Adsl (favorite) traag.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
BL4CKJ4GG
Starter
Starter

Ik zit al lang met dit probleem (al een paar jaar vaste klant)
vroeger was dit niet echt een probleem (het internet ging toen gewoon nog niet sneller)

maar na de laatste paar snelheidsupgrades vind ik het raar dat het hier dus niet sneller word.
kan ik nog steeds maar met 120KBps (heel soms 150 KBps downloaden)

ik heb dus adsl favorite , en een thompson 510 Router/modem (alcatel) (versie 4.2.7.16.0)

bij de lijn verbinding zie ik dus:
Bandwidth Up/Down (Kbit/sec) 512 / 1440

wat dus 180KBps down is (maximaal wat ik met deze lijn kan bereiken)
heb al geprobeerd om de kabel uit te trekken en in te steken op de meest abnormale uren.
de verbinding word er niet beter op.

volgens mij is dit dus ergens niet normaal (ik woon wel in een redelijk afgelegen gebied (wiekevorst))
maar anderen hier in wiekevorst gaan toch sneller dan ons.

is men modem mss te oud om met de nieuwe 20000kbit aan te kunnen ? (maar 20x te traag is toch ook te veel van het goede)
of zit er ergens een fout op de lijn...
iemand een idee?
of kan ik best belgacom eens contacteren?
( al eens geprobeerd maar als je iemand bereikt zit je op een afdeling waar ze er niks van afweten en zit je vervolgens weer muziek te luisteren voor een half uur ...)

bedankt
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dag Bl4ckj4gg. Welkom op het forum. ;)

Momenteel zit jij dus nog op ADSL. Op ADSL is de maximale snelheid 6 Mbps down (van het internet naar je pc), en 640 kbps up (van jouw pc naar het internet).

Zoals je misschien (niet) weet, is bij de DSL-technologie (ADSL, ADSL2+ en VDSL2, beschikbaar bij particuliere abonnementen) de afstand tot de centrale heel erg belangrijk. Wie zich op een te grote afstand bevindt van zo'n centrale, zal dat ook merken aan zijn verbinding. Want hoe verder van zo'n centrale, hoe lager jouw snelheid zal liggen. Toen ik nog aangesloten was op ADSL bij Mobistar, stond ik op een 4 Mb profiel (met 384 kbps upload). Bij Belgacom was dat 3,3 Mbps (met 512 kbps). (op 2,6 km van de centrale) Nu ben ik aangesloten op VDSL2 met 12 / 1 Mbps.

Kun je eens jouw modemwaarden posten? Dus met attenuation en noise margin erbij. Daaruit kunnen we al heel wat meer afleiden (zoals onder meer de geschatte afstand tussen jouw huis en de centrale).

Als je wil genieten van die 20 Megabit (weldra dus 25/30 Mb, afhankelijk van welk product), zal je dus op VDSL2 moeten aangesloten worden. Daarvoor heb je een nieuwe modem nodig (Bbox2). Die geeft Belgacom je gratis bij overschakeling. Deze overschakeling kost wel 50 euro.
VDSL2 is niet overal beschikbaar, dus om te controleren of de technologie in jouw regio te bestellen is, ga naar http://www.belgacomtv.be en kijk naar de beschikbaarheid van BGCTV. Wanneer je de check gedaan hebt, zie je hoeveel TV's je kan aansluiten en in welke kwaliteit (ja dan nee voor TV in HD). Wanneer je 1 of 2 TV's in HD kan aansluiten, dan ligt VDSL2 klaar. Je kan voor de omschakeling naar de Belgacom winkel gaan, of bellen naar de Belgacom helpdesk.
BL4CKJ4GG
Starter
Starter

Oke ik heb deze eens opgezocht.

Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 16.0
Attenuation (dB) up/down = 31.5 / 57.0
Noise Margin (dB) up/down = 20.0 / 6.0

dat van vdsl2 wist ik inderdaad niet...
dacht dat de nieuwe snelheden algemeen waren.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Een attenuation van 57 dB is heel hoog. Je zit op ongeveer 4,1 km van de centrale. Jouw noise margin staat op 6.0 dB, dat is dus het randje. Een hoger profiel is dus niet mogelijk.
Jouw enige hoop is dus ofwel VDSL2, ofwel overschakelen naar de kabel.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Lord Utopia schreef:Een attenuation van 57 dB is heel hoog. Je zit op ongeveer 4,1 km van de centrale. Jouw noise margin staat op 6.0 dB, dat is dus het randje. Een hoger profiel is dus niet mogelijk.
Ow, ikzelf keek altijd naar de downstream margin (kan iemand zeggen waarom die lager is?)
Z'n downstream kan vast wel iets hoger, maar omdat deze vast gekoppeld is aan een uploadprofiel, kan deze niet mee verhogen zeker?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

honda4life schreef:Ow, ikzelf keek altijd naar de downstream margin (kan iemand zeggen waarom die lager is?)
Z'n downstream kan vast wel iets hoger, maar omdat deze vast gekoppeld is aan een uploadprofiel, kan deze niet mee verhogen zeker?
Bij ADSL is het beschikbare frequentiegebied opgedeeld in 2 stukjes, een klein gedeelte in het laagste frequentiegebied voor verkeer naar de centrale (up) en de rest in het hogere gebied van centrale naar gebruiker (down).
Hoge frequenties worden op een lange lijn altijd meer verzwakt dan de lage waardoor bij lange lijnen de downstream eerder een probleem wordt.
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 10 keer

honda4life schreef:
Lord Utopia schreef:Een attenuation van 57 dB is heel hoog. Je zit op ongeveer 4,1 km van de centrale. Jouw noise margin staat op 6.0 dB, dat is dus het randje. Een hoger profiel is dus niet mogelijk.
Ow, ikzelf keek altijd naar de downstream margin (kan iemand zeggen waarom die lager is?)
Ook staat de downstream nu al op 6dB en kan wss dus niet hoger. Als er al iets hoger zou kunnen is het de upstream.
Maar ik denk idd niet dat ze die appart kunnen verhogen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Sorry, ik was verward, omdat er in mijn router down/up staat :roll:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Bandwidth Up/Down (Kbit/sec) 512 / 1440
is al geen standaard profiel dacht ik, dus het modem is al aan het naar beneden onderhandelen vanwege de marginale lijn.
Buren hebben kennelijk wel een betere lijn.
Elk db'tje telt in dit geval, mogelijkheden zijn:

-Invloed van binnenbekabeling uitschakelen door modem bij het Belgacom ingangspunt neer te zetten en de binnenbekabeling achter het filter te zetten.
op dit forum is daar al veel over geschreven.

-Een wat moderner modem aanschaffen, wil ook wel eens een dbtje of 2 schelen. Omdat veel mensen op vdsl2 overgaan, zijn deze gratis of voor een paar eurocenten te krijgen.
Laatst gewijzigd door Limburg 28 aug 2010, 10:53, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

tomw schreef: Ook staat de downstream nu al op 6dB en kan wss dus niet hoger. Als er al iets hoger zou kunnen is het de upstream. Maar ik denk idd niet dat ze die appart kunnen verhogen.
Kunnen wel, maar dat doen ze niet. Het max. dat Belgacom geeft op ADSL2+ is 512 kbps (hoewel de lijn van de TS nog upstream marge genoeg heeft voor een verhoging).
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”