VOIP centrale vraagje

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste userbase'rs

Ikzelf ben lid bij DUS (Drive Up Safety), een vlaamse verkeersveiligheidsorganisatie. Momenteel beschikken wij over een klein lokaal bij de politie van Gent (belfortstraat), waar wij naast de ruimte ook internet krijgen, en 2 telefoonlijnen (één voor fax, één voor telefonie) met elk een apart nummer dat de politie toch niet gebruikt.

Echter...de ruimte daar is wat krap aan het worden voor 3 fulltime medewerkers, 1 stagair en al het actie-materiaal. We waren dus helaas "verplicht" om uit te kijken naar een grotere ruimte die we kunnen huren. Daar de politie de nummers waar wij tot vandaag gratis gebruik hebben van maken niet wenst over te dragen naar ons (maar wel tijdelijk doorschakelen voor een jaartje) zijn wij dus verplicht om 2 nieuwe nummers te nemen, en zelf een internetlijn te voorzien (er kan zowel xdsl als telenet gekozen worden).

Daar ik het huidige netwerk daar heb geplaatst, hebben ze opnieuw met mij contact opgenomen om alles in orde te brengen. Dus moet ik ergens een aanvraag doen voor 2 telefonielijnen en een internetlijn.

In principe zouden twee belgacom of telenetnummers perfect volstaan, doch tot op heden was het soms een ergernis dat de ene lijn bezet was, en de andere medewerkers moesten wachten tot de lijn vrij was. Hierdoor zit ik te denken om de VZW op VOIP te zetten. Zo hoeft er (via weepee) geen maandelijks abonnement betaald te worden, en kunnen er toch meerdere telefoongesprekken tegelijk plaatsvinden. Het leek mij dan ook een goed idee om een reeks van 10 nummers aan te vragen bij weepee, zodat elke medewerker en stagair zijn eigen nummer kan hebben, en zijn nummer kan doorschakelen naar zijn/haar gsm indien ze niet aanwezig zijn op het bureau. Echter heb ikzelf immense problemen om mijn 2 telefoonnummers bij weepee online te krijgen via mijn scarlet vdsl modem. Dit blijkt (zie andere topics) maar niet te werken!

Door de recente verhoging van download/uploadsnelheden lijkt een belgacom intense abonnement echter een goede keus voor de VZW daar men toch redelijk wat bijlagen upload en ook een FTP server gebruikt waar iedereen van thuis uit kan op inloggen.

Heeft iemand een idee hoe ik, inclusief gebruik van de bbox 2, die 10 nummers toch online kan krijgen??? Zou dit bvb gaan door een VPS met asterisk te nemen in een datacenter en dan door gebruik te maken van IAX de oproepen door te sturen naar de respectievelijke toestellen?

09 123 00 00 => algemeen nummer met IVR systeem
09 123 00 01 => medewerker 1
09 123 00 02 => medewerker 2
09 123 00 03 => medewerker 3
09 123 00 04 => medewerker 4 (toekomst)
09 123 00 05 => medewerker 5 (toekomst)
09 123 00 06 => stagair 1
09 123 00 07 => later gebruik
09 123 00 08 => later gebruik
09 123 00 09 => fax (pdf naar email)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH