Ik wou reeds lange tijd de overstap maken naar VOIP, heb me redelijk goed ingelezen (als student zijnde zelfs VOIP verwerkt in mijn scriptie). Maar ik ben dus op zoek naar de "ideale" oplossing.
Nu, wat is voor mij ideaal (ongeveer in volgorde van belangrijkheid):
1. Goede kwaliteit (vooral belkwaliteit, maar ook support is wel belangrijk)
2. Prijs
3. Nummerbehoud
4. Bij voorkeur compatibel met skype
Echter twijfel ik nog steeds over de "provider(s)" en de hardware.
De providers:
Voor een enkel een virtueel geografisch belgisch nummer is weepee (€18, eenmalig) hoogst waarschijnlijk de beste keuze.
Icm met betamaxcloon (deze laatste geniet echter NIET mijn voorkeur, om wille van de wisselende tarieven en kwaliteit)
Nomado.eu heb ik ook bekeken, zeer interessant, moest het bellen naar telenet-nummer ook mogelijk zijn met de gratis minuten in het Belgium Globe plan. (telenet nummer vallen onder "special numbers")
Bij 3StarsNet is het "Ultimate FREE Pack" op het eerste zicht interessant.
Echter ben je verplicht deze te gebruiken icm bepaalde Siemens toestellen. Tevens is het (in ieder geval voor mij) niet duidelijk wat er gebeurd na dit jaar.
Het lijkt er dus op dat ik "gedoemd" (sorry aan de fanboys) om voor betamax te kiezen (outgoing calls).
Dit icm met weepee voor incomming.
Op vlak van hardware ben ik het spoor helemaal bijster.
Ik dacht er eerst aan op gewoon een VOIP-phone aan te schaffen, maar het is me niet helemaal duidelijk of via deze manier incomming en outgoing providers ook gescheiden kunnen blijven.
Anders zal er dus een Fritz!BOX aan te pas komen.
Iemand advies voor de "ideale" opstelling?
Alvast bedankt!
Overstappen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Het nummer dat je van Weepee krijgt is even 'virtueel' als een nummer dat je van Belgacom/Telenet krijgt hoor.2Flip schreef:
Voor een enkel een virtueel geografisch belgisch nummer is weepee (€18, eenmalig) hoogst waarschijnlijk de beste keuze.
Icm met betamaxcloon (deze laatste geniet echter NIET mijn voorkeur, om wille van de wisselende tarieven en kwaliteit)
En over betamaxklonen, tja. Als je het nog niet hebt uitgeprobeerd, dan raad ik je aan om dit te doen. Mijns inziens is de kwaliteit meer dan behoorlijk. In 9/10 gevallen een perfecte lijn. Slechts uiterst zelden (<1/100 schat ik) moet ik de lijn verbreken en opnieuw bellen. En van die wisselende tarieven is de laatste tijd toch niet zo veel te merken. Ik bel al meer dan twee jaar via Justvoip en in die tijd zijn de tarieven (naar de landen naarwaar ik bel) NOOIT veranderd. Je bent er natuurlijk nooit zeker van, maar indien ze toch wijzen volstaat het gewoon om een andere 'beste koop' kloon te vinden.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 33 keer
Klopt, het nummer is even virtueel. Overigens ook niks slechts aan te merken op weepee.Maglor schreef:Het nummer dat je van Weepee krijgt is even 'virtueel' als een nummer dat je van Belgacom/Telenet krijgt hoor.2Flip schreef:
En over betamaxklonen, tja. Als je het nog niet hebt uitgeprobeerd, dan raad ik je aan om dit te doen. Mijns inziens is de kwaliteit meer dan behoorlijk. In 9/10 gevallen een perfecte lijn. Slechts uiterst zelden (<1/100 schat ik) moet ik de lijn verbreken en opnieuw bellen. En van die wisselende tarieven is de laatste tijd toch niet zo veel te merken. Ik bel al meer dan twee jaar via Justvoip en in die tijd zijn de tarieven (naar de landen naarwaar ik bel) NOOIT veranderd. Je bent er natuurlijk nooit zeker van, maar indien ze toch wijzen volstaat het gewoon om een andere 'beste koop' kloon te vinden.
Over betamax... ik heb enkele van hen (poivy, justvoip) wel degelijk uitgetest, maar dus niet naar volle tevredenheid.
Tevens is het niet echt handig om elke 90 of 120 dagen bij te laden (een vergetelheid is gauw gebeurd), Fair Use Policy is ook niet altijd even duidelijk, en het grootste struikelblok: de connection fees.
4 cent is natuurlijk geen onoverkomelijk bedrag, maar gratis is het natuurlijk ook niet te noemen.
Iemand nog advies over de hardwareopstelling?
Ik denk dat het het makkelijkst is om de huidige telefoontoestellen gewoon te behouden.
Welke ATA adapter is aan te raden? Deze moet dus de mogelijkheid bieden een andere provider te gebruiken voor incomming dan voor outgoing.
Alvast bedankt!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 13 keer
* Connection fee ? Voor zover ik weet is er bij Poivy geen connection fee.2Flip schreef:Over betamax... ik heb enkele van hen (poivy, justvoip) wel degelijk uitgetest, maar dus niet naar volle tevredenheid.
Tevens is het niet echt handig om elke 90 of 120 dagen bij te laden (een vergetelheid is gauw gebeurd), Fair Use Policy is ook niet altijd even duidelijk, en het grootste struikelblok: de connection fees.
4 cent is natuurlijk geen onoverkomelijk bedrag, maar gratis is het natuurlijk ook niet te noemen.
* FUP ? max 300 minuten per week gratis gesprekken (gemeten over de laatste 7 dagen), daarna aan de gewone tarieven.
* Bijladen ? Je moet niet noodzakelijk bijladen na 90/120 dagen: nadat de freedays opgebruikt zijn kan je gewoon verder bellen, maar dan niet meet gratis (blijft goedkoop). Je tegoed vervalt niet, dus een "vergetelheid" heeft geen grote gevolgen. Je kan automatisch bijladen (bij het bereiken van 1 EUR belkrediet). Je krijgt een e-mail als er automatisch werd bijgeladen.
Je hebt dus inderdaad 3 mogelijkheden2Flip schreef: Iemand nog advies over de hardwareopstelling?
Ik denk dat het het makkelijkst is om de huidige telefoontoestellen gewoon te behouden.
Welke ATA adapter is aan te raden? Deze moet dus de mogelijkheid bieden een andere provider te gebruiken voor incomming dan voor outgoing.
- een VOIP telefooon (al of niet draagbaar, vb type Siemens Gigaset).
- een ATA, aangesoten op je intern netwerk.
- een geintegreerde oplossing router + VOIP (vb FritzBox, Speedtouch, ...).
* voordeel van VOIP telefoon: geen aparte telefoon bedrading, telefoon kan op je netwerk. Wordt veel gebruikt in grote kantoren: één netwerkaansluiting voor PC + telefoon (professionele VOIP telefoons hebben een switch ingebouwd: PC wordt dus aan de telefoon aangesloten)
* voordeel ATA: je kan je gewone analoge telefoons verder gebruiken.
* voordeel geintegreerde oplossing (FritzBox):
- QoS: de router beperkt up/downloads tijdens telefoongesprek (indien nodig). ATA's en VOIP telefoons kunnen dit niet: dit zijn gewone "clients" op je LAN en moeten de bandbreedte delen.
- verschillende gesprekken mogelijk (FritzBox 3 gelijktijdig).
- 1 toestel: modem, router, telefooncentrale, VOIP ...
- recente FritzBoxen kan je uitbreiden met DECT toestellen (vervangt dus een apart basisstation) en interne IP phones.
Wat bedoel je met "compatibel met skype" ? Moet de hardware compatibel zijn of de provider ?2Flip schreef: 4. Bij voorkeur compatibel met skype
WeePee is de enige provider - naar mijn weten - die een Skype interface aanbiedt. Je kan een WeePee account linken met een Skybe business account:
a) Skype gebruikers zien jou "on-line" in hun Skype client, en kunnen jouw bellen.
b) Jij kan Skype gebruikers bellen (je moet dan wel op voorhand jouw Skype contacten een verkort nummer toekennen).
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Moderator
* Connection fee ? Voor zover ik weet is er bij Poivy geen connection fee.2Flip schreef:Over betamax... ik heb enkele van hen (poivy, justvoip) wel degelijk uitgetest, maar dus niet naar volle tevredenheid.
* FUP ? max 300 minuten per week gratis gesprekken (gemeten over de laatste 7 dagen), daarna aan de gewone tarieven.
* Bijladen ? Je moet niet noodzakelijk bijladen na 90/120 dagen: nadat de freedays opgebruikt zijn kan je gewoon verder bellen, maar dan niet meet gratis (blijft goedkoop). Je tegoed vervalt niet, dus een "vergetelheid" heeft geen grote gevolgen. Je kan automatisch bijladen (bij het bereiken van 1 EUR belkrediet). Je krijgt een e-mail als er automatisch werd bijgeladen.
Je hebt dus inderdaad 3 mogelijkheden:2Flip schreef: Iemand nog advies over de hardwareopstelling?
- een VOIP telefooon (al of niet draagbaar, vb type Siemens Gigaset).
- een ATA, aangesoten op je intern netwerk.
- een geintegreerde oplossing router + VOIP (vb FritzBox, Speedtouch, ...).
* voordeel van VOIP telefoon: geen aparte telefoon bedrading, telefoon kan op je netwerk. Wordt veel gebruikt in grote kantoren: één netwerkaansluiting voor PC + telefoon (professionele VOIP telefoons hebben een switch ingebouwd: PC wordt dus aan de telefoon aangesloten)
* voordeel ATA: je kan je gewone analoge telefoons verder gebruiken.
* voordeel geintegreerde oplossing (FritzBox):
- QoS: de router beperkt up/downloads tijdens telefoongesprek (indien nodig). ATA's en VOIP telefoons kunnen dit niet: dit zijn gewone "clients" op je LAN en moeten de bandbreedte delen.
- verschillende gesprekken mogelijk (FritzBox 3 gelijktijdig).
- 1 toestel: modem, router, telefooncentrale, VOIP ...
- recente FritzBoxen kan je uitbreiden met DECT toestellen (vervangt dus een apart basisstation) en interne IP phones.
Wat bedoel je met "compatibel met skype" ? Moet de hardware compatibel zijn of de provider ?2Flip schreef: 4. Bij voorkeur compatibel met skype
WeePee is de enige provider - naar mijn weten - die een Skype interface aanbiedt. Je kan een WeePee account linken met een Skybe business account:
a) Skype gebruikers zien jou "on-line" in hun Skype client, en kunnen jouw bellen.
b) Jij kan Skype gebruikers bellen (je moet dan wel op voorhand jouw Skype contacten een verkort nummer toekennen).
Philippe.
-
- Premium Member
Bedankt Philippe voor de nuttige informatie.
Connection fee is blijkbaar alleen bij phone-to-phone, daar zat ik dus even verkeerd.
Fritz!box lijkt me leuk, maar ik denk dat een ATA adapter waarschijnlijk wel zal voldoen (denk aan een SPA3102).
Of is er zonder de Fritz!box echt een kwaliteitsprobleem (te lage uploadcapaciteit)?
Meerdere gesprekken voeren op dezelfde locatie (thuis) is op dit moment niet echt nodig, dus dit is niet zo'n probleem.
Echter vroeg ik mij wel nog iets af, en ik kon er niet meteen een antwoord op vinden.
Is het mogelijk om op de thuislocatie (dus gewone telefoon achter ATA) een gesprek te voeren (inkomend dan wel uitgaand) en tegelijkertijd op een andere locatie zij het via softphone, zij het via VOIP-phone, een gesprek te voeren?
En dit met DEZELFDE provider (bijvoorbeeld poivy, justvoip).
Alvast bedankt!
Connection fee is blijkbaar alleen bij phone-to-phone, daar zat ik dus even verkeerd.
De twijfel zit hem nu enkel nog in de hardware. Ofwel een Fritz!box, ofwel een ATA adapter.Calls will be charged at the applicable tariff for the destination you are calling. Rates are in Eurocents per minute and calls are rounded up to next minute. Apart from that there are no other charges; no subscription, registration, or administration fees! If you make a phone-to-phone call you will be charged a 5 eurocent starting fee.
Fritz!box lijkt me leuk, maar ik denk dat een ATA adapter waarschijnlijk wel zal voldoen (denk aan een SPA3102).
Of is er zonder de Fritz!box echt een kwaliteitsprobleem (te lage uploadcapaciteit)?
Meerdere gesprekken voeren op dezelfde locatie (thuis) is op dit moment niet echt nodig, dus dit is niet zo'n probleem.
Echter vroeg ik mij wel nog iets af, en ik kon er niet meteen een antwoord op vinden.
Is het mogelijk om op de thuislocatie (dus gewone telefoon achter ATA) een gesprek te voeren (inkomend dan wel uitgaand) en tegelijkertijd op een andere locatie zij het via softphone, zij het via VOIP-phone, een gesprek te voeren?
Alvast bedankt!
-
- Moderator
Je bedoelt met DEZELFDE account ? Dit is afhankelijk van provider tot provider.2Flip schreef: Echter vroeg ik mij wel nog iets af, en ik kon er niet meteen een antwoord op vinden.
Voor inkomende VOIP calls is dit problematisch: bij providers die dit niet ondersteunen, gaan de binnenkomende telefoons naar de locatie die zich laatst heeft aangemeld. Gezien de meeste ATA's zich om de 10 minuten her-registreren, zullen binnenkomende telefoons dan random op de ene of de andere lokatie bellen.
Bij WeePee kan je bijvoorbeeld maar op één locatie aangemeld zijn. Maar de oplossing is hier wel dat je 2 accounts neemt (een aparte account voor iedere locatie), en beide accounts linkt aan hetzelfde nummer. Dan bellen beide locaties, en de eerste die opneemt heeft de communicatie. Er zijn hier geen bijkomende kosten aan verbonden.
Bij sommige providers (vb Sipgate) kan je op verschillende locaties gelijktijdig aangemeld zijn. Beide locaties bellen op, en de eerste die opneemt heeft de communicatie. Je kan zelfs "naar jezelf" bellen vanop de ene locatie: telefoon op de andere locatie belt dan.
Bij Poivy heb ik de indruk dat je wel via SIP op verschillende locaties aangemeld kan zijn, en gelijktijdig (uitgaande) gesprekken kan voeren. Maar de softphone meldt zich wel af, van zodra een SIP toestel op een andere locatie zich aanmeldt. Je vliegt er dus om de 10 minuten uit (iedere keer dat je ATA zich her-registreert). Vergelijk het een beetje met (de oude) msn: van zodra je je aanmeldt op een 2de PC, krijg je op de 1ste PC een berichtje dat je afgemeld wordt). Oplossing is hier om een SIP compatibele Softphone te gebruiken in plaats van de PoivY client (vb X-Lite).
Philippe.
-
- Premium Member
Bedankt voor de snelle reply.
Mijn vraag was misschien niet zo duidelijk.
Aangezien incomming en outgoing verschillend zijn, vroeg ik mij dus vooral af je tegelijkertijd kon bellen van éénzelfde account, en dit op verschillende locaties.
Vanuit je reactie kan ik dus afleiden dat dit mogelijk is bij Sipgate, en ook bij Poivy, zolang je de softphone niet gebruikt.
Jammer genoeg biedt sipgate niet de mogelijkheid om "gratis" te bellen (of ik moet er over gekeken hebben) naar bepaalde vaste lijnen.
Zou dit met justvoip ook werken?
Mijn vraag was misschien niet zo duidelijk.
Aangezien incomming en outgoing verschillend zijn, vroeg ik mij dus vooral af je tegelijkertijd kon bellen van éénzelfde account, en dit op verschillende locaties.
Vanuit je reactie kan ik dus afleiden dat dit mogelijk is bij Sipgate, en ook bij Poivy, zolang je de softphone niet gebruikt.
Jammer genoeg biedt sipgate niet de mogelijkheid om "gratis" te bellen (of ik moet er over gekeken hebben) naar bepaalde vaste lijnen.
Zou dit met justvoip ook werken?
-
- Moderator
Justvoip = zie PoivY (zolang je de eigen softclient niet gebruikt). Geldig voor alle Betamaxen.2Flip schreef: Zou dit met justvoip ook werken?
Philippe.
-
- Premium Member
Oké, heel erg bedankt, keuze is gemaakt. Bedankt voor de informatie!philippe.deleye schreef:Justvoip = zie PoivY (zolang je de eigen softclient niet gebruikt). Geldig voor alle Betamaxen.2Flip schreef: Zou dit met justvoip ook werken?
Philippe.
Voor mij kan er een "slotje" op dit topic. Jammer genoeg lijkt het er op dat ik hier niet bevoegd voor ben.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Slotjes zijn enkel bedoeld om topics te sluiten wanneer er word gereageerd zonder relevantie met het beginnende onderwerp. Op deze thread hoeft dus helemaal geen slotje, wie weet heb je binnenkort nog wel wat meer info of vragen ...2Flip schreef: Oké, heel erg bedankt, keuze is gemaakt. Bedankt voor de informatie!
Voor mij kan er een "slotje" op dit topic. Jammer genoeg lijkt het er op dat ik hier niet bevoegd voor ben.
grtz,
Sasuke