2 = WeePee (als je bijvoorbeeld de verkorte nummers van WeePee gebruikt (20, 21, 22 ...) om bijv naar Skype te bellen

[EDIT 16.30]
Ik vergat nog iets toe te voegen.
Als je een Belgisch telefoonnumer belt, maar je gebruikt de 0032, dan gaan de rules niet werken: alle 0032 gaan via PoivY (ook 0032475 ...)
Dit zou het geval kunnen zijn, als je bijvoorbeeld de "terugbel" toets gebruikt op je telefoon, en het nummer staat er in het 0032 formaat.
Oplossing: alle 0032 rules oook nog eens toevoegen ;)

Philippe.

Hallo Philippe,

Bedankt voor uw hulp. Het is inderdaad eenvoudiger, dus zijn er geen reden meer om een verkeerd provider te gebruiken. Ik heb uw regels al ingetikt. Moest er nog iets mis zijn zal ik het hier melden.
Hartelijk bedankt.
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Ik heb onderstaande dialing rules ingesteld. Ik heb geen discovery line, dus noodnummers staan er niet in.

Poivy: Alle oproepen, behalve deze via Jumblo, Weepee en Huizen Wireless
0, 0032

Jumblo: oproepen naar Belgische gsm
047, 003247
048, 003248
049, 003249

Huizen Wireless: oproepen naar Inum
00883

Weepee: Speciale lijnen, interne weepee lijnen, verkorte weepee nummers (gekoppeld aan een Skype business account)
070, 003270
078, 003278

0800, 0032800
090, 003290

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Laatst gewijzigd door fdgroote 02 sep 2010, 23:27, in totaal 7 gewijzigd.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

@ fdgroote
Ziet er goed uit.
WeePee intern zou je nog kunnen toevoegen: 32990900
Maar het hoeft niet, gezien alles wat niet met 0 begint via WeePee gaat ...
Je kan eigenlijk 12, 19 vervangen door één rule: 1
Er komt ooit een dag dat VOIP providers (verplicht) noodoproepen moeten doorgeven.
Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
fdgroote
Plus Member
Plus Member

Bedankt Philippe D.

Er zitten nog een paar kleine onvolkomenheden in, maar ik vermoed niet dat die veel invloed zullen hebben.
Hiervoor baseer ik me op het nummerplan van het BIPT.
Ik heb echter geen idee of het nuttig is onderstaande belregels in te voeren, laat staan dat ik weet wat ze betekenen, vandaar de vele ???

046, 003246 gsm, de fameuze 4e gsm-licentie = ???

076, 003276 netwerk-onafhankelijke nummers = ???
079, 003279 netwerk-onafhankelijke nummers & collection model services = ??? (zoiets als de inbelnummers voor internet: 0797)

0801, 0032801 = ???

088, 003288 VPN = ???
098, 003298 VPN2 = ???

097, 003297 internationale routing nummers Belgacom = ???
099, 003299 routing nummers zoals ETNS = ???

Bovendien las ik in een artikel uit 2007 dat vanaf 2011 de volgende nummers verdwijnen: 070, 078 en 0797.
De 077 nummers zijn al langer vervangen door een 090 nummer.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Interessant ...
Maar zolang je deze speciale nummers niet gebruikt, heb je er ook geen kiesregels voor nodig ...

PS - Betamax ondersteunt ook Inum (gratis).
Je kan dus ook de 00883 nummers via PoivY of Jumblo laten routeren.

Philippe.
fdgroote
Plus Member
Plus Member

Ik gebruik een Inum-nummer van Huizen Wireless als ik met een 'hardware' wireless VoIP telefoon of softphone op de laptop vanop een vreemde locatie naar thuis bel, bvb op vakantie. Hierbij meldt ik me standaard aan bij Poivy. Nu heb ik al gemerkt dat na een zeker tijdsinterval Poivy steeds afgemeld wordt (en dus ook het gesprek verbroken wordt) met de volgende melding (enkel te zien op de softphone): "U bent al aangemeld op een andere locatie". Dit is in sé niet onlogisch, dat is namelijk de Fritzbox thuis die z'n verbinding met Poivy checkt, maar wel hinderlijk natuurlijk. Als 'oplossing' meldt ik me aan bij Huizen Wireless en bel met het Inum dat dus gelinkt is aan alle VoIP accounts die ik heb.
fdgroote
Plus Member
Plus Member

philippe.deleye schreef: Je kan eigenlijk 12, 19 vervangen door één rule: 1
Er komt ooit een dag dat VOIP providers (verplicht) noodoproepen moeten doorgeven.
Philippe.
Ik heb deze avond getracht de rules voor 12 en 19 te vervangen door een nieuwe rule voor 1, maar nadat ik dit deed werd ik niet meer aangemeld bij Weepee. Toen ik terug de rules voor 12 en 19 instelde, werd ik terug aangemeld bij Weepee. Strange ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Very strange ... :-o
Bij mij geen probleem om rule "1" in te stellen. Hier een FritzBox 7170, duitse versie, geen vaste lijn.

In vorige posts vergat ik nog enkele "WeePee" regels te vermelden, namelijk de geografische WeePee nummer reeksen, zoals: 050969, 051499, 053599, 056969, 093959, ...
Gezien WeePee klanten elkaar gratis kunnen bellen.

Philippe.
fdgroote
Plus Member
Plus Member

Bij een tweede poging lukt het wel om de rule voor "1" in te stellen, tot nu toe nog steeds verbonden met Weepee.
Hier een Fritzbox 7050, duitse versie "1&1", geen vaste lijn
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

De belregels, sinds de Philippes voorstellen van deze woensdag, functionneren prima, maar ik krijg soms de telefonie gedeelte van de Fritz!box stil.
Als ik een nummer bel, hoor ik soms een tuuuuut in de telefoon en krijg geen verbinding met een buiten lijn, internet of belgacom, met de drie accounts registerd. Op Weepee zie ik nu dat het last latency op 151ms is, wat niet goed is. In het algemeen schommelt het rond waarden als 50-80ms.
Ik dacht eerst aan mijn telefooncentraal dat gekoppeld is aan de FB en probeerde een reset maar het hielp niet. Ik heb dan de stekker van de FB uitgetrokken en een paar minuut later was het probleem opgelost. Het is al de tweede keer dat het gebeurd in 24 uur tijd.
De FB was zeker niet overbelast want ik download niets. De telefooncentale is een Tiptel 2/8 USB, nieuw aangeschaft een paar manden geleden.
Heeft dat iets te maken met de belregels ?
Als het nog gebeurd kan ik eventueel een ander FB 7170 aansluiten en zien hoe het afloopt, het is een duitse Annex B dat gepatcht is naar Annex A.

Iemand raad ? Alvast bedankt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef: Als ik een nummer bel, hoor ik soms een tuuuuut in de telefoon en krijg geen verbinding met een buiten lijn, internet of belgacom, met de drie accounts registerd.
Ik dacht eerst aan mijn telefooncentraal dat gekoppeld is aan de FB en probeerde een reset maar het hielp niet. Ik heb dan de stekker van de FB uitgetrokken en een paar minuut later was het probleem opgelost.
De telefooncentale is een Tiptel 2/8 USB, nieuw aangeschaft een paar manden geleden.
Hoe is je Tiptel 2/8 USB verbonden met de FritzBox ?
- Heb je de beide lijn-ingangen van de Tiptel verbonden met de FON1 en FON2 van de FritzBox ?
- Heb je in de FritzBox 2 analoge toestellen ingesteld ?

Het zou kunnen zijn dat de Tiptel alternerend uitbelt op lijn1 en op lijn2. Indien lijn2 niet correct aangesloten, of FON2 niet correct is ingesteld, dan kan het gebeuren dat je af en toe geen uitgaande lijn krijgt ?

Persoonlijk vind ik een analoge binnenhuiscentrale (2 buitenlijn, 8 binnenlijnen) niet zo'n goede keuze om achter de FritzBox te zetten. Met een ISDN centrale (vb 1*So + 8 binnenlijnen) op de So bus van de FritzBox ben je veel flexibeler.

Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:
openaf schreef: Als ik een nummer bel, hoor ik soms een tuuuuut in de telefoon en krijg geen verbinding met een buiten lijn, internet of belgacom, met de drie accounts registerd.
Ik dacht eerst aan mijn telefooncentraal dat gekoppeld is aan de FB en probeerde een reset maar het hielp niet. Ik heb dan de stekker van de FB uitgetrokken en een paar minuut later was het probleem opgelost.
De telefooncentale is een Tiptel 2/8 USB, nieuw aangeschaft een paar manden geleden.
Hoe is je Tiptel 2/8 USB verbonden met de FritzBox ?
- Heb je de beide lijn-ingangen van de Tiptel verbonden met de FON1 en FON2 van de FritzBox ?
- Heb je in de FritzBox 2 analoge toestellen ingesteld ?

Het zou kunnen zijn dat de Tiptel alternerend uitbelt op lijn1 en op lijn2. Indien lijn2 niet correct aangesloten, of FON2 niet correct is ingesteld, dan kan het gebeuren dat je af en toe geen uitgaande lijn krijgt ?

Persoonlijk vind ik een analoge binnenhuiscentrale (2 buitenlijn, 8 binnenlijnen) niet zo'n goede keuze om achter de FritzBox te zetten. Met een ISDN centrale (vb 1*So + 8 binnenlijnen) op de So bus van de FritzBox ben je veel flexibeler.

Philippe.
De Tiptel belt uit bij voorkeur door lijn 2 en is verbonden op FON 1(Belgacom vast) & 2(VoIP) van de Fritz!box, de FB is ingesteld met twee analoge toestellen. Het ging zo probleemloos maanden lang.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef:De Tiptel belt uit bij voorkeur door lijn 2 en is verbonden op FON 1(Belgacom vast) & 2(VoIP) van de Fritz!box, de FB is ingesteld met twee analoge toestellen. Het ging zo probleemloos maanden lang.
- Je zou inderdaad eens kunnen proberen met een andere FritzBox ...
- Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de analoge lijnen niet correct afgesloten worden (on-hook). Sluit eens een analoog toestel rechtstreeks aan op FON3 van de FritzBox. Van zodra het probleem met de Tiptel zich nog eens voordoet, probeer dan eens:
1) of je met deze rechtsreekse telefoon normaal kan uitbellen.
2) of je FON1 of FON2 kan bellen vanaf FON3 (druk **1 of **2). Dit gewoon om te testen of de analoge uitgangen van de FritzBox niet "blijven hangen" (je zal dan een bezet toon horen).
3) en omgekeerd: vanaf de Tiptel naar FON3 kan bellen ( 0 / **3 indien geen automatische buitenlijn)

Als ik jou post nog eens goed herlees, heb ik toch de indruk dat het probleem zich voordoet op het niveau van de analoge verbinding(en) tussen FritzBox en telefooncentrale (correcte impedantie? land-specifieke instellingen?)

Zo'n analoge centrale is in de eerste plaats gemaakt om op een buitenlijn aangesloten te worden. De spanningen (zowel de continu gelijkstroom spanning, als de wisselstroom spanning voor het belsignaal) zijn véél hoger op een buitenlijn, dan op de analoge uitgangen van de FritzBox).
Dat is de reden waarom ik een ISDN centrale prefereer achter de FritzBox. De specificatie van de interne So bus is precies dezelfde als van een normale ISDN bus op de NTBA. Voor een achterliggende ISDN centrale maakt het dus niets uit of die op een externe of interne So bus aangesloten is.

Misschien probleem eens voorleggen aan de Tiptel Helpdesk: [email protected] of [email protected] ?

Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:
openaf schreef:De Tiptel belt uit bij voorkeur door lijn 2 en is verbonden op FON 1(Belgacom vast) & 2(VoIP) van de Fritz!box, de FB is ingesteld met twee analoge toestellen. Het ging zo probleemloos maanden lang.
- Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de analoge lijnen niet correct afgesloten worden (on-hook). Sluit eens een analoog toestel rechtstreeks aan op FON3 van de FritzBox. Van zodra het probleem met de Tiptel zich nog eens voordoet, probeer dan eens:
2) of je FON1 of FON2 kan bellen vanaf FON3 (druk **1 of **2). Dit gewoon om te testen of de analoge uitgangen van de FritzBox niet "blijven hangen" (je zal dan een bezet toon horen).
3) en omgekeerd: vanaf de Tiptel naar FON3 kan bellen ( 0 / **3 indien geen automatische buitenlijn)

Als ik jou post nog eens goed herlees, heb ik toch de indruk dat het probleem zich voordoet op het niveau van de analoge verbinding(en) tussen FritzBox en telefooncentrale (correcte impedantie? land-specifieke instellingen?)

Zo'n analoge centrale is in de eerste plaats gemaakt om op een buitenlijn aangesloten te worden. De spanningen (zowel de continu gelijkstroom spanning, als de wisselstroom spanning voor het belsignaal) zijn véél hoger op een buitenlijn, dan op de analoge uitgangen van de FritzBox).
Dat is de reden waarom ik een ISDN centrale prefereer achter de FritzBox. De specificatie van de interne So bus is precies dezelfde als van een normale ISDN bus op de NTBA. Voor een achterliggende ISDN centrale maakt het dus niets uit of die op een externe of interne So bus aangesloten is.

Misschien probleem eens voorleggen aan de Tiptel Helpdesk: [email protected] of [email protected] ?

Philippe.
Ik zal ten eerste een telefoon aansluiten op FON3 en een paar dagen wachten totdat er weer iets misloopt met de telefonie. Als het nog gebeurd dan kan ik uw testen uitoefenen en zal het hier laten weten.
Lukt het niet dan probeer ik met een ander FB. Lukt het dan zal ik toch de heldesk van Tiptel moeten bellen.
Deze Tiptel 2/8 USB is uit Duits oorsprong en is naar Belgisch normen gepatcht met de laatste firmware(1.09 van 22.1.2010). Ik zeg het nog: het marcheerde sinds maanden probleemloos. Ik heb deze Tiptel aangeschaft in vervanging van een Tiptel 1/8 Fax dat jaren lang uitstekend functionneerde. Wat die spanning verschill betreft was ik helemaal niet op het hoogte. :-(
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef: Deze Tiptel 2/8 USB is uit Duits oorsprong en is naar Belgisch normen gepatcht met de laatste firmware(1.09 van 22.1.2010)(
Heb je onlangs een nieuwe Firmware gezet op je Tiptel of op je FritzBox - en zijn de problemen nadien begonnen ?
Misschien werkt een duitse Firmware op de Tiptel beter dan een "gepatchte" belgische versie ?
Gezien je de Tiptel niet gebruikt op het belgische telefooonnet, maar op een duitse FritzBox ?
Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:
openaf schreef: Deze Tiptel 2/8 USB is uit Duits oorsprong en is naar Belgisch normen gepatcht met de laatste firmware(1.09 van 22.1.2010)(
Heb je onlangs een nieuwe Firmware gezet op je Tiptel of op je FritzBox - en zijn de problemen nadien begonnen ?
Misschien werkt een duitse Firmware op de Tiptel beter dan een "gepatchte" belgische versie ?
Gezien je de Tiptel niet gebruikt op het belgische telefooonnet, maar op een duitse FritzBox ?
Philippe.
De Tiptel werdt naar belgisch normen omgezet door het invoeren van een code juist na het aankoop, dus ongeveer 5 maanden geleden. Het marcheerde probleemloos tot nu toe.
Mijn actueel Fritz!box 7170, die met de problemen, is een origineel internationaal versie Annex A met het laatste firmware 58.04.82, firmware dat dateerd van een paar maanden; maar ik ben ook in bezit van een Duits FB 7170, Annex B dus, dat gepatched is naar Annex A, als vervanging stuk.
In beide gevallen ondervond ik geen last nog van het omzet van de Tiptel nog sinds het installatie van het nieuwste firmaware van de FB. Deze FB is al meer dan twee jaar in gebruik.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef: Mijn actuele Fritz!box 7170, die met de problemen, is een origineel internationale versie Annex A met de laatste firmware 58.04.82, firmware die dateert van een paar maanden
Ik zou eens experimenteren met de "country settings" van de FritzBox. Probleem is wel, als je het land wijzigt (vb van België naar Duitsland), je de hele telephony settings kwijt bent :cry:
Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:
openaf schreef: Mijn actuele Fritz!box 7170, die met de problemen, is een origineel internationale versie Annex A met de laatste firmware 58.04.82, firmware die dateert van een paar maanden
Ik zou eens experimenteren met de "country settings" van de FritzBox. Probleem is wel, als je het land wijzigt (vb van België naar Duitsland), je de hele telephony settings kwijt bent :cry:
Philippe.
Een chance dat u erover spreekt ! Ik had gisteren in de FB de een en ander parameter onderzocht en had zojuist deze gewijzigd van "other country" naar "Belgium", met als gevolg dat al mijn belregels gewist waren ... Dus hartelijk bedankt Philippe voor de tip :-)
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Het gebeurde alweer gisteren maar ik was afwezig, ik kon dus niet de test uitoefenen.
Wat ik vreemd vind is als ik naar de event log telephony kijkt is er helemaal niets. Ik herrinner me dat er indicaties waren zoals "request terminated", "no answer", enz...
Ik heb zopas hulp gavraagd aan de heldesk van AVM, ik laat jullie iets weten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik vind het absoluut niet vreemd dat je in de event log telephony er helemaal niets staat ...
Dit bevestigt alleen mijn vermoeden (diagnose) dat er een probleem is met de analoge koppeling tussen je Tiptel binnencentrale en je FritzBox. Met andere woorden: jouw poging om een nummer te bellen komt niet eens op je FritzBox aan. De "tuut tuut" die je te horen krijgt komt van je Tiptel (wegens "geen buitenlijn aanwezig")

Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, dat de "kiestoon" die jouw FritzBox uitstuurt op de analoge lijn misschien niet door de Tiptel herkend wordt als een geldige kiestoon ("geldige" kiestoon = afhankelijk van de country settings op je Tiptel ?)

Test: Probeer eens een analoog toestel aan te sluiten op FON1, en daarna op FON2: Krijg je bij het opnemen op beide lijnen een goede kiestoon (met andere woorden: een on-onderbroken continue toon) ??
Indien deze kiestoon - voor een of andere reden - een onderbroken toon is, kan het zijn dat de Tiptel dit niet aanvaardt als een geldige kiestoon.

Voorbeeld: als één van je analoge lijnen (FON1) gelinkt is met de vaste lijn, en op je vaste lijn zijn er comfort opties actief (vb doorschakeling naar mailbox), dan stuurt Belgacom een onderbroken kiestoon uit. De FritzBox kan deze Belgacom kiestoon dan doorgeven naar FON1 ??

Gezien het vroeger wel werkte, en nu niet meer ... is er toch iets gewijzigd in je opstelling (Firmware updates, country settings, oproepdoorschakelingen ...

Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:Ik vind het absoluut niet vreemd dat je in de event log telephony er helemaal niets staat ...
Dit bevestigt alleen mijn vermoeden (diagnose) dat er een probleem is met de analoge koppeling tussen je Tiptel binnencentrale en je FritzBox. Met andere woorden: jouw poging om een nummer te bellen komt niet eens op je FritzBox aan. De "tuut tuut" die je te horen krijgt komt van je Tiptel (wegens "geen buitenlijn aanwezig")
<SNIP>
Gezien het vroeger wel werkte, en nu niet meer ... is er toch iets gewijzigd in je opstelling (Firmware updates, country settings, oproepdoorschakelingen ...

Philippe.
Ik zal dit morgen uittesten. Wat sinds en paar dagen veranderd is is dat er een nieuw account is en nieuwe dialing rules.
Ik heb het antwoord van het AVM heldesk ontvangen. Ze starten van het feit dat er GEEN internet oproepen mogelijk zijn en/of geen internet... Niets dus :-(
Als morgen uw test goed afloopt kan ik voor een paar dagen de belregels wissen en maar een provider gebruiken.
Nog een vraag: is het niet vreemd dat er niets te vinden is in de event log telephony, want meestal verlopen oproepen probleemloos, en ik herrinner mij boodschappen zoals "no answer", "request terminated", etc...?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef: Nog een vraag: is het niet vreemd dat er niets te vinden is in de event log telephony, want meestal verlopen oproepen probleemloos, en ik herrinner mij boodschappen zoals "no answer", "request terminated", etc...?
Heb je mijn vorige reply niet gelezen ??? Daar heb ik al geantwoord dat ik het (ik herhaal) absoluut niet vreemd vind dat er in de event log telephony helemaal niets staat ... Dit bevestigt alleen mijn vermoeden (diagnose) dat er een probleem is met de analoge koppeling tussen je Tiptel binnencentrale en je FritzBox
- De gelukte oproepen komen nooit in de Event Log.
- De mislukte oproepen komen er niet in, omdat ze nooit tot in de FritzBox geraakt zijn, maar door de Tiptel afgewezen werden (tuut tuut).

Wat ik wel vreemd vind is dat je dezelfde vraag 2 maal stelt, en ik het antwoord al gegeven heb.
Dit is nu al de 3de topic vandaag waar ik het gevoel krijg dat ik grandiooos mijn tijd verlies. Sorry hoor :evil:.
Tijd dat ik enkele dagen vrijaf neem van Userbase ;) .

Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:
openaf schreef: Nog een vraag: is het niet vreemd dat er niets te vinden is in de event log telephony, want meestal verlopen oproepen probleemloos, en ik herrinner mij boodschappen zoals "no answer", "request terminated", etc...?
Heb je mijn vorige reply niet gelezen ??? Daar heb ik al geantwoord dat ik het (ik herhaal) absoluut niet vreemd vind dat er in de event log telephony helemaal niets staat ... Dit bevestigt alleen mijn vermoeden (diagnose) dat er een probleem is met de analoge koppeling tussen je Tiptel binnencentrale en je FritzBox
- De gelukte oproepen komen nooit in de Event Log.
- De mislukte oproepen komen er niet in, omdat ze nooit tot in de FritzBox geraakt zijn, maar door de Tiptel afgewezen werden (tuut tuut).

Wat ik wel vreemd vind is dat je dezelfde vraag 2 maal stelt, en ik het antwoord al gegeven heb.
Dit is nu al de 3de topic vandaag waar ik het gevoel krijg dat ik grandiooos mijn tijd verlies. Sorry hoor :evil:.

Philippe.
OK, OK, OK. Ik zal het proberen op een ander manier uit te leggen.
Dat er geen bericht is betreffend de waarschijnelijk slecht koppeling tussen de Tiptel en de Fritzbox begrijp ik goed, maar vroeger waren er toch sommige berichten in die Event Log, vandaar dat ik me afvroeg waarom er niets meer was, het had en teken kunnen zijn van een probleem in de telefonie gedeelte van de FB. Daarom de vraag.
Mijn Nederlands is niet van de beste en ik lees soms te snel, met als gevolgen dat er van tijd tot tijd misverstanden zijn. Al mijn excuses daarvoor.
Ik kon het test uitvoeren op de FB en alles verliep probleemloos. En telefoon blijft aangesloten op FON3 en ik wacht totdat er weer iets misloopt om de FB uit te testen. Lukt het dan moet ik of de Tiptel vervangen of ....De belregels zijn nog eenvoudiger gemaakt.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

philippe.deleye schreef: Dit is nu al de 3de topic vandaag waar ik het gevoel krijg dat ik grandiooos mijn tijd verlies. Sorry hoor :evil:.

Philippe.
Don't even think about that Philippe! Er zijn hier hopen mensen die jouw kennis, bereidwilligheid en je antwoorden WEL appreciëren! Voor mij lijk je een beetje een manusje-van-alles : zowat op elk technisch gebied heb je wel ervaring die je wilt delen met andere userbase'ers. En ik denk dat mochten we mensen van jouw kaliber (en zo lopen er hier niet veel rond...degene die minimum vergelijkbaar zijn met jou kent iedereen wel) hier kwijt zijn op UB, we userbase.be evengoed kunnen stoppen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Philippe,

Jouw kennis en hulpvaardigheid worden door de meerderheid, mezelf inclusief, hier enorm gewaardeerd. Laat je dus niet ontmoedigen door enkele uitzonderingen. Het beste is er gewoon niet op te reageren; ik heb er ook een paar op mijn 'zwarte lijst' staan. Sinds deze maand ben ik aan een intensieve avondopleiding begonnen, dus ik zal voortaan ook wel minder actief zijn op userbase.

Om ook even on-topic te reageren. Ik heb het diagonaal gelezen, dus vergeef me als ik dubbele info geef.
Als je iemand kent die ook Weepee heeft, kan je een dialing rule voor dat specifiek nummer maken om via weepee te bellen. Weepee -> weepee is gratis en je vermijdt dat je bij je Betamax-kloon moet betalen als je freedays op zijn.
Ik heb ook een dialing rule aangemaakt om naar de gratis 0800-nummers te bellen via weepee. Destijds werkten die speciale nummers niet via Betamax, ik weet niet of dit nog steeds zo is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

@ krisken
@ jochla
Bedankt voor de waardering
johcla schreef:Als je iemand kent die ook Weepee heeft, kan je een dialing rule voor dat specifiek nummer maken om via weepee te bellen. Weepee -> weepee is gratis en je vermijdt dat je bij je Betamax-kloon moet betalen als je freedays op zijn.
Ik heb ook een dialing rule aangemaakt om naar de gratis 0800-nummers te bellen via weepee. Destijds werkten die speciale nummers niet via Betamax, ik weet niet of dit nog steeds zo is.
Inderdaad ...
- als je een kennis hebt die een WeePee nummer heeft, voer dan zijn telefoonnumer in je dialing rules
- als je een kennis hebt die een WeePee account heeft (zonder tel nr), voer dan 32990900 in je dialing rules, en bel je kennisssen op hun WeePee account nummer (32990900 xxxx)
- je kan ook een aantal WeePee reeksen invoeren, zoals 05096, 05149, 05696, 09359
- last but not least alle speciale nummers zoals 0800 (gratis) en 090x, 077, 078 (betalend)
Philippe
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef:Dat er geen bericht is betreffend de waarschijnlijk slechte koppeling tussen de Tiptel en de Fritzbox begrijp ik goed, maar vroeger waren er toch sommige berichten in die Event Log, vandaar dat ik me afvroeg waarom er niets meer was, het had en teken kunnen zijn van een probleem in de telefonie gedeelte van de FB. Daarom de vraag.
In de "Anrufliste" (Calls) staan
- alle uitgaande gesprekken (die effectief verbonden waren)
- alle inkomende gesprekken (die beantwoord werden)
- alle gemiste gesprekken (dus niet beantwoorde calls)

In de "Erreignisse" (Event log) staan alleen:
- uitgaande gesprekken die niet beantwoord werden
- uitgaande gesprekspogingen die mislukt zijn (met de error code)
- binnenkomende gesprekken die niet beantwoord werden

Indien U geen berichten vind in de Event log (Telephony) dan is dit een teken dat de FritzBox die uitgaande gesprekken niet gezien heeft .... Of dat alle gesprekken die wel doorkwamen geslaagd zijn (dus zonder error code, dus niet in de event log)
PS gesprekken via de vaste lijn komen niet in de Event log

Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:
Indien U geen berichten vind in de Event log (Telephony) dan is dit een teken dat de FritzBox die uitgaande gesprekken niet gezien heeft .... Of dat alle gesprekken die wel doorkwamen geslaagd zijn (dus zonder error code, dus niet in de event log)
PS gesprekken via de vaste lijn komen niet in de Event log

Philippe.
Ok. Bedankt voor uw uitleg.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Ik denk dat ik het oorzaak van mijn problemen gevonden heeft.
Gisteren waren er problemen van synchronisatie op mijn lijn en het snelheid daalde van 5.2Mb/s tot 2.6Mb/s.
Deze morgen een telefoontje aan mijn ISP en ze zeggen dat bij hun niets is veranderd maar het blijkt dat MIJN modem de snelheid vertraagd om de stabieliteid te garanderen. Hij raad mij aan, als het mogelijk is, om met een ander modem te proberen.
Dus mijn vervang duits FB aangesloten. En bingo !
De snelheid is weer terug op 5.2Mb/s. Nu nog zien of de telefonie probleemen nog gebeuren of niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef:Dus mijn vervang duits FB aangesloten. En bingo !
De snelheid is weer terug op 5.2Mb/s. Nu nog zien of de telefonie probleemen nog gebeuren of niet.
Het zou wel eens kunnen gebeuren dat je Telefonie probleem opgelost is. Niet omdat er een verband bestaat met je DSL synchronisatieprobleem, maar de originele Duitse Box kan misschien beter overweg met de Tiptel .... who knows ;)

Wat betref je DSL probleem. Kan je eens een screenshot posten van je lijnwaarden ?
Ga naar Erweiterte Einstellungen > Internet > DSL-Informationen > DSL
Hier zie je alle waarden (profiel, lijncapaciteit, snr, verzwakking, enz )
Theoretisch zou je internationale FritzBox (Annex A) betere resultaten moeten geven dan een gepatchte Duitse Annex B. Het zou wel interessant zijn om de resultaten van beide boxen eens te vergelijken.

Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef: Wat betref je DSL probleem. Kan je eens een screenshot posten van je lijnwaarden ?
Theoretisch zou je internationale FritzBox (Annex A) betere resultaten moeten geven dan een gepatchte Duitse Annex B. Het zou wel interessant zijn om de resultaten van beide boxen eens te vergelijken.

Philippe.
Her zijn de lijnwaarden van de FB international Annex A :
1° De vroeger "normale" waarden(is van 13 juli maar waren onveranderd):

Max. DSLAM throughput kBit/s 6144 640 Min.
DSLAM throughput kBit/s 5728 640
Attainable throughput kBit/s 8912 1072
Current throughput kBit/s 6144 640  
Latency fast fast Bit swap off off  
Signal-to-noise ratio dB 11 17
Line attenuation dB 20 8
Met speedtest.net:
7/13/2010 5:09 PM GMT 83.1xxxxxxxxx 5.26 Mb/s 0.53 Mb/s 40 ms Brussels ~ 100 m

2° de "abnormale" waarden:
Max. DSLAM throughput kBit/s 3648 640 Min.
DSLAM throughput kBit/s 3040 640
Attainable throughput kBit/s 3580 936
Current throughput kBit/s 3040 640  
Latency fast fast Bit swap off off  
Signal-to-noise ratio dB 19 11
Line attenuation dB 20 9
Met speedtesst.net:
9/9/2010 1:19 PM GMT 83.1xxxxxxx 2.60 Mb/s 0.50 Mb/s 39 ms Brussels ~ 100 mi
3° de huidige waarden met duits FB (ex-AnnexB):
Max. DSLAM data rate kBit/s 6144 640
Min. DSLAM data rate kBit/s 5632 640
Attainable data rate kBit/s 7468 828
Current data rate kBit/s 6144 640
Latency fast fast
Bit swap off on
Signal-to-noise ratio dB 8 9
Line attenuation dB 25
Met Speedtest.net:
9/10/2010 10:23 PM GMT 83.xxxxxxxxxx 5.18 Mb/s 0.53 Mb/s 38 ms Brussels ~ 100 mi
http://cjoint.com/data/jlaMDrsjbW.htm

Een screenshot met de lijnwaarden van de vroeger FB bestaat niet.

We zijn dus weer op precies hetzlfde snelheid, wat me ook een beetje verbaasd, want ik had oren zeggen dat het een beetje trager zou zijn met die gepatche FB.
IK ben niet zeker dat de Tiptel beter zal passen met deze duits FB, het was maar kwestie van een code intikken en het spel was op een seconde of twee belgisch geworden.
Een vraag blijf: hoe kom het dat een FB na twee jaar kapot gaat ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

openaf schreef:
1° FB international Annex A - vroegere "normale" waarden
Max. DSLAM throughput kBit/s 6144 640 Min.
Attainable throughput kBit/s 8912 1072
Current throughput kBit/s 6144 640  
Line attenuation dB 20 8, speedtest.net: 5.26 Mb/s 0.53 Mb/s

2° FB international Annex A - "abnormale" waarden:
Max. DSLAM throughput kBit/s 3648 640 Min.
Attainable throughput kBit/s 3580 936
Current throughput kBit/s 3040 640  
Line attenuation dB 20 9, speedtest.net: 2.60 Mb/s 0.50 Mb/s

3° de huidige waarden met duitse FB (ex-AnnexB):
Max. DSLAM data rate kBit/s e 6144 640
Attainable data rate kBit/s 7468 828
Current data rate kBit/s 6144 640
Line attenuation dB 25, speedtest.net: 5.18 Mb/s 0.53 Mb/s

We zijn dus weer op precies dezelfde snelheid, wat me ook een beetje verbaasd, want ik had horen zeggen dat het een beetje trager zou zijn met die gepatchte FB.
een korte analyse uit bovenstaande waarden:
- met 20dB attenuation is de vermoedelijke afstand tot de centrale ong. 1500 meter.
- uw lijn staat nog op het de oude ADSL technologie, dat wil zeggen: max 8000 kbps download.
- indien uw provider u overzet naar ADSL2+, dan wordt uw "attainable troughput" rond de 21.000 kbps (20 dB). Als uw provider Belgacom is, dan wordt dit max 12.000 kbps (verdubbeling van uw huidige snelheid).

- in tegenstelling tot wat uw provider beweerde, zijn de "abnormale waarden (2) niet het gevolg van uw modem die vertraagt om een stabiele sync te krijgen. Dit om volgende redenen:
a) de lijnwaarden (atten. 20dB, snr 19dB) zijn OK, er is dus geen reden voor de modem om lager te gaan syncen.
b) de "max DSLAM rate" staat op 3640/640 > dit toont aan dat de provider u op een lager profiel gezet had.
c) een ADSL modem doet geen dynamische aanpassing op basis van lijnwaarden, dit werd pas geïmplementeerd vanaf ADSL2+ (as far as I know).

- last but not least: het verschil tussen de "gepatchte" en de originele Annex A box zie je duidelijk:
[*] het max. dat de gepachte kan halen is 7468 kbps, de originele gaf aan dat hij 8912 kbps kan halen.
[*] de verzwakking op de gepatchte geeft 25dB aan, op de originele Annex A is dit 20dB.
met andere woorden: de gepatchte haalt theoretisch een (marginaal) lagere maximum snelheid.
Maar gezien het profiel dat je van de provider krijgt lager is dan deze maximum waarden, zie je in de praktijk dus géén verschil: beide boxen syncen aan 6144 kbps (= DSLAM profiel).

Mijn conclusie is dus: vraag aan je provider de overstap naar ADSL2+ !
Dit zal je een zeer stabiele sync opleveren van tenminste 12.000 kbps.

Philippe.
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef: - in tegenstelling tot wat uw provider beweerde, zijn de "abnormale waarden (2) niet het gevolg van uw modem die vertraagt om een stabiele sync te krijgen.

- last but not least: het verschil tussen de "gepatchte" en de originele Annex A box zie je duidelijk:
[*] het max. dat de gepachte kan halen is 7468 kbps, de originele gaf aan dat hij 8912 kbps kan halen.

Mijn conclusie is dus: vraag aan je provider de overstap naar ADSL2+ !
Dit zal je een zeer stabiele sync opleveren van tenminste 12.000 kbps.

Philippe.
Philippe u had gelijk.
Deze middag weer met de oude internationaal AnnexA aangesloten en wat blijkt: snelheid is weer rond de 5.2Mb/s en inderdaad mijn provider had mijn op een lager profiel gezet. Mijn contract bij ADSL20 (=Full telecom=Scarlet is nu Belgacom) spreekt van 6Mb/s. Ik weet niet of ADSL2+ hier beschikbaar is.
Belgacom is bezig met het plaatsen van optische fiber in de buur. Het is niet onmogelijk dat ik dan overstapt voor een ander provider, alhoewel 6Mb/s voldoende is. Ik wil in elk geval niet van Belgacom tv en vindt de Fritzbox een uitstekend ding.
Lijnwaarden met AnnexA deze middag: http://cjoint.com/data/jlmwpzpBOd.htm
Bedankt voor uw hulp.
fdgroote
Plus Member
Plus Member

philippe.deleye schreef:In vorige posts vergat ik nog enkele "WeePee" regels te vermelden, namelijk de geografische WeePee nummer reeksen, zoals: 050969, 051499, 053599, 056969, 093959, ...
Gezien WeePee klanten elkaar gratis kunnen bellen.

Philippe.
Website BIPT - Weepee nummerreeksen: (tabblad PQYZ, kolom PQYZ = belregel)
Website Weepee - Unused number per region: https://ssl.weepee.org/api/numbers/nomadic.csv
openaf
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:

Philippe.
Het telefonie gedeelte is weer "bijven hangen" gisteren.
Ik kon wel van FON 3 naar FON 1 of 2 bellen, maar van Tiptel(FON 1 en 2) naar FON 3 was niet mogelijk. heb nog een paar keren van de ene naar de ander geprobeerd totdat het boel eindelijk weer werkte... zonder reden.
Wat ik had ook kunnen uitesten was een analoog telefoon aansluiten op FON 1 of 2(in plaats van de Tiptel) en dan proberen te bellen naar FON 3, dan was ik zeker of het van de telefooncentrale of de Fritzbox kwam, maarja ik heb eraan te laat gedacht.
De Duits Fritzbox is nu aangesloten, met land instelling op "other country" en ik wacht totdat er iets gebeurt.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”