Xs4all lanceert VDSL2 pas na de zomer van dit jaar, en niet in de eerste helft van 2010, zoals initieel aangegeven. De schuld legt het bedrijf bij zichzelf maar ook bij KPN dat de technologie in Nederland uitrolt. 'We hadden nogal drukte bij Xs4all,' zegt het bedrijf bij monde van woordvoerder Niels Huybregts aan Webwereld.nl. 'Wij moesten ons provisioning systeem nog paraat hebben; KPN was wat minder snel dan we dachten.'
De technologie zou niet landelijk beschikbaar zijn: dichtbevolkte gebieden komen eerst aan de beurt, 'simpelweg omdat daar dan meer klanten zijn te behalen voor VDSL2 [...] er zijn gebieden die niet aangesloten worden.' Initieel wordt de technologie vanuit de centrale (LEX) uitgerold, wat gedaan werd met ADSL en ADSL2+. Volgens Xs4all is de maximale afstand om aangesloten te worden op VDSL2 1,5 kilometer.
Xs4all zegt ook internet te willen aanbieden via glasvezel (ftth), een technologie die KPN momenteel uitrolt. KPN kan de technologie aan 2% van de klanten aanbieden. Momenteel biedt KPN al internet via VDSL2 aan met download- en uploadsnelheden tot 40 en 3 Megabit per seconde.
In Nederland voert KPN hevige concurrentie met kabeloperatoren (UPC, Ziggo), onafhankelijke glasvezelaanbieders en DSL-aanbieders met een eigen ADSL2+/VDSL2 netwerk (TELE2, Online).
Hier in België is enkel Belgacom bezig met de uitrol van VDSL2 en heeft ondertussen een landelijke dekking van 73,1%. Maximale snelheden zijn beperkt tot 20 Mbps. Ondertussen zijn er al een aantal providers die gebruik maken van het netwerk van de historische operator, waaronder EDPnet, Dommel en Scarlet.
UB Frontpage
Lancering VDSL2 in Nederland loopt vertraging op
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Als ik mij niet vergis is Xs4all toch een dochter van KPN, waarom gebruiken zij dan niet hetzelfde netwerk?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Dat doen ze ook.Trojan schreef:Als ik mij niet vergis is Xs4all toch een dochter van KPN, waarom gebruiken zij dan niet hetzelfde netwerk?
"Xs4all lanceert VDSL2 pas na de zomer van dit jaar ... KPN dat de technologie in Nederland uitrolt"