digitale tv: voordelen, nadelen?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
- Bedankt: 18 keer
Als ik hier de commentaren lees blijken er nogal wat nadelen te zijn: dure digicorder, gevangen aan provider, traag zappen, ...
Is het de moeite om nu over te stappen op digitaal of zijn er nog teveel minpunten?
Is het de moeite om nu over te stappen op digitaal of zijn er nog teveel minpunten?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik ondervind geen enkel nadeel, alleen maar voordelen, maar ik heb dan ook satelliet ontvangst.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
het is zeker geen vooruitgang zoals ze ons willen doen geloven
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 47 keer
... hangt van je TV af en je persoonlijke eisen af.
Als je een beetje flat hebt van een beetje grootte (37" of hoger) en je buiten DVD/BD/.... toch ook nog aardig wat naar "gewone TV" kijkt, is digitaal kijken (of dat via Sat gaat, of BGC of DVB-T of Telenet maakt me niks uit) hoe dan ook een must vind ik.
Ja, er kleven bepaalde en soms heel specifieke nadelen aan _alle_ digitale platformen. Maar als ik zelfs mijn kleinste LCD in huis omschakel van digitaal (Telenet/Indi hier) naar analoog, is het beeld _gewoon verschikkelijk_ en dan hebben wij hier zelfs nog een heel goede analoge ontvangst. Mijn plasma gedraagt zich wat vergevingsgezinder tegenover het analoge kabelsignaal, maar ook daar is het verschil tussen digitaal en analoog dermate groot dat het eigenlijk een no-brainer is.
Maar als je thuis nog een fatsoenlijke CRT-TV hebt en je kabelsignaal is een beetje ok, zou ik persoonlijk niet omschakelen naar digitaal. Ik vind het dus wel degelijk een vooruitgang, maar het is zeker geen compromie-loze vooruitgang.
Als je een beetje flat hebt van een beetje grootte (37" of hoger) en je buiten DVD/BD/.... toch ook nog aardig wat naar "gewone TV" kijkt, is digitaal kijken (of dat via Sat gaat, of BGC of DVB-T of Telenet maakt me niks uit) hoe dan ook een must vind ik.
Ja, er kleven bepaalde en soms heel specifieke nadelen aan _alle_ digitale platformen. Maar als ik zelfs mijn kleinste LCD in huis omschakel van digitaal (Telenet/Indi hier) naar analoog, is het beeld _gewoon verschikkelijk_ en dan hebben wij hier zelfs nog een heel goede analoge ontvangst. Mijn plasma gedraagt zich wat vergevingsgezinder tegenover het analoge kabelsignaal, maar ook daar is het verschil tussen digitaal en analoog dermate groot dat het eigenlijk een no-brainer is.
Maar als je thuis nog een fatsoenlijke CRT-TV hebt en je kabelsignaal is een beetje ok, zou ik persoonlijk niet omschakelen naar digitaal. Ik vind het dus wel degelijk een vooruitgang, maar het is zeker geen compromie-loze vooruitgang.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik zou enkel digitale tv pakken wanneer je een platte televisie hebt, voor beeldbuizen is het niet echt nodig vind ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik heb nog een 100Hz 85cm CRT... en ben toch blij van de analoge ruis vanaf te zijn (ook al had ik een goed kabelsignaal).honda4life schreef:Ik zou enkel digitale tv pakken wanneer je een platte televisie hebt, voor beeldbuizen is het niet echt nodig vind ik.
Ik denk dat het statement rond digitale TV eerder is... het is goed, maar het had nog veel beter kunnen zijn. Echt slecht zou ik het dus niet noemen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Dat is het wel ALS je satteliet tv neemt.proximusboyke schreef:het is zeker geen vooruitgang zoals ze ons willen doen geloven
voordelen: teveel om op te noemen
nadelen: duur (vu duo), te veel naar tv kijken met zo'n aanbod.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 761 keer
- Bedankt: 252 keer
De elektronische TV gids is iets waar je toch moet van afkicken als je een weekje terug op analoog zit. Het maakt programmas opnemen veel makkelijker al kan het altijd nog wat gebruiksvriendelijker.
Het trage zappen is met de nieuwe firmware niet meer storend (BelgacomTV) - maximaal 1 seconde, zou ik zeggen, maar meestal vrijwel instant. Beeldkwaliteit lijkt me ook goed tegenwoordig - zeker beter dan een analoog beeld maar op onze CRT is het verschil waarschijnlijk niet zo zichtbaar als op een flatscreen. Mogelijk is er ook gewoon wat gewenning in het spel maar ik heb geen spijt van de overstap. Bij ons is het ScarletOne pack - misschien zijn er nu betere deals te rapen.
Het trage zappen is met de nieuwe firmware niet meer storend (BelgacomTV) - maximaal 1 seconde, zou ik zeggen, maar meestal vrijwel instant. Beeldkwaliteit lijkt me ook goed tegenwoordig - zeker beter dan een analoog beeld maar op onze CRT is het verschil waarschijnlijk niet zo zichtbaar als op een flatscreen. Mogelijk is er ook gewoon wat gewenning in het spel maar ik heb geen spijt van de overstap. Bij ons is het ScarletOne pack - misschien zijn er nu betere deals te rapen.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Hangt er echt vanaf hoeveel je wil en hoeveel geld je er wil aan geven.
Mag het niet te veel geld kosten en heb je maximum 2 tv's in huis dan kan je makkelijk een Belgacom of Telenet decoder aanvragen.
Er zijn altijd packs en promoties, zeker als je al telefoon & internet hebt bij 1 van deze providers kost digitale tv maar een handvol Euro's per maand.
Wil je mééééééééééér. ga dan eens langs bij een goeie satellietwinkel en koop zeker geen tvvlaanderen startpakket. Een losse schotel & decoder kan zoveel meer dan die pakketjes van tvvlaanderen, zeker als je later nog mééér wil.
Mensen lachen me soms uit met m'n 3000 zenders(je kan maar naar 1 tegelijk kijken), meestal zijn dat die mensen die 's avonds zitten te vloeken dat het een schande is dat ze de kampioenen voor de 10de keer door hun strot krijgen gegoten
Meestal hebben die mensen ook nog niet het verschil gezien tussen HDTV & HDTV & HDTV via de satelliet.
Mag het niet te veel geld kosten en heb je maximum 2 tv's in huis dan kan je makkelijk een Belgacom of Telenet decoder aanvragen.
Er zijn altijd packs en promoties, zeker als je al telefoon & internet hebt bij 1 van deze providers kost digitale tv maar een handvol Euro's per maand.
Wil je mééééééééééér. ga dan eens langs bij een goeie satellietwinkel en koop zeker geen tvvlaanderen startpakket. Een losse schotel & decoder kan zoveel meer dan die pakketjes van tvvlaanderen, zeker als je later nog mééér wil.
Mensen lachen me soms uit met m'n 3000 zenders(je kan maar naar 1 tegelijk kijken), meestal zijn dat die mensen die 's avonds zitten te vloeken dat het een schande is dat ze de kampioenen voor de 10de keer door hun strot krijgen gegoten

Meestal hebben die mensen ook nog niet het verschil gezien tussen HDTV & HDTV & HDTV via de satelliet.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
De enige meerwaarde dat Digitale TV is, is de opaanvraag-catalogus en betere beeldkwaliteit. Enkel op het laatste kan TV Vlaanderen scoren.silencer schreef: Dat is het wel ALS je satteliet tv neemt.
voordelen: teveel om op te noemen
nadelen: duur (vu duo), te veel naar tv kijken met zo'n aanbod.
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
bij aankoop van nieuwe tv overgeschakeld van analoge tv naar digitale tv van belgacom ....
wat mij betreft zijn er niet veel nadelen aan....
beeldkwaliteit is beter, je hebt meer zenders, je kan opnemen op de harde schijf, je kan gratis voetbal kijken op zondagavond... en dat allemaal voor minder geld dan ik betaalde voor kabel tv - dit gezegd zijnde, er zijn nog wel zaken die voor verbetering vatbaar zijn.....
nadeel is misschien voor oudere mensen voor wie het allemaal wat te ingewikkeld is.....
wat mij betreft zijn er niet veel nadelen aan....
beeldkwaliteit is beter, je hebt meer zenders, je kan opnemen op de harde schijf, je kan gratis voetbal kijken op zondagavond... en dat allemaal voor minder geld dan ik betaalde voor kabel tv - dit gezegd zijnde, er zijn nog wel zaken die voor verbetering vatbaar zijn.....
nadeel is misschien voor oudere mensen voor wie het allemaal wat te ingewikkeld is.....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Beeld is beter, programma's niet.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- proximusboyke
- Elite Poster
ik heb het vooral over het feit als ik met mijn video van 15 jaar dingen kan doen die ik nu niet kan doen noem ik dat geen digitale vooruitgang
mercedes e220 OML
mercedes e220 OML
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik zou niet meer zonder HD (prachtig op 40 inch LCD) kunnen en programmeren via EPG is ook een fantastische verbetering. Zappen met de nieuwste software op de Belgacom decoder duurt max. 1 sec. Als ik bij mijn ouders kom en ik zie al die sneeuw op hun TV met hun analoge kabel moet ik gruwen.
- iceke
- Elite Poster
Mobistar gaat daar in de toekomst verandering in brengenLord Utopia schreef: De enige meerwaarde dat Digitale TV is, is de opaanvraag-catalogus en betere beeldkwaliteit. Enkel op het laatste kan TV Vlaanderen scoren.

@proximusboyke
Wat kan je videorecorder dan meer dan een digitale ?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Je kan je opnames onbeperkt bewaren en doorgeven aan iemand anders.iceke schreef:Wat kan je videorecorder dan meer dan een digitale ?
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Dat kan je nu toch ook. Neem op via de scart, bewaar het op cassete en je kan het doorgeven.r2504 schreef:Je kan je opnames onbeperkt bewaren en doorgeven aan iemand anders.iceke schreef:Wat kan je videorecorder dan meer dan een digitale ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
digitale opnames onbeperkt downloaden & doorgeven aan iemand anders heb ik geen problemen mee, Je kan het zelfs streamen naar iemand anders 

- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Dag quistnix,quistnix schreef:Dat kan je nu toch ook. Neem op via de scart, bewaar het op cassete en je kan het doorgeven.r2504 schreef:Je kan je opnames onbeperkt bewaren en doorgeven aan iemand anders.iceke schreef:Wat kan je videorecorder dan meer dan een digitale ?
Dat is wel waar, maar veel digitaal is er dan niet meer aan...
En het is natuurlijk een beetje een omweg, je zou het dan even goed direct kunnen op band opnemen, maar wat is dan nog het
grote voordeel?
Dit is slechts een vaststelling.
Enfin het is duidelijk dat men de decoders c.q encryptie ook gebruikt als een manier om te vermijden dat men een digitale kopie
kan maken. Of dat nu goed of slecht is laat ik anderen over beslissen

(in tegenstelling tot vrije hardwarekeuze, waar je die transport stream als bestand op je harde schijf kan opslaan, of op een
externe schijf, of streamen of ....)
Groetjes,
S.
Laatst gewijzigd door vasonline 30 jul 2010, 21:17, in totaal 2 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
Dat heeft dus meer met de beperkingen van Belgacom & Telenet te maken dan met het digitaal platform.
Met mijn satellietontvanger heb ik dat probleem helemaal niet, daarmee kan ik ook rustig via m'n pc naar digitale opnames kijken, ze verslepen naar een externe harddisk of ze op een dvd'ke branden voor het nageslacht.
You get what you pay for...
Met mijn satellietontvanger heb ik dat probleem helemaal niet, daarmee kan ik ook rustig via m'n pc naar digitale opnames kijken, ze verslepen naar een externe harddisk of ze op een dvd'ke branden voor het nageslacht.
You get what you pay for...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Een vaststelling maar nietemin flauwekul .. sinds wanneer was een videorecorder iets anders dan analoog? De "klager" stelde dat hij met zijn "stokoude videorecorder" meer kan doen dan met digitale TV via een decoder? ... kom nou ... Op die Cisco decoder die ik kreeg staat er zelfs een scart video recorder uitgang (als ik goed gezien heb) staat die daar voor de lol?vasonline schreef:quistnix schreef:Dag quistnix,r2504 schreef: Dat kan je nu toch ook. Neem op via de scart, bewaar het op cassete en je kan het doorgeven.
En het is natuurlijk een beetje een omweg, je zou het dan even goed direct kunnen op band opnemen, maar wat is dan nog het
grote voordeel?
snip

.. en zoals gezegd .. wat let je .. ik loop zij aan zij DVB-T en sinds kort Bcom TV en ik neem op van de twee streams als het nodig is (en kijk naar een derde ..)
Ik was tot voor kort geen echte TV freak omdat ik te veel andere hobby's heb maar nu wordt het wel moeilijk om niet verslaafd te geraken ..

In 't kort .. ik heb nog geen nadelen gezien .. temeer daar de overschakeling naar VDSL2 en Bcom TV mij totaal geen cent gekost heeft .. wat zou ik zitten zeuren

mvg
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
Het is de moeite om over te stappen maar elk platform (telenet, belgacom, sateliet) heeft zo zijn nadelen.
Belangrijkste nadeel is het gebrek aan vrije hardwarekeuze bij telenet en Belgacom
Bij satelliet via tv vlaanderen is de beeldkwaliteit dan weer wat minder bij de Vlaamse zenders.
Belangrijkste nadeel is het gebrek aan vrije hardwarekeuze bij telenet en Belgacom
Bij satelliet via tv vlaanderen is de beeldkwaliteit dan weer wat minder bij de Vlaamse zenders.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
Beeldkwaliteit op TV Vlaanderen valt allemaal nog wel mee als ik 't vergelijk met belgacom en telenet denk ik. De HD zenders maken veel goed. 't is natuurlijk wat je zelf prefereert hé, vrije hardware keuze of iets betere beeldkwaliteit...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Bekijk ook eens of je ergens een tweedehandse telenetdecoder op de kop kan tikken. Komt veel goedkoper uit dan te huren en je moet voor uw internet en telefonie niet bij telenet gaan/blijven.
Buiten de mogelijkheden van de harddiskrecorder (pauzeren, gemakkelijk opnames terugvinden) vind ik het gratis nieuws op aanvraag een interessante functie.
Buiten de mogelijkheden van de harddiskrecorder (pauzeren, gemakkelijk opnames terugvinden) vind ik het gratis nieuws op aanvraag een interessante functie.
- honda4life
- Moderator
Heb jij ook zo slecht beeld als je het nieuws op aanvraag gebruikt?Dfrog schreef:Bekijk ook eens of je ergens een tweedehandse telenetdecoder op de kop kan tikken. Komt veel goedkoper uit dan te huren en je moet voor uw internet en telefonie niet bij telenet gaan/blijven.
Recht was gekromd etc...
Dat was voor mij zo van okéé, als alle VoD beelden zo zijn, dat zal ik dus nooit gebruiken

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 10 keer
Yep, ik neem het nieuws dagelijks op (éénHD), nieuws laat bekijk ik op de lus.honda4life schreef:
Heb jij ook zo slecht beeld als je het nieuws op aanvraag gebruikt?
5,95 eur voor net gemist bv met die kwaliteit

Zelfde brol van streaming op het inet bij deredactie & sporza videozone, iwatch..
(al eens een tennis wedstrijd bekeken loool)
Laten we weer eens vergelijken met nederland zekers (bv rtl gemist ect..)
- proximusboyke
- Elite Poster
wat mij vooral ergerd is als er iets wereldschokkend gebeurd bv koning valt dood of iet anders.
Nieuws loopt uit en alle progrogrammas beginnen later met als gevolg einde programma staat er nie op
met pdc code en showvieuw begon dat op te nemen als het programma effectief begon en stopte wanneer het gedaan was.
Nu kan dat niet dus achteruitgang
Nieuws loopt uit en alle progrogrammas beginnen later met als gevolg einde programma staat er nie op
met pdc code en showvieuw begon dat op te nemen als het programma effectief begon en stopte wanneer het gedaan was.
Nu kan dat niet dus achteruitgang
mercedes e220 OML
mercedes e220 OML
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
of een regering dat valt, gebeurt net iets frequenter....proximusboyke schreef:wat mij vooral ergerd is als er iets wereldschokkend gebeurd bv koning valt dood of iet anders.

maar dat zijn maar dan weer maar de neveneffecten van digitale tv... voor hetzelfde zat er geen hdd in die decoder en kon je eigen apparatuur voorzien. bij analoge tv moet je ook eigen recorder voorzien
heb wel iets vervelend te melden
beneden op hd decorder de hd zenders verschoven naar positie 1 2 3
als ik nu op de non hd decoder zap naar zender 1 krijg ik vt 4....etc....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Goh, nog niet opgevallen. Ben daarnet nog eens gaan zien en dat is hier precies niet. Nu ik ben geen veeleisende tv-kijker met een flatscreen van (maar)420 eurihonda4life schreef:
Recht was gekromd etc...
Dat was voor mij zo van okéé, als alle VoD beelden zo zijn, dat zal ik dus nooit gebruiken

Wel vervelend dat er geen dvd-brander of usb-aansluiting op de decoder zit.
- honda4life
- Moderator
Die tv is wel al ouder als de digitale televisie dusja...Dfrog schreef:Goh, nog niet opgevallen. Ben daarnet nog eens gaan zien en dat is hier precies niet. Nu ik ben geen veeleisende tv-kijker met een flatscreen van (maar)420 eurihonda4life schreef:
Recht was gekromd etc...
Dat was voor mij zo van okéé, als alle VoD beelden zo zijn, dat zal ik dus nooit gebruiken![]()
Wel vervelend dat er geen dvd-brander of usb-aansluiting op de decoder zit.

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Dag Regelus,Regulus schreef:quote="vasonline"]Een vaststelling maar nietemin flauwekul .. sinds wanneer was een videorecorder iets anders dan analoog? De "klager" stelde dat hij met zijn "stokoude videorecorder" meer kan doen dan met digitale TV via een decoder? ... kom nou ... Op die Cisco decoder die ik kreeg staat er zelfs een scart video recorder uitgang (als ik goed gezien heb) staat die daar voor de lol?quistnix schreef:Dag quistnix,r2504 schreef: Dat kan je nu toch ook. Neem op via de scart, bewaar het op cassete en je kan het doorgeven.
grote voordeel?
snip(zal toch eens die uitgebreide handleiding moeten opzoeken bij de fabrikant
)
.. en zoals gezegd .. wat let je .. ik loop zij aan zij DVB-T en sinds kort Bcom TV en ik neem op van de twee streams als het nodig is (en kijk naar een derde ..)
Ik was tot voor kort geen echte TV freak omdat ik te veel andere hobby's heb maar nu wordt het wel moeilijk om niet verslaafd te geraken ..![]()
In 't kort .. ik heb nog geen nadelen gezien .. temeer daar de overschakeling naar VDSL2 en Bcom TV mij totaal geen cent gekost heeft .. wat zou ik zitten zeuren![]()
mvg
Kennen we elkaar ook niet van http://www.digitale-televisie.be?
Nuja, ik geef je helemaal gelijk dat je met de PVR die in de decoders zit meer kan doen dan met een videorecorder.
(ik had aan die oorsprongkelijke vraag eigenlijk niet meer gedacht

Maar wat ik bedoel is dat je analoog, wel een analoge kopie kan maken,
terwijl je digitaal, geen digitale kopie kan maken...
Dat je een video aan je decoder kan hangen is "leuk" maar ideaal is dit niet.
Aangezien je ook Satteliet (DVB-S) en Antenne (DVB-T) hebt weet je dat dit meer te maken heeft met hoe Telenet & Belgacom dit zien, dan dat er een technische reden voor is. Dit bedoel ik als nadeel: alles werkt maar in sé ben je geen baas meer over je eigen opnames, die op de decoder van Belgacom of Telenet staan. Of je dit een groot nadeel vind of niet mag ieder voor zichzelf uitmaken

Mvg,
S.