VPN over de B-Box2

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
willydelta
Starter
Starter

We zijn net verhuist en hebben hier nu een VDSL met een B-Box2.
Ik heb hier intern een SBS 2003 staan waarop ik inlog vanop mijn draagbare om bepaalde zaken te kunnen doen waar de files op de server staan.
vroeger hadden we een Telenetaansluiting met daarachter een Zyxell Zywall2.
Sinds de nieuwe connectie kan ik met mijn VPN client op mijn draagbare niet meer anloggen op de server vie de Windows pptp VPN.
ik krijg fout 721. ik heb reeds portforwarding gedaan van de poort 1723 en 47 naar de ip van de server, niet geholpen.
er is op de bbox echter geen vpn pass trough lijkt me?

Heeft iemand meer ervaring hiermede om dit op te lossen??

thx!!
Benbits
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 24 keer

zoals reeds aangehaald op andere topics:

de routering uitschakelen op de bbox2 / en dan de zyxell de ppoe sessie laten opzetten, deze krijgt dan het publieke adres en alles zo naar behoren moeten werken dan.
b.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Voor complexere toepassingen zou ik afraden om de Bbox2 te gebruiken als router.
Misschien zijn volgende oplossingen mogelijk:

1) De PC waarop je SBS2003 draait een rechtstreekse verbinding met het Internet laten maken (eigen PPPoE sessie). In deze opstelling gebruik je de BBox2 alleen als VDSL modem, en gaat je server een eigen IP adres krijgen, en dus bereikbaar van buiten.
Nadeel is misschien dat deze niet meer op het interne netwerk staat.
Hoewel .... deze PC zal 2 IP adressen krijgen, en dus intern ook nog bereikbaar met zijn 192.168.1.xxx adres.

2) Een tweede oplossing zou kunnen zijn om je Zywall 2 Plus terug te aktiveren, gezien je dit toestel succesvol hebt gebruikt met Telenet.
Je sluit dus die Zyxel aan op je BBox2, net zoals je die aansloot op je Telenet modem.
In de Internet Access Wizzard kies je als Encapsulation voor "PPPoE" (in plaats van "Ethernet", en vul je de VDSL login van Belgacom in.
Hiermee gaat je Zywall 2 Plus een eigen PPPoE verbinding maken, en gebruik je de BBox2 alléén als VDSL Modem.
Voordeel is:
a) je SBS2003 server staat volledig in je intern netwerk zoals vroeger.
b) alles wat je vroeger kon doen met je Zyxel Zywall bij Telenet, kan je nu ook doen op je VDSL2 aansluiting. Alle instellingen zoals je die had kan je behouden (met uitzondering van de Internet access = PPPoE)

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
willydelta
Starter
Starter

oplossing 2 is het beste lijkt me aangezien de sbs2003 intern inderdaad door 3 gebruikers dient geconnecteerd.

welke aanpassing dien ik dan te doen in de bbox om hem als "modem" te gebruiken?

alvast bedankt voor de hulp!!!
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Oplossing 1 zou ik sowieso al niet aanraden voor een Windows (server), en al zeker geen 2003. Oplossing 2 is in elk geval een pak veiliger. Merk op dat je de PPPOE connectie op de B-box 2 niet perse hoeft te disablen, aangezien je meerdere PPPOE connecties kan leggen na je router (niet officieel door Belgacom bevestigd, maar blijkbaar afhankelijk van type abonnement).

Je kan dus perfect meerdere ip adressen gebruiken ook op die manier (niet geldig voor Pro compact, tenzij je expliciet zou betalen voor meedere ip adressen, maar de opzet daarvan is dan wel compleet anders). Zelf gebruik ik er permanent 3 (modem/router, NAS en Linux machine).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

willydelta schreef:oplossing 2 is het beste lijkt me aangezien de sbs2003 intern inderdaad door 3 gebruikers dient geconnecteerd.
welke aanpassing dien ik dan te doen in de bbox om hem als "modem" te gebruiken?
Geen enkele wijziging nodig in BBox2. Alleen op je Zywall 2 zoals hierboven beschreven.
En ... graag feedback of de oplossing geholpen heeft ;)
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

philippe.deleye schreef:
willydelta schreef:oplossing 2 is het beste lijkt me aangezien de sbs2003 intern inderdaad door 3 gebruikers dient geconnecteerd.
Geen enkele wijziging nodig in BBox2. Alleen op je Zywall 2 zoals hierboven beschreven.
En ... graag feedback of de oplossing geholpen heeft ;)
Philippe.
Hallo Willydelta,

Op het werk werken wij ook met een Zyxell Zywall en ik kon ook van thuis geen VPN verbinding aan de praat krijgen.
Maar wat als je gewoon je ip van 191.168.1.1 veranderd naar 191.168.100.1
Dit leek het bij mij te doen.

Test jij het anders ook eens?

/edit: mogelijke oorzaak kan zijn dat je thuis als via je VPN op 191.168.1.1 (gateway) wil werken.
Afbeelding
willydelta
Starter
Starter

Philippe,
dat werkt inderdaad zoals U heeft gezegd! Bedankt voor de tip!!!

het werkt perfect en mijn vpn is ook ok.
alleen lijkt het me een pak ktrager nu. of zou dat een momentopname zijn?

Bedankt allemaal voor de reacties!!!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”